Jump to content

En merkelig epost ang. båtkjøp


Platt

Recommended Posts

Hei!

Tror også noen prøver å lure deg..

 

Ser flere chattesider i USA beskriver slike salg der selgeren av ulike årsaker blir bedt om å reutrnere endel av pengene som (tilsynelatende) er overført kontoen deres.

 

Forklaringer av typen " OI! Ved en feil har jeg visst kommet til å overføre 10 ganger avtalt beløp,- kan du skynde deg å returnere det overskytende..." har gjort at selger returnerer det overskytende og sitter igjen med en kjempeminus på kontoen når det viser seg at kjøpesummen ikke var overført allikevel..  Poenget er altså at selger tror kjøpesummen er overført til sin konto,- men så etter dager eller uker er plutselig ikke pengene på kontoen allikevel..

Selgerne påstår selv de har sjekket med banken og fått bekreftet at pengene hadde kommet inn på deres konti og at alt var i orden, men står allikevel ribbet igjen...

 

Skyldes dette "merkverdigheter" i det amerikanske bankvesenet eller kunne dette skje innen Norge også?

Du selger båten din til "Hr. Hansen fra Moss" som overfører kjøpesummen til kontoen din og henter båten,- og så etter noe dager/ uker forteller banken din deg at du har blitt lurt og pengene ikke er der allikevel? Hvordan kan jeg i så fall sikre at det ikke skal skje? Før i tiden når folk betalte med sjekk var det et problem med sjekker uten dekning eller sjekker som ble "trukket tilbake", men jeg trodde jeg var rimelig trygg dersom banken min bekreftet at penger var kommet inn på kontoen...

Link to post
Share on other sites

I USA har de så vidt meg bekjent ett annet system med sjekker enn det vi har her i landet.

I USA samler banken opp alle sjekkene i løpet av året og returnerer dem til deg ved årsskiftet. Regner med at sjekkene sendes fra mottakers bank til utskrivers bank og at de kan forkastes av utskrivers bank, og da sitter vel mottaker igjen med ingenting. Men her tillands er det vel ikke så mange som bruker sjekk lengre, og om pengene er kommet fysisk inn på din konto så skulle du vel egentlig være trygg. Men det skader vel ikke å ringe banken og undersøke om man er ute for en situasjon der man er i tvil.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

 

Skyldes dette "merkverdigheter" i det amerikanske bankvesenet eller kunne dette skje innen Norge også?

Du selger båten din til "Hr. Hansen fra Moss" som overfører kjøpesummen til kontoen din og henter båten,- og så etter noe dager/ uker forteller banken din deg at du har blitt lurt og pengene ikke er der allikevel? Hvordan kan jeg i så fall sikre at det ikke skal skje? Før i tiden når folk betalte med sjekk var det et problem med sjekker uten dekning eller sjekker som ble "trukket tilbake", men jeg trodde jeg var rimelig trygg dersom banken min bekreftet at penger var kommet inn på kontoen...

Dette skal ikke være mulig i Norge så lenge pengene overføres elektronisk mellom 2 kontoer.

Pengene er ikke inne på min konto, før det er bekreftet at det er penger på den andre konto.

Da går transaksjonen, ut av selgers konto og inn på min. Da er pengene mine. Banken kan ikke uten videre ta disse tilbake.

 

Opplever ofte at noen betaler en faktura 2 ganger, og den eneste muligheten de har for å få pengene tilbake er å ringe meg og jeg overfører de tilbake. Banken kan ikke gjøre dette på oppfordring fra kunden.

 

Det er jo fortsatt noen sjekker i sving og der er vel beløpet 1500 kr. før man må ringe banken for å få bekreftet beløpet.

De sjekkene som brukes idag er vel helst bankremisse. Denne blir jo ikke skrevet ut av banken hvis det ikke er penger på kontoen og i det øyeblikk du mottar remissen så blir pengene sperret, slik at du ikke kan springe i nærmeste minibank å ta ut pengene en gang til.

Link to post
Share on other sites

men jeg trodde jeg var rimelig trygg dersom banken min bekreftet at penger var kommet inn på kontoen...

Men hva om jeg da tar ut pengene i  - kontanter? (dersom det er mulig) Da kan jeg jo trygt sende 1/10 del til svindleren, og jeg har svindlet ham. Når det senere viser seg at han ikke hadde dekning for beløpet, - hvem må da dekke tapet? Jeg eller banken?

 

For ordens skyld, dette er helt hypotetisk. Jeg sletter umiddelbart (eller SPAM-filteret gjør det) alle slike e-mailer.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikke at jeg har tenkt å selge noe, men jeg forstår ikke hvordan denne Frank har tenkt å gå fram her.

Det er ikke sikkert han er helt innforstått med hvordan det norske banksystemet fungerer, eller så regner han med at den aktuelle selger er svært lettlurt. Dessverre er det mange rundtomkring som er svært lettlurte.  :nonod:
Link to post
Share on other sites

Men hva om jeg da tar ut pengene i  - kontanter? (dersom det er mulig) Da kan jeg jo trygt sende 1/10 del til svindleren, og jeg har svindlet ham. Når det senere viser seg at han ikke hadde dekning for beløpet, - hvem må da dekke tapet? Jeg eller banken?

 

For ordens skyld, dette er helt hypotetisk. Jeg sletter umiddelbart (eller SPAM-filteret gjør det) alle slike e-mailer.

 

Lars H.

Tror det er et problem idag. Spesielt ved utenlandske sjekker så skal beløpet bli bekreftet innbetalt først før du får ut noen av disse penger.

De som har nettbank og bruker kort vil se at noen beløp/tekst står i kursiv , det som har skjedd er at kortselskapet har "tatt pant " pengene, men beløpet er ikke bekreftet utbetalt.

Link to post
Share on other sites

Her er et nettsted som har det moro med disse "Nigeriasvindlerne". Ganske fornøyelig lesing, og gode tips for de som ønsker å følge opp "gode tilbud".

 

http://www.geocities.com/scamjokepage/

 

Trond M.

Selv om min engelsk kun er Sjømannsengelsk er dette god underholdning :lol: :lol: :lol:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Vær litt forsiktig i forhold til disse svindlerene, i følge FBI er flere personer "savnet" etter å ha vært i kontakt med ligaen.

 

GeirKS

Det var velogså en norsk forretningsmann som forsvant i SørAfrika for noen år siden etter at han reiste nedover for å få tilbake pengene som han var blitt fralurt......

 

Tilbud fra diverse prinser/prinsesser ol. fra Afrika mm. sletter jeg automatisk.

Link to post
Share on other sites

Ta en kikk på denne:

 

http://www.sickhumor.dk/Epost/Jose/index.html

 

Jeg holdt på å le meg ihjel - det er ustyrtelig morsomt å lese hva de har lokket fyren gjennom, inklusive seksuelle forslag av mer alternative slag...

 

Hvis bare 10% av de som fikk slike mail lot som om de lot seg lure og kom med tusen unnskyldninger og spørsmål, så hadde hele gjengen måttet gi opp etter noen uker...

 

Lurer nå litt på om jeg skal sende han der sydafrikaneren et godt prospekt og tilbud på Blücher, med olje i tankene!

Link to post
Share on other sites

Tenkte å plukke ut det 5 dyreste båtene på finn.no. Legge på 10% fortjeneste så får vi se. :lol:

Er du helt sikker på at du ikke risikerer å involvere disse som selger båtene på finn.no på en eller annen måte?

 

Greit nok å spille en svindler et pek, men kanskje ikke så morsomt for utenforstående uskyldige å bli trukket inn i dette?? :cool:

Link to post
Share on other sites

Greit nok å spille en svindler et pek, men kanskje ikke så morsomt for utenforstående uskyldige å bli trukket inn i dette?? :cool:

Enig med PanPan.

Det eneste fornuftige er å kutte all kontakt med slike folk, husk dette er svindlerer og gangstere og slike bør man ikke leke med.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

En smule kritisk sans bør alle være utrustet med. Der er selvsagt ikke forbudt å gjøre dumme ting men da må man forvente å bli lurt. Det er utrolig hvor blinde endel folk som oppfatter slike tilbud som "endelig skinner solen på uheldige meg" blir. Økokrim har endog løpt etter og forsøkt å stoppe folk på Gardemoen som er på vei til møter med disse luringene.

Men nei, mange kan ikke la en så gyllen mulighet gå fra seg og.... blir lurt.

Link to post
Share on other sites

Enig med PanPan.

Det eneste fornuftige er å kutte all kontakt med slike folk, husk dette er svindlerer og gangstere og slike bør man ikke leke med.

Poenget mitt var ikke å leke, men å forsøke å finne ut hva denne svindelen gikk ut på. Jeg har lest mye om "scam" saker tidligere, men dette er en ny variant jeg ikke har sett eller hørt om før.

Link to post
Share on other sites

Ja fyren er veldig interessert, så det er bare å sende tilbud. Han vil gjerne ha en liste over båter tilsalgs. Tenkte å plukke ut det 5 dyreste båtene på finn.no. Legge på 10% fortjeneste så får vi se. :lol:

Vel, det du 'tenkte' kaller jeg lek, farlig sådan. Du har jo båt selv, du kan jo friste med den istedet for å involvere eierne av de 5 dyreste båtene på finn.no....

 

Som andre har nevnt, folk har kommet i alvorlig trøbbel ved å involvere seg i opplegg som dette.  

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Vel, det du 'tenkte' kaller jeg lek, farlig sådan. Du har jo båt selv, du kan jo friste med den istedet for å involvere eierne av de 5 dyreste båtene på finn.no....

 

Som andre har nevnt, folk har kommet i alvorlig trøbbel ved å involvere seg opplegg som dette.  

Jeg har eller har ikke hatt noen som helst planer om å involvere noen andre eller noen andres båter. Det må bero på en mistforståelse. Når jeg skrev om å plukke ut de dyreste båtene på finn.no var det for å finne båttyper og priser - ikke for å referere til de faktiske båtene som ligger på finn.

 

Har forøvrig nå funnet ut hva som ligger bak dette, men synes det høres snodig ut at det kan fungere slik i Norge (noe som flere her har vært inne på):

 

http://www.fraudaid.com/scamwarnings/419-0...01-warticle.htm

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Fikk denne mailen, da jeg har annonse på Finn. Sikkert flere som har sett denne men jeg legger den allikevel ut her for sikkerhets skyld.

 

 

 

Fare for svindel ved salg av bil, båt eller andre gjenstander til utenlandske kjøpere.

 

 

Vi har fått en advarsel fra våre internasjonale samarbeidspartnere om at en spesiell type svindel primært rettet mot selgere av bruktbiler, men også mot selgere av andre salgsgjenstander, har blitt vanlig i Europa. Dette er en type svindel som også er blitt forsøkt gjennomført i Norge.

 

Svindelen, som går under kallenavnet Vest Afrikansk Forskuddsbetaling, går ut på at en person som ringer eller sender deg e- post fra utlandet (for eksempel fra Nederland, USA eller Nigeria), utgir seg for å ville kjøpe din bruktbil eller annen salgsgjenstand. Ofte skal denne personen kjøpe på vegne av en annen som har gitt han en sjekk pålydende et relativt stort beløp. Sjekken skal brukes til å betale bilen eller annen salgsgjenstand. Bilen kjøpes uten besiktigelse. Sjekken som oversendes er på et større beløp enn kjøpesummen for din bil, og de vil be deg om å sende det overskytende beløpet til en bankkonto som de disponerer.

 

Sjekken er enten en forfalskning eller er uten dekning på konto. Dette vil banken ikke nødvendigvis oppdage når du hever sjekken. Etter at det overskytende beløpet har blitt sendt over til kjøpers bank, vil du som selger ikke høre noe mer før banken kontakter deg for å fortelle at det ikke var dekning på kontoen eller at sjekken var falsk. Banken vil kunne kreve hele beløpet som ble hevet tilbakebetalt, og du som selger vil kunne tape det beløpet du har sendt til kjøperen.

 

Vi ber derfor om at du unngår å selge bilen/salgsgjenstanden til denne typen kjøpere. I de tilfellene der kjøper betaler med sjekk bør du sørge for at banken foretar en grundig undersøkelse av ektheten av sjekken før du sender pengene til kjøperen.

 

Du kan også lese advarselen fra Økokrim:

http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/bedrag...kkbedragere.htm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...