Jump to content

Tips til litt sportslig seilbåt 33-37 fot


Bergen

Recommended Posts

Er lei av kranglete :boxing: unger som deler lugar og lei av alltid å komme sist i mål på regatta! Har derfor solgt gamle båten og er i markedet for noe annet.

 

Krav: Pris ca 600K inkl nødvendigt utstyr som brukbare seil,sprayhood,foldepropell,spinnaker/gennaker utrustning,dieselvarmer og autopilot.

Skal benyttes til familie og venneturer samt tirsdagsregatta (med lite mannskap)og enkelte større regatter hvor ambisjonene ikke er stort større enn å rekke after sail (men håper å komme fysisk i mål litt før de tregeste båtene selv om en sikkert fortsatt ligger lavt på resultatlisten!).

Størrelse, egentlig minst mulig mtp håndterbarhet og priser på båtplass og seil men mest realistisk +-35 fot.Må ha 3 lugarer,plastbad med dusjmulighet og ha seilegenskaper hakket over de mest sedate campingseilerene.

Alder ikke et viktig moment men kravet til plastbad og pristaket tilsier 90 talls båt. Disse er det ikke flusst av i landet så import er aktuelt (men middelshavslandene er trolig for kostbare å transporere fra).

 

Har fått veldig sansen for Sun Fast 36 men denne trenger for mye utbedringer og gode kandidater i utlandet er høyt priset eller veldig slitt.

 

Sunsail er utsolgt for sine Sun Fast 37 for i år (kommer gjerne flere til vinteren, men med nødvendige oppgraderinger kommer disse trolig for mye over mitt budsjett)

 

 

Dehler 37 cws Har jeg litt sansen for, det litt sterile plast og hvitmalte interiøret gjør at jeg synes de skjuler at de er over 20 år gamle. Noen som har seil med CWS systemet og har erfaring med dette? Noen som vil gjette lystall på denne?

 

Den litt mindre og mere regattapregede DB36 kan også være en kandidat.Men endel av dem går med saltvannskjølte motorer og da er de uaktuelle. Ser heller ikke ut til at noen av dem har rulleforstag.

 

Elan 36Er en båt som faktisk er såpass lavt priset at import fra Kroatia (ligger også noen nærmere) kan være aktuelt. Noen som kjenner seilegenskapene til denne? Har 1,90m blykjøl og noe større seilareale enn f.eks SO 36,2 Noen som vil tippe LYS?

 

Har også kikket litt på outsidere som Dehler 33 (få båter for salg), Dufour 34 (har kun funnet en charterbåtkandidat, ikke ledig før til høsten),og First 33,7. Omega 36 kunne vel også passet fint inn men denne har vel ikke bad laget av plasttrær. Match 35 har ikke 3 lugarer-38 blir for dyr.

 

Er åpen for alle slags forslag og kommentarer til de kandidatene som jeg har nevnt :flag_bp:

Redigert av Bergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prut ned prisen og lakk den opp igjen i en farge du liker. Det er ikke flust av kinderegg tur/racer i den prisklassen du ser på av nyere dato. En annen fin og rask båt på Finn er J105, men den blir kanskje for spartansk turmesig for deg, og ligger også noe høyere i pris.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Har sett lenge på den Dehleren og har vel slått den fra meg, mest pga fargen (omlakkering blir gangske omfattende) men den viser at det er mulig å finne kandidater i min prisklasse, men er innstilt på at jeg må utenlands.

 

Elan 36Er en båt som faktisk er såpass lavt priset at import fra Kroatia (ligger også noen nærmere) kan være aktuelt. Noen som kjenner seilegenskapene til denne? Har 1,90m blykjøl og noe større seilareale enn f.eks SO 36,2 Noen som vil tippe LYS?

 

Fant en med utgått LYS bevis og LYS tall 1,25 det indikerer jo at det litt fart i denne. Elan 36 er vel en av favorittene pr nå totalt sett :flag_bp:

 

Var dårlig respons fra seilerene i denne tråden! Jeg er åpen for alle tips.

Link to post
Share on other sites

36,7 hadde vært flott :thumbsup: Jeg har sett dem til priser ned mot mitt budsjett men da ganske slitt og med endel mangler på utstyrssiden, har vel insett at denne nok blir for dyr. Men er absolutt åpen for en slik om det muligheten skulle dukke opp.

 

 

Så det kom en Omega 36 på Finn i går. Men det var dette med dusjen da.....Er forresten teak dekket på denne skrudd fast?

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært og sett på Omegaen som kom ut i går 2 ganger i fjor.

Dekket er skrudd.

Båten er forøvrig velholdt og i god stand etter mitt skjønn, men seilgarderoben er liten og noe gammel.

Har vurdert denne båten seriøst siden i fjor høst helt til det dukket opp en annen for 2 uker siden.

Link to post
Share on other sites

Omega 36 har det meste untatt dusj, noe som er på "må ha listen" til Kaptein Blondebill (ligger en som pr definisjon har dusj, men dette er en kvasiløsning og har heller ikke varmt vann!

 

JGH, må være rask med et tilbud til meg da, planlegger en tur til UK på tirsdag for å se på et par kandidater!

:lipseal:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Det går mot en avklaring for ny båt for oss men er enda ikke helt i mål med alle formaliteter. Har lest hundrevis av annonser på nett og tenkte jeg kunne fremlegge kandidater som jeg fulgt opp ekstra i prosessen.

 

Som nevnt så jeg for meg at jeg måtte til utlandet for å finne bedre utvalg og den eneste båten jeg fysisk har sett på her i gamlelandet sammen med selger (har også tittet på et par fra bryggekanten) er denne Sun Fast 36. Den er nok desverre for høyt priset i forhold til tilstand (hadde høyere pris når jeg så på den og selgere er nokså motivert for å gå ned for å bli kvitt den)

Men jeg fikk veldig sansen for båttypen og ble veldig glad når jeg etter et søk fant tilsvarende båt i Irland med nyere motor og nyoverhalt(rod)rigg til en pris som ville gitt den ferdig levert i Norge til under 500K. Selv om selger (som forøvrig var velvillig med informasjon) ikke la skjul på at det var endel slitasje på båten var denne såpass billig at den kunne oppgraderes ganske mye innefor mitt budsjett. Dieselvarmer og nesten ny Spinnaker var også på plass så jeg ordnet meg fri fra jobb og skulle til å betille flybilletter for å reise over for å se på den. Heldigvis kom bildene som jeg hadde bedt selger om ta for meg før jeg rakk å bestille billett.

Innvendig var båten fullstendig utslitt og generelt var det meste av inventaret var modent for utskiftning. Siden der er foretatt gode tekniske oppgraderinger er det er nok fortsatt mulig å få en god båt ut av denne til en bra bris om en er fingernem og har god tid men jeg valgte å avslutte min oppfølgning av prosjektet.

 

Fortsettelse følger:-)

Redigert av Bergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Som nevnt så jeg for meg at jeg måtte til utlandet for å finne bedre utvalg og den eneste båten jeg fysisk har sett på her i gamlelandet sammen med selger (har også tittet på et par fra bryggekanten) er denne Sun Fast 36. Den er nok desverre for høyt priset i forhold til tilstand (hadde høyere pris når jeg så på den og selgere er nokså motivert for å gå ned for å bli kvitt den)

Hva med denne da? Litt nyere og større men koster også noe mer. Tilstanden er ikke så godt å si noe om, men 2002 vs. 1997 burde vel gjøre interiøret litt mer kurant ihvertfall. Seilene ser slitne ut.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...