Jump to content

Hva slags plate ca 3mm kan jeg bruke som distanse under teak?


Lars Hansen

Recommended Posts

Hei,

 

Tenkte å prøve meg på å renovere teaken i cockpit før sommeren.

Mye av teaken er løs, så jeg har plukka løs en del av den.

 

Kantene, dollbordene, rammene eller hva det nå kalles er av 9mm.

Stavene innenfor er ca 6mm. Under disse ligger det et lag 3mm finer, som har gått delvis i oppløsning.

 

Er det noe annet som er mer egnet å bruke som distanse under teakstavene?

 

Hadde tenkt å bare lime det fast på nytt med epoxy, etter en sliping på undersiden.

Link to post
Share on other sites

hei:-)

 

Meranti finer er limt med vannfast lim, men er ikke vannfast!! Den vil løse seg opp i fineren om den blir våt.. Det finnes finer beregnet på båt bruk og de er kokfaste, finnes nok i 3mm ville jeg tro...

 

Divinycell er så srø at den ville bare dele seg hvis du fikk en skyve eller dra kraft mellom lagene..

 

Du kunne feks funnet en glassfiberplate å skrudd fast, så kan du lime teaken på den med epoxy, samt bruke sort epoxy i eventuelle nater. Dette blir gjort hos noen som lager slike ferdige teakdørker til ettermontering...

 

Lykke til

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

3mm sutaksplater er impregnert med bitumen, altså tjære/asfalt lignende gugge.. Er billige og tipper funker fint til slikt bruk..

Er standard justerings "verktøy" i husbyggebransjen.

Jeg hadde ikke tatt kjangsen på at limet/epoxyen vil kunne klare å holde heften på disse platene...iallefall ikke når det blir varmt...

De våtromsplatene det ble foreslått forsto jeg var slike Fibo Trespo plater.. disse er laget av høytrykkslaminat og kan ikke trekke vann, og det er jo fint... Jeg ville tro at en kan rufse opp overflaten nok til å få heft...

 

mange muligheter :-)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...