M/S Kobben Startet 10.April.2011 Del på Facebook Startet 10.April.2011 Har en 23' tresnekke, kravellbygd, har lite ballast pr dags dato, men har planer om å gjøre noe med dette i årets sesong.. ser på vannlinja at den har hatt mye ballast tidligere, er nesten 10 cm til vannlinja.. Spørsmålet er: Hva fungerer best? Tenker å støpe i kjølsvinet med betong. Bly eller stål barrer/ skrapjern er jo et alternativ. Før på skøyter og lign. ble det brukt rullestein, altså runde stener. (pga at de gjorde mindre skade på skroget i hardt vær) Sikkert noen her som har meninger om dette.. Forslag mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Jeg var og så på en sjark som er til dsalgs her om dagen. Der hadde eieren hatt i 1,2 tonn med støyp dette lå oppå knasteplast på skroget. Var slik det skulle gjøres mente han. Nå var det en god del råte på båten som ble fremstilt som et smykkeskrin pr telefon og jeg tenkte da straks at det ble umulig å sjekke tilstanden på skroget under all betongen. Den var nemlig i et stykke og må jo meisles sund. tipper at det ikke er mye skrog igjen etter en slik operasjon. Konkulsjonen min er at skal man støype så må man lage den i passelige strørrelser og med innstøpte løftekroker. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Hadde prøvd med sandsekker/ løs blylast først, både mht plassering og mengde/tyngde. Det nytter lite å angre med kjølen full av betong.. Ved å støpe i kjølgangen vil man få bra stabilitet selv med noe dekkslast, men båten vil slingre mye i sidesjø. Ved å legge vektne ut i mot sidene blir båten mye roligere i sjøen, men stabiliteten blir ikke fullt så god, og særlig med dekkslast. Hadde en gammel Viksund 25 med 800 kg betong i kjølen, hadde sikkert verdens beste stabilitet, men båten slingret noe inn i Hel...selv i lite/moderat sjø. Hadde prøvd med løs ballast først til båten oppførte seg som ønskes, hadde ikke sett meg blind på å få vannlinjen 10 cm lavere. Det er unødvendig å dra på mere last/ballast enn man trenger. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 14.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2011 Nei, var ikke så viktig med vannlinja.. Tenkte bare at det var en indikasjon på hva som har vært oppi.. Har hørt flere diskusjoner ang plassering, i kjølsvinet og oppe ved vannlinja.. Og poenget med betong støpt nedi kjølen, er vel direkte på treverket, skal visst forhindre råte.. men dette har jeg ikke prøvd.. Pr idag bruker jeg vannkanner, men dette har for stort volum og er for lett.. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Det stemmer at betong rett oppå treverket kan være med å forhindre råte. Så lenge det ikke lekker for mye ferskvann ned mellom betongen og treverket så klart, men selv da vil betong bremse begynnende råte. På trebåtbyggeriet fikk vi inn flere eldre båter med betong i bunn. Felles for dem alle var at under ballasten var treverket fint og ikke angrepet av råte, selv om spantene og bordgangene rett over betongen var råtne og måtte skiftes. Betongen bevarte treverket på et vis. Bakdelen med betong som ballast er at ved reperasjoner etter eventuell grunnstøting eller annet arbeid kreves det en del jobb å få ut betongen. En annen bakdel gjelder spesielt klinkbygde båter; før eller siden må man skifte saum/klink, den jobben kan ikke utføres før betongen er vekke. Så vi pleide støpe betongen med tynn plast under. Etter tørking løftet vi betongballasten opp, fjernet plasten og ballasten kunne settes ned igjen. Da vil betongen fremdeles beskytte treet samtidig som ballasten kan løftes opp for arbeid under. Et par løfteøyer støpt fast i betongen gjør løfting enklere. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 14.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2011 Men er ikke poenget at betongen ligger tett på treverket da? Med åpning mellom, så vil jo det komme fukt og slikt mellom.. Og da forsvinner forseglingseffekten, om en kan kalle det for slikt.. Men er flere som har tipset meg ang betong.. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Dette med bevaring av betongen har jeg aldri hørt om, trodde det var stikk motsatt jeg. Noen som vet hvorfor den bevarer betongen? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 14.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2011 Tror at sement har kjemiske egenskaper som forhindrer råte.. Er ingen ekspert, men har tipset fra gamle erfarne trebåtbyggere og fiskere.. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Synes det virker noe rart at folk legger tung ballast ret på huden på en trebåt. Dette må jo bli en volsom belastning for festeannorningene for skroget mot spantene. Skulle tro det ikke var noe lurt i det hele tatt. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Hakkannen Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Men er ikke poenget at betongen ligger tett på treverket da? Med åpning mellom, så vil jo det komme fukt og slikt mellom..Og da forsvinner forseglingseffekten, om en kan kalle det for slikt..Men er flere som har tipset meg ang betong.. Ja, det er et poeng. Derfor la vi tynn plastfilm under før støping, da vi fjernet den og slapp ballasten nedpå treverket igjen ligger betongen inntil treet uten å henge fast. Klart, fuktighet vil komme mellom, det vil skje uansett i en trebåt. Alternativet ville være å ikke ha mulighet for vedlikehold der ballasten er, det er heller ikke bra. Det ideelle er å støpe direkte på treet, men det fungerer bedre i kravellbygde båter hvor det går an å skifte nagler og spiker uten at ballasten trenger å løftes ut. Dekker betongen over flere bord blir vekta fordelt godt slik at det ikke utgjør noen fare så lenge treverket og saumen er OK fra før. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.