Jump to content

epoxy eller epoxyprimer og aminisering/carbamat


atletico1

Recommended Posts

Har til våren tenkt å bunnsmøre med enten West System epoxy eller en annen epoxy primer. Da det rundt påsketider ikke her det helt store temperaturene kan jeg benytte en lavtemperatur herder sammen med West epoxy. Men denne blir vel kanskje seig å arbeide med hvis temp. er omkring 5 grader. (Bør jo varme komponenten før jeg blander de). Har ikke plastpest etter 10-11 år i sjøen året igjennom, men er i vinter på land for å bl.a. skifte til Marelon septik kuleventiler, nu Volva aksel tetning, ny syrefat sjøvannsinntak + flytte det 10 cm. Har også lurt på å sette inn en "split" kuleventil får også ha muligheten til motor lensepumpe. Hva er dette for type dobbel kuleventil som benyttes her? Kan ikke huske å ha sett slike -har de det på TESS?  

Skal også skrape ned bunnstoffet og la båten tørke over vinteren. Har sett litt rundt på internett vedrørende epoxy primere som Jotun antipest, VC Tar etc. men det står ingen ting om nedre temp. grense for bruk. Det er klart at dess høyere temp. dess bedre, men har ikke tenkt å ligge på land til utpå forsommeren. Vet noen av medlemmene hvorvidt epoxyprimere kan benyttes ned til 5 grader? Jeg får event. kontakte produsentene selv for å høre.

 

       Carbamat/aminisering av epoxy  var noe jeg aldri hadde hørt om inntil en i båthavna fortalte at dette kan bli et problem hvis man får kvelds/nattedugg på uherdet epoxy. (west System nevner også at temp. på skrog må være 3 grade rhøyere enn duggpunkt. Epoxy vil reagere med fuktigheten og skille ut carbamat som igjen gjør at neste strøk ikke vil hefte. Vedkommende hadde selv opplevd dette og epoxy primeren fulgte med når maskeringsteipen ved vannlinja skulle dras av. Han hadde fått duggnedfall langs kantene/vannlinja, mens duggen ikke hadde på virket epoxy'en under bunn av båten.

Søkte litt på internet og fant en amerikansk test som viste at dette er et problem  hvis epoxy herderen er av PolyAMIN, mens benyttes Polyacrylat herder er det ikke noe problem. Polyacrylat er en lavtemperatur herder og er kanskje den samme lavtemp. herder som West epoxy benytter? Hvis epoxy primere stort sett benytter Polyamin bør jeg vel styre unna primere og gå for West lavtemp epoxy selv om dette sikkert blir 3 ganger så dyrt? Et annet moment er at det visstnok er tykkelsen av belegget som er avgjørende ved epoxy behandling. Skulle jeg bruke epoxy primer vil jeg trolig måtte ha minst 6-8 lag, mens med ren epoxy kan jeg klare meg med 4?

   For å unngå nattedugg tenkte jeg å feste byggfolie (e.l) langs med sidene på båten slik at natteduggen ikke kommer til. Jeg får  heller stå under folien med gassmaske mens jeg bunnsmører. Og kanskje jeg kan leie en byggtørke også hvis temperaturen skulle være for lav.

 

Er også blitt litt i tvil da Skipper Worse i tidligere Osmose innlegg ( https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=10 ) nevte en ny teori om å ikke forsegle inn fuktighet i polyesterskrog, men bare bruke en light primer.

 

Noen med erfaringer vedrørende epoxy kontra epoxy primer og temperatur ved påføring?

 

Hvis jeg først skal bruke masse tid på å skrape ned (har bestilt Bosch PSE 180 skrapa etter tips fra båtplass medlemmer) og bunnsmøre for å forsegle, er vel ren epoxy det beste, men hadde tenkt at epoxy primer er bra nok for meg og lettere å rulle på og blir billigere, men jeg tar kanskje feil?

Link to post
Share on other sites

...........   Har også lurt på å sette inn en "split" kuleventil får også ha muligheten til motor lensepumpe. Hva er dette for type dobbel kuleventil som benyttes her? Kan ikke huske å ha sett slike -har de det på TESS? ............

Ja, de har slike hos Tess ( i alle fall der jeg var).  Var innom en Tess-butikk for å få meg slange til den nye lansepumpa.  Og sjekka samtidig kuleventil m.v. for å kunne bruke motorimpelleren som reserve lensepumpe.  Jeg har 32 mm inntaksslange til kjøling.  Til sammen ble prisen for ventilen og koblingene ca 1.000 kr, og med 32 mm ble det en voldsom stor kladask.  Så jeg droppa hele ideen.  Foreløpig.

 

Testet for øvrig den nye lensepumpa, Rule 1000 GPH (ca 4.000 liter/time), ved å sette vannslangen på full guffe ned i båten mens pumpa gikk.  Pumpa hadde ingen problemer med å holde unna for vannet.  Kjørte vel en halvtime, så pumpa tåler tydeligvis å jobbe litt.  Regner med at dette holder for meg.

 

Ps  Har en gammeldags messing stempelpumpe med ca 1 liter pr drag montert som reserve.  Har prøvd meg på den.  Armstrong motoren min greier ikke mer enn 10 min av gangen før hvile.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Gjorde samme jobben ifjor, og har noen tips :

 

Skrapte ned til gelcoaten med skikkelige handskraper (sandvik).

 

Brukte JOTAMASTIC epoxy primer - 4 strøk. Fåes kjøpt hos skipshandlere i 3 og 5 l spann.

 

Dette er mye billigere en 0.75 l boksene med antipest som koster 3 - 400 kr pr boks.

 

Datablad for jotamastic finner du på jotun sine nettsider.

Link to post
Share on other sites

Gjorde samme jobben ifjor, og har noen tips :

 

Skrapte ned til gelcoaten med skikkelige handskraper (sandvik).

 

Brukte JOTAMASTIC epoxy primer - 4 strøk. Fåes kjøpt hos skipshandlere i 3 og 5 l spann.

 

Dette er mye billigere en 0.75 l boksene med antipest som koster 3 - 400 kr pr boks.

 

Datablad for jotamastic finner du på jotun sine nettsider.

Kjempebra tips.

Brukte du Jotamastic 87 eller Plus. Ser at Plus har "meget god" vannbestandighet , mens 87 og 87 GF har "utmerket". Jeg får høre med Jotun hva de mener, men tror vel at Meget god er bedre enn utmerket.

Med denne kan man jo påsmøre ned til minus 5 grader med vinterherder i blandet. Det er heller ikke noen maks overmaligstid selv om datablad nevner at best vedheft fåes ved overmaling før gjennomherdet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...