Jump to content

Viktigheten med god seilingshøyde


First 31.7

Recommended Posts

Et ødelagt liv

 

 

 

MOTORSTOPP: Den 24 fot store seilbåten drev inn i kraftledningen, samtidig sto kvinnen i vannet og holdt i metallrekkverket. Hun fikk store mengder strøm gjennom kroppen.

Foto: Arkivfoto: ØYVIND SÆTRE

Forstørre | Bestille

 

 

 

 

 

Les også:

»  Forlik med bismak

 

 

 

 

 

 

En seiltur sommeren 2001 ødela livet og framtiden til en da 21 år gammel kvinne. I tre år har hun kjempet for å få erstatning fra Haugaland Kraft.

 

Tekst: Terje Størksen

 

 

 

I dag, hvis det ikke blir forlik i tolvte time, starter rettssaken kvinnen har anlagt mot Haugaland Kraft.

Det steinrike kraftselskapet nekter enhver form for ansvar for ulykken lørdag 14. juli 2001.

Den 21 år gamle kvinnen skulle på seiltur sammen med fem venner. De dro ut fra Buavåg, men på vei ut stoppet seilbåtens hjelpemotor. Seilbåten drev innover og masta tok oppi et strømkabelspenn som gikk over vågen.

I ettertid har det vist seg at Haugaland Kraft verken hadde søkt om tillatelse til å sette opp strømkablene, eller merket spennet skikkelig.

Siden kablene ikke var satt opp etter boka, var den heller ikke avmerket på sjøkart eller omtalt i Den norske los.

 

 

 

Tenke ikke tanken

Arnold Jakobsen i Kystverket uttalte til Haugesund Avis etter ulykken at saken var en alvorlig blunder fra kraftlagets side.

En representant for Haugaland Kraft sa at luftkablene burde vært merket, men at luftspennet var så langt inne i vågen at de ikke hadde tenkt tanken.

– Det er vanligvis ikke båter så langt inne, kommenterte ingeniøren. Det er eneste gangen Haugaland Kraft har vært i nærheten av å erkjenne ansvar.

 

 

 

Gjensidige Nor

Saken er nå overlatt til forsikringsselskapet Gjensidige Nor – og de erkjenner ikke noe som helst ansvar på vegne av kraftlaget.

– Vi mener Haugaland Kraft må bære ansvar for tragedien, sier kvinnens advokat, Erik Lea.

Saken som skal behandles i Haugesund tingrett i dag, skal bare dreie seg om spørsmålet om Haugaland Kraft har ansvar eller ikke. Rettsaken skal ikke handle om hvor stor en eventuell erstatning skal være. Det spørsmålet kommer opp i neste omgang – dersom retten er enig med advokat Erik Lea.

 

 

 

Husker ikke

– Vi hadde håpet Haugaland Kraft ville komme oss i møte med tilbud om forlik. Dette handler om et ødelagt liv, om ei resurssterk jente som skulle begynne på lærerhøgskolen. Nå er hun hjerneskadet, 80 prosent arbeidsufør og uten korttidshukommelse. Hun kan ikke lese bøker, for hun husker ikke hva hun har lest. Hun kan ikke gå på kino, fordi hun etter en time ikke husker hvordan filmen begynte, sier Lea.

terje.storksen@haugesunds-avis.no

 

MOTORSTOPP: Den 24 fot store seilbåten drev inn i kraftledningen, samtidig sto kvinnen i vannet og holdt i metallrekkverket. Hun fikk store mengder strøm gjennom kroppen. Arkivfoto: ØYVIND SÆTRE

Erik Lea, advokat

Link to post
Share on other sites

Ikke for å frita Haugaland Karft for noe annsvar her, men hadde den aktuelle båten kart ombord og/eller Den Norske Los. Selv om kabelen hadde vert avmerket på kartet så er det ikke sikkert at de ombord i båten hadde brukt kartet og fått den med seg.

 

:nono: Det viktigste er og blir å holde godt utkikk.  

Link to post
Share on other sites

Det jeg la inn er hentet fra Haugesunds Avis, der er det også et bilde hvis noen ønsker å se.  

 

Hvor nøye er brukerene av båtplassen til å kontrollere i kart (ikke elektroniske) og i den norske los?  Har truffet endel folk som har opplevd at det er en del feil med elektroniske kart, friseilingshøyder er utelatt osv.  Hvilke erfaringer har dere med dette?

 

I Fitjar gikk en båt i sommer i en strømkabel ved Koløyholmen, med det resultat at endel husstander ble strømlause på øyene rundt.  

I bladet Sunnhordland stod det at friseilingshøyden ikke var merket i det elektroniske kartet, og heller ikke ved kabelen så vidt jeg husker.

Er det noen som har samme erfaringer med mangelfull merking??

 

Må  også få legge til at nå kommer det Sjøatlas for vestlandet også.  Håper det blir god vare.

 

Ha en god dag.

mvh

Aadne

S/Y Mildrid

Link to post
Share on other sites

Det store spørsmålet her er om saken hadde endret seg om kraftlaget hadde søkt om å sette opp spennet og skiltet dette? Neppe, båten drev hjelpeløst inn i viken uavhengig av skilting eller ikke.......

 

En annen sak, som jeg ikke har sett kommentert i avisen er om spennet er lovlig i den forstand at det har nødvendig høyde over havet iflg. gjeldende regler.

 

En kompis fortalte at et annet umerket spenn en helt annen plass, men innenfor Haugaland Krafts område, ble merket få dager etter denne ulykken skjedde. Dette spennet er også inne i en vik men denne er så langgrunn at det er fysisk umulig å komme borti spennet med seilbåt. Det oser av dårlig samvittighet og ansvarsfraskrivelse.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det store spørsmålet her er om saken hadde endret seg om kraftlaget hadde søkt om å sette opp spennet og skiltet dette? Neppe, båten drev hjelpeløst inn i viken uavhengig av skilting eller ikke.

Det er forsåvidt riktig. Men hvis de ombord var klar over at de kom til å treffe luftspennet kunne de tatt forholdsregler (hoppet på sjøen f.eks.) Når noen oppholder seg i vannet med hendene på rekka, viser det tydelig at ingen ombord visste hva som holdt på å skje.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Nå kommer vel rettsapparatet til å klare ut denne saken - da får vi se.

 

Men generelt så gjelder at hvis regler/forskrifter/lover beskriver hvilke prosedyrer som skal følges, så vil en part som ikke følger prosedyrene stå svakere enn om han hadde gjort det.

 

Eksempel: Du sleper en annen båt, og andre må/bør vise hensyn til deg og slepet ditt. Så skjer et uhell hvor du blir involvert.

 

Hadde du ført signalflagg F som betyr noe slikt som: "Gi akt på meg, jeg har problemer med å manøvrere fartøyet" da ville andre hatt en hatt en plikt til å ta hensyn - du hadde gjort det du skulle - du ville i ethvertfall stått sterkere i saken om det uhellet du ble involvert i. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er forsåvidt riktig. Men hvis de ombord var klar over at de kom til å treffe luftspennet kunne de tatt forholdsregler (hoppet på sjøen f.eks.) Når noen oppholder seg i vannet med hendene på rekka, viser det tydelig at ingen ombord visste hva som holdt på å skje.

Hoppet på sjøen burde de ikke ha jort. Når båten traff høyspentlinjen så ville strømmen gå gjennom båten og ut i sjøen. Sjøen representerer da en ohms motstand mot jord som vil gi et gradvis fallende spenningsfall i sjøen ut fra båten. En persom som oppholder seg i vannet vil da få strømgjennomgang i kroppen og i verste fall kan det gå meget ille.

 

Det har vært en del skriveri i bl.a. Båtmagasinet om bading i båthavner hvor båtene har hatt landstrøm og hvilke farer dette innebærer ved eventuel jordfeil. Det blir i prinsippet akkurat samme forhold som her, bortsettfra at her er det snakk om høyspent og dermed vil strømmen kunne bli en del større. (Det kommer litt annpå hvordan jordingen i høyspentnettet er utført, er det spolejordet nett så trenger ikke strømmen bli så veldig stor, er det derimot direktejordet nett så vil strømmen bli veeeeldig stor.)

 

Nei det tryggeste hadde vært å holde seg i båten, men langt borte fra masta og eventuelle metalldeler. Og stå med samlede bein.

Link to post
Share on other sites

...bortsettfra at her er det snakk om høyspent....

Så vidt jeg minnes var det ikke høyspent, men 220/400 volt gjør jo også "underverker".

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hadde du ført signalflagg F som betyr noe slikt som: "Gi akt på meg, jeg har problemer med å manøvrere fartøyet" da ville andre hatt en hatt en plikt til å ta hensyn - du hadde gjort det du skulle - du ville i ethvertfall stått sterkere i saken om det uhellet du ble involvert i. :smiley:

Nå, ja, jeg er vel ikke så helt sikker på det....

 

"F" betyr heller "Jeg har havari, sett deg i forbindelse med meg"   -   så det kunne vel like gjerne gjort vondt verre?

 

Forøvrig så er denne saken såvidt jeg kjenner til avgjort med forlik. Hun skal i følge avisen ha fått 1,4 mill og godtatt det som en endelig kompensasjon.

 

Det som jeg ikke forstår er hvordan Kraftlaget kunne slippe så lett fra saken. De hadde tross alt satt opp et spenn over sjøen, og så latt være å gi beskjed til Kystverket, Sjøkartverket og andre som burde være informert. Dermed kom spennet heller ikke med i hverken EfS eller senere kart.

 

Uansett; det er en stygg sak, som maner til forsiktighet hos oss alle.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Sjøen representerer da en ohms motstand mot jord som vil gi et gradvis fallende spenningsfall i sjøen ut fra båten. En persom som oppholder seg i vannet vil da få strømgjennomgang i kroppen og i verste fall kan det gå meget ille.

Og her er det noe som jeg ikke får til å stemme:

 

En person befinner seg i saltvann som er en ganske god leder. Personen holder ikke i noe som helst. Flere meter unna legges en fase (230V) inn til vannoverflaten. Jeg kan ikke se at det kan bygge seg opp noen særlige potentialforskjeller mellom forskjellige kroppsdeler på denne personen. Noen få volt kanskje, men ikke noe som er farlig. Hvor er min tenkefeil? Er kroppen kanskje en så mye bedre leder enn saltvann? (Jeg har i skrivende stund ca 250 kOhm mellom begge hendene og 500 mellom hånd og fot. :rolleyes:)

 

Som sagt: personen bare svømmer i vannet og har ikke direkte kontakt med den strømførende ledningen og er også noen meter unna.

Link to post
Share on other sites

Og her er det noe som jeg ikke får til å stemme:

 

En person befinner seg i saltvann som er en ganske god leder. Personen holder ikke i noe som helst.

Vel... ikke helt riktig:

MOTORSTOPP: Den 24 fot store seilbåten drev inn i kraftledningen, samtidig sto kvinnen i vannet og holdt i metallrekkverket. Hun fikk store mengder strøm gjennom kroppen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Og her er det noe som jeg ikke får til å stemme:

 

En person befinner seg i saltvann som er en ganske god leder. Personen holder ikke i noe som helst. Flere meter unna legges en fase (230V) inn til vannoverflaten. Jeg kan ikke se at det kan bygge seg opp noen særlige potentialforskjeller mellom forskjellige kroppsdeler på denne personen. Noen få volt kanskje, men ikke noe som er farlig. Hvor er min tenkefeil? Er kroppen kanskje en så mye bedre leder enn saltvann? (Jeg har i skrivende stund ca 250 kOhm mellom begge hendene og 500 mellom hånd og fot. :rolleyes:)

 

Som sagt: personen bare svømmer i vannet og har ikke direkte kontakt med den strømførende ledningen og er også noen meter unna.

Minnes en nyhetsartikkel fra Russland for et par år siden hvor et titalls badende personer hadde omkommet pga. strømkabelen som gikk under innsjøen de badet i fikk et brudd. Dette var så vidt jeg husker i en innsjø med ferskvann og ikke i sjø med saltvann om det skulle ha noen betydning.

Link to post
Share on other sites

Vel... ikke helt riktig:

Jo, det så jeg og det skjønner jeg godt: for at strømmen skulle komme til vannet MÅTTE den gå gjennomkroppen.

 

Men jeg siterte ok67 som skriver om spenningsfallet som bygger seg opp i sjøen. Jeg mener egentlig at sjøen er jo da et ganske brukbart faraday-bur

 

Legger til: fikser sitering litt bedre i forrige innlegg.

Link to post
Share on other sites

Nå, ja, jeg er vel ikke så helt sikker på det....

 

"F" betyr heller "Jeg har havari, sett deg i forbindelse med meg"   -   så det kunne vel like gjerne gjort vondt verre?

Beklager, feil på husken - jeg skulle skrevet signalflagg D "Hold klar av meg. Jeg har vanskelig for å manøvrere". Man kunne alternativt heist flaggene RU - men det er vel for viderekommende??

 

Da har kanskje du lært noe i dag også da, Poseidon? :smiley:

 

Hvis jeg nå hører kremting fra Poseidon heiser jeg flaggene RT  :lol:

Link to post
Share on other sites

Sjøvannet har en viss motstand, gitt av bl.a. hvor salt den er. Der vor ledningen ligger nedi vil spenningen være 230V (gitt at det er en 230V ledning). Helt nærme ledningen vil potensialet i sjøen være ganske stort da motstanden ikke bare er gitt av den spesifike mostanden i vannet med også av arealet. Nær ledningen vil arealet være lite (tenk på en kuleoverflate som egentlig er arealet). Lengre fra ledningen blir arealet mye større og dermed motstanden mye mindre. Du vil dermed få et stort spenningsfall i sjøen nær ledningen eg mindre utover lengre fra ledningen. Dersom du da strekker ut kroppen langsetter denne spenningsforskjellen så vil deg gå en strøm i kroppen.

 

Motstanden som du måler med et vanlig ohmmeter mellom to hender er en helt annen en den som du får når du er nedi vannet grunnet at da er kontaktflata mye større, samtidig som du er våt. Det med fuktighet merker du enkelt om du tar på polene på et godt gammeldags 4.5V batteri, da kjenner du ingenting. Om du derimot tar tungespissen på de samme polene så kjenner du noe helt annet. Men ikke gjør det med mer enn et 4.5V batteri (9V går vel også bra men det biter noe mer).

 

For at du skal være beskyttet av et Faraday bur må du selv sitte inni et bur som sørger for at spenningen rundt deg (dvs. i hele buret) er den samme. F.eks. i en bil ved lynnedslag.

Link to post
Share on other sites

Hei Pan-Pan,

 

ja det er en beklagelig kjennsgjerning at signalflaggenes egentlige betydning svinner hen. For de fleste har betydningen blitt "julepynt" som vaier hele døgnet fra båtene tilhørende rederiet "Fjordfyll AS" ...

 

Jeg må jo innrømme at jeg fortsatt har morselampen liggende i styrehuset, den brukes riktignok sjelden. For selv om jeg treffer en med dårlige lanterner og sende ut en PD, så skjer intet  :headbang::wink:

 

Innen amatørradio kalles morsen "The noble art of communication"  -  det samme gjelder nok både morse og signalflagg på sjøen  :wink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

..ja det er en beklagelig kjennsgjerning at signalflaggenes egentlige betydning svinner hen. For de fleste har betydningen blitt "julepynt" som vaier hele døgnet fra båtene tilhørende rederiet "Fjordfyll AS" ...

 

Innen amatørradio kalles morsen "The noble art of communication"  -  det samme gjelder nok både morse og signalflagg på sjøen  :wink:

Godt! Rundt 1985 hadde jeg signalflaggene og den Internasjonale Signalbok ajourført 1984 ombord, jeg hadde ikke VHF.

 

Breiangen, farvannet syd av Hurumlandet ned til Moss - Horten utgjør en flate på ca. 250 km2 . Jeg var under seil, rimelig ensom midt utpå, da jeg ble var en nokså ny Supply-båt som av og til ligger stille, så tar seg noen runder. Vi var jo begge godt unna ledene, og jeg hadde en kurs under seil som ikke så ut til å være ham til noe brydderi.

 

Så, plutselig begynner denne fusentasten og gå for full fart i en retning, tilbake - passerer startpuntet, setter så avgårde i ny retning i full fart, vender, kort sagt - det ser ut som de regjerende på broen har fått psykedeliske anfall. Plutselig skjærer han mot meg, tuter og bærer seg. Oppførselen virker helt vill og uberegnelig.

 

Da heiser min admiral ombord flaggene: RT som betyr: "Stopp det du holder på med og gi akt på mine signaler"! Faktisk stoppet villstyringen. Ble liggende stille. Ingen reaksjon og jeg holdt frem kursen min.

 

Siden var jeg i kontakt med en bekjent som jeg visste jobbet i en skipping-ledelse, jeg visste ikke hvilken. Han holdt på å le seg skakk da jeg fortalte historien. Joda, han kjente til hendelsen, det var faktisk en av supply-båtene i rederiet hans som holdt på å teste kommunikasjonen mellom supply-båten og en undervannsrobot. Han sa: "Ja så, var det deg! Skipperen på Supply-båten ga seg uten sverdslag når RT kom opp!" :lol: :lol: :lol:

 

Når det er sagt: Alle bør få med seg at flaggene NC heist i sammen betyr det samme som "MayDay"! Det er det kanskje ikke så mange som har hørt om anno 2004!

Link to post
Share on other sites

.....Da heiser min admiral ombord flaggene: RT som betyr: "Stopp det du holder på med og gi akt på mine signaler"!

Bokstaven "X" med flagg eller horn betyr faktisk det samme.....

Forøvrig bruker jeg noen ganger "P" i hornet hvis noen av guttene har gått seg en tur i land, og jeg har tenkt å gå. De vet alle hva det betyr, og kommer uten nøling  :wink:

 

Det er forresten av samme grunn at så mange barer i havnestrøkene har signalflagget "P" til dekorasjon, og i Hamburg finnes så mange med navnet "Blauer Peter" at de har tatt i bruk tall for å skille dem.

 

Når det er sagt: Alle bør få med seg at flaggene NC heist i sammen betyr det samme som "MayDay"! Det er det kanskje ikke så mange som har hørt om anno 2004!

Nei, det blir vel omtrent like mange som vet at "... et flagg, med noe som ligner en kule, over eller under flagget.." og likedan en oransje duk med sort sirkel og rektangel også har samme betydning.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...