Jump to content

Ansvar for vester ombord


HulkHaugen

Recommended Posts

Fikk dette spørsmålet på båtførerprøven, gikk noe som så:

 

Hvem har ansvar for at det er tilstrekkelig med redningsvester ombord?

 

A. Føreren av båten

B. Eieren av båten

C. Både eieren og føreren av båten

D. Hver enkelt ombord i båten

E. Det er ikke noe krav til vester ombord

 

Tror det var noe sånt, og finner ikke noe i boka om det heller. Regner med at det er føreren som er ansvarlig, men ville bare få det bekreftet.

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Mener det var fører av båten jeg. Altså jeg har flyteplagg til frua,meg å begge ungene. Låner jeg da bort båten til en venn å han igjen tar med seg 3voksne venner for en fisketur. Ja da mangler det jo flytevester for 2voksne( vet vester går på kilo) Går de da ned å drukner kan dette neppe klandres eier :confused: Mener fører var svaret jeg leste i boka også

Link to post
Share on other sites

Du tar feil!

Viss jeg gjør dette forklar meg hvorfor. Som eier har ALLE under mitt oppsyn å meg som fører flyteplagg, men når båten ikke føres av meg å jeg ikke selv er med ligger fortsatt flyteplagg for meg å mine igjen i båten. Betyr ikke det da i slike tilfeller at det er fører å ikke eier som er ansvarlig, så lenge han skal ha med fler personer enn det er flyteplagg til.

Link to post
Share on other sites

HelgeO har jo gitt link til lovverket.

 

§ 23. Utstyr

 

Alle fritidsbåter skal under seilas være utstyrt med egnet rednings- og flyteutstyr til alle om bord.

 

 

§ 27. Båteiers og båtførers ansvar

 

Båteier og båtfører er ansvarlig for å overholde bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven, for så vidt ikke annet følger av den enkelte bestemmelse eller sammenhengen.

Link to post
Share on other sites

Fort forklart:

Du som eier av båten skal få beskjed om hvor mange som skal være med båten når du låner den ut.

Er beskjeden 5, så plikter du å sørge for at båten har minst 5 flyteplagg ombord.

Drar det så ut 6, så er det førerens ansvar å påse at det er minst 6 flyteplagg ombord.

Er det fortsatt bare 5 flyteplagg ombord, så er det ikke ditt, men førerens ansvar at ett flyteplagg mangler.

Link to post
Share on other sites

Takk Igboat akkurat det jeg mente. Ansvar for riktig flyteplagg for besettning på tur er fører. Synd feks viss noen stjeler båten å drukner å det ikke er flyteplagg. NOEN her tror regelen nemelig er slik :headbang: Sånn som jeg ser det så når jeg fører båt å er eier hviler det på meg. Når båt er til utlån hviler det kun på fører å IKKE eier, men er eier med selv på turen er det nok engang hans ansvar. Å er nå 100% sikker på at prøven var riktig svar at fører har ansvar for flyteplagg ombord

Link to post
Share on other sites

Det er ikke krav om båtførerbevis for en del folk. Og mange av disse har ikke peil på reglene, noe du som eier er pliktig til å sette deg inn i. Derfor hviler det også et ansvar på deg om å ha påkrevd utstyr i båten ved utlån.

 

Om en låner båten skal du som eier forhøre deg om hvor mange de blir. Og påse at riktig antall vester er med. Hvis ikke du forhører deg om hvor mange de skal være, kan du delvis bli stilt til ansvar. Så sant ikke låner sier x antall, og drar ut med xx antall.

For det er ikke nødvendigvis slik at den du låner båten ut til har peil på reglene. Vil tro det er en av grunnene til at det står "Båteier og båtfører er ansvarlig..."

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Sjekket for sikkerhetsskyld: den store norske båtførerprøven av skipper Jon Warhuus (bok) Der står spm følgende: Dersom du låner en båt av en bekjent for å dra på tur med noen venner. Hvem er ansvarlig for at det er nok vester ombord?. Der er faktisk fasit: Det er fører av båten som er ansvarlig for at det er nok vester ombord.

Redigert av FM 8-12 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

§ 23. Utstyr

 

Alle fritidsbåter skal under seilas være utstyrt med egnet rednings- og flyteutstyr til alle om bord.

 

 

§ 27. Båteiers og båtførers ansvar

 

Båteier og båtfører er ansvarlig for å overholde bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven, for så vidt ikke annet følger av den enkelte bestemmelse eller sammenhengen.

 

Synes det er ganske tydelig jeg...

Link to post
Share on other sites

Ble så nyskjerri at jeg like så godt ringte politiet i halden å på skjærhalden å fikk opplyst mine misstanker. Låner man bort båten uten å selv være med på ferden stiller fører ansvarlig. Er du selv i båten er dette pålagt eier...Akk jeg liker dårlig å ta feil så måtte ringe de som håndhever lovene :lol: Så nok engang er det fører generelt som har ansvar :smash:

Link to post
Share on other sites

Sette det litt på spissen:

Hvis du har leid inn en skipper for kvelden. For du å vennegjengen skal drekka dere snydens. Så kan en gå på en kjempeblemme? For strengt tatt skal en ikke beruse seg når en har ansvar for andres sikkerhet....

 

Den gjelder vel uansett om det står "og" eller ikke i paragrafen. Så moralen må da være å ikke drikke i egen båt uansett. :cheers_wine:

 

En har lover, og en har tolkere. Alle instanser og mennesker er tolkere.

Så uansett hvem/hva en snakker med vil en kunne få tolkninger. Det er derfor en har rettsapparat, for å få klarhet i tolkningene.

Da blir utfordringen å bli tatt for dette. For så å ta det med i rettsapparatet for å få svaret :smash:

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...