Jump to content

Nye tyveriraid?- spotter observert i Kragerø?


dieselfan

Recommended Posts

Det er ikke for enkelt. I dette tilfelle er det å kalle en spade for en spade.

 

De fleste Østeuropeere som kommer til Norge kommer for å jobbe svart eller lovlig,.

 

Men det er desverre også mange tyveri bander som kommer over grensa med helt andre hensikter.

 

Etter å ha sett, hvor mye Polakker og Romenere stjeler på min arbeidsplass. Stoler jeg i utgangspunktet ikke ett sekund på en eneste en av dem. :lipseal:

 

 

på sommeren legger politiet frem tall på at langt over halvparten ikke kommer for vanlig sommerjobb men for å stjele., dette hadde de ikke gått ut med hvis det ikke stemte.

 

Kan og skrive under på at de stjeler på annleggsplasser, nordmenn gjør det og men disse tar ikke bare materiell men verktøyet til alle andre og så de er faktisk hakke verre enn stjelende nordmenn...

Derav stoler jeg ikke på en kjeft på et bygg :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei Dorsken, litt uklart for meg hvem du beskylder for hva.. men tar du utfordringen min og kommer med forslag til hvordan jeg kunne ha utformet innelegget mitt UTEN at det kunne kritiseres, men samtidig beholde et lite snev av "mitt og ditt" og "obs-obs" ???

 

Her er et lite utvalg av uttalelser hvor jeg syns fremmedfrykten har satt seg i ryggmargen på en del av oss:

 

De som syntes det er stygt å generalisere og stigmatisere tar sikkert en kikk på statistikken, også blir det sikkert stille.

Bilnummeret og bilmodellen som ikke er i vanlig salg i Norge gir jo en pekepinn....

.... bare synd at 60-80 prosent av de som kommer til norge ikke er her for vanlig sommerjobb...

.... En ser jo på innleggene her at det er et ganske vidt spekter representert på forumet....

.... De som er for tyveri kan vel bare la bli å lese....

.... Jeg personlig er som deg og mulig litt til...kan overhode ikke fordra alt fra bedritene trygdesnyltere(ikke etniske som norske) til tyvpakk og kriminelle av diverse typer og nasjonaliteter som "ønskes" velkommen til Norge....

.... tar pakket...hele bunten!! ....

 

Det ligger ikke til meg å gi deg råd om hvordan du skal utforme dine innlegg eller gjøre dine tanker – heldigvis.

 

Det var uttrykket sosionomisering jeg først reagerte på. Det er et forferdelig dusteutsagn hvor en prøver å stemple annerledestenkende/kritikere som særs bløte. Så oppdaget jeg en tendens gjennom flere innlegg som jeg syns var veldig stigmatiserende overfor østeuropeere spesielt. Når det for eksempel sies at "60-80 prosent av de som kommer til Norge ikke er her for vanlig sommerjobb" har man en fremmedfrykt langt inn i de brunes leir.

 

I fjor sommer kjørte jeg med en venninne fra Drammen til Oslo og ble passert av flere fine biler med østeuropeiske skilt. Hennes kjappe kommentar var i retning; ”Hvordan har de råd til sånne biler?” Underforstått her er det noe muffens. Vi hadde da en diskusjon type ”De som bygger Oslo” og hvem vi faktisk baserer levestandarden vår på.

 

Det oppleves forferdelig dumt å måtte påpeke – at som alle andre er jeg selvfølgelig opptatt av at de kriminelle skal tas. Men de bør trackes på sin adferd og handling - ikke sin etniske tilhørighet. For om halve Norge skal se tyver i 60-80 prosent av østeuropeerne her i landet – er en på linje med stigmatiseringa av jødene under krigen.

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Uvedkommende rekognoserer havnene. Den er uomtvistelig. Det gjelder og være på vakt og våken for misstenkeligheter. Jeg var ikke våken nok sist sommer. En hendelse som i ettertid er åpenbar. Ved hovedveien i nedkjøring til havna stod pluttselig et stort skilt: En plate med påmalt "Nattevakt", som selvfølgelig var fjernet dagen etter. Dette er selvfølgelig et signal til "kollegaer" i samme gruppe.

Pass på naboens båt også.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

For om halve Norge skal se tyver i 60-80 prosent av østeuropeerne her i landet – er en på linje med stigmatiseringa av jødene under krigen.

 

 

Det får du ta med politiet for det var et tall meloom det jeg skrev de gikk ut med og sa at innreisende østeuropeere om sommeren ,var det så mange prosent som kom for å stjele ikke vanlig jobb.. tviler på at de går ut med dette hvisa det ikke stemmer.,

 

å sammenligne jøder med østeuropeere er to forskjellige ting. jøder "går" for å være gjerrige og østeuropeere stjeler....

 

vær gjerne blåøyd og ønsk all verdens rask velkommen men tål at folk har andre meninger med støtte i politiets tall.

Link to post
Share on other sites

.... Det får du ta med politiet for det var et tall meloom det jeg skrev de gikk ut med og sa at innreisende østeuropeere om sommeren ,var det så mange prosent som kom for å stjele ikke vanlig jobb....

 

.... vær gjerne blåøyd og ønsk all verdens rask velkommen men tål at folk har andre meninger med støtte i politiets tall....

 

Helt utrolig Mrsmt!! Ikke lett å ta noe med politiet - når en er så sparsom med kildematerielle/påstandene som du er. For jeg har ikke fått med meg at politiet har kommet med en slik uttalelse. Kan du vise/poste hvor disse uttalelsene til politiet kom? Løse påstander uten dokumentasjon - forblir bare løse påstander vøtt.

 

Det eneste jeg har sett dokumentert her fra politihold er Mulligan's: Litt om fakta og myter. I den artikkelen, ”Mobile kriminelle – fakta og myter!”, står det i nest siste avsnitt, sitat:

 

"Få ødelegger for mange"

Mobile kriminelle er ingen ensartet gruppe – og rumenske tiggere i alminnelighet peker seg ikke ut spesielt i forhold til omfattende og organisert vinningskriminalitet. Enda viktigere er det å fremheve at langt de fleste østeuropeere som oppholder seg i Norge enten som sesongarbeidere eller på mer permanent basis, er lovlydige mennesker. Noen relativt få, men svært aktive kriminelle ødelegger omdømmet for mange landsmenn."

 

Til orientering så avkrefter politiet her dine løse påstander om hva de skulle ha sagt eller mene om denne saken. Faktisk så sier de det stikk motsatte av deg.

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Hvor mange det er fra Øst Europa som er kriminelle er det vel ingen som har noe dukumentasjon på.

At det der finnes lolydige og kriminelle er det ingen tvil om, men man må dermed ikke bli for naiv å lukke øynene for problemet.

 

Satt selv i møte med en med "erfaring på den lolydige siden" i går og han kunne bekerfte at det er en del/mye "reisende" kriminelle fra Østeuropa som stå bak mye av kriminaliteten i dag.

Her er det også noe informasjon.

Før kunne man etterforske lokalt, mens i dag jobber de kriminelle over hele landet.

Det har også vært en av grunnene til omlegging i Politiet.

 

Mitt råd er å følge med å ikke være redd for å spørre å notere opp mistenkelig adferd (bl.a. at fremede tar bilder av andres ting/båter).

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Samme hvor de kommer ifra,

Stjeler noen fra meg

så må de også ta følgende av hva de har gjort.

Og slik det har blitt, så er det jo mer synd på tyven en han/de som blir forulempet.

 

Slikt må det bli slutt på. Trodde vi var ferdige med den "fri oppdragelse perioden"

 

De som kommer fra Øst for å stjele, har det som endel av sin kultur,

Men alle er jo ikke slik, Noen har det bedre en andre og har derfor fått annen oppdragelse.

 

 

Men ha en flott påske alle.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Helt utrolig Mrsmt!! Ikke lett å ta noe med politiet - når en er så sparsom med kildematerielle/påstandene som du er. For jeg har ikke fått med meg at politiet har kommet med en slik uttalelse. Kan du vise/poste hvor disse uttalelsene til politiet kom? Løse påstander uten dokumentasjon - forblir bare løse påstander vøtt.

 

 

 

Politiet gikk ut i tv2 nyhetene sist sommer med dette, send en mail til dem så kan de sikkert finne det i arkivet sitt.

 

De sa ordrett at anslått (la oss si 70 prosent, var et tall mellom 60 og 80 uansett) av tilreisende østeuropeere til norge om sommeren kommer for å stjele som sommerjobb .

 

Hvor mange av de som er i vanlig jobb på annleggsplasser som er halvkriminelle vet jeg ikke men umulig å ha materiell/verktøy løst på alle byggeplasser jeg er på hvor det er polakker/latviere. Andre plasser uten disse med kjente firmaer er det ikke noe problem.

Link to post
Share on other sites

http://dt.no/nyheter/litauere-fylte-arresten-1.3344507

 

her uttaler politiet seg om østeuropeere som herjer,

 

 

politiet uttaler:

 

 

Litauere fylte arresten ,Polakker og litauere har begått 239 kriminelle handlinger i Søndre Buskerud politidistrikt så langt i år

 

Jeg vil si at eneste grunn til at en del litauere kommer til Norge er å begå kriminelle handlinger, og de krysser alle fylkesgrensene. De driver bevisst med tyveri her i landet, og det kan oppfattes som om dette er organisert, sier politiadvokat Jorunn Hegle Hovda til Drammens Tidende.

Tall Drammens Tidende har innhentet, viser at 239 kriminelle handlinger i Søndre Buskerud politidistrikt er begått av polakker og litauere fra 1. januar og fram til 10. juli. Litauere står bak 164 forhold og polakkene 75.

I tillegg kommer et ukjent antall saker som ikke er oppklart, men der politiet tror at østeuropeere står bak.

 

dette er bare i drammensområdet dette året, var rett etter dette politiet gikk ut i tv2 og kalte arresten sin for "lillelatvia" og sa at de anslo prosenten jeg skrev hadde tyveri som sommerjobb

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

og hvor mange litauere og/eller polakker er dette (antall personer) - evt i forhold til samtlige fra disse landene som oppholder seg her i landet?

 

 

Det vet man ikke , men fleste som er bosatt her er i fast jobb det kan vel alle være enig i. hvor mange av de som er litt langfingret og vet jeg ikke men på byggeplasser stjeles det enormt av østeuropeere og nordmenn.

 

Men om sommeren må man ha lov til å vise stor skepsis i båthavner til biler og personer fra disse landene og ytre dette da de står for størstedelen av båtmotortyverier, de som har problemer med å innse at disse er problemet her har tydligvis ikke fulgt med i media om hvor de stjålne motorene blir funnet igjen/tatt.

 

Uansett er det ikke galt å kalle en spade for en spade,eks må Nordmenn tåle å kalles noen vrange arrogante fyllebøtter i de landene vi kaller "syden" da stor prosent av oss er det der... nordmenn er de vanskligte å ha med å gjøre av alle europeere sier turoppratørene.

Link to post
Share on other sites

og hvor mange litauere og/eller polakker er dette (antall personer) - evt i forhold til samtlige fra disse landene som oppholder seg her i landet?

 

 

Det vet man ikke , men fleste som er bosatt her er i fast jobb det kan vel alle være enig i. hvor mange av de som er litt langfingret og vet jeg ikke men på byggeplasser stjeles det enormt av østeuropeere og nordmenn.

 

Men om sommeren må man ha lov til å vise stor skepsis i båthavner til biler og personer fra disse landene og ytre dette da de står for størstedelen av båtmotortyverier, de som har problemer med å innse at disse er problemet her har tydligvis ikke fulgt med i media om hvor de stjålne motorene blir funnet igjen/tatt.

 

Uansett er det ikke galt å kalle en spade for en spade,eks må Nordmenn tåle å kalles noen vrange arrogante fyllebøtter i de landene vi kaller "syden" da stor prosent av oss er det der... nordmenn er de vanskligte å ha med å gjøre av alle europeere sier turoppratørene.

blir litt av det samme

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/07/27/438501.html sommerjobb- kriminell i norge

 

her er skriv fra politiet med tall og info om østeuropeiske kriminelle , ikke lesing for de blåøyde :cheers_wine:

 

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/kripos/Vedlegg_854.pdf

 

http://www.frie-ytringer.com/2010/06/08/kraftig-%C3%B8kning-av-battyverier-linkes-til-utenlandske-bander/

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...