Jump to content

Nye tyveriraid?- spotter observert i Kragerø?


dieselfan

Recommended Posts

Har du båten på land i Kragerø er det kanskje grunn til å følge ekstra med i dagene som kommer..

 

Kragerø Blad melder i dagen utgave at en mann med sansynlig øst-europeisk opphav ble sett torsdag mens han fotograferte båter og motorer...

 

Om noen har sett eller nesten sett noe vil jeg gjerne vite det, har en båt ferdig på båthenger i området.... :flag_bp:

De som syntes det er stygt å generalisere og stigmatisere tar sikkert en kikk på statistikken, også blir det sikkert stille.

 

Opplegget disse bandene driver etter er jo ganske kjent etter hvert:

Først på plass er spotteren, han registrerer og tar bilder, sjekker for kameraer osv

Så kommer fortroppen, sjekker fort spotterens beste valg.

Så skrider arbeidslaget til verks.. 2-4 menn som bærer påhenger på en måte som en sofagris bare må bli imponert over..

Dernest er det tid for transport, grensa til Sverige passeres samme natt, ellers så mellomlagres det.

 

Jeg støtter ikke denne virksomheten så jeg skulle ønske at det kunne sjekkes litt mer på grensa.

Link to post
Share on other sites

De som syntes det er stygt å generalisere og stigmatisere tar sikkert en kikk på statistikken, også blir det sikkert stille.

 

Siden du kjenner statistikken så hadde det vært interessant om du linket til denne så kan alle se selv?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er ingen tvil om at øst-europeere herjer rundt i Norge, men jeg lurer på hvordan avisa kan si at "Mannen er mest sannsynlig av østeuropeisk opprinnelse"? Hvordan ser en person av øst-europeisk opprinnelse ut?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

stor/lang nese, skjelden blond. Helt sant

Hehehe! :thumbsup:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Egilwh

 

Kilden til opplysningen er Politiet. Har forsøkt å lage en link til nettutgaven.

http://kv.no/nyheter/fotograferer-bater-og-motorer-1.6158095

 

Bilnummeret og bilmodellen som ikke er i vanlig salg i Norge gir jo en pekepinn....

Når jeg samler på bilder av påhengere, så tar jeg ikke bare bilder av de som jeg kan rygge inntil med varebil.

Link to post
Share on other sites

Kilden til opplysningen er Politiet. Har forsøkt å lage en link til nettutgaven.

 

Bilnummeret og bilmodellen som ikke er i vanlig salg i Norge gir jo en pekepinn....

Det står ingenting i nettartikkelen som underbygger påstanden.... Ja, politiet hadde fått en rapport og mannen kjørte rundt i en liten bil....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Står det "Tatra", "Trabant" eller "Polski Fiat" på bakplata er det jo ett hint når det er snakk om en liten bil... :wink:

Bortsett fra at Tatra stort sett er en stooor bil.... :rolleyes:

 

Men, det kan godt hende at de vet mer enn de skriver i artikkelen. Poenget mitt var at de ikke underbygger påstanden overhodet med hva de forøvrig skriver i artikkelen... eller snarere notisen.

 

Og det er vel ingen tvil om at det i våre dager er hovedsaklig østeuropeere som står bak slike tyverier. Vi nordmenn oppfattes som komplette idioter når det kommer til sikring av våre verdier, det er litt som å stjele sukkertøy fra små barn.

Vi må snarest innse at sånn er det, og gjøre noe med det.

 

Egil

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Er vel lite vits i å diskutere om det er hold i påstand om det er østeuropeere. Dette er en helt vanlig måte de ser seg ut båter og motorer på, her kom jeg over akkurat det samme for et par år side.

 

Koblet det ikke med en gang jeg kom i havnen og porten sto ulåst :headbang: så de gikk rundt på bryggen og tittet på båter. henviste de "høfligt" bort og låset porten da jeg ikke så de gjorde annet enn å titte , tittet meg over skulder og der så jeg at de var på andre bryggen og tok bilder. reagerte da og løp bort mot dem noe de så så de spurtet opp til bilen og hele følget kjørte avgårde. fikk bilnummer og overleverte dette til politi. de ble senere stoppet i annen havn.

 

østeuropeere har og et litt annet utssende enn oss så ganske lette å sile ut, om de skulle være så uheldige å få skylden en gang uten grunn har de jo nseg selv å takke. Er jo ikke for uten grunn at arresten i drammen kalles lille latvia....

Hører med at jeg har ingenting imot ærlige østeuropeere som jobber så er ikke forutinntatt , bare synd at 60-80 prosent av de som kommer til norge ikke er her for vanlig sommerjobb... er politiets tall men husker ikke eksakt nå derav lav og høy prosent så imellom er riktig...

Link to post
Share on other sites

bukt, vi skulle hatt flere som deg i båthavnene, det er ikke alle som tør/vil si ifra...

 

En ser jo på innleggene her at det er et ganske vidt spekter representert på forumet, jeg mitt domme naut trodde vi sto sammen om å passe på båtene våre....

For meg handler ikke dette om rase, kjønn eller geografi. Det handler om forskjellen på mitt og ditt... :smash:

 

Om noen ser enda en nyskjerrigper i båthavna så håper jeg det legges ut signalement her. Om alle som kan følger med i en slik periode så kan vi "redde" mange påhengser...

 

De som er for tyveri kan vel bare la bli å lese :discuss:

Link to post
Share on other sites

...... For meg handler ikke dette om rase, kjønn eller geografi. Det handler om forskjellen på mitt og ditt... :smash: ....

 

Så enig, så enig!

 

Det som skjer i samfunnet idag kaller jeg av og til, med dyp forakt en "sosionomisering". Det er forbryteren man skal synes synd på, det er kjeltringene som skal beskyttes og det er tyvene som trenger beskyttelse :headbang::headbang:

 

Selv har jeg flere ganger tatt foto av tvilsomme personasjer som vandrer bryggelangs og studerer båter. Jeg har også fotografert britiske "steinleggere", inklusive deres biler og hjelpemidler. Hvis noen av disse vil anmelde meg for brudd på privatlivets fred, eller hva man enn måtte finne på å kalle det, så vel bekomme!

 

Det handler som du sier om forskjellen på mitt og ditt; det handler rett og slett om helt grunnleggende folkeskikk og barneoppdragelse!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

det er ikke alle som tør/vil si ifra...

 

jeg mitt domme naut trodde vi sto sammen om å passe på båtene våre....

For meg handler ikke dette om rase, kjønn eller geografi. Det handler om forskjellen på mitt og ditt... :smash:

 

Om noen ser enda en nyskjerrigper i båthavna så håper jeg det legges ut signalement her. Om alle som kan følger med i en slik periode så kan vi "redde" mange påhengser...

 

De som er for tyveri kan vel bare la bli å lese :discuss:

 

 

Folk er jo forskjellige noe som er bra, om man ikke vil konfrontere så burde man uansett melde inn hvis de ser uvedkommende i havnen.

 

Lurer litt på hva noen tenker jeg og, skal alltid kverulere og beskytte grupper som henges ut som mistenkte.

Hadde det stått "nordmenn som snoket i havner" hadde ingen reagert... Jeg personlig er som deg og mulig litt til...kan overhode ikke fordra alt fra bedritene trygdesnyltere(ikke etniske som norske) til tyvpakk og kriminelle av diverse typer og nasjonaliteter som "ønskes" velkommen til Norge .

 

Virker som noen helt har mistet fokus og skal for enhver tvil beskytte lovbryterene ikke motsatt(gjelder samfunnet generelt ).

Link to post
Share on other sites

Ifjor var det et par i 30 årsalderen med østeuropeisk utseende som snoket rundt på båtopplaget samt brygga i foreninga.Han hadde en fiskestang i hånda,og hun en liten ryggsekk på skulderen.

:confused: ...

De fisket ikke,bare kikket seg rundt en lang stund,helt til de oppdaget at jeg så på de hele tiden,da stakk de med engang.

En annen gang løp et individ over opplagsplassen og forsvant ut igjennom et hull i et gjerde....rare hobbyer,blir nok mere besøk snart,når Bulgaria og Romania implementeres i schengen-samarbeidet!!!!

Vi er for dumsnille,tar pakket...hele bunten!! :boxing:

Link to post
Share on other sites

Nå synes jeg dere tillegger meg meninger og oppfatninger jeg ikke har. Det er faktisk få som er så flink til å passe på andres båter i hjemmehavna som meg, enten det er pga uvær, dårlige fortøyinger eller annet. Jeg hadde overhodet ikke vært i tvil om hva jeg hadde gjort dersom jeg fant personer med mistenkelig opptreden i båthavna. Hadde forsøkt å ta bilde, registrere bilnummer etc. for å melde det. Deretter hadde jeg kjeppjagd dem.

 

Jeg er overhodet ikke begeistret for tyvepakk fra Øst-Europa, men jeg synes synd på de som kommer hit for å gjøre et ærlig arbeid og som må slite med fordommer. Derfor er jeg ikke er begeistret for er stigmatisering i media, og det hjelper slett ikke å legge til "ikke for å stigmatisere altså".

 

Jeg aksepterer ikke å bli stemplet med å ikke bry meg, sosionomisere kjeltringer o.l. fordi jeg stiller spørsmål ved dårlig journalistikk.

 

Egil

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

østeuropeere har og et litt annet utssende enn oss

 

aaannachapman.jpg

Typisk østeuropeisk utseende.

Ble svært berømt, men ikke slik hun hadde håpet.

 

aamikhailgorbachov.jpg

Typisk østeuropeisk utseende.

Han kjenner vi jo godt.

 

aavladimirsmirnov.jpg

Typisk østeuropeisk utseende.

Trivelig fyr.

Snakker norsk med en slags trøndersk uttale.

Link to post
Share on other sites

Uttrykk som sosionomisering og ensidig negativt fokus på østeuropeere blir litt for enkelt og dumt. Enkle mennesker, enkle perspektiver - spør du meg. Når det ikke er balanse i uttalelsene, og mediefokuset om de samme gruppene bare er negativt, vil det på sikt skape et negativt stigma av dem. Og fremmedfrykten overfor disse gruppene vil da sette seg som en ryggmargsrefleks hos oss nordmenn. Jf Hitlers propaganda om at jødene var årsak til all elendighet.

 

Vår velstand og levestandard i dag er faktisk avhengi av på billig import og arbeidsinnvandring fra Asia og Øst-Europa. Følgende masteroppgave fikk tredjeplass som årets masterblogg: De som bygger Oslo

 

Men selvfølgelig, verden er full av både kriminelle og sjarlataner. Og vi har da våre svin på skogen ”i den vestlige verden” også. Det var faktisk ”vestlige”, godt etablerte/anerkjente, og overbetalte økonomifolk/firmaer som holdt på å sette verdensøkonomien over styr. Tilfelle Island er da kriminelt som bare fy – spør du meg. Men der må hele folket betale gildet etter de kriminelle økonomene/firmaene – mens de ansvarlige går fri.

 

Selvfølgelig skal en være på vakt – tydeligvis både mot dette å hint. Men det er ingen grunn til å bidra til fremmedfrykt av den grunn.

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Hei Dorsken, litt uklart for meg hvem du beskylder for hva.. men tar du utfordringen min og kommer med forslag til hvordan jeg kunne ha utformet innelegget mitt UTEN at det kunne kritiseres, men samtidig beholde et lite snev av "mitt og ditt" og "obs-obs" ??? :headbang:

 

Tar du utfordringen så lover jeg å etterstrebe deltakelse i kun teknisk relaterte tråder.... :thumbsup:

 

Poseidon, takk for støtten :cheers:

 

Mulligan, takk for å sette bilde på ordene... :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei Hansi, ser du noen båtintereserte som stryker sørover når de ser den godt bevokta båthavna hos dere, så håper jeg du sender et pip og et signalement.. det er vel 40min kjøretid om de velger å droppe Valle.

Du har vel sett i avisene at både Gromstad og Sandtangen har vært besøkt...

Kommer "de" skal jeg huske å spørre om å få se passet først

Link to post
Share on other sites

Hei Hansi, ser du noen båtintereserte som stryker sørover når de ser den godt bevokta båthavna hos dere, så håper jeg du sender et pip og et signalement.

Det skal jeg gjøre. Hørte via noen kjente om det som skjedde i Kragerø. Stod vel i lokalavisene også om ikke jeg husker helt feil her.

Link to post
Share on other sites

Ifjor i Juni, holdt jeg på i båten, da det dukket opp en østeuropeer (ikke vanskelig å kjenne igjen), som tittet veldig lenge på en ny Cranchi 47 eller noe rundt det. Jeg tok bilde av karen, uten at han så det...for sikkerhets skyld.

 

Dagen etter kom jeg ned til båten, og hva ser jeg Cranchien er BORTE!!!!!.

 

Hva skal jeg gjøre, ringe politiet eller.....?

 

Jeg jobbet noen timer i båten, og der kommer Cranchien inn på plassen sin. :thumbsup:

Det var eieren som hadde tatt en prøvetur. :blush::wink:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Uttrykk som sosionomisering og ensidig negativt fokus på østeuropeere blir litt for enkelt og dumt.

 

Det er ikke for enkelt. I dette tilfelle er det å kalle en spade for en spade.

 

De fleste Østeuropeere som kommer til Norge kommer for å jobbe svart eller lovlig, eller sitte på gata å tigge.

 

Men det er desverre også mange tyveri bander som kommer over grensa med helt andre hensikter.

 

Etter å ha sett, hvor mye Polakker og Romenere stjeler på min arbeidsplass. Stoler jeg i utgangspunktet ikke ett sekund på en eneste en av dem. :lipseal:

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...