Jump to content

En merkelig epost ang. båtkjøp


Platt

Recommended Posts

Fikk for et par uker siden en mail fra E-Bay der de ville ha "oppfrisking" på mitt kredittkort. Etter å ha sjekket lenken havnet jeg i et asiatisk land. Denne ble videresendt Økokrim.

 

Siden var helt identisk med orginalen, men siden jeg vet at E-Bay/Pay-Pal aldri sender ut slike meldinger ble mistanken vekket.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Fikk for et par uker siden en mail fra E-Bay der de ville ha "oppfrisking" på mitt kredittkort. ....

Jeg fikk en lignende mail som gav seg ut for å komme fra e.bay, men der var de kommet ett skritt lenger    -   der fortalte de at min e.bay-konto ville bli stengt om jeg ikke straks tok affære  :wink: :wink: :wink:

 

Vi kan godt kalle dem "dustemikler" og det som verre måtte være, men når vi ser hvor mange som har gått på limpinnen med T5PC, så er det klart de har et marked  :headbang: :headbang:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

......der fortalte de at min e.bay-konto ville bli stengt om jeg ikke straks tok affære

Samme her! Fikk to henvendelser med samme ordlyden som Poseidon i løpet av en uke - det merkelige er at jeg aldri har vært innom e-bay noen gang!  :confused: Hvordan i hel*** har de fått tak i min e-postadresse?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

:lol:

 

 

Det er 100% sikkert at det hele er lureri. !

 

Jeg har av en eller annen grunn havnet på hoved email-listen for vestafrika. Får derfor ustyrtelig mange "tilbud" pr. mail. Jeg er jo en "trustworthy" person må vite....  :lol:

 

 

Sjekk disse:

 

http://www.419eater.com/

 

http://www.thescambaiter.com/

 

 

Det er folk som nå har det ustyrtelig morsomt med å late som om de har gått på limpinnen. Enkelte tar opp på lydbånd etc. og publiserer samtalene med svindlerne på nettet.

 

Andre har klart å få penger ut av dem ! - og ikke minst fått dem til å ta bilder av seg selv og sende dem som "beviser" på at de ikke har tenkt å lure deg....

 

Mange timer med morro lesing.... - om man vil.

 

 

 

God weekend/snømåking

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Link to post
Share on other sites

K9 er et effektivt spamfilter som flere her på baatplassen benytter.

 

Kan lastes ned her (gratis):http://keir.net/k9.html

På anbefaling fra baatplassen tok jeg i bruk K9. Etter en innkjøringstid er det imponerende effektivt. Hos meg har det sortert ca 15000 mailer i løpet av dette året og treffsikkerheten er nå oppe i 99,5%.

 

K9 brukes nå på alle familiens maskiner, og takket være baatplassen har jeg også kunnet hjelpe andre med samme anbefalingen!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

:smash:

 

Dette er SVINDEL.  :cool:  Det har vært rapport om flere tilsvarende forsåk på svindel og noen har gått.

 

Fremgangsmåten er som følger:

 

1) Kjøper sjekker norske annonser på WEB og tar deretter kontakt med deg.

 

2) La oss at en båten er til salgs for 200.000.- De vil kjøpe båten og dere avtaler hvordan kjøp skal gjøres.

 

3) Kjøper sender en sjekk på 250.000.- og ber om å få resten i retur.

 

4) Selger hever sjekken og anser båten som solgt.  Restbeløpet på kr. 50.000 sendes til selger.

 

5) Etter ca en uke tar banken kontakt med deg.  Sjekken var UTEN DEKNING og de vil ha pengene tilbake.

 

 

SVINDEL.  ALDRI HEV SJEKKER OG SEND RESTBELØPET TILBAKE TIL KJØPER:  DETTE ER EN NY FORM FOR NIGERIA-SVINDEL OG HAR VÆRT OMTALT I AVISENE DEN SISTE UKEN.

 

mvh

Øystein Hermansen

Link to post
Share on other sites

Hva med denne da? Fikk den igår og vet at det er svindel men hvordan har de tenkt å svindle meg?

GREENER PASTURES LOTTERY,

42 ELLAND ROAD,LONDON.

SE4 2JB ENGLAND.

info@greenerpasturelottery.com

Dear Sir/Madam,

We are pleased to inform you that as a result of our recent lottery

draws held on the 10th of November 2004. Your e-mail address attached to

ticket number 27522465896-532 with serial number 652-662 drew lucky

numbers 7-14-18-23-31-45, which consequently won in the 3rd category. You

have therefore won the sum of 2,700,000.00 Euros (Two Million Seven

Hundred Euros only)

 

Note that all participants in this lottery program have been selected

randomly through a computer ballot system drawn from over 20,000

companies and 30,000,000 individual email addresses from all search engines

and web sites. The promotional program is promoted by AT & T Foundation

(The world's networking company) a foundation that focuses on health,

education, culture, rural development, institution-building and the

promotion of economic development. It is dedicated to improving living

conditions and opportunities for the poor, without regard to their faith,

origin or gender. In the spirit to promote world peace and awareness of

their ideas and services, the foundation together with Software AG, a

computer software manufacturing company came together to set up the

GREENER PASTURE LOTTERY to give out prizes based on the computer ballot

system. The motive is to get a wide ranging awareness campaign to a wider

spectrum of people in order to promote their laudable ideas and services

on the internet being the highest level for advertisement and awareness

propagation as a means of problem solving.

 

You are requested to contact our Marketing And Promotions Co-ordinator

below for further clarifications and directives for collection of your

payments.

Elizabeth Roth.

Email:info_gplotto@telkom.net

Below are your winning lottery informations.

Ref number: SUL/653/029/04

Batch number: AT-040-SB06-03

All winnings must be claimed not later than one month after the date of

this notice. Please note, in order to avoid unnecessary delays and

complications, remember to quote your reference number and batch numbers in

all correspondence. Congratulations once more and thank you for being

part of our promotional program.

NOTE: YOU ARE AUTOMATICALLY DISQUALIFIED IF YOU ARE BELOW 18 YEARS OF

AGE.

Sincerely yours,

Ms. Elizabeth Roth

Marketing And Promotions Co-ordinator.  

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så meget Lasse,

 

Jeg er stolt over å kjenne en mangemillionær!!!!

 

For moro skyld la jeg "Elizabeth Roth" og lottery inn i Google og fikk straks en hel del svar, merkelig nok fører mange av linkene frem til "Scam letters"   -   og enda merkeligere: tenk at hun har sendt nøyaktig samme brevet også til andre vinnere.

 

.... og det som jeg slett ikke forstår: alle brevene oppgir nøyaktig samme vinnerlodd og referansenummer .....

 

Det spørs om det hele rett og slett er lurendreieri, og at du derfor bør vente med å skifte ut både hus og bil  :headbang::wink::headbang::wink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så meget Lasse,

 

Jeg er stolt over å kjenne en mangemillionær!!!!

 

For moro skyld la jeg "Elizabeth Roth" og lottery inn i Google og fikk straks en hel del svar, merkelig nok fører mange av linkene frem til "Scam letters"   -   og enda merkeligere: tenk at hun har sendt nøyaktig samme brevet også til andre vinnere.

 

.... og det som jeg slett ikke forstår: alle brevene oppgir nøyaktig samme vinnerlodd og referansenummer .....

 

Det spørs om det hele rett og slett er lurendreieri, og at du derfor bør vente med å skifte ut både hus og bil  :headbang::wink::headbang::wink:

 

mvh

Poseidon

Ja, det er stadig noen som skal lure meg  :smiley: Hva kan det komme av tro?

Jeg har også gjort de samme søkene som deg, men ikke klart å finne ut hva som er framgangsmetoden til Elizabeth Roth

 

Det er vel så enkelt at jeg må betale noen gebyrer her og der for å få pengene kanskje, men jeg har likevel bedt om å få gevinsten utbetalt.

Link to post
Share on other sites

hva som er framgangsmetoden til Elizabeth Roth

 

Hei igjen,

jeg kjenner ikke til hvordan Mrs Roth arbeider, men det ser ihvertfall ut for at hun er en meget flittig "dame".

 

Skal jeg gjette, så begynner hun med å be om et bankkontonummer som pengene kan overføres til. Så kommer hun tilbake og forteller at beløpet er så stort at det må fordeles på flere konti. Deretter har hun kanskje problemer med å få kontoen til å virke, kanskje må hun ha en PIN-kode eller lignende for å løse problemet. Mixet opp med noen sjekker uten dekning og fullmakter for diverse, så regner jeg med at hun klarer å blende noen av de troskyldigste.

 

Om de lokker bare 0,1 promille på limpinnen, så kan det fort bli noen kroner av detnår de sender ut millioner av identiske mails. Og jeg må jo innrømme at min tro på menneskelig fornuft og sunn skeptisk sans har fått seg en alvorlig knekk etter som T5PC brettes ut   -   og den fikk vel nådestøtet når det viser seg at bakmennene allerede er igang med en ny kjempepyramide.....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

...Skal jeg gjette, så begynner hun med å be om et bankkontonummer som pengene kan overføres til. Så kommer hun tilbake og forteller at beløpet er så stort at det må fordeles på flere konti. Deretter har hun kanskje problemer med å få kontoen til å virke, kanskje må hun ha en PIN-kode eller lignende for å løse problemet. Mixet opp med noen sjekker uten dekning og fullmakter for diverse, så regner jeg med at hun klarer å blende noen av de troskyldigste.

Ikke noen dårlig gjetning det. Eller så er det så enkelt som at vedkommende har ei diiiger mailingliste som må vaskes for å sitte igjen med flest mulige aktive email adresser. Ei vasket mailingliste har selvsagt mye større markedsverdi ved salg til andre enn ei liste som inneholder både aktive og utrangerte email adresser. Ved å svare på mailen, tilkjennegir man ikke bare at email adressen er operativ, man tilkjennergir også (Tilsynelatende?) at man er "lettlurt" og derav kanskje er så heldig at man blir distribuert videre til andre mailinglister for scam, og er man riktig heldig, så mottar man enda flere av samme type fordi man aktivt har gitt til kjenne at man er interessert i (Og ikke ser noe som helst merkelig med tilbud om...) store premier uten å tilsynelatende ha løftet en finger. Tok'n helt ut her, men man skal ikke se bort fra at effekten av å svare på en slik mail vil gi tilnærmet disse  resultater. De som lever av scam og spam opererer ikke med hundre- og tusenvis av mottakere. De store opererer med millioner av mottakere og har tung statistikk og sannsynlighets beregninger i bunn når de investerer i utstyr og ressurser for å spy ut sakene sine.

 

Kunne jeg dratt ut en plugg, og dermed gjort at alle og enhver som så mye som har vært inne på tanken om å sette igang med dette uvesenet mistet muligheten til å bruke Internet for livstid, hadde jeg ikke tenkt meg om et sekund! Dette er scum av laveste sort. GREMMES! :headbang::smash: :smash:

Link to post
Share on other sites

Denne saken fra dagens Dagbladet.no bekrefter vel en del av dette:

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/11/30/416185.html

Ja, det er vår venn båtentusiasten Frank Metu som er ute med skurkestreker igjen. Håper ikke noen lar seg lure, men det er jo litt rart at banken sier sjekken er ok.  :cryin:

 

Bankene bør skjerpe seg! Det burde være mulig for dem å kontrollere dette skikkelig, og spesielt når man ber om det pga egen mistanke om mulig svindel.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er vår venn båtentusiasten Frank Metu som er ute med skurkestreker igjen. Håper ikke noen lar seg lure, men det er jo litt rart at banken sier sjekken er ok.  :cryin:

 

Bankene bør skjerpe seg! Det burde være mulig for dem å kontrollere dette skikkelig, og spesielt når man ber om det pga egen mistanke om mulig svindel.

Sjekken kan jo være ok, selv om det ikke er dekning på kontoen. Det er her problemet ligger, det tar nemmelig opptil flere uker å sjekke om det er dekning for en sjekk fra utlandet.

 

Fikk faktisk selv erfare dette her i Qatar, da jeg fikk en sjekk med noe skattepenger fra Kemneren i Norge. Dette beløpet var relatvit lite, et par tusenlapper. Men det tok faktisk 4 uker før denne sjekken var klarert via en bank USA...og pengene ble utbetalt til meg.

 

Er nok enig i at Norske banker nok kan være litt naive, men moralen er vel slik. Ikke betal ut noen penger eller send noen biler eller båter før sjekken er klarert og hele beløpet i sin helhet er innbetalt på din konto (Det tar 4-6 uker, men det kan man jo tillate seg). Jeg er ikke sikker om Mr. Metu i Nigeria støtter denne fremgangsmåten, men det trenger man ikke ta så tungt. Tror ikke det blir noen politisak med det første uansett.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

....Jeg er ikke sikker om Mr. Metu i Nigeria støtter denne fremgangsmåten, men det trenger man ikke ta så tungt. Tror ikke det blir noen politisak med det første uansett....

Men kanskje Mr. Metu ville sende saken til inkasso hvis selgeren nølte for lenge med å gi igjen på sjekken hans?

 

Tenk om  "Finance Credit" skulle få i oppdrag å kreve inn pengene  :lol:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Sjekken kan jo være ok, selv om det ikke er dekning på kontoen. Det er her problemet ligger, det tar nemmelig opptil flere uker å sjekke om det er dekning for en sjekk fra utlandet.

Det er nettopp her det er noe helt sprøtt. At banker ikke klarer å samarbeide bedre på tvers av landegrensene. I år 2004 burde dette være helt unødvendig. Må bare bero på en ting: Vrangvilje, og beskyttelse av egne territorier fra bankenes side.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...