Jump to content

Hvordan sette line?


Fausken

Recommended Posts

Vi satt på 22-27 meter ca. Det er litt spesielt. Det er ei bukt som går full av fisk på denne tiden av året. Vi gikk vel tre fire minutter ut av moloen før vi satte dem.

 

Vi satt et seigarn, og tre torskegarn. Var det vi fant fram i full fart :) Er torsk vi setter etter, men så på facebook at en kjenning hadde fått ei 20 kilos kveite på sine torskegarn forrige helg. Han fikk forresten 400 kilo totalt. Mest stor sei. Han hadde satt sju garn.

Link to post
Share on other sites

personlig når jeg har sottet line før har jeg agnet med sild, etterhvert som jeg egner har jeg lagt avispappir mellom anglene og lagt det fint nedi en stor bøtte.

 

ha stein i hver ende av lina

begynn med enden som ikke blåsa er i, hiv ut steinen og sørg for at lina går ut i båten en plass der den ikke kan sette seg fast i noe.

kjør på til lina er ute.

 

bruker aldri og stramme lina, bruker ikke noe fløyt i mellom steinene, lar den ligge på bunn.

 

med dette får man somregel mye torsk, noe sei, lysing, kan få breiflabb, kveite og steinbit.

skjeldent man får flyndre siden di har små munn:P

 

egntlig ganske enkelt.

selv foretrekker jeg garn, da slipper man egne og bruke avispapir osv.

man slipper og jobbe men skarpe kroker og risikere og få vase.

 

garn er mye enklere og fisker egentlig like bra om ikke bedre:)

have fun

Link to post
Share on other sites

Hvis du setter deg fast og sliter av mister du bruket.

 

Hvis det er andre og fisker i samme området klarer ikke de å se hvor ditt bruk står og så kan du risikere at de setter over deg osv.

 

dro fire garn i dag. fangst ca 150 kilo torsk, og ei kveite på ca 17 cm. Den fikk en sjanse til :)

Link to post
Share on other sites

Men det er ikkje noko problem å berre bruke ei blåse?

Trenger ikke være det. :smiley:

Jeg opplevde en gang at bruket hadde satt seg fast, og måtte kappes. Da kunne jeg bare dra til den motsatte enden og hale derfra. Etter mye frem og tilbake, fikk jeg løsnet lina. Fikk da opp ei kveite på 30 kg.

Link to post
Share on other sites

skal sta å sette garne å line i morga.

 

Kva er haill, glalaksen? :rolleyes:

 

Enhver fisker med respekt for seg sjøl har ei kone (eller evt ei "vertinne") som ordner med "Haill" før han ror sjøen. Haill vil si at han får seg et realt nummer før han drar ut. Det bringer lykke!

Lykke til! :thumbsup:

Redigert av Vannskrekk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

No har eg vert sta å dradd både garn og line, satt to garn og to liner, eine garnet var eit trollgarn, der fekk eg god fankst. (lange,lyr,flyndre og hyse) PÅ torskegarnet fekk eg ingenting, og på eine lina fekk ikkje eg noko helder, grunnen til det trur eg var for at det var tare bunn der eg satt den. Å den siste linen vat borte vekk :confused:

Link to post
Share on other sites

Før reis-tauet står rett opp/ned, bruker jeg pen motorkraft i setteretningen til sånn halvveis av linelengden før jeg begynner å hale inn, og har under innhalingen hele tiden litt motorkraft i samme retning.

Dermed «rulles» lina fri fra grunnen og hekter ikke så lett som når en ligger i ro og haler den til seg over bunn.

 

Jeg kjører ut blåse og tau først, i denne enden har jeg den minste BT-paraplydreggen. Det sikrer et fix'ed punkt å finne igjen på overflaten. I andre enden kjører jeg ut blåse 2 (liten) med full taulengde. Da synker linen sakte.

Når den er kommet ned fisker den (trolig) best der agnet henger fritt - over steiner og «dalsøkk».

 

- Og så hjelper det med et mellom-haill på feltet ? ? -

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

den siste linen vat borte vekk :confused:

Er redd dette ikke har noe med hallet å gjøre. Hvordan gjorde du fast linen?

Strømmen kan ha tatt linen og ført den avsted.

Noen kan ha tatt opp linen for deg, dette skjer nesten aldri, men har du satt den feil, eller ulovlig kan den rett og slett blitt inndratt.

Den siste og mest spennende løsningen er selvfølgelig at tidenes største kveite har bitt på, og tross solid forankring har alt røket og blitt med monsterkveita ned i dypet.

 

Syns egentlig den siste teorien er den beste :lol:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

At du ikke fikk fisk på torskgarnet kan være tilfeldig. Jeg har vært ute og satt fire garn de siste dagene. Setter to og to. Da kan jeg få dobbelt så mye fisk i to av dem som i de andre. Selv om de står 50 -100 meter fra hverandre.

 

 

 

- Og så hjelper det med et mellom-haill på feltet ? ? -

Kaldfisk: Du har tydeligvis ikke hørt at det er uklykke og ta med kjerringer med på fisketur. Nå vet jeg jo ikke om det er mannehaill du liker, men tror det blir to sider av samme sak :giggle:

 

 

Når det gjelder lina som forsvant, har du lange nok iler? og store nok blåser. Har du korte iler og det er mye strøm kan små blåser dras under. Jeg var forresten med og mistet et par ørretgarn på fjellet når jeg var guttunge. Vi hadde satt dem i en annen bukt, og det ene sto der en ørret på 2-3 kilo.

Link to post
Share on other sites

ok, ja eg for prøve med litt lengre iler neste gang og større blåser.

 

Men eg ser at folk bruker å sette fleire garn i ei "lenke", er det mykje meir effektivt? eg har brukt å sette garne mine frå land og utover, slik at det er ca 25 meter der eg hiver føste dreggen og så der eg hiver andre blir det mykje djupare. For eg synst det ser ut som strømme ngår parallelt med land. Bruker dere å sette garnet parallelt med land eller? slik at det er ca like dypt der garnest starter og slutter? :confused:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...