Jump to content

Tips til litt sportslig seilbåt 33-37 fot


Bergen

Recommended Posts

dehler36.jpgDehler 36 nevnte jeg i et tidlig innlegg. Finnes endel av dem i fin forfatning i Nederland og fulgte opp denne med at par mailer mot megler. Prisen står nå til 49000 (tror den lå høyere før) Euro for en båt som innvendig av meg oppfattes som moderne til å være fra tidlig på nittitallet. Men andre finner den for litt vel steril. Trege tilbakemelding fra megler og manglende vilje til å skaffe bilder blant annet av motor gjorde at min interesse gradvis ble mindre.

 

Rent generelt er det veldig mye dårlige annonser på nettet. Privatannonser på Finn er i mange tilfeller mye mere informative enn hva som er tilfelle for internasjonale annonser utarbeidet av profesjonelle meglere.

Link to post
Share on other sites

Omega 36 har jo vært nevnt og siden denne ligger i nærområdet tok jeg en kikk på denne på egenhånd (Båt ligge rpå Askøy,selger i Ålesund). Fin båt men det blir noe gammeldags synes jeg.

Etter en tid ble det besluttet å slutte å se på båter med rorkult. Ikke for egen del, er sikker på at jeg kunne klart meg fint med rorkult, men jeg synes å se en trend hvor båter med rorkult er vanskeligere å få solgt i forhold til ratt.

Link to post
Share on other sites

Har fått litt "utfordringer" rundt den jeg har "kjøpt" så her ble plutselig mye uvvist. Men her er i allfall en jeg ikke rakk å kjøpe

elan36.jpg

Som nevnt liker jeg Elan 36 og denne skulle jeg bestille flybillett for å se på samme dag som selger aksepterte et bud på 44000 GBP, den var priset til 49950. Den har gått som "velferdsbåt" for RAF som så ut til kunne ha blitt et bra kjøp.....

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Her er en tilsvarende skute som ligger i Irland

elanirland.jpg

Selges av seilskole som avvikles grunnet eiers pensjonsalder. 98 mod priset til 52000 EUR for en båt som utifra bilder og eiers uttalelser er meget pent holdt med nyere seil. Men den er kjemisk fri for utstyr utover en omfattende pakke med sikkerhetsutstyr. På en annen side vil en da få mye nytt utstyr i stedet for 13 år gamle dieselvarmere og kjøleaggregat som kan begynne å bli kranglete.

Link to post
Share on other sites

Om Dufouren er interessant kan du ta kontakt med Bob hos Channel Island Boat Sales, St. helier, så slipper du å gi bort mer penger enn nødvendig. +447797731231

 

(Det lønner seg alltid å ringe, kan virke som meglerne mottar tusen e-post fra drømmere daglig.)

 

Vær klar over at "presents very well" har en litt annen betydning enn i Norge, og husk at meglerens jobb er å skaffe noen til å se på båten. Du ser på bildene at interiøret er slitt..., men hvor mye betyr det for deg om den er i orden ellers? Du har både barn og skal seile den i filler i regatta uansett.

 

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei

 

Regner med at du har sett denne?

 

 

Om Dufouren er interessant kan du ta kontakt med Bob hos Channel Island Boat Sales, St. helier, så slipper du å gi bort mer penger enn nødvendig. +447797731231

 

Denne har jeg sett ja, og jeg har vært på Jersey og inspisert den med egne øyne for et par uker siden.

dufour.jpg

Jeg har forholdt meg til en Quay boatsale som også annonserer den og dette firmaet deler også lokale med eier slik at jeg har direkte kontakt med eieren om salget.

Utvendig er båten omtrent som ny mens den innvendig har noe slitasje på treverk rundt vask og kartbord samt leideren ned. I tillegg er alle madrasser godt slitt.

Båter er eid av et firma som driver med seilskole og eventseiling. Alt teknisk er i tipp topp stand (bortsett fra litt løse rekkestøtter, måtte stadig vekk etterstramme disse fra innsiden ref selger, selskapet hadde også en tilsvarende og eldre båt av samme type med en annen og trolig bedre patent)og motor har nettopp hatt service.

Den mangler autopilot,varmeapparat og sprayhhod. Ankervinsj er det heller ikke og selv om jeg ikke prøveseilte (båten ligger i tidevannshavn)kan en kanskje anta at seilene er begynt å bli utblåste når en ser på antall motortimer som forøvrig var enda noe høyere enn hva som er annonsert.

Båten er priset til 59950 GBP (lå først til ca 65K)og jeg ga bud på 53K. Fikk avslag, tok en busstur på øyen og bestemte meg for å øke til 55 og fikk beskjed om at jeg skulle få den for 56K.

Valgte å ta betenkningstid og bestemte meg for å gå en runde med en annen båt. Årsaken til at jeg var i tvil var at jeg fant den noe trang som tre lugars båt. spesielt ble toalettrommet og forpiggen begge tapende part i dette. Jeg vet at jeg motsier meg selv ettersom jeg egentlig har ønsket meg en "minst mulig" båt.

 

Ettersom det har dukket opp litt utfordinger rundt den jeg har "kjøpt" var jeg i kontakt med selger av Dufour i forgårs og han var ikke klar over at den var annonsert av firma i Norge (trolig er det en av meglerne som har kontakt med Stavangerfirmaet)

Om ting skjærer seg helt med mitt førstevalg og denne fortsatt står til salgs kan denne fort bli min neste båt. :flag_bp:

Redigert av Bergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg nevnte import fra Kroatia i et tidligere innlegg. Fordelen her er at dette er et ikke EU land og "alle båter" selges uten skatt og således blir de mere attraktive for oss nordboere som må betale MVA enten dette er betalt til EU eller ikke.

 

Båtene i Kroatia er som regel brukbart utstyrt og varme og sprayhood er ikke helt uvanlig. Autopilot er som oftest standard. Derimot er spinnaker oftest ikke inkludert. Båtene er mye brukt (typisk 2500-3500 timer for 2004modeller)men er jevnlig ettersett og alt utstyr kan påregnes å være i god stand. Noe bruksslitasje på treverk kan påregnes men det ser også ut til at de gjør bra lakkeringsarbeide når treverket begynner å bli mye slitt.

 

Meglere i Kroatia er velvillige til å skaffe ekstra bilder og utfyllende opplysninger om båtene de selger. Men problemet er når du spør om de kan ha en rolle i den praktiske delen med organisering av transport og nedrigging. Når jeg har spurt om dette har jeg blitt henvist til transportselskapene (for det meste tyske referanser, som igjen ikke svarer på mail). Det er ikke vanlig å transportere dem på bil direkte fra Kroatia men å føre den ut av landet og ta den på bil fra Slovenia(om jeg husker rett land?). Dette da byråkratiet er ganske omfattende i Kroatia.

 

Denne hollenderenpåtar seg hele pakken. Dvs du reiser selv ned til Kroatia sammen med han og ser på potensielle kandidater og deretter står han for resten når du har bestemt deg. Fyren foretrekker telefon fremfor mail.

 

D.v.s han organiserer kjøpet inkludert survey og pruting, og videre eierskifteprosessen og utflaggingen (båten må flagges inn i et nytt register), transport til Slovenia(?) =ca 800 EUR inkl nedrigging, transport Slovenia-Nederland= 4000 EUR samt rigging i Nederland (3-400 EUR). For jobben tar han 3000 EUR.Hele prosessen tar ca en god måned før båten ligger seilklar i Nederland. Jeg har vært i dialog om Elan 37 (2004 mod salgspris 62-67 K EUR). Men selv om budsjettet mitt har økt etter en samtale med banken fant jeg dette for dyrt i denne omgang. Siden båtene nå er klargjort for sesongen er det også vanskelig å prute noe særlig i følge Gorsel.

Et alternativ kan være å avtale kjøp nå med levering i September og da kan en oppnå en god pris og gjerne også et par ukers ferie i "egen" båt i Kroatia inkludert.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt er budsjettet litt oppjustert i forhold til utgangspunktet og dermed var first40.jpgdenne oppnåelig med litt pruting.

Båten går i charter for et lite familieid selskap med noen få båter som de driftet lenge (har en Jeanneau Sun Magic 1988 i flåten). Båten er 2001 model med ca 800 timer (noe mere slitasje enn hva timene skulle tilsi, dette da denne båttypen stort sett ble leid av folk som seilte mest mulig)og var i topp stand og klar til avgang om du hadde tannbørste med deg.

Den var utsyrt med det meste inkludert varmer og sprayhood samt mye seil. Manglet stort sett kun ankervinsj og flåte (selskapet benyttet leieflåter). Jeg likte spesielt godt løsningen med køysenger i akterlugarene. Ikke det at en så ofte trenger 10 faste køyeplasser :sleep: men en har da en plass å plassere bagasjen.

first.jpg

 

Båten er priset til 69950 GBP=under 800 000 ferdig momset i Norge og markedsføres av waterside botsale i Southampton Megler ga et meget godt inntrykk (den beste jeg har møtt på min vei) og hadde full oversikt over båtens vedlikehold og historie samtidig som han virket ærlig og sannferdig.

Nå var trolig båten ikke særlig prutbar ettersom den er i operativ drift men hovedgrunnen til at jeg ikke fulgte den videre er at jeg rett og slett fant den for stor for vårt bruk. Tenker da på håndtering av seil med lite mannskap samt utgifter til båtplass og seil. Når jeg samtidig fant Dufouren på 34 for liten så begynner i alle fall størrelsen å sirkle seg inn! :seeya:

Men om andre er interessert har jeg endel bilder å dele.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vært svært forsiktig med å kjøpe den 40.7'en siden det ikke har sportskjølen (2,40 dyp) som "alle andre" 40.7 i Norge har. Mulig den også mangler det andre performance utstyret disse båtene ble levert med her hjemme. Det vil gjøre den omtrent uspiselig på bruktmakedet når den tid kommer. Mener å huske det faktisk var en slik 40.7 med "utleie/import-kjøl" til salg i Norge for en tid tilbake, den stod leeenge og ble etterhvert priset lavere og lavere, mener å huske det stod langt under en 36.7 i pris og vel så det...

Link to post
Share on other sites

 

Litt høy pris, men mye seil!

Utlandske båter er av interesse på grunn av pris!

 

Seil, mye seil, men som er 8 år gammel, kan være både og. Laminatseil blir utblåst de og. Trådene i seilet knekker lett og duken delamineres.

 

Laminatseil av alle typer er og blir ømtålelige greier. Litt blaffring i akterliket eller litt feilaktig bretting så er de uten særlig verdi.

Link to post
Share on other sites

er det bare utlandet som er interessant nå? Elan 333

 

Det er på ingen måte kun utlandet som er av interesse, om jeg kunne funnet en båt i Norge ville ingeting vært bedre da jeg opplever det tungvint å prøve å handle med engelskmenn, men jeg finner at utvalget i den prisklassen jeg ser på blir bedre om en ser seg om i utlandet.

 

Den Elanen blir for dyr og mangler en lugar.

Link to post
Share on other sites

Hei

Hadde denne stått til den prisen den står til nå når den kom på markedet hadde den vært av interesse. Når jeg ringte på den sto den til 740 tror det var (og mitt budsjett var da 600) når den i tillegg trenger litt nye seil fant jeg den ikke som realistisk.

Jeg har sett på båten fra kaisiden og eier har gjort mye riktig med tanke på visuell oppgradering av en i utgangspunktet slitt båt i form av nye dekorstriper og omtrekking av puter.

Etterhvert som den har sunket i pris har jeg i mellomtiden funnet bedre kandidater som de som jeg har presentert her.

En vet jo også omtrent hvor mye selger har gitt for denne og da frister det jo heller ta tilsvarende avanse på egen import. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Er du sikker? er det så mange forskjellige kjøltyper ute å går på denne båttypen?

 

Maximum Draft: 7 ft 10 in

Keel (faired racing keel)

 

Det som er spesielt med First 40.7 er at det i Norge (sverige mm.) er de facto standard med dyp racing kjøl, mye på grunn at en oppegående entypeklasse. Båten kom vel fra fabrikk med 3 alternativer, 1,90m - 2,15m - 2.40m. ?

 

Et annet eksempel er Elan 37 som i Norge kun selges med "Performance Pack" fra importør Fjord Seil som inkluderer oppgradert dekksutstyr og seil, løpende/stående rigg etc. En standard "Middelhavs" Elan-37 uten dette blir som en "ny Merce til 800k uten aircondition..." :smiley:

 

Dette i motsetning til andre tilsvarende båter i den klassen, feks. X-40 & X-37 som også fåes med ulike kjøler, både grunn, normal og dyp kjøl. Her finnes mange ulike typer rundt uten at det betyr like mye.

Redigert av eXpence (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten er priset til 59950 GBP (lå først til ca 65K)og jeg ga bud på 53K. Fikk avslag, tok en busstur på øyen og bestemte meg for å øke til 55 og fikk beskjed om at jeg skulle få den for 56K.

ref Dufouren fikk jeg i går mail av selger som var lei av "time wasters" og sa jeg kunne få den for 55K nå :giggle: Tenker han har angret en stund på at han avslo budet mitt for noen uker siden

 

Av alle kandidatene som jeg har presentert her er det kun den ene Elan 36 som ble solgt før jeg fikk sett på den som har blitt solgt- alle de andre ligger fortsatt for salg (opplever riktignok at endel annonsører er trege med å oppdatere og selve salgsprosessen tar fort 6 uker i UK). Så markedet koker ikke akkurat i UK heller.

Link to post
Share on other sites

Et annet eksempel er Elan 37 som i Norge kun selges med "Performance Pack" fra importør Fjord Seil som inkluderer oppgradert dekksutstyr og seil, løpende/stående rigg etc. En standard "Middelhavs" Elan-37 uten dette blir som en "ny Merce til 800k uten aircondition..." :smiley:

Takk for svar. Dette med Elan 37 har jeg fått med meg, men vet du konkret hva som ligger i oppgradert dekksutstyr? Denne båten har jo forøvrig stor suksess både med kjøl på 2,05 og 2,30.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Dette med Elan 37 har jeg fått med meg, men vet du konkret hva som ligger i oppgradert dekksutstyr? Denne båten har jo forøvrig stor suksess både med kjøl på 2,05 og 2,30.

På Elan 37 er det i alle fall oppgraderte wincher og blokker, skinner&travere (mye Harken), tauverk, spinnakerutstyr og carbon bom, dyp og lettere kjøl, Utvekslinger på aksterstag og løyganger etc. er høyere og enklere å regulere under seiling. (Lurer på om ikke varmeapparat også var med i pakken?) I tillegg er standardseilene oppgradert ved hjelp fra North Sails/With Marine. Dvs man slipper de vindtette, hvite seilene.. Sikkert mer også. Nå har ikke Elan 37 noe entypemiljø slik som 40.7 har, så jeg antar det vil finnes flere Elan 37 med "kort" kjøl (alt er relativt :rolleyes:) blant disse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...