Jump to content

To nye tresnekkeprosjekter


Jackbåt

Recommended Posts

Hei, det er lenge siden jeg har skrevet på dette forumet. På våren i fjor kvittet jeg meg med den gamle båten min "Jackbåt" og fikk faktisk en ny gratis! Den "nye" båten er en fin tresnekke fra 1937 på 22 fot, den har orginal motor fra samme årstall, en Sleipner 7-9 hk med fast propell. Jeg brukte båten neste hele sesongen uten problemer men på slutten av sommeren ville den plutslig ikke i gear lenger. Så prosjektet i påsken utover det at jeg skal pusse den og gjøre den litt finere blir å demontere gearet og se hva det kan være. Jeg er veldig åpen for forslag og tips!

 

koggregatta_redigert.jpg

 

Dette bildet er fra koggregattanen i Kragerø med alle flagg oppe :thumbsup:

 

Ellers har jeg også fått en båt til i år, en 19 fot åpen snekke med 10 hk Sabb. Det blir gøy å få den på vannet også. Den ligger på vestlanget så en av de første helgene etter påske blir det tur med stor tilhenger for å hente den. Båten er i relativt bra stand men den er bygget med galvanisert jernspiker så blir noe banking og svetting...

 

Det kommer detaljerte bilder av div oppgradering på begge båtene. Frem til det vil jeg sette stor pris på om noen som har erfaring med motorproblemer av typen gear kan dele noen erfaringer!

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke så enkelt nei. Den har som sagt gear og fast propell. Når jeg setter den i gear skjer det ingen ting, har prøvd å stramme det men det resulterte kun i at det ble hardere å bevege gearspaken.. Virker som det er et friksjonsproblem men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få fikset det :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det er jo altid de enkle og mest åpenbare tingene som er feil :headbang: Jeg var en tur i kragerø forige helg, jeg åpnet gearet og så meg grønn på det, alt så helt fint ut! Jeg bestemte meg for å gå enda hardere til verks så jeg måtte skru opp skruene på den flensen som står imellom aksling og gearet, jeg dro propellerakslingen litt ut og da viste det seg ganske tydelig at låsesplinten på akslingen som skal gjøre så den går rundt ( mellom flensen og akslingen) hadde falt ut! rart! bare satt den inn igjen og alt er bra :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...