Jump to content

Hvordan måle seg frem til hva slags type batteri en har?


Jan E.

Recommended Posts

Det finnes mange mer eller mindre smarte ladere der ute.

De som har velgerbryter for batteritype er greit.

Men noen har ikke noe slikt. Og det står på de at de går til alt fra agm, gel, og bly-syre. Men hvordan klarer disse laderne å måle seg frem til hva slags batteri de er koblet til?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

En batterilader kan ike måle seg frem til -type- batteriet den hanterer.

Slike allroundladere som du mener er vanligvis bare justert på en så lav spenning at de ikke klarer å koke batterier.

(...først og fremst og tenkt på veldig enkelt måte).

 

Det gjør f.eks. også de fleste dynamoer som aldri leverer mer enn 14,2V.

 

En sånn lader er altså bare på en halveis sikre side ang. maks ladespenning,

men det betyr vanligvis ikke at den er bra for alle batterier eller i det hele tatt i nærheten av optimalt.

 

Men "optimal" kan man belyse fra flere sider.

For den ene er det tingen med lav spenning og masse tid,

mens derimot andre ønsker kjapp lading i løpet av kortest mulig tid slik at de kan forsvinne til havs igjen.

 

Sistnevnete er ikke bra betjent med reduserte spenninger men skulle heller velge en lader som

kan holde seg innenfor alle øvere grenser av batteriets datablad.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hmmm, er det jeg har begynt å frykte ved å lest litt også.

Laderne mine er såkalte smartladere, uten velgerbryter. Som står kan ta alt, og virker som strømforsyning i tillegg.

Og den på bly-syre forbruksbanken ladet med 14.5+v. Når den går over til float ladet den på 13.4v (ved ca 18gr i rommet). Og slår inn med 14.5+v lading innimellom, selv ved fulle batterier (vet ikke hvor ofte, og hvor lenge.)

Og laderen på agm startbatteriet lader på 14.9v, og float på 13.8v. (ved ca 6gr i rommet)

 

Første gang jeg koblet det opp ble jeg skeptisk til hvordan den oppførte seg.

En forhandler ringte produsenten for meg, med problemstillingen. Og fikk til svar at alt var normalt. Og jeg hadde ingenting å frykte.

Vel, i dag er forbruksbanken ødelagt, før den er tatt i bruk. Alle er tomme for væske (skjedde i løpet av 2-3 mnd, eller mindre. Eneste som var koblet til var en alarm. Og motorommet hadde frostvakt. Det har heller ikke vært bortfall av landstrøm, som kunne føre til frost i motorrom. Siden alarmen melder fra om dette, noe den ikke har gjort.

 

Nå vil forhandler ha laderen inn for test. Men tviler litt på at de finner noe galt med den. For meg ser det mer ut som at den ikke er så smart som de vil ha det til. Så jeg har mistet troen på laderne.

Har mer tro på noe ala Nordic power, der en kan selv ta kontrollen over hvordan laderen skal oppføre seg.

 

Hva kan få et batteri til å bule, utenom frostsprengning av et ganske utladet batteri?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Verdiene du angir ovenfor kan jo være normale, nå ved 6°C siden den kanskje kompenserer for temperatur?

Og det finnes også noen ladere som går programmert gjennom en hel zyklus for å holde batteriet i liv mens den blir lite brukt.

Viktig er at laderen holder seg innenfor maks spenningene som batteriene er beregnet for.

Det ser du på batteriets datablad og kanskje laderens datablad som muligens også gir info om både når og om hvor mye laderen kompenserer.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dette kan man gjøre, i grunnen og spesiellt hvis det er kalt nok.

Litt toppladning i mellom etter 3 6 uker og saken blir perfekt.

Men akkurat det er jo det som moderne ladere gjør (skulle) av seg selv.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det ser du på batteriets datablad og kanskje laderens datablad som muligens også gir info om både når og om hvor mye laderen kompenserer.

Jørg

 

Har ikke fått datablad på lader, eller batterier. Og på hjemmesidene til begge produsentene står det heller ikke mye.

Eneste som står om laderen i manualen:

Ladespenning: 14,7v*

Vedlikeholdlading: 13.5v

(*Temperatur-kompensert ca 5,0 mv/gr.C/celle. Ref. 25gr.C)

 

Ladespenningen skulle vel da i teorien bli ved 6gr: 19gr x (0.005v x 6celler) = 0.57 + 14,7 = 15.27v?

 

Så spenningene ser ikke så gale ut de. Bortsett fra at den sporadisk kjører på med full lading på allerede fulle batterier, og at batteriene nå er ødelagt av uviss grunn. Jeg vet vel allerede hva innsending, og testing, av laderen vil gi til svar.

Så vil prøve å finne ut hva som kan ha skjedd?

Ser ikke hva jeg kan ha gjort galt. Men frykter at laderprodusent vil skylle på batteriene, og omvendt. Også sitter jeg der med mye jobbing for å få noe på garanti. Men håper de vil følge opp med god kundebehandling.

 

Men normalt sett. Hvor fort kan væsken forsvinne fra nye bly-syre batterier som står koblet til en lader (som skal stå på float). Og kun har en alarm koblet på som forbruk?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

De fleste ladere har også noe øvre grense ang. kompensasjon.

Det går vanligvis ikke endløs siden det finnes mange forbrukere som ikke takler så høy spenning.

Og det er ikke en gang nødtvendig med så skyhøy spenning ellers.

 

Omvent kan batterier står evig med lav vedlikeholdspenning på.

Det kan helt motsatt være nødtvendig å pushe litt slik at syren og vannet blandes igjen.

 

Men kokes batterier permanent, også "bare litt", da kan den tørkes skadelig ned (slik at platene stikker ut) i løpet av bare få uker.

Blir det måneder da er det ikke skjelden at batterier er fullstendig tørre.

Halvnakene plater holder allerede for at batteriet blir moden for utskifting.

 

Lykke til videre.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...