Jump to content

Opp i masten på opplagsplassen?


OT-flyktning

Recommended Posts

Var som mange andre idag ved båten og har forberedt utsettelsen neste helg sammen med flere noen av regattamannskapet..

 

Med-eier foreslo da at vi imorge burde vinsje den letteste opp i masten for å smøre trinsene. Jeg ble veeeeeldig betenkt. Båten står på kjølen i en 3x2 ILAS-krybbe. Dreiepunkt er da nede på asfalten, ikke et sted inne i skroget. Kjølvekten har ingen betydning for den rettende kraften, til og med skroget hjelper med å velte når det skulle begynne å røre seg sideveis. Tenker meg at noe uforutsett øverst i masten med en vekt på 60-70kg kan føre til en liten katastrofe.

 

Er jeg på bærtur med mine tanker? Noen som før har vært borte i problemstillingen?

Link to post
Share on other sites

Går helt sikkert bra, men hadde aldri ville gjort det. Hadde det vært for å redde livet til noen så ja kanskje, men ikke for å trøkke noe gris i trinsene. Aldri. Han stakkaren som ska opp bør tegne ekstra forsikring. Skal ikke brukes før det kommer på vannet allikavel .Synest uansett det ser helt feil ut med en seilbåt og masta oppe når den ligger på land. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

For egen del hadde jeg aldri klatret opp i masta i en båt i opplag på land, men med tanke på vinden i det siste (vindfanget i mast/rigg og båter som har veltet) så lurer jeg på effekten av vinden i forhold til det at noen klatrer opp i en mast, noen som har noen mening om det?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det må være små marginer dersom det ikke tåles litt vekt i masta når båten står på land.

En skikkelig kuling må jo gi større press enn en på 70 kg. som klatrer rett opp.

 

Men man skal vite hva man gjør, og jeg undres om seilerne har noe sikkerhetsopplæring før de klatrer. Hvilke sikkerhetsbelter/ fallsikringsutstyr benyttes?

Hvis persjonen får et illebefinnende i masta, er opplæringen god nok for å få han/henne ned?

 

Vi som klater i stolper og jobber på traversjer nå og da, har ingen mulighet til vann under oss naturlig nok..

Link to post
Share on other sites

Det må være små marginer dersom det ikke tåles litt vekt i masta når båten står på land.

En skikkelig kuling må jo gi større press enn en på 70 kg. som klatrer rett opp.

Poenget er at masten står og vibrerer og pumper i vinden, og får hele båten til å vibrere, slik at de løse støttene dyttes bort fra båten helt til den velter...

 

Og hver gang jeg klatrer opp i en mast, pleier den å riste og vibrere mer enn den gjør i kuling.. :giggle:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

I en seilbåt som har klart seg gjennom høst/vinter og vår på land med riggen stående, ville jeg helt klart tatt sjansen på å klatre til topps en dag det ikke blåser. Jeg er antagelig for dum til å være redd eller no, men jeg har gjort det et par gager og for å lette oppheisingen har jeg klatret på stige først og blitt halet de siste meterne opp.

I vindstille på en seilbåt som står godt i en solid krybbe, er det ikke snakk om noen balansekunst. Det å tro at man da skulle svaie fra side til side som om man var i toppen av en vårkåt bjørk, er kun fantasi.

Det er langt mindre bevegelse i masten når den står på land enn når båten er på vannet, så om man ser bort ifra at man har asfalt under i stedet for vann, er det mindre skummelt når man står i krybbe.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Og hver gang jeg klatrer opp i en mast, pleier den å riste og vibrere mer enn den gjør i kuling.. :giggle:

 

 

Er skjelvingen fra deg som overføres til båten det ... he he

 

Ville ventet til båten står i vannet, tar jo ikke mange min den jobben så like greit å vente hvis man er i tvil om krybben.

Link to post
Share on other sites

Man gjør mange ganger uvettige ting, uten å helt ha tenkt over konsekvensene og ofte går det bra. Men de gangene man selv, eller andre, tenker såpass langt at dette blir "for farlig" så er det på tide å bruke hodet.

 

Håper vedkommende som tar turen opp opp, etter så mange meninger om "ikke å gjøre det", ikke har noen som venter på han hjemme.

Link to post
Share on other sites

Håper vedkommende som tar turen opp opp, etter så mange meninger om "ikke å gjøre det", ikke har noen som venter på han hjemme.

 

Akkurat det gjelder vel om man velger å gjøre dette på opplagsplassen eller på vannet. Dekket er faktisk akkurat like langt unna enten man går til tops på land eller til vanns.

Mitt påeng, er at toppen av masten som arbeidsplass er mer stabil når båten står i en krybbe, enn når den ligger på vannet. Skulle man mot all formodning falle ned, er det dekket man lager merker i og ikke asfalten. Har man en så ustabil/vinglete krybbe at man klarer tippe både båt og krybbe ved å lene seg en halvmeter til side i toppen av masten, vil den være så dårlig sikret at den garantert ikke klarer en liten bris fra siden i løpet av vinteren. Da har man i tillegg til bare masten også et gedigent vindfang i form av burka.

Men for all del, er man usikker skal man holde seg nede uansett om båten er på land eller på vannet.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Akkurat det gjelder vel om man velger å gjøre dette på opplagsplassen eller på vannet. Dekket er faktisk akkurat like langt unna enten man går til tops på land eller til vanns.

Mitt påeng, er at toppen av masten som arbeidsplass er mer stabil når båten står i en krybbe, enn når den ligger på vannet. Skulle man mot all formodning falle ned, er det dekket man lager merker i og ikke asfalten. Har man en så ustabil/vinglete krybbe at man klarer tippe både båt og krybbe ved å lene seg en halvmeter til side i toppen av masten, vil den være så dårlig sikret at den garantert ikke klarer en liten bris fra siden i løpet av vinteren. Da har man i tillegg til bare masten også et gedigent vindfang i form av burka.

Men for all del, er man usikker skal man holde seg nede uansett om båten er på land eller på vannet.

 

RSL

Hvis det er meningen at dette er en jobb som skal utføres, så finnes det sikkert en "høvelig trygg" måte å gjøre den på også. Jeg er ikke kvalifisert, eller har kunskaper til å bedømme hva som er trygt rundt den planlagte jobben, men ut fra hva de fleste andre skriver, så står jeg ved kommentaren min.

 

Ditt poeng er greit, og høres logisk ut, men som nevnt over så finnes det vell en bedre måte å gjøre jobben på da så mange fraråder den planglagte metoden?

Link to post
Share on other sites

Ditt poeng er greit, og høres logisk ut, men som nevnt over så finnes det vell en bedre måte å gjøre jobben på da så mange fraråder den planglagte metoden?

 

Noen av de over, er redd for at båten (inkl krybbe) vil velte når man får 70kg i toppen. De snakker også om at det svinger, men det er noe som inntreffer når båten er på vannet. Står båten trygt i en krybbe, er det langt mindre svinging enn når båten flyter fritt. En båt i krybbe som ikke tåler 70kg i toppen på en vindstille dag, er ikke sikret godt nok for overvintring.

 

Andre av de over, snakker om at det er tryggere med vann rundt enn asfalt. De som faller ned av en mast, er for dårlig sikret og de treffern nesten uten unntak dekk og ikke vannet eller asfalten rundt, så det er en falsk trygghet etter min mening.

 

Jeg klatrer aldri opp i en mast uten en ekstra line og har i tillegg egen sikring i form av et tau rundt masten og kroppen. Jeg bruker stige til over første salingshorn og skulle begge fallene ryke, kommer jeg ikke lengre enn til det siste salingshornet jeg passerte. Om det er vann eller spikermatter rundt båten, har ingenting å si.

 

At andre er uenig med meg, har jeg full forståelse for og det har de all rett til.

De ekstra tre meterne ned til bakken gjør det hele litt mer "skummelt" ovenifra, men den reelle faren tror jeg faktisk er mindre i og med at det ikke er like mye sidelengs bevegelse å forholde seg til mens man jobber der oppe. Men igjen.. dette er kun min mening og det kan godt hende de andre har mer rett... selv om jeg har vanskelig for å se at det er tillfelle.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

At man tar sine forholdsregler med dobbelt fall, bruk av stikk (ikke kroker) osv osv er selvfølgelig. Det var ikke det denne tråden handlet om. Heller ikke at man ikke liker det på generelt grunnlag. Jeg går ikke opp jeg heller for å kose meg.

 

Jeg vurderte det slik at - når alt ellers er lik - er det å klatre opp/bli heist opp i masten mens båten står i krybbe på land noen hakk mer farlig enn om den ligger på sjøen fordi båten ikke har noe rettende moment (pluss asfalt istedenfor vann, 2-3 m høyere), men det motsatte når krybben først skulle svikte litt. Det hva jeg så langt har fått med meg i tråden, så er det litt enighet med meg, men ikke så mye som jeg trodde.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...