Jump to content

U-båt, semi i vann og gummibåt


Patton

Recommended Posts

Bilde

 

Tja, denne er kanskje OT, men jeg ble inspirert av et bilde under tittelen årets båtentusiast.

 

Dette bildet burde kanskje vært klassifisert hemmelig, men jeg tar sjansen... land, sted og type Ubåt er det kanskje noen av de skarpøyde medlemmer som kan finne ut av?

Historien er slik: jeg skulle være med en venn som hadde tilgang til dette stedet, skikkelig familietur med boller og saft. Omvisning i ubåten inngikk i planen (men ble desverre ikke gjennomført...).

 

Rett før vi kom fram til bryggen der ubåten ligger blir vi passert av utrykkningskjøretøy fra brannvesenet med lys og sirener på. Det som skjedde var at traileren med henger lastet med flytende oksygen (noen som vet hva oksygenet brukes til ombord i en u-båt av denne type?) kom skjevt ut på flytebryggen, hengeren og nesten hele lastebilen gikk dermed i vannet.

 

I og med at det var en viss eksplosjonsfare fra oksygenet, tauet man ubåten ut på fjorden ved hjelp av en gummibåt med en VP bak, skal si slepet gikk sakte og blårøyken fra VPen lå i tykke lag. Ubåten ble buksert et par hundre meter ut, lastebil og henger trukker opp, ingen særlige skader forøvrig (med unntak av kanskje noen sår på enkeltes stolthet...).

 

Mvh Patton

Link to post
Share on other sites

Hva oxygenet brukes til?

Blandt annet å tilsette lufta etterhvert som prosenten kryper nedover.... 20....19...18 osv...så er det bare å begynne å dosere.

Oksygen må en jo ha for å puste, men denne type ubåt trenger ikke så mange kubikkmeter O2 for besetningens skyld.... Noen flere forslag?

 

Patton

Link to post
Share on other sites

....noen som vet hva oksygenet brukes til ombord i en u-båt av denne type?

Vil nå tro at det er nokså opplagt! Prøv å puste inni en stor, hermetisk lukket  "blikkboks" en gang så skønner du nok!  :lol:   Regner med at alle typer u-båt har oksygen ombord.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Er ikke noe racer på ubåter, men maskinen vil vel puste litt den også?

Kan love deg at maskinene puster godt de også. Tipper dieselene ombord klarer å suge skuta fra 1000mb til blodets kokepunkt rundt eller rett under 600mb i løpet av ett knapt minutt om en stenger tilførselen.
Link to post
Share on other sites

Hei ubåtentusiaster. Jeg må med en gang si at jeg ikke er kyndig vedrørende ubåt, men tror det er slik som følger:

 

Norske ubåter (Ula klassen) er dieselelektriske, dvs de går under vann vha batteridrift/elektromotorer. Noe oksygen bruker vel mannskapet, men poenget er at dieselmotorene ikke er i gang under vann. Når det er behov for å lade batteriene går den oppunder overflaten og "snorkler", dvs lader batteriene vha dieselmotorene. Dette er en meget sårbar fase i en skarp operasjon.

 

Den type ubåt vi ser på bildet har en såkalt "sterling" motor. I følge den forklaring jeg fikk er det en dieselmotor som kan gå under vann vha O2 den får vie egne tanker ombord. Dette bidrar til at ubåten ikke har behov for å ved jevne mellomrom å gå til overflaten for lading av batterier. Jeg kjenner ikke til utholdenheten til denne båttypen.

 

Kanskje det er noen ubåtfolk på forumet som bedre kan forklare prinsippene med "sterling" fremdriftsystemet?

 

Mvh Patton

Link to post
Share on other sites

Den type ubåt vi ser på bildet har en såkalt "sterling" motor. I følge den forklaring jeg fikk er det en dieselmotor som kan gå under vann vha O2 den får vie egne tanker ombord. Dette bidrar til at ubåten ikke har behov for å ved jevne mellomrom å gå til overflaten for lading av batterier. Jeg kjenner ikke til utholdenheten til denne båttypen.

 

Kanskje det er noen ubåtfolk på forumet som bedre kan forklare prinsippene med "sterling" fremdriftsystemet?

Ikke u-båt-folk, nei. Men har tilbragt noen år av mitt liv med stirlingmotoren.

 

Da er dette altså en svensk ubåt som bruker en stirlingmotor til å lade battierene også under vann. I en stirlingmotor er arbeidsmedium og varmekilden adskilt (i en vanlig motor er arbeidsmedium nitrogenet i luften og varmekilden er forbrenningsgassene fra bensin/diesel og oksygen.)

 

Disse ubåtene brenner diesel med ren oksygen (men tilsetter 'brukte' avgasser slik at reaksonen ikke blir altfor kraftig). Resultatet er mer eller mindre ren CO2 som slippes ut under vann - og akkurat som i en colaflaske løser dette seg pent opp i vannet - noe dypde forutsatt - og er usynlig på overflaten.

 

Og når de slipper å ta med 79% nitrogen og klarer seg med bare de 21% oksygen, så blir det noen færre og mindre tanker ombord.

 

Men Kockums - de som lagte disse ubåtene - er solgt til Howaldswerke Deutsche Werft AG (HDW) og der satser man på en annen hest: brenselceller. Men også de bruker oksygen. Så vidt jeg vet finnes det bare et eksemplar av en slik ubåt f t. Hadde det vært den som tok inn bunkers her så hadde dere nok ikke sålett tatt et bildet: Når denne båten tar in oksygen og HYDROGEN i flytende form sperres et større området av havnen for allmen ferdsel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...