steoye Startet 9.April.2011 Del på Facebook Startet 9.April.2011 (redigert) Situasjonen nå er at jeg har en forbruksbank på 600Ah, to startbatterier på 115Ah hver og ett batteri til trusteren foran på 115Ah. I tillegg har jeg fått installert et Mase 2.6 som jeg gleder meg til å bruke, og ja det er støy isolert så godt det går an og skal bare brukes når det ikke sjenerer andre (så håper jeg vi slipper at dette blir en diskusjon rundt støy). Utfordringen ligger i at laderen som står i båten kun er på 40A, og det er litt knapt i forhold til banken. Derfor ønsker jeg å beholde denne til startbatteriene og kjøpe en større til forbruksbanken. Har sett en rekke ulike varianter, blant annet denne"], men hva er de store forskjellene og hvorfor kan jeg ikke bruke denne? Ser at Mastervolt har en på 100A til 16000,- og skjønner at den er bedre, men så mye? Redigert 9.April.2011 av steoye (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Hei. Annonsen du henviser til sier jo dessverre ingenting unntatt at laderen skal kunne yte 90A og at den skal være for batteribanker større enn 500A Han mener vel -antakeligvis- 500 Ah. Men akkurat der ligger problemet. Man trenger først info om type batteriet og batteriets tekniske data, først deretter kan man starte undersøkelsen om en lader passer => til batteriene. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Startbatteri og thrusterbatteri trenger vanlig kun vedlikeholdslading. Du bør velge passende lader til ditt forbruk. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
steoye Svart 10.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2011 Forbruk er AGM batterier mens start og truster er blysyre. Per i dag står hver av dynamoene koplet mot en bank, altså ingen regulator. Tror dynamoene skal yte 130A (VP D4 2009 mod). Hva ville du solgt meg Jorg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Kommer ann på hvordan du bruker båten. F.eks. "Med Standard", dvs. havn-to tre timers kjøring-pause/overnatting-to tre timers kjøring-havn, ville det bli PSR-T for å få allt fra dynamoene og en PCU1260. "Med ordentlig mellomlading" ville jeg montere en eller to PDAR i tillegg. De fleste av mine kunder med ditt opplegg kjøper PSR-T (maks 2x 130A) siden dynamoene gir mye allerede, og en landstrømlader som topper batteriene etter hvert. Med 2x 130A er forresten batteriene dine nesten mettet allerede når du kommer fra hav, man kjører jo skjelden bare i en 1/2 time. Er du "langfarer", dvs. regelmessig mer enn kanskje 4 - 6 timer hver dag (enda verre når man ligger med bra lading hver natt) da burde du senest der også forsikre at dynamospenningene går ned når batteriene er fullladete. Som allerede sagt liker AGM dette ikke særlig. Jørg ps: Kjøp deg også en Ah-teller (hva som helst), hvis du ikke allerede har. Det er viktigere å holde seg halvveis innenfor utladingsgrensene enn å være for opptatt med 101% topplading. "Ut" kan man styre presis. Men "Inn" er derimot bare noe sammenlikning av variabler som kompenseres med målrettet overlading. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
steoye Svart 10.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2011 Ok, så du mener jeg først og fremst må ta vare på strømmen fra dynamoene. Enig i det, men jeg kjører sjelden så lenge som du forutsetter. I helgene kjører jeg en time fredag ettermiddag før jeg ligger i ro til søndag kveld. I ferien kan jeg fort ligge fire dager utaskjærs før jeg flytter på meg. Dette er grunnen til at jeg har montert en generator... Andre tips nå som forutsetningene er litt endret Jorg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Jeg mener at en bør ta være på allt. Ladere er det som dreper langsom, men siden de vanligvis får mest tid for det er det minst like viktig. Dynamoer kommer ofte først på andre plassen, nettopp siden de fleste båter ikke brukes så lenge i ett. Hvis heller ikke du kjører så lenge da blir det jo ingen fare for AGM-batteriene mht. spenningen. Likevel er det jo litt synd hvis du ikke bruker begge to dynamoer for å forsyne forbruket, eller baugen/vinsjer, eller bare at du kan bruke bare 1 motor mens ladingen går til alle batterier. Bare å bruke en motor per bank er litt bortkastet energi, men ellers blir det ikke mye mer å si hvis ikke du forandrer bruksmåten. Man kan selvfølgelig også peke på andre fordeler, hvis man bare vill. Aggregat med 60 eller også 100A lader klarer å leverer 60 eller 100A per time. Derimot, utgående i fra tomme batterier og hvis man sparker litt på dynamoene, kan man pumpe noe over 2800W/200Ah i løpet av første timen på batteriene. Hvor nødtvendig det er har jeg ikke lyst til å diskutere, men teknisk er det ikke noe stor problem. Hvis ikke penger spiller noe rolle og aggregatet klarer ekte 2kW da kan du jo også kjøpe en stor eller to mindre ladere. 2x 60A f.eks. fra Sterling blir på 230V maks 2100W, og når man er koblet til land kan jo en lader slås av. Andre laderen som jobber videre kan også reduseres til 75/50/25% effekt/strømopptak, dvs. at man heller ikke får problemer med landsikringen. Det finnes mange muligheter og du hører sikkert om flere. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
steoye Svart 11.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2011 Hvis ikke penger spiller noe rolle og aggregatet klarer ekte 2kW da kan du jo også kjøpe en stor eller to mindre ladere. 2x 60A f.eks. fra Sterling blir på 230V maks 2100W, og når man er koblet til land kan jo en lader slås av. Andre laderen som jobber videre kan også reduseres til 75/50/25% effekt/strømopptak, dvs. at man heller ikke får problemer med landsikringen. He he, penger spiller alltid en rolle men det er størrelsen på rollen som bestemmer... Aggregatet leverer vel kontinuerlig 1,7kW om ikke jeg husker feil. Å kjøre to ladere har jeg vurdert, men ingen som vil svare på om dette går. Kan jeg kjøpe en lader på 60A slik at jeg, etter at startbatteriene er fulladet, kan kjøre både eksisterende og ny lader samtidig inn på forbruksbanken? Da ville jeg jo hatt 100A totalt fra laderne, noe som bør holde. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 11.April.2011 Del på Facebook Svart 11.April.2011 Det lukter Kipor eller Honda på maksimalt ytelse. Aggregatene er ikke dårlige men du burde likevel holde deg langt unna "maksimalt effekt" så snart du driver elektroniske duppedingser. Nesten alle aggregater begynner en gang å "klippe" i øvre lastområder (tommelfingerr. "over 68%") og det liker elektronik ikke så meget. Ang. parallell drift av ladere er det jo bare å spørre riktig. Normalt kan alle ladere drives parallelt og ingen går i stykker. Spørs er bare hvordan de reagerer på hverandre så sant det finnes timerstyring. Timerstyringen reagerer på spenningsforløp og noen også på strøm. Så kan det hende at ladere med ikkjesåbra software kan bli villedet mht til timertiden, slik at en skifter tidliger til float, men mer er det jo vanligvis ikke. Og ser man på det blir det spørs: Vill du virkelig -topplade- dine batterier med aggregat? Da måtte man tilregne utjevningen i tillegg og det ville bety at du måtte mase med aggregatet i ytterligere 4 til 12 timer -etter- bulkladingen. Jeg tror ikke at alle har lyst på det. Jeg mener man skulle konsentrere seg helst på både kontrollert ikke-så-dypt utlading og en goood skvett etterlading til godt 80%, slik at man har strøm for både kald øl, barnas games og kvinnens mobil. Da få det holde og resten kan laderne fikse når den er tilkoblet landstrøm. Og til spørsmålet ditt: Det du i så fall burde gjøre er å redusere spenningen av "hjelpeladeren" på ett nivå som helst ligger under timergrensen av primærladeren. I så fall reagerer den primære vanligvis neutral og kan gjøre jobben sin ordentlig. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 11.April.2011 Del på Facebook Svart 11.April.2011 Det lukter Kipor eller Honda på maksimalt ytelse. Aggregatene er ikke dårlige men du burde likevel holde deg langt unna "maksimalt effekt" så snart du driver elektroniske duppedingser. Nesten alle aggregater begynner en gang å "klippe" i øvre lastområder (tommelfingerr. "over 68%") og det liker elektronik ikke så meget. Ang. parallell drift av ladere er det jo bare å spørre riktig. Normalt kan alle ladere drives parallelt og ingen går i stykker. Spørs er bare hvordan de reagerer på hverandre så sant det finnes timerstyring. Timerstyringen reagerer på spenningsforløp og noen også på strøm. Så kan det hende at ladere med ikkjesåbra software kan bli villedet mht til timertiden, slik at en skifter tidliger til float, men mer er det jo vanligvis ikke. Og ser man på det blir det spørs: Vill du virkelig -topplade- dine batterier med aggregat? Da måtte man tilregne utjevningen i tillegg og det ville bety at du måtte mase med aggregatet i ytterligere 4 til 12 timer -etter- bulkladingen. Jeg tror ikke at alle har lyst på det. Jeg mener man skulle konsentrere seg helst på både kontrollert ikke-så-dypt utlading og en goood skvett etterlading til godt 80%, slik at man har strøm for både kald øl, barnas games og kvinnens mobil. Da få det holde og resten kan laderne fikse når den er tilkoblet landstrøm. Og til spørsmålet ditt: Det du i så fall burde gjøre er å redusere spenningen av "hjelpeladeren" på ett nivå som helst ligger under timergrensen av primærladeren. I så fall reagerer den primære vanligvis neutral og kan gjøre jobben sin ordentlig. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
svein1 Svart 11.April.2011 Del på Facebook Svart 11.April.2011 Dersom du ikkje har landstrøm anlegg i båten er de viktigt at du klipper jordingskabelen som går til laderen, dette pga jorden leder via minusen som går til motor blokka å Zink anodene dine blir ''spist'' opp me ein gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 11.April.2011 Del på Facebook Svart 11.April.2011 .....dette pga jorden leder via minusen .... Hei. Dette fantes tidligere og finnes fortsatt på dårlige ladere. Men gode ladere er galvanisk isolert, dvs. ikke noe gjennomgang på minus til jordlederen. Er man ikke sikker da kan man jo måle. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.