Jump to content

Defroster


Brumle

Recommended Posts

Nå sitter defroster anlegget på plass, har brukt samme rør som brukes til sentralstøvsuger for å føre luft opp til vinduene, (boret tett med hull i disse) montert dyser bak på uteplassen, ved førerstol,på toalett og i salong foran. Har også montert kran på vanntiførselen til varmeapparatet med skyvehendel ved førerplassen.

Apparatet fikk plass foran motoren, luft til apparatet hentes utenfra for å slippe mororomslukt inn i båten.

 

 

 

 

 

 

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

Oj, oj! Dette så da ganske snasent ut. Hvilke temperatur regner du med å oppnå på maks. i rørene? Jeg fikk meg en liten overraskelse når jeg tilfeldigvis sjekket temperaturen på rørene som går ut fra Eberspächeren min. Et av rørene lå ann mot en skarp kant inne i et skap, og det røret var smeltet akkurat der det lå ann mot kanten. Jeg ville vært ekstra obs der det er knekker og kanter. Men det blir kanskje ikke så varmt med defroster?

 

Skimter vi det beryktede dieseldyret på det nederste bildet?  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Luft til apparatet hentes utenfra for å slippe mororomslukt inn i båten.

 

*********

 

Får lyst til å kommentere.

 

Flott jobb du har utført.

 

Du  henter inn uteluft for å slippe motorromslukt, men samtidig unngår du å sende fuktig

inneluft opp på glasset som da ville ha laget dugg. Det er bare å sette varmeapparatet på bilen på resirkulering /omluft så ser man hva som skjer.

 

Uteluften som hentes inn kan tørkes noe ved at den først føres ned i bunnen av båten slik at

den får kondensere mot den kalde båtbunnen før den varmes opp av varmeapparatet.

 

Der må være evakueringsmuligheter for fuktig inneluft i båten, eller blir det dugg på vinduene.

Jeg har friskt i minne Ford Scorpio -85 der man hadde glemt å lage utluftingsventiler. Det var ingen bil som dugget mer enn denne.

 

Kanalopplegget ditt var enkelt og greit. Det kunne nok også vært laget i teak eller annen edel

tresort i møbelkvalitet , trolig mer elegant, men med hundre ganger større arbeidsinnsats.

Det lar seg også gjøre å lage kanaler med ganske komplisert fasong i messing eller kobberplate som loddes sammen. Dette har jeg gjort ved flere høver der det eksempelvis har vært behov for å gå fra rundt til rektangulært tverrnitt og omvendt.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det så bra ut ,men jeg ville nok lakkert rørene med evt svart lakk. Synes rørene i hvitt ble litt vel synlig, de stikker seg liksom litt for mye ut, spesielt på bildet.Tror jeg ville lakkert de med  eks. lakk for støtfangere ( i plast ). Vet at bla. Relekta fører disse, mener relekta har spraylakk for plast i flere farger. :yesnod:

Link to post
Share on other sites


Omen: Jeg synes det så bra ut ,men jeg ville nok lakkert rørene med evt svart lakk. Synes rørene i hvitt ble litt vel synlig, de stikker seg liksom litt for mye ut, spesielt på bildet.Tror jeg ville lakkert de med  eks. lakk for støtfangere ( i plast ). Vet at bla. Relekta fører disse, mener relekta har spraylakk for plast i flere farger. :yesnod:

 

 

Alternativt kan du bruke plastgrunning og vanlig spraylakk. Begge deler trolig hos Biltema.

Link to post
Share on other sites


Domenique: Hva kan det være at jeg ike ser noe bilde? Mangler jeg et program eller noe?

 

VELKOMMEN TIL BAATPLASSEN.NO!  :yesnod:

 

Er det bildene av installasjonen du ikke ser? Fungerer det greit alle andre steder slik at det er bare i denne tråden her du ikke ser bildene, eller har du vært borte i noe tilsvarende før? Prøv å slå av PC'n og start opp igjen og se om bildene fremdeles mangler. Vi ser dem vi andre...

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Har lukket båt og får enkelte duggproblemer i kanten av sesongene samt når det pøser ned. Tenker å montere en defroster og sette den inn mellom retur fra varmtvannstank og innløp motor (ferskvannkretsen).

På biler er det mulig å regulere varmeuttaket både med vannmengde og viftehastighet. På båter er det etter hva jeg har forstått mest vanlig å kun regulere med viftehastighet. Har i hvertfall ikke sett en ventil for å regulere fordelingen av varmtvann. Ønsker ikke å stenge av vannet til varmvannstanken.

Noen som har ideer for opplegg??  :wink:

Har i alle fall tenkt å ta friskluft utenfra slik at det ikke blir fuktig omluft som brukes.

Link to post
Share on other sites

Uteluften har jo gjerne 100% relativ fuktighet når det regner som verst. En ide som en eller annen her hadde for en tid siden (Lasse?) var å ta ventilasjons luften fra kjølsvinet. Som regel er jo vannet kaldere enn lufta og da vil luften i kjølsvinet være noe kaldere og har dermed kvittet seg med noe fuktighet. Vet ikke hvor mye dette betyr i praksis men noe vil det i alle fall hjelpe.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Du får vel kjøpt 12v defrostere med varme.. Har 2 stk på frontrutene nå.

I min forrige båt hadde jeg defroster fra motoren. ( Ardic), tok litt lang tid før den tok duggen siden Forden tok litt tid å bli varm, Virket bra etter det

 

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Det er på biler ganske vanlig å regulere varmen med spjeld. Den tidligere mye brukte vannkranen er ikke lenger enerådene.

 

Kun uteluft er brukbart til defrostingsformål og der må være utslippsmuligheter i kabinen

for fuktig luft.

 

Kondensering av fuktighet mot skutebunnen fungerer fint dersom det lages en flat kanal  der skutebunnen er den ene siden av denne. Kondensen ledes til kjølen via en slange. Det hele

kan rigges til under en benk. Stor flate mot skutebunnen er viktig. Motorlukt og annet er ikke

noe problem da kanalen er tett.

Link to post
Share on other sites

Det burde vel være mulig å kople inn en stoppekran i vannkretsen til defrosteren. Har man en hendel med "ståltråd / strømpe" (sånn som brukes på båter med manuell avstengning av dieseltilførsel til motoren), kan man regulere vannmengden til defrosteren. Da må i såfall varmtvannstank og defroster koples i paralell.

 

For å hindre dugg, er vel det viktigste at du har god ventilasjon ut av båten. Tror det spiller mindre rolle om du suger luften utenfra eller innenfra båten.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

For å hindre dugg, er vel det viktigste at du har god ventilasjon ut av båten. Tror det spiller mindre rolle om du suger luften utenfra eller innenfra båten.

Joda, men den luften som skal ut av båten må jo også komme inn en eller annen plass. Om en suger luft fra kjølsvinet og sørger for å "fylle på litt" der også vil det kunne gi litt tørrere luft i båten.

 

Min forrige båt, en Viksund 31, hadde 2 ventilatorer av billigste sort i taket og et par rister i døra. Den var praktisk talt knusktørr hele året og jeg hadde tørre klær ombord året rundt selv uten annen varme enn når båten var i bruk.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

I vår monterte jeg en 40 l. VV tank, og koblet den til kjølesystemet på min Yanmar 60HK (JH2) med stort hell. I går koblet jeg til en Ardic (10KW) defroster på samme kretsen. Temperaturen sank til under 70 grader, og varierte med viftehastigheten på defrosteren. I følge forhandler av både Ardic og Yanmar skal det ikke dette skje. Er det noen som har erfaring med dette? Hjelper det å skifte termostat, eller kan det være andre problemer? :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med ditt aktuelle problem, men jeg har noen gange opplevet at termostaten blir litt "slitt" og står litt åpen. Dette merker du ikke alltid under normale forhold, men skal du trekke litt ekstra varme ut av systemet kan det merkes. Prøv å skift termostat. Den gamle tar du vare på, neste gang termostaten går til h..... er kanske midt i ferien, langt fra forhandler.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Hvis du reelt skal trekke ut 10 kW varme fra en 60 hk motor (ca 43 kW) så høres det ut for meg som om det er naturlig at temperaturen går ned.

Vanligvis kobles varmtvann og varmer inn på den varme siden av termostaten for å få maks temperatur på varmvannet / varmeren, og da vil det ikke hjelpe å bytte termostat.

 

Er ikke sikker på virkningsgraden på denne motoren ( og dermed varmeeffekten som utvikles), men jeg tipper at 10 kW nærmer seg alt som utvikles av varme.

 

Tror du må velge mellom kaldere motor, lavere viftehastighet (avhengig av belastning på motor) eller å flytte slangene på andre siden av termostaten.

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Regner med att du hadde belastet på motoren, og likevel sank temperaturen til 70gr.

Det er då nærliggende å tru at det er som en annen nevner, at termostaten "henger.

 

Du skriv at motoren er 60hk. eller 43-44kw.

 

Det er vanlig at av tilført energi på ein dieselmotor nyttegjer man seg av ca 40%

resten er varmetap i exhaust og kjølevann. I dette tilfelle er tilført energi over 100kw.

Og varmetapet i exh. og kj.vann omlag 60 kw. Utav  dei 60 kw går 2/3 i exhaust tap

og 1/3 i kj.vannstap. I ditt tilfelle tilsvarer kjølev.tapet omlag 20 kw.

Utfrå det vil eg tru at du skal klare å opprettholde normal temperatur med defrosteren tilkoblet, og normal belastning på motoren. (70-80% av dei 60 hk.)

Motoren må vert kjørt så lenge med belastning  at vannet på vv. bereder er blitt oppvarmet.

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...