Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Alt kan selges. Det er bare prisen det står på. Hva er i dine øyne "salgbart"?

hva som er salgbart henger nok ikke sammen hva min mening på båt er. Men det henger sammen med hvor mange kjøpere som finnes til den aktuelle båten. Desto flere kjøpere, desto større sjanse til å få solgt. Båter med gamle drev og tørste bensinmotorer har sin kundekrets, og dieselmotorer med strak aksel har sin kundekrets. Har en tanke på hva jeg ville investert i;-)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Ja denne blir vel solgt fort, siden det er 30.000 i rabatt ..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her er et typisk eksempel på en som nå har tatt virkeligheten inn over seg:

 

Fairline Corniche:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40840788

 

Båten lå ute i høst til 830 000,- Ble lagt ut nå i starten av april for 630 uten at det ble salg. Nå er prisen på 599 000,-

 

Motorer, 2xMercruiser 220 hk, fra 2001 og drev fra 2012.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Løfter denne tråden litt igjen. Nå nærmer det seg 12 000 båter til salgs på finn.no. Selges det båter i det hele tatt? :smiley: Hører noen forhandlere "skryter" av at nybåtsalget har tatt seg litt opp, men jeg har fulgt med på bruktbåtporteføljen til en del forhandlere i Bergen ca 1/2 år og der er det omtrent stillstand.....og sålangt jeg ser settes ikke båtene ned i pris heller. Det dukker opp noen godbiter nå som er til salgs. Et eksempel er denne, som jeg mener lå på en halv mill for 2 år siden: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41454548

 

Jeg har også fulgt litt ekstra godt med på en del båter og båttyper jeg for tiden jakter på selv. Disse har blitt lagt inn under "Mine funn". Det er meget få av disse som faktisk er solgt siden januar.

 

Hva tror dere og er det noen som sliter med å få solgt?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Tråden om det kommende priskrakket er fra 2011 og fortsatt ikke noe priskrakk å se....

 

Trodde jeg kunne få en gammel ekstra jolle på 14-15 fot til gibortpris.....men tok feil....

 

Det er jo litt merkelig, men nybåtselgere kutter ned på import eller produksjon framfor å dumpe priser og på en eller annen måte blir tydeligvis gamle 80 og 90 tallsbåter solgt eller så utsetter eierne av gamle båter å kjøpe ny for de ikke får akseptabel pris for gamlebåten ??

Bruktbåtprisen er heldigvis nedjustert fra de kunstig høye prisene for 10- 20 år siden da bruktbåter økte i verdi målt i (ikke indeksregulerte) kroner.

Link to post
Share on other sites

 

 

Jeg har også fulgt litt ekstra godt med på en del båter og båttyper jeg for tiden jakter på selv. Disse har blitt lagt inn under "Mine funn". Det er meget få av disse som faktisk er solgt siden januar.

 

 

Kanskje det er dette som gjør at så mange annonser ligger på Finn og at ingen får solgt båtene sine :wink: ...

Folk samler på annonser, venter på at noe bedre dukker opp, og når noe bedre dukker opp, venter man litt til i håp om at noe enda bedre skulle komme forbi. Og i mens hoper annonsene seg opp i "Mine funn", ligger der til de går over i passiv. Dukker så opp igjen på Finn og man tenker: Åja, har ikke solgt nei, må være noe galt med denne, lagrer annonsen, sånn bare for å følge med, lissom ...

 

Neida, har ikke noe ute for salg som jeg plages over ikke blir solgt og må komme med sure oppgulp her. Kun en refleksjon dette...

Har annonser lagret jeg og...

 

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Fra min side var det bare en refleksjon. Jeg er på aktiv båtjakt og har lagt merke til dette for noen båter i "mitt aktuelle segment". Kan hende andre som følger med og kanskje har bedre oversikt enn meg, har annen empiri å vise til. Min påstand er vel at det 1. halvår 2013 har vært solgt få bruktbåter på finn.no. Det er slett ikke sikkert at det stemmer. :smiley:

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg solgte min sessa 19 med henger for en uke siden. Ble solgt til prisantydning på første visning. Kunne solgt den ti ganger ut i fra dn responsen annonsen fikk:)

 

Hadde to skibsplaster(655) i sikte. Begge ble solgt rett før jeg fikk lagt inn budet mitt. Den ene var strøken og pen, den andre veldig lavt priset. Av de andre 655 på finn (ca 30stk) er få av disse solgt siden februar.. Jeg skal ned å hente min i helga så nå blir enda en Sansynligvis solgt.

 

Konklusjon: det er liv i markedet om prisen er rett.. Alle de solgte 655 var priset lavt..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg er på leting etter båt. Har siden i fjor lagret flere aktuelle annonser. Jeg føler at båter med riktig pris blir raskt solgt. Mange annonser går ut på dato og dukker opp igjen litt senere. Noen senker prisen noen få kroner og tror det hjelper, andre senker prisen betydelig ved 2 og 3 gangs innrykk av annonsen. Mange tror de sitter på en gullgruve som bare stiger i pris jo lenger de venter. Dessverre er den tiden forbi.

 

Det forunderer meg er at mange er veldig lite kreative når det gjelder bilder i annonsen. Det finnes annonser med bare et bilde, noen har 5-6 intetsigende bilder og det finnes annonser med massevis av flotte bilder. Noen har ikke egne bilder i det hele tatt, men "Låner" andre bilder på nettet og skriver "Illustrasjonsfoto". Har sett meg ut noen kandidater som kan være av interesse, men med dårlige bilder. Sender mail og spør om bilder av interiør etc. Får raskt svar: Nei, det har jeg ikke, du må komme og se. For meg medfører sånne svar at jeg venter til neste kandidat dukker opp.

Link to post
Share on other sites

Har en liten kommentar til det jeg leser her. Tror ikke dere automatisk skal anta at alle passive annonser er på båter som ikke har blitt solgt. Jeg kjøpte båt i vinter, og annonsen på båten ligger fortsatt på Finn som utgått.

 

Forøvrig så solgte jeg selv båt i høst. Det gikk ganske raskt.

Redigert av leif_erikg (see edit history)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

du må komme og se. For meg medfører sånne svar at jeg venter til neste kandidat dukker opp.

Tror ikke på noe krakk.

 

kan vel ikke sies å være seriøst interessert om man

ikke vil se på båten man vurderer å kjøpe?

 

her tenker nok selger også at h*n venter på neste kandidat :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Solgte båt i februar til den prisen jeg hadde satt i annonsen.

Og jeg har fulgt finn.no både før og etter jeg kjøpte ny båt. Det jeg legger merke til er at båter selges. Ofte raskt. Det er hovedsaklig båter opp til 20-24 fot og i en "grei" prisklasse. Det korresponderer godt med det bransjen over hele landet melder av nysalg. Folk vil ha mindre båter og trailbare båter.

 

Ut i fra min oppfatning virker det som om at båtkjøperne handler båt med hodet og lommeboka i stedet for hjertet og banken.

For å bruke Finn som noen slags målestokk skal man huske at alle ikke setter "solgt" på annonsen. Mange sletter den når de har solgt.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke på noe krakk.

 

kan vel ikke sies å være seriøst interessert om man

ikke vil se på båten man vurderer å kjøpe?

 

her tenker nok selger også at h*n venter på neste kandidat :yesnod:

 

Jeg er ikke så veldig interessert i å kjøre fra Oslo til Kristiansand for å se på en båt hvor selgeren ikke kan legge ut bilder i annonsen, eller sende bilder på mail. Den type selger er for meg useriøs. Den aktuelle båten har stått til salgs i lang tid, til tross for bra pris i forhold til tilsvarende båter. Selvfølgelig kan dette være et kupp, men jeg orker ikke å kjøre så langt uten å ha litt forhåndsinformasjon.

 

Kjørte forøvrig 49 mil på mandag for å se på en båt. Her var det lagt ut mange gode bilder. Det ble ingen handel, men det var en fin tur.

Redigert av Fergu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommentar til utgåtte/passive annonser, jeg sletter aldri min annonser, men legger dem i "mine salg". Ved kjøp ber jeg selger ikke slette annonsen og lager dem i "mine kjøp". Da har jeg en liten historikk over kjøp/salg og komponering av nye annonser blir litt klipp og lim av gode tekster, med ferske bilder selvsagt :-) at andre også har lagret annonsene er greit for meg, har selv fulgt objekter gjennom eierskifte og flere annonser før før jeg har kommet med bud.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Mange som legger ut båter for salg er folk som i størstedelen av sitt liv har forholdt seg til rubrikkannonser i aviser.

Og de 3-4 linjers annonsene var ikke noe mindre seriøse enn dagens novelleskriving på finn.

Vi skal ikke så lang tid tilbake til tiden da folk kjøpte flybillett pga. en trelinjers bilannonse i Aftenposten.

Mye kommer fram om man tar en prat over telefon også.

 

Selvfølgelig er billed og opplysningsrike annonser å foretrekke, men man skal ikke avskrive de mer kortfattede som useriøse. Jeg hadde nær sagt; ofte er det motsatt (ref. Aker Yachts)

Link to post
Share on other sites

Artig tråd å følge dette :yesnod:

Hva mener så allmuen om annonser ? Bør de egentlig være korte, slik at potensielle kjøpere MÅ ta kontakt, eller bør de være så utfyllende som mulig, slik at en siler ut de som har virkelig interesse for din båt. Skal en ha få bilder, slik at en må be om flere, eller skal en legge ut det en kan?

Vet det nok kommer forskjellige oppfatninger, men likevel hadde det vært artig å se de forskjellige vinklinger. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Uansett hva jeg selger har jeg utfyllende tekst og relevant info med. Det viktigste er å ta masse bilder! men bildene må vise mest mulig.. 10 bilder av båten din utvendig er jo ikke noe poeng.. her må motor og tekniske instalasjoner vises.. cocpit og lugar..

Jeg har ved flere anledninger solgt både bil båt og mc, der folk har sakt at min så finest ut blandt alle de andre..

 

Personlig blir jeg skeptisk hvis folk skjuler info eller bilder i en annonse

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Enig med Morten her jeg og. Mye info, men ikke for mye heller.. Er en balansegang. Min båt hadde Kunn bilder fra siste to år, ingen ferske. Jeg skrev også det i annonsen. Nye blir lagt inn når båten er ute fra låven. Den ble solgt før jeg rakk det.

 

Mange bilder av en ryddig og fin båt er best.. Er det få uklare mobilbilder styrer jeg som regel unna. De som har en strøken båt eller fin båt tar gjerne mye bilder også. De som har et katalogbilde har kanskje litt å skjule.. Sånn tenker jeg. Og det er bedre med for mange bilder enn for få..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...