Jump to content

Har noen praktisk erfaring med bredbåndsradar?


Ingeborgimevind

Recommended Posts

Har etter hvert skjønt at langsiktig planlegging må til, og siden radar er et ønske om bord i Ingeborg om to år, må jeg begynne forarbeidene nå. Hvem har praktiske erfaringer med bredbåndsradar? (aller helst i seilbåt):sailing:

 

Har skummet igjennom forumet, og stort sett funnet synsing, som også kan være nyttig, men ser gjerne at de som har prøvd utstyret er de som primært uttaler seg :thumbsup:

HF: LB3GH

Link to post
Share on other sites

denne tråden er vel god, og inneholder langt fra bare synsing.

 

Enig; mye av praktisk nytte her! Enkelte har luftet skepsis i ft rekkevidde og funksjonalitet i tåke - konkrete erfaringer her?

 

Å planlegge elektronikk innkjøp 2 år frem i tid høres lite lurt ut.Her skjer utviklingen fort.

 

Det er for så vidt sant - likevel synes jeg det er greit å følge med på det som måtte foreligge av praktiske erfaringer - også med tanke på å vurdere det som evt kommer på markedet i løpet av våren 2013...

HF: LB3GH

Link to post
Share on other sites

Båtnytt hadde en god test at digital radar og bred bånd radar i fjor. De sa grovt sett at bred bånd har sin styrke på range oss til 1,5 nm over det var det digital radar som gjelder. Merk at bred bånd radar ikke fungerer mot racon. I Sverige er derfor radaren ikke godkjent som navigasjons hjelpe middel. Jeg ville valgt en god digital radar

Link to post
Share on other sites

Jeg har erfaring med bruk av Simrad bredbåndsradar i to sesonger i motorbåt. Har brukt radaren i tett regn og nokså stor sjø, men ikke i tåke. Uproblematisk i regn. Lite behov for å justere radaren i sjø.

 

For mitt bruk er det viktigst å holde rede på trafikken nær båten og 1-2 nm.

 

Radarens store styrke er å detektere gjenstander i sjøen på kort hold, f.eks. kajakkpadlere, blåser, påler mm. Til dette er et svært godt hjelpemiddel. Du kan gå inn i en kanal og styre etter radarbildet!

 

Så en test av denne radaren brukt i en seilbåt, og konklusjonen var at den fungerer godt også der. Skal du se riktig langt, er en åpen radar plassert høyt sikkert best, men også dyrest.

Redigert av Toscana (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg pusler av og til litt med en furuno analog 4 kw åpen radar. Her ser vi små garn blåser, måker på vannet. Jeg har flere ganger stoppet opp i mørket pga ekko på et par kablers avstand som har vist seg å være fugle flokker på vannet. Poenget mitt er at en riktig brukt analog radar er meget god når den brukes rett. Man må øve seg på å stille inn filtrene på radaren rett. Auto innstillingene har jeg erfart kan være farlige å bruke. Jeg bruker aktivt gain når jeg er ute, uansett forhold. Digitaliseringen av radar har nok gjort det enklere å få gode radar bilder for mange. Dette med racon er et svært vesentlig poeng. Jeg bruker det i dårlig sikt. Ikke så ofte vi trenger det, men de gangene det trengs har den veldig stor verdi.

Link to post
Share on other sites

Andre fordeler med bredbåndsradar er at den bruker svært lite strøm under drift og i standby, henholdsvis 17 W og 2 W. En ordinær pulsradar bruker i hvertfall dobbelt så mye strøm.

 

Dessuten er det ingen oppvarmingstid på radaren, du får bilde med en gang slik at du kan slå av og på radar for å få et overblikk hvis du ønsker å spare strøm. Det kan være et relevant moment å vurdere for en seiler.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill!

Når vi cruiser av gårde i 5 knop, utstyrer oss med AIS i tillegg, og ønsker å ha nok strøm uten eget aggregat på slep i lettbåten er det mye som taler for bredbåndsradaren. Minimalt vedlikehold og (forhåpentligvis) høy driftssikerhet veier tungt. Innvendingene om at den ikke trigger RACON er gyldige, men det kan jo være at ting endrer seg i løpet av et par år?

HF: LB3GH

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har brukt en 4 kw Furuno og bruker nå en Garmin 24 HD.

Racon på Oksøy i Kristiansand har jeg trigget noen få ganger, men jeg har gått flere turer Søgne-Bømlo og ikke klart å trigge mer enn en eller to Raconer.

Jeg har inntrykk av at det er smått med funksjonalitet på disse. Tar jeg feil?

 

Jeg ser heller ikke at behovet er særlig stort. Seiler du innaskjærs må du vite hvor du er hele tiden, og utaskjærs bruker de fleste GPS til å vite hvor de er.

Det er lite sansynlig at GPS gir så dårlig posisjon at Racon blir mer nøyaktig.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill!

Når vi cruiser av gårde i 5 knop, utstyrer oss med AIS i tillegg, og ønsker å ha nok strøm uten eget aggregat på slep i lettbåten er det mye som taler for bredbåndsradaren. Minimalt vedlikehold og (forhåpentligvis) høy driftssikerhet veier tungt. Innvendingene om at den ikke trigger RACON er gyldige, men det kan jo være at ting endrer seg i løpet av et par år?

Kjøp deg en BR24 bredbandsradar, suveren i trange farvann. Har brukt min i 2 år, er kjempefornøyd :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det kan se ut til at Racon forsvinner; på AIS-kartet til marinetraffic.com kan man se på de rosa firkantene som markerer sjømerker langs rute T i Kattegat at det står i infoen at det ikke er Racon lengre.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...