OT-flyktning Startet 9.April.2011 Del på Facebook Startet 9.April.2011 Var som mange andre idag ved båten og har forberedt utsettelsen neste helg sammen med flere noen av regattamannskapet.. Med-eier foreslo da at vi imorge burde vinsje den letteste opp i masten for å smøre trinsene. Jeg ble veeeeeldig betenkt. Båten står på kjølen i en 3x2 ILAS-krybbe. Dreiepunkt er da nede på asfalten, ikke et sted inne i skroget. Kjølvekten har ingen betydning for den rettende kraften, til og med skroget hjelper med å velte når det skulle begynne å røre seg sideveis. Tenker meg at noe uforutsett øverst i masten med en vekt på 60-70kg kan føre til en liten katastrofe. Er jeg på bærtur med mine tanker? Noen som før har vært borte i problemstillingen? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 9.April.2011 Del på Facebook Svart 9.April.2011 Dere kan ikke vente til båten blir sjøsatt da? Høres ganske risikabel ut den øvelsen makkeren din planlegger her. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.April.2011 Del på Facebook Svart 9.April.2011 Dette hadde jeg aldri gjort. For det første tror jeg ikke krybben er lagd for å tåle den vekten høyt oppe (det blir en lang vektarm) for det andre er asfalten veldig hard om man skulle falle ned. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 9.April.2011 Del på Facebook Svart 9.April.2011 Sett for mye på "Emil i Lønneberget"? Eg hadde aldri gått opp i en mast verken på grunn av krybbe den står i eller løsningen med å bli heist opp. Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 9.April.2011 Del på Facebook Svart 9.April.2011 Er du i tvil, så er du IKKE i tvil. Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 9.April.2011 Del på Facebook Svart 9.April.2011 Går helt sikkert bra, men hadde aldri ville gjort det. Hadde det vært for å redde livet til noen så ja kanskje, men ikke for å trøkke noe gris i trinsene. Aldri. Han stakkaren som ska opp bør tegne ekstra forsikring. Skal ikke brukes før det kommer på vannet allikavel .Synest uansett det ser helt feil ut med en seilbåt og masta oppe når den ligger på land. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 9.April.2011 Del på Facebook Svart 9.April.2011 Synes det er skummelt nok med seilbåter på land med masten oppe. Å sende noen opp i masten på land vil være totalt uansvarlig Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Tom Rør Svart 9.April.2011 Del på Facebook Svart 9.April.2011 Synes det er skummelt nok med seilbåter på land med masten oppe. Det må du ikke si, da jeg fikk høre at jeg tok kaka ved å si det i en annen tråd Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 For egen del hadde jeg aldri klatret opp i masta i en båt i opplag på land, men med tanke på vinden i det siste (vindfanget i mast/rigg og båter som har veltet) så lurer jeg på effekten av vinden i forhold til det at noen klatrer opp i en mast, noen som har noen mening om det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Polarn Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Bare tenkt deg at de 60 kg blir mange ganger forsterket jo høyere opp du kommer.... Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Mouche Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Hvis man finner balansepunktet så er det vel fortsatt "bare" 60 kg også 20 meter over bakken? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Polarn Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 "Hvis" man finner det ja. Tar du sjangsen? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Mouche Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Se innlegg #9. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tkb Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Det må være små marginer dersom det ikke tåles litt vekt i masta når båten står på land. En skikkelig kuling må jo gi større press enn en på 70 kg. som klatrer rett opp. Men man skal vite hva man gjør, og jeg undres om seilerne har noe sikkerhetsopplæring før de klatrer. Hvilke sikkerhetsbelter/ fallsikringsutstyr benyttes? Hvis persjonen får et illebefinnende i masta, er opplæringen god nok for å få han/henne ned? Vi som klater i stolper og jobber på traversjer nå og da, har ingen mulighet til vann under oss naturlig nok.. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Det må være små marginer dersom det ikke tåles litt vekt i masta når båten står på land. En skikkelig kuling må jo gi større press enn en på 70 kg. som klatrer rett opp. Poenget er at masten står og vibrerer og pumper i vinden, og får hele båten til å vibrere, slik at de løse støttene dyttes bort fra båten helt til den velter... Og hver gang jeg klatrer opp i en mast, pleier den å riste og vibrere mer enn den gjør i kuling.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
tkb Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Ingen seilere som har kurs i nedfiring? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 I en seilbåt som har klart seg gjennom høst/vinter og vår på land med riggen stående, ville jeg helt klart tatt sjansen på å klatre til topps en dag det ikke blåser. Jeg er antagelig for dum til å være redd eller no, men jeg har gjort det et par gager og for å lette oppheisingen har jeg klatret på stige først og blitt halet de siste meterne opp. I vindstille på en seilbåt som står godt i en solid krybbe, er det ikke snakk om noen balansekunst. Det å tro at man da skulle svaie fra side til side som om man var i toppen av en vårkåt bjørk, er kun fantasi. Det er langt mindre bevegelse i masten når den står på land enn når båten er på vannet, så om man ser bort ifra at man har asfalt under i stedet for vann, er det mindre skummelt når man står i krybbe. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
bukt Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Og hver gang jeg klatrer opp i en mast, pleier den å riste og vibrere mer enn den gjør i kuling.. Er skjelvingen fra deg som overføres til båten det ... he he Ville ventet til båten står i vannet, tar jo ikke mange min den jobben så like greit å vente hvis man er i tvil om krybben. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Man gjør mange ganger uvettige ting, uten å helt ha tenkt over konsekvensene og ofte går det bra. Men de gangene man selv, eller andre, tenker såpass langt at dette blir "for farlig" så er det på tide å bruke hodet. Håper vedkommende som tar turen opp opp, etter så mange meninger om "ikke å gjøre det", ikke har noen som venter på han hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Håper vedkommende som tar turen opp opp, etter så mange meninger om "ikke å gjøre det", ikke har noen som venter på han hjemme. Akkurat det gjelder vel om man velger å gjøre dette på opplagsplassen eller på vannet. Dekket er faktisk akkurat like langt unna enten man går til tops på land eller til vanns. Mitt påeng, er at toppen av masten som arbeidsplass er mer stabil når båten står i en krybbe, enn når den ligger på vannet. Skulle man mot all formodning falle ned, er det dekket man lager merker i og ikke asfalten. Har man en så ustabil/vinglete krybbe at man klarer tippe både båt og krybbe ved å lene seg en halvmeter til side i toppen av masten, vil den være så dårlig sikret at den garantert ikke klarer en liten bris fra siden i løpet av vinteren. Da har man i tillegg til bare masten også et gedigent vindfang i form av burka. Men for all del, er man usikker skal man holde seg nede uansett om båten er på land eller på vannet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
FjordHT Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Akkurat det gjelder vel om man velger å gjøre dette på opplagsplassen eller på vannet. Dekket er faktisk akkurat like langt unna enten man går til tops på land eller til vanns. Mitt påeng, er at toppen av masten som arbeidsplass er mer stabil når båten står i en krybbe, enn når den ligger på vannet. Skulle man mot all formodning falle ned, er det dekket man lager merker i og ikke asfalten. Har man en så ustabil/vinglete krybbe at man klarer tippe både båt og krybbe ved å lene seg en halvmeter til side i toppen av masten, vil den være så dårlig sikret at den garantert ikke klarer en liten bris fra siden i løpet av vinteren. Da har man i tillegg til bare masten også et gedigent vindfang i form av burka. Men for all del, er man usikker skal man holde seg nede uansett om båten er på land eller på vannet. RSL Hvis det er meningen at dette er en jobb som skal utføres, så finnes det sikkert en "høvelig trygg" måte å gjøre den på også. Jeg er ikke kvalifisert, eller har kunskaper til å bedømme hva som er trygt rundt den planlagte jobben, men ut fra hva de fleste andre skriver, så står jeg ved kommentaren min. Ditt poeng er greit, og høres logisk ut, men som nevnt over så finnes det vell en bedre måte å gjøre jobben på da så mange fraråder den planglagte metoden? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Ditt poeng er greit, og høres logisk ut, men som nevnt over så finnes det vell en bedre måte å gjøre jobben på da så mange fraråder den planglagte metoden? Noen av de over, er redd for at båten (inkl krybbe) vil velte når man får 70kg i toppen. De snakker også om at det svinger, men det er noe som inntreffer når båten er på vannet. Står båten trygt i en krybbe, er det langt mindre svinging enn når båten flyter fritt. En båt i krybbe som ikke tåler 70kg i toppen på en vindstille dag, er ikke sikret godt nok for overvintring. Andre av de over, snakker om at det er tryggere med vann rundt enn asfalt. De som faller ned av en mast, er for dårlig sikret og de treffern nesten uten unntak dekk og ikke vannet eller asfalten rundt, så det er en falsk trygghet etter min mening. Jeg klatrer aldri opp i en mast uten en ekstra line og har i tillegg egen sikring i form av et tau rundt masten og kroppen. Jeg bruker stige til over første salingshorn og skulle begge fallene ryke, kommer jeg ikke lengre enn til det siste salingshornet jeg passerte. Om det er vann eller spikermatter rundt båten, har ingenting å si. At andre er uenig med meg, har jeg full forståelse for og det har de all rett til. De ekstra tre meterne ned til bakken gjør det hele litt mer "skummelt" ovenifra, men den reelle faren tror jeg faktisk er mindre i og med at det ikke er like mye sidelengs bevegelse å forholde seg til mens man jobber der oppe. Men igjen.. dette er kun min mening og det kan godt hende de andre har mer rett... selv om jeg har vanskelig for å se at det er tillfelle. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Seilaren Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Jeg klatrer aldri opp i en mast uten en ekstra line og har i tillegg egen sikring i form av et tau rundt masten og kroppen. Det er vel det viktigste av alt, uansett når og hvor en klatrer opp i masten.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
OT-flyktning Svart 11.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2011 At man tar sine forholdsregler med dobbelt fall, bruk av stikk (ikke kroker) osv osv er selvfølgelig. Det var ikke det denne tråden handlet om. Heller ikke at man ikke liker det på generelt grunnlag. Jeg går ikke opp jeg heller for å kose meg. Jeg vurderte det slik at - når alt ellers er lik - er det å klatre opp/bli heist opp i masten mens båten står i krybbe på land noen hakk mer farlig enn om den ligger på sjøen fordi båten ikke har noe rettende moment (pluss asfalt istedenfor vann, 2-3 m høyere), men det motsatte når krybben først skulle svikte litt. Det hva jeg så langt har fått med meg i tråden, så er det litt enighet med meg, men ikke så mye som jeg trodde. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 11.April.2011 Del på Facebook Svart 11.April.2011 (redigert) Så vidt meg bekjent går profesjonelle riggere og andre som driver med slikt, aldri opp i masten når båten står på land. Redigert 11.April.2011 av Smurf1 (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.