Jump to content

tips til beste kalesjevask hjemme


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Eg får nesten unskylde først, ... ja eg brukte "søk" funksjonen. Og hellanmann så mange treff alt etter korleis eg søkte...

Det var for mykje å lese synest eg. For eg tenkte å legge den i bløt i morgen (evt i kveld?)

 

Eg har tidligere lagt kalesje i bløt i en murerstamp. 80-100 liter stamp med to dl biotex. Blir aldri rein.

Har forsøkt jordslagfjerner tidligere på andre kalesjer. Virker omtrent som vann.

Høtrykkspyler har vert eineste løsningen til tross for årlig vask.

 

Men for 12 mnd siden kjøpte vi oss ny kalesje i kvitere nyanse, den gamle var "sand". Og vi fikk større vinduer. Veldig lyst og fint i båten nå. Men nå er det altså tid for første vask av den, og det blir ikkje høytrykkspyler. Er jo redd for den nye :smiley:

Og biotex som de fleste anbefaler, har eg inntrykk av at ikkje gjør nokon ting. Skla eg ta i heile pakken på 100 ltr vann kanskje? (600gram) :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

..ingen bombe at de kalesjetrådene er kjedsommelig hakk i plata.

Men kanskje det hadde dukket opp eit nytt vidunderstoff eller nye erfaringer som nokon ville dele?Eg kjem til å bløtlegge i dag. Og eg trur jaggu eg tar heile biotex-boksen oppi stampen eg... Kan det gå noko galt av det?

Eller skal eg prøve biltema sin kalesjerens? eg trur den er ny i år, nokon som har testa den? :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ja,når den sitter på. Vasker den på høsten like før opptak, pakker den samme og lagrer den tørt. Når jeg setter den på om våren er den "nyvasket", Spyler av den ved behov evnt. grønnsåpevask. Grønnsåpen fungerer også som impregnering. Uansett vaskemetode, ikke bruk varmt vann -bruk lunket/kaldt vann fikk jeg besjed om, hvorfor husker jeg ikke :crazy:

Link to post
Share on other sites

Eller skal eg prøve biltema sin kalesjerens? eg trur den er ny i år, nokon som har testa den? :smiley:

 

Jeg har brukt denne et par ganger. Den har vært på markedet et par år nå. Jeg pleier å først bløtlegge kalesja i badekaret i Bio-Tex over natten, deretter ut på gårdplassen oppå en presenning, spyles, vaskes med Biltema kalesjerens med myk langkost på begge sider, venter et kvarter, skrubber litt til og spyler rent. Om jeg har god tid så gjentas Biltema behandlingen en gang til. Kalesjen blir mye renere enn med bare Bio-Tex, men 100% blir den aldri. Helt ren blir den vel bare med klor og høytrykk, men da ødelegger du både sømmer og duk såpass at du må skifte kalesje etter et par sesonger....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

hmmm ganske motstridende svar her. Eg var så dum at eg ikkje satte på den gamle kalesjen i høst, vinteren kom litt fort... :headbang: , så den nye kalesjen har stått på båten 12mnd sammenhengende. Men nå har eg tatt den heim for vårvask.

Og den er så skitten at eg umulig kan sjå for meg at grønnsåpevann vil gjøre nytten.

Men eg skal prøve grønnsåpe først på ein flik.

Og så kanskje biltema sin rens. Før eg legger den i bløt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Då har eg bløytet og skurt og bløytet og skurt med biltema sin kalesjerens. Den skulle påføres, og virke i 5-10 min. Men eg lot den virke 20-30min. Og så skurte eg i to timer med stadig ny påføring og konstant skumming , i duskregn.

Virkningen var vel omtrent som å vaske med brakkvann vil eg tru, men eg har ikkje prøvd det.

 

Ligger i biotex nå.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Nå spør du jo om kalesjevask hjemme, men om du ikke får det rent og ikke blir fornøyd med remediene du forsøker, kan det jo hende at en tur til et renseri faktisk er verd pengene sine. Der kan du antagelig få den impregnert i samme slengen.

Jeg gjorde det med hell på min lysegrå kalesje til snekka jeg hadde for ikke så alt for lenge siden.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

har brukt den grønne på alt mulig.. vasket sko som en gang var hvite til de ble hvite igjen, vasket en 10 år gammel fettete komfyr til den så ny ut igjen, polert with'en min med den, vasket setetrekket til with'en med den.. funker på det meste.. har ikke prøvd den røde enda, men vil tro den e bedre på tekstiler enn den universale..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...