Jump to content

Hvordan sette line?


Fausken

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Bruk en firkantet murerstamp på 90 eller 120l.

 

Er bedre en runde stamper hvis man ikke er ekspert på å legge lina riktig i stampen etter egning.

 

Avispapirmetoden, er ikke annet enn at man legger avispapir mellom "lagene" med egnede kroker i høyden.

 

Jeg har grunnslo:

 

http://snl.no/grunnslo i den ene enden av stampen, og legger de egnede angler i motsatt ende, begynner fra en side og arbeider meg på tvers av stampen.

Når jeg har kommet til sidevegg i stamp, legger jeg de egnede kroker samme vei tilbake noe nærmere grunnslo.

 

Kan variere hvor man slike "rekker" med egnede kroker man får plass for, avhengig av tykkelse på grunnslo og forsyn.

 

Men når man synes man ikke har plass til flere legger man avispapir over de egnede kroker og begynner på nytt i den ene enden av stampens yterkant.

Dette for ikke å legge flere egnede kroker oppå hverandre, men i rekke kan de ligge - både i bredde og lengderetning.

 

Hender jeg etter halvfull stamp legger avispapir over det hele og snur på dette, det vil si at jeg forsetter å legge grunnslo over de først egnede angler, og nye egnede angler over allerede nedlagt grunnslo.

 

Men husk å legge avispapir mellom - ikke bare ett tynt ark, men gjerne hele aviser.

 

Makrell sitter best av agn, men er litt herk å få bort fra kroker etter linehaling.

 

Sild fisker bedre men kan sitte noe dårlig.

 

Til Hyse er fjæremark / børstemark helt topp, men bruk mindre/små angler.

Fjæremark spaes opp fra fjæra med møkkagreip.

 

Blåskjell og Hestskjell er også meget bra til å egne line med, forsåvidt også reker, men få fatt i ukokte reker fra en rekefisker.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan også som nevnt sette line som flyteline.

 

Må da bruke kork og feste til lina med ett viss mellomrom, alt etter hvor stor oppdrift en vil ha og hvor grov selve lina er.

 

Kan jo variere mellom flytetau og synketau til line, alt etter om den skal brukes til flyteline eller synkeline.

 

Line kan også settes vertikalt, fra bunnen og ett stykke opp - kalles da for snik.

 

Uersnik er en slik line, men vanlig snik fisker over flere dybder og mange har fått bra med fisk på snik.

Link to post
Share on other sites

Hei Linefiskere...

Den avismetoden imellom "laene" er ikkje alltid like vellykket,greit å bruke,dersom linestampen ikkje står i en fryse, eller fryser, da fryser ofte agn og avispair sammen og da blir det iallefall vaseline...egne lina seint på kveld, så en liten time i fryser,n eller nok at den står kjølig, så avgårde tidlig om morgen, gjerne i 4-5 tida.."morgenmonnet" er ofte den beste tida,og gir best fangst..agn er nevnt før i tråden, men fløskjell,hatteskjell og sjømakk spesielt er godt agn.

Er en ute etter kveite bør en bruke sirkelkrok, og gjerne "spekke" på med agn av brosme og sei..vi spekket alltid med brosme på kveitefiske ved Island i hine hårde dager...idag får en kjøpt fine svivelliner (dyrkorn,Mørenot)som øker fiske, og letter arbeidet med å "bysse"lina etter bruk, dvs gjere den klar til neste gangs bruk.

Sett gjerne lina uteom landet, gjerne utføre falla, men pass på strømretnig, slakk line fisker alltid best, fløytline er mest brukt på hyse nordafør.

skal en ha fløyt på bunnline, så er det best på "kjenslene",dvs fortommen fra lineryggen og opptil kroken.Men på hard bunn har dette ikkje noke for seg.

Viktig å krøke agnet godt fast i kroken, dobbeltkrøke, dvs kroken igjennom agnet 2 ganger.bunnfisk som brosme og spesielt langa, kan ta agnet i kjeften og spytte det utigjen flere ganger før det har bestemt seg, eller krøker fast.Skitt fiske!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Mange bra tips her! Har prøvd meg litt på dette fisket, men er litt usikker på selve settingen. Legger dere lina kontrollert ut for hånd eller kjører dere bare lina ut med motor ( lav fart eller full fart)? Jeg bruker også avispapirmetoden. Hvor tungt søkke trenger man? Har hatt litt problemer med at kroker har satt seg fast i tauet mellom blåse og søkke når line settes. Tips for å unngå dette?

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Heisann noen som vet om det er nødvendig å kjøre opp Lina? Da tenker jeg godt tempo fra der linen ble satt og til enden av Lina.. kan tenke meg det kanskje blir litt vas nede på bunnen.. kanskje greit å gjøre det sånn hvis man setter på 200 meter, men er det nødvendig rundt 50meter? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...