Lars Hansen Startet 26.Mars.2011 Del på Facebook Startet 26.Mars.2011 Hei, Tenkte å prøve meg på å renovere teaken i cockpit før sommeren. Mye av teaken er løs, så jeg har plukka løs en del av den. Kantene, dollbordene, rammene eller hva det nå kalles er av 9mm. Stavene innenfor er ca 6mm. Under disse ligger det et lag 3mm finer, som har gått delvis i oppløsning. Er det noe annet som er mer egnet å bruke som distanse under teakstavene? Hadde tenkt å bare lime det fast på nytt med epoxy, etter en sliping på undersiden. Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 26.Mars.2011 Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 Ville nok prøvd meg med meranti finer. Er både vannfast og fin å jobbe med. En annen fordel er at epoxyen biter godt med riktig behandling. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Lars Hansen Svart 26.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 Mulig det vil fungere, men det er nok mye på grunn av finerplata at teaken har løsnet i dag. Nå var det limt med lim av type sika e.l, mulig fineren tåler langt mer når den limes med epoxy? Hva med divinycell, får man det i 3mm plater? Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 26.Mars.2011 Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 hei:-) Meranti finer er limt med vannfast lim, men er ikke vannfast!! Den vil løse seg opp i fineren om den blir våt.. Det finnes finer beregnet på båt bruk og de er kokfaste, finnes nok i 3mm ville jeg tro... Divinycell er så srø at den ville bare dele seg hvis du fikk en skyve eller dra kraft mellom lagene.. Du kunne feks funnet en glassfiberplate å skrudd fast, så kan du lime teaken på den med epoxy, samt bruke sort epoxy i eventuelle nater. Dette blir gjort hos noen som lager slike ferdige teakdørker til ettermontering... Lykke til Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Mars.2011 Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 hvordan ville det vert med vanlig sutaksplate? den er jo impregnert, og tåler meget press, og nedbør. Brukes til shim i rammeverk på hus. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Zach Svart 26.Mars.2011 Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 Kanskje du finner noe her(?): http://www.bagges.no/ Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 26.Mars.2011 Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 Baderomspanel egner seg godt til dette, det er vannfaste plater, eneste ulempen er at disse kun har en bredde på 60 cm. Lim stavene på panelet med epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 26.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 Dersom du tenker på Litex etc. så finnes vel ikke disse så tynne? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 3mm sutaksplater er impregnert med bitumen, altså tjære/asfalt lignende gugge.. Er billige og tipper funker fint til slikt bruk.. Er standard justerings "verktøy" i husbyggebransjen. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 3mm sutaksplater er impregnert med bitumen, altså tjære/asfalt lignende gugge.. Er billige og tipper funker fint til slikt bruk.. Er standard justerings "verktøy" i husbyggebransjen. Jeg hadde ikke tatt kjangsen på at limet/epoxyen vil kunne klare å holde heften på disse platene...iallefall ikke når det blir varmt... De våtromsplatene det ble foreslått forsto jeg var slike Fibo Trespo plater.. disse er laget av høytrykkslaminat og kan ikke trekke vann, og det er jo fint... Jeg ville tro at en kan rufse opp overflaten nok til å få heft... mange muligheter :-) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.