Jump to content

Hvordan sette line?


Fausken

Recommended Posts

jeg lurte på om det er noen spesielle triks som bør følges når en skal sette line? har prøvd å sette line en gang før uten å få noe på den og når eg halt den ombord hadde mange av krokene viklet seg rundt om kring selve linen.

 

Når du ska sette line, er det vanlig å egne den medan du setter eller blir dette gjort på forhånd?

Hvor lenge bør linen stå?

Slik eg har oppfattet der skal ikke linen ligge helt på bunnen men gjerne være et par meter over havbunnen, hvorden vet du at linen ligger slik som den skal? for vist men strammer den opp for mye vil den ligge helt langs bunnen og vist man strammer den for lite vil den ligge veldig høgt over bunnen. Er det noen som har noen gode tips?

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

lina bør egnes på forhånd.Det kan være lurt å egne lina og lagre den ferdig egnet i frysen .Da er det bare å få den i sjøen når du får tid.En stein i hver ende av lina,den største steinen nærmest blåsa.Stram skikkelig opp før du slipper blåsa.

Link to post
Share on other sites

Har gjort dette noen få ganger tidligere og skal kjøpe meg ny line nå.

Jeg agnet lina på forhånd. Jeg la agn og krok over kanten på ei bøtte med tauen nedi selve bøttø.

Makrell er fint å agne med. (Og lett få fisket når det er sesong.)

Det jeg lurer på er vilken dybde og bunnforhold som er best for dette fiske.

Link to post
Share on other sites

Setter lina på "hard" bunn, gjerne langs en skråning, dybder typisk mellom 30-250 meter ( alt etter årstid & hvilken fisk man ønsker)

Setter man på myk gjørmebunn forsvinner agnet fort til "sugere" og annet slimete F###..

Har man lange angler/tømmer som flyter på lina( holder agnet oppe fra bunnen)så går det bedre på løsere bunn .

Link to post
Share on other sites

lina skal egnes på forhånd og anglene legges ned i stampen sammen med ryggen (tauet) De legges ved siden av hverandre langs kanten i ca 1/3 av omkretsen på stampen. Legg avispapir mellom lagene med kroker hvis du har flere lag.

 

Hvis du går på youtube og skriver inn: fiskerliv, får du opp ti videoer om hvordan det skal gjøres. Videoene er lagt inn av en med nick Thulemann. Diise kan anbefales.

 

Det skal være stein i begge endene av lina, og alltid!! to iler med blåser på. Unntaket er visst du har den ene fast i land.

 

Du kan også sette fløytline hvis du vil ha den høyere opp i sjøen. Det er vanlig på lofotfiske tror jeg, og det finnes sikkert videoer av dette også. Prinsippet er vel at hvis du vil ha den f.eks ti meter under overflaten tar du noe fast isopor e.l. som du snurrer opp ti meter tynt tau på som festes i ryggen på lina. Disse festes på ved jevne mellomrom. Vet ikke hvor langt mellomrom isopor med tau på legges ned i stampen sammen med lina. når disse går over bord er tanken at tauet snurrer av isoporen/fløyten.

 

 

Hvis du vil ha den opp fra bunn, f.eks tre meter opp så fester du på garnstein med tre meter tau med jevne mellomrom. Du må også ha på en liten fløyt.

 

 

Var forresten i havna i går og pratet med to hyggelige karer som hadde fått 106 torsk på fire garn. dvs bortimot 300 sløyd torsk :cheers_wine: Greit det.

Link to post
Share on other sites

jeg har satt mye line.:-)

Bruker sirkelkrok nr. 16 og har 120 kroker pr. sett. 4-6m mellom hver krok og nedsett i begge ender som er 50% lengre en dybden.

Linen ligger på bunnen. Settes på hard bunn ellers spiser slimålen agnet. Setter selv mellom 80 og 130m.

Jeg ser på draftet og prøver å finne øyer/fjell som stikker opp fra bunnen..setter så linen på disse stedene.

Her på sørlandet er det mye Brosme og Lange på disse stedene.

Agner enten på forhånd med avispapir rundt hvert agn, eller agner når jeg setter. Sild, fersk Sei og Makrell er greit agn.

 

Sirkelkrok gir ca 40% mer fangst en ordinær krok, og er MYE enklere å løsne da den sitter i munnviken...og ikke langt nedi magan på fisken:-)

Link to post
Share on other sites

er det vanlig å få torsk på line som ligger på bunnen? eller bør du ha en line da som flyter over bunnen?

hvor dypt er det vanlig å sette line for å få torsk?

Ser at du skriver at du bruker avispapir, surrer du dette rundt agnet og krokene for at de ikkje skal hekte i noe på veg ut eller legger du bare eit avispapir under og eit over kroken?

Link to post
Share on other sites

Torsk er normalt en bunnfisk, men gyter gjerne oppe i vannamssene. Rogn og melke blandes i sjøen og sånn skjer befruktningen. Hvor i vannmassene avhenger av temperatur og strøm. Er der torsk så skal du bare sette langs bunnen. Det tror jeg er greiest.

 

Du kan få all slags fisk på line, for et par måneder siden hørte jeg at de drog rundt 400 kil sei på stampen. En stamp med line er 300-400 angler.

 

Lengden mellom krokene varierer veldig etter type fiske og hvor mye fisk der er. På skolen hadde vi ei favn mellom hver krok, 100 krok på 180 meter rygg. Videre så lærte vi at målet er å få linen mettet dvs. fisk på alle krokene. Dette er selvfølgelig kun mulig i teorien, men agn er en betydelig kostnad for en yrkesfisker.

 

Når du har lagt krokene side om side f.eks fra høyre mot venstre langs 1/3 del av stampen ytterkant, legger du på et ark avispapir før du legger nye kroker oppå der igjen. Gjør du det slik skal du ikke fø vase. hvis du er plaget med at kroker er tullet rundt ryggen. kan det være f.eks brosme som har vært på, eller strøm osv.

 

HOMBOR: har du link til de sirkelkrokene du bruker?

Link to post
Share on other sites

Tror man kan fiske på alle slags dyp alt etter hva man vil ha og årstid. En annen viktig ting er hvordan man setter i forhold til strømmen i sjøen. Problemet med dette er at strømmen ikke er lik på bunnen så oppe ved båten. Men vet du av en plass der skal være fisk og du ikke får noe kan du snu lina litt. At hvis du setter lina "klokka tolv" på feltet og det ikke gir fanhst kan du prøve å stte den "klokka to" neste gang.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Her er link til krok, og det er de rimeligste jeg har funnet til nå. 4 kr. stykket: http://webshop.dyrkornfritid.no/TradePoint/CategoryBasic?category=6,604&categoryName=Krok

Riktig som det skrives at du må følge med på strømmen når du setter. Sett alltid MED strømmen. Du kan f.eks. la båten drive når du setter.

Personlig har jeg 1m forsyn av 2.8mm, mens lineryggen er 5mm.Jeg har løkke på hver forsyn og tar av krokene hver gang.

med 6m mellom hver krok er det ganske behagelig å sette.

Link to post
Share on other sites

hei,

ja det er riktig at du vil sette et større luktspor om du setter på tvers av strømmen. Kommer litt an på hvor sterk strøm det er når du setter.. Setter du med strømmen så får du strekt ut lina, setter du mot/på tvers av strømmen må du holde god fart ellers vil du kunne få problemer med å strekke den ut. Det har lett for å bli en himla bue på tauet om det kjører 90grader på strømmen...og er det mye stein på bunnen kan det være lett å sette seg fast når du skal ha det opp...for det er ikke så lett å trekke 90grader på strømmen...

Link to post
Share on other sites

ok den er jeg med på og setter du langs en kan eller i en bakke så kan du få mye fisk uansett, men det vet du vel av erfaring. ikke sant?

 

Når det gjelder fart ved setting så er det vel bare å gi gas dvs 7-8 knop med min båt 3-5 knop er vel også nok. om den står i bue har vel ikke noe å si?

 

husker når jeg var guttunge så drev i og "forsket" litt med hvor stram vi skulle ha laksgarnene til bestefar. Vi konkluderte med at de fisket best når di ikke var strammet opp for mye. Dette blir jo en annen sak, men mener at det trenger ikke være perfekt for å fiske bra.

Link to post
Share on other sites

ok, har komt veldig mange gode svar her. så må til å fare å prøve den til helgen. eg er mest på jakt etter å få torsk. hvor dypt bør jeg sette da? å det går bra å bare la line ligge helt på bunnen uten noen form for oppflyt på den så den henger litt over bunnen?

Link to post
Share on other sites

Hombor Man skal aldri aldri begynne å ordne mens man setter. det er sånn man havner på havet.

 

Når jeg hadde sommerjobb på tråler fikk vi ikke gå på dekk hvis vi ikke hadde kniv i beltet utenpå oljehyret for å skjære oss løs hvis det skjedde uhell. VIKTIG også for fritidsfiskere.

 

Commodore81 Hvor i landet skal du fiske? Spør noen lokale. Jeg skal ut å sette garn i ettermiddag. De skal jeg inni ei stor bukt, i bukta går det ei renne og i denne renna står det fin oppsigsfisk. Det er kun ei lita stund på denne tiden av året at det er fisk der.

 

I skråninger ned fra grunner som Hombor skriver om er ofte bra, men jeg har inntrykk av at grunner er bedre når det er varmere i vannet. Lokale forhold er uansett det viktigste å tenke på.

 

Er du ukjent med farvannene kan du jo kutte lina i to og sette på forskjellige plasser?

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge bruket skal stå avhenger vel av temperatur i vannet, bunnforhold som hombor skriver om og mengden fisk der du fisker, månefaser flo og fjære og sikkert mye mer.

 

Er det grundt der du setter så er det nok greit å få med seg den mørke delen av døgnet.

 

Nå blir det veldig mye frem og tilbake i linetråden din commodore81. Skal du ha fisk så er det viktigste at du faktisk drar ut og fisker :thumbsup: Ikke gjør det for avansert (på seg selv kjenner en andre) Pass på å ha agn på alle krokene se også til at alle er i havet. blir der vase så la den gå over bord. Den fikser du dagen etterpå. så skal du se det blir koking. Forventer fangstbilde over helgen nå.

 

Tips: Blir det stor vase så frigjør du forsynene med krok fra ryggen så går det raskere å greie ut vasen. Bare å sette dem på igjen etterpå.

Link to post
Share on other sites

ok, ja eg har prøvd å sette line en gang før, då vart det en forferdelig vase og null fangst, så eg tenkte at eg skulde prøve å forberede meg litt bedre denne gangen. Så for prøve å lage til lina i en stamp med avispapir å sjå hvordan det går.

Link to post
Share on other sites

Glimrende. Jeg har vært ute og satt garn i liten kuling (les frisk bris) og det var svart på ekkoloddet der vi traff med to av garnene. Satt bare fire siden de sier det er meldt kuling i morgen.

 

Neste gang du får vase skal du ta forstne løst fra ryggen så sparer du masse jobb.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...