Jump to content

Tips til litt sportslig seilbåt 33-37 fot


Bergen

Recommended Posts

Jeg var hos waterside boatsales i februar og så på en CR400DS faktisk, grei kar men veldig vanskelig å finne fram til dem om du kjører bil.

Når det gjelder 40.7 så var det en med den korte kjølen og lave riggen til salgs i fjor som gikk for 750 000.- var det vel, den var dog litt sliten men å selge en slik båt om den ikke har 240kjøl og racing rigg og dekksutstyr det er dødfødt i Norge og det sier jeg dessverre til for det er en knallfin turbåt med regattapotensiale også i den "lugna" versjonen.

Nå la jeg ikke merke til hvilken versjon dette var men pass på å få den som er gangbar i markedet i Norge.

 

40.7 er forøvrig en sinnsykt bra båt etter min mening, dekksutstyret i den jeg hadde var hinsides alt jeg har sett tidligere, og jeg har seilt Xbåter også. Alt er på rett sted og dimensjonert korrekt, båten seiler 8tall rundt det meste på fjorden også.

 

Du får de nok i Norge nå til rundt millionen så om den er bra og er rett versjon og du får den løs for rett under 800 så er det etter min mening en god deal. Jeg har snakket litt med disse meglerne inkl Richard Marsden hos megleren som har den båten og de sier stortsett det samme, GBP er lav og de selger masse båter til andre europeiske land så det har ikke noe voldsomt press, man bør komme i havn med rundt 10% rabatt.

Jeg har gitt bud på flere båter i vår og begynt runden på 25% vanligvis, når vi er på 15% så kommer vi enda ikke i mål så jeg tror nok 10% er greit

 

 

Edit: ser du sier 7,10 kjøl det er vel 240cm.

 

Vær obså på at forpiggen er trang i sengen der, er du mer enn 170cm så vil du nok på sikt ligge i en akterlugar som forøvrig er greit romslige men da er en slik ekstrakøye over hodet en dårlig idè.

 

Er det den høye rodriggen er da spørsmålet, er det mastedisplayer på den ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det den høye rodriggen er da spørsmålet, er det mastedisplayer på den ?

Tror det var mastedisplayer på den, det var i alle fall repetere på begge side av lukenedgangen samt ved kartbordet. Angående rigghøyde vet jeg ikke, men den var rod som var fornyet. Som nevnt har jeg slått den fra meg pga størrelsen.

Link to post
Share on other sites

Da ser det ut til å ordne seg :flag_bp:

 

Har i dag overført kjøpesum for denne skuten

carolina.jpg

 

2004 model (prod okt03) Elan 37. Båter er lite brukt og bærer preg av manglende TLC. Eid av en vertshusinnehaver som ville ha familien med å seile og båten har formelt vært charterbåt for vertshuset. Verken charter eller familien sin begeistring tok av og hun ska angivelig ha rundt 500 timer (grønn motor=kaputt timeteller)

 

Båten har den dype kjølen (2,30) og ekstra utveksling på akterstag, om den har alle de "norske spesifikasjonene vet jeg ikke". Seil garderobe er relativt beskjeden men Spinnaker er med.

Av utstyr generelt er båten dårlig utstyrt (mangler Sprayhood,Lazy bag,septik tank og kartplotter) men har webasto og autopilot.

 

elan37.jpg

 

Salgsprosessen har vært lang og pruting endte opp ytterst minimalt. Selgers vilje til salg har vært liten og båten endte mer eller mindre opp som et "as is" kjøp. Men jeg har hatt survey og bortsett fra endel mindre elektriske feil var dommen positiv.

 

Båten er ikke strøken og har noen små fuktskader i innredning (lekkasje skal være utbedret) og har også hatt en utbedring av en produksjonsfeil på glassfiberstøp i kjølinnfestning. Denne reperasjonen er utført etter Elan sine spesifikasjoner og delvis også på Elan sin regning (6 år etter levering, det står det respekt av :yesnod: )

 

 

salong.jpg

 

Prismessig havnet jeg noe over utganspunktet men tror likevel at båten kan bli et bra kjøp! Kjøpte pund til en gunstig pris (8,75) for noen måneder siden og dette hjelper jo også på :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer dette ser bra ut!

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...