Jump to content

En merkelig epost ang. båtkjøp


Platt

Recommended Posts

Fikk en litt underlig mail idag fra en kar som tydeligvis er interessert i å kjøpe båten min.

Jeg selger selvfølgelig til hvem som helst så lenge prisen er den jeg forlanger, men når den interesserte kjøper bor i Sør-Afrika ble jeg litt lang i maska!

 

Har mailet fyren tilbake, og han oppga riktig båt og annonsested på nettet.

 

Tar meg den frihet å legge ut mailen her, og lurer på hva dere tror...

Er dette lureri eller??? Har noen vært borti det samme? Dette høres jo helt bort i natta ut!

:smiley:

 

Hello,

This is Mr **får vel ta vekk navnet**  from Pretoria south africa. I am intrested in buying your (1975 Motorbåt Fin dagstur/landstedbåt)  for 150,000.00 NOK

in respect of shipping to Pretoria, Republic Of South Africa my shipping Agent in london will take care of shipping. I have already contacted a client owing me the sum #20,000.00pounds and he has agreed to send a check or money order and bank draft to you. As soon as it clears your bank, please deduct the cost and you can send the balance via western union money  transfer to my shipper.Also send the boat pic If this is okay, Please forward Name Address Telephone Zip Code so that I can arrange payment.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vært meget skeptisk. Er dette en variant av "Nigeria-brevene" hvor de ber om å få bruke din bankkonto eller får tilgang til signerte brevpapir? I tilfelle er det ren svindel, hvor du for å få igang "prosessen" for alle mulige forklaringer på hvorfor du først må innbetale noen penger til dekning av kostnader etc., og de pengene ser du selvfølgelig aldri noe til. Det kan også være forsøk på hvitvasking av penger, noe som er ganske så straffbart.

 

Kanskje lar jeg meg rive med, men dette ser suspekt ut. Vedk. er jo ikke særlig interessert i båten, men kun i pengetransaksjonen.

 

Det er en stund siden jeg har sett disse "Nigeria-brevene", men jeg har fått dem både pr. post til jobben og pr. mail hjemme.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå er ikke jeg vant til å handle på denne måten, men det lukter da litt av at "du har vunnet noen millioner i Tyskland, men får å få ut gevinsten, send oss 100000,-!"

 

Slik jeg tolker mailen skulle det overføres et pengebeløp til deg som er større enn salgssummen på båten. Og du skulle sende differansen til fyren i Afrika? Er redd det blir de eneste pengene som sendes i noen retning.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er dette en ny variant av "Nigeria" brev/svindel der de trenger noen få personlige opplysninger eller kontonr.................... SE OPP...............

 

Er noe usannsynlig at noen vil kjøpe en båt i Norge innen for denne størrelsen :eek:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Enig med de fleste av dere her, men nå skal jo ikke jeg betale inn noen penger her.

Han sier riktignok at han skal sende en sjekk og at jeg skal sende tilbake det overskytende, men dette har ingenting med MINE penger å gjøre. (har ikke tenkt å sende ut kontonr. i hytt og pine)

 

Har fått ny mail fra båtfrelst Sør-Afrikaner:

 

Hello Frank,

Thanks for the mail.This is the web i saw your boat for sale (http://www.autodb.no/bat).plz kindly send me your full name and address that will be on the cheque so that i will instruct my client to send the payment to you as soon as possible.

 

Vet som sagt ikke hva jeg skal tro om dette.

Er ikke veldig hypp på å sende ut fullt navn, osv til fullstendig fremmede over nettet.  :smash:

Link to post
Share on other sites

Høres merkelig skummelt ut ja.

 

Men, dersom du ABSOLUTT ikke betaler noe til fyren før det er kommet inn penger på kontoen din, har du ikke noe å tape. Hvis det er lureri får du ikke noen penger før han ber deg gi han noe først, ikke gjør det!!!

 

Lykke til, og hold oss gjerne oppdatert.

 

torerikb

Link to post
Share on other sites

Hello Frank,

Thanks for the mail.This is the web i saw your boat for sale (http://www.autodb.no/bat).plz kindly send me your full name and address that will be on the cheque so that i will instruct my client to send the payment to you as soon as possible.

 

Vet som sagt ikke hva jeg skal tro om dette.

Er ikke veldig hypp på å sende ut fullt navn, osv til fullstendig fremmede over nettet.  :smash:

Ditt navn og adresse kan han jo allerede skaffe seg på internett.

Alt i Afrika er sikkert ikke svindel, selv om mange av oss har opplevd det motsatte.

Snakk med banken f.eks og opprett en klient konto, slik at du holder ditt private utenom.

Link to post
Share on other sites

Ett lite tips kan være å ringe økokrim og høre hva de sier om saken. De sier trolig det samme som de fleste her, at det lukter svidd.

 

Sannsynligvis får du en falsk bankgaranti som er noe større en det beløpet du skal ha for båten, du sender de overskytende beløpet til SørAfrika, eller hvor han nå egentlig holder til. Senere viser det seg at bankgarantien/sjekken er falsk og du sitter der uten penger, kansje også uten båt, pluss at du i tilleg har sendt ifra deg noen pernger.

 

Kort og godt, det som er for godt til å være sant er som regel nettop det.

Link to post
Share on other sites

Det kan kun være en grunn for at en i Sør-Afrika (?) vil kjøpe en båt fra den andre siden av verden;

 

* Båten er kraftig underpriset i forhold til lokalt marked

 

Men, å kjøpe usett og i tillegg pådra seg så store transportkostnader som det her må være snakk om?

 

Nei, dette høre tvilsomt ut. Sjekk med bank / politi. Kanskje de sitter inne med opplysninger om dette kan være forsøk på svindel. Og ihvertfall gi deg råd om hva du må være på utkikk mot.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Britiske pund står i 11,88 pr. idag, hvilket vil si at denne mannen vil sende deg NOK 237.600. Hvorfor skal han stole på at du, totalt ukjent, vil sende han det overskytende beløpet? Sett med mine øyne minner dette om gambling, og da blir spørsmålet om du har råd til å ta tapet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

"Brent barn lukter ille" sier et gammelt ordtak....

 

For å spare deg selv for unødvendig svilukt kunne det kanskje være en ide å fortelle at du foretrekker EKSAKT beløp inn på kontoen   -   så får han heller ta bryderiet med å ordne vekslingen hos noen andre.

 

Med skeptisk hilsen

Poseidon

 

PS

Her er kanskje litt mer å ha i tankene: http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/bedrag...bedragerier.htm

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det jeg lurer på er hvorfor vedkommende vil kjøpe din motorbåt for 150,000.00 NOK da din annonse sier 15.000 uten motor? har vedkommende misforstått, trolig ikke - her er det muffens? Ditt navn og adresse står jo også i annonsen. så redd for å sende ut dette bør du ikke være.

Link to post
Share on other sites

Hva slags båt er det du egentlig selger da? 15.000,-????

Lukter svidd av hele historien. Send en E-mail og spør:  desken@okokrim.no

Kanskje dette er en ny form for svindel?

Kanskje vi Nordmenn er så blåøyde at.....ja skulle ikke forundre meg at noen allerede har gått i fella men er så flaue at de ikke tør stå frem med det?

Link to post
Share on other sites

Som brannmann må jeg si at dette lukter svidd og vel så det. Som ,baatplassen venn, må jeg si jeg er glad for at du advarer oss. Har jeg blitt utsatt for noe sånt så har jeg slettet mailen. Ferdig med det.Du skal selge en båt ,det er greit,hvem du selger til er selvfølgelig opp til deg.

Å selge en båt er i mine øyne ikke som å selge hva som helst. Man overleverer ikke et skip til hvem som helst bare for penger. Da har du ikke et SKIP men en upersonlig TING. Et skip blir hva du vil ha det til og for oss på forumet her er det vel ikke tvil Skipet/Båten er allt.

Så lenge Losen sover.

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne sett mailheaderen

I outlook express: Egenskaper/detaljer/meldingskilde  :smiley:

Kan komme tilbake med mailheader senere.

 

 

Ellers er det, som tidligere påpekt, en null for mye ute og går i hans mail; mitt prisforlangende er 15.000,- for en 17' båt uten motor. Kankje ikke så ille, men regner med at det går an å finne minst like bra/bedre tilbud andre steder i verden.   :wink:

 

Annonsen ligger her: http://www.autodb.no/cgi-bin/boat/detail.pl?nr=580167

og der står både navn, sted og tlf. nr.

 

Regner med at dette er humbug fra ende til annen, men skjønner ikke helt poenget. Det er ikke snakk om verken stort beløp eller fancy båt.... Var derfor nysgjerrig på om dette var en ny trend innen svindel, og om andre her har vært utsatt for det samme!?

Link to post
Share on other sites

Det du beskriver kan høres ut som et innledning til en variant av svindel som er blitt svært vanlig på Ebay.
Trodde imidlertid dette var knyttet til det amerikanske bank-systemet, og ikke aktuellt her i landet.
Men det kan jo tenkes at de prøver seg likevel.
Selvfølgelig er det totalt usannsynlig at en redelig person i Afrika skulle ønske å kjøpe en båt fra Norge på denne måten.

Her er iallfall en beskrivelse av den Ebay svindelen.
Og dette dreier seg ikke bare om biler, men stort sett alt som tilbys på Ebay.

Link to post
Share on other sites

Ja, dette var jammen snedig svindel.
Din bank godtar bank sjekken på £ 20.000 (men setter de inn dette beløpet inn på din konto??) Deretter overfører du differansen= 88.000 NOK til vedkommende i "Sør Afrika". Så etter 2-3 uker får du beskjed om at avsender banken ikke har godkjent sjekken.
Hvis så er at din bank har satt inn 238000 NOK på din konto, burde banken og ikke du ta dette på sin kappe, men det er vel kanskje ikke slik real life er.
Ta og tips Økokrim ( desken@okokrim.no ) med link til denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...