Jump to content

Ansvar for vester ombord


HulkHaugen

Recommended Posts

Bare jeg som skjønner hvor dumt det hadde vert viss man skal stå til ansvar for flyteplagg når båten er bortlånt? :headbang: Viss jeg hadde vert en enslig mann å kun hatt en eneste flytevest å skulle lånt den bort til vennegjengen på 6mann. Tror dere virkelig loven er så dum da at jeg må kjøpe 5 til? :headbang: Men her på forumet virker det som ALLE i denne tråden har minimum 10 ombord sånn just in case. Nei blir bare for dumt

Link to post
Share on other sites

Det er ikke påbudt med redningsvester.

 

Fra Lov om fritids- og småbåter.:

§ 23. Utstyr

Alle fritidsbåter skal under seilas være utstyrt med egnet rednings- og flyteutstyr til alle om bord.

 

Hva vil du ha med istedet for redningsvester?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Politimannen på Skjærhalden tar nok feil. I forskriftene står det eier OG fører. Eier er pliktig å vite hvor mange som skal være med på turen uavhengig om han er med selv eller ikke. Fører har samme plikt siden han fører båten. OG i lovens forstand betyr OG, ikke den ene eller den andre, men begge.

Dersom fører tar med flere passasjerer enn eier har fått opplyst, kan eier bli solidarisk ansvarlig dersom det skulle skje noe og det ikke var flyteplagg nok til alle som var med. Så sørg fot at du ikke låner ut båt til noen du ikke kan stole på.

Shoot me if I am wrong.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Hva vil du ha med istedet for redningsvester?

 

Mitt svar på det spørsmålet er; flytevester(seilervester), flytejakker eller vester med flyteinnlegg (kortermete flytejakker) som alle dekker kravene etter loven så vidt jeg vet. Med redningsvester tenker nok mange på de man finner ombord på skip i oransj utgave og med store kraver som hverken er særlig behagelige å ha på seg eller lette å stuve vekk i en liten båt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men her på forumet virker det som ALLE i denne tråden har minimum 10 ombord sånn just in case. Nei blir bare for dumt

 

Tja.... Båten vår er godkjent for ti personer, og da har vi selvsagt flyteplagg/vester for ti ombord selv om vi stort sett bare er tre ombord. Dumt? Nei!

De gangene jeg har hatt full båt, har det vært med folk som ikke til vanlig ferdes på sjøen. Disse har derfor ikke hatt egen vest, men lånt av meg. :thumbsup:

vestgarderoben består både av automatiske, seilervester og redningsvester. I tillegg kommer flytedresser til det faste mannskapet.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Boka jeg leste, "Båtførerboka" sa også så vidt jeg husker rett at det var båtfører og båteier som hadde ansvaret..

 

 

§ 28. Straff

 

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av kapitlet her, straffes med bøter.

 

"DEN som" osv. tror jeg er vesentlig her. :discuss::easter:

Link to post
Share on other sites

Sagt det hele tiden :headbang: Å for å være helt ærlig bryr det meg en viss plass hva noen her inne mener så lenge politiet håndhever lovene å forklarer meg hvordan de straffer slike saker :thumbsup: Hva folk mener spiller ingen rolle så lenge gode herr onkel politi sier å gjør noe annet. Om politiet tolker loven feil tviler jeg på

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke politiet som straffer, men rettsapparatet, og hvordan lovene skal se ut bestemmes av Stortinget, ikke politiet som "kun" utfører den/de oppgave/r de er satt til og betales for.

Det stemmer det, Mouche.

Men det forhindrer ikke at politiet normalt har relativt god greie på hva som er straffbart og hva som ikke er det :rolleyes:

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Det er riktig som det påpekes at en skal skille mellom domsstol og politi/påtalemyndighet. Den daglige håndhevelsen av reglverket er det politiet/påtale som tar seg av. Dvs dersom det ved kontroll mangler flyteplagg avgjøres forholdet nok med forelegg uten at domsstolene er involvert og skrives nok ut på den som er fører av båten.

Men dersom det skjer en betydelig ulykke, blir nok saken oversendt til domsstolbehandling og om det viser seg at det ikke var tilstrekkelig med flyteplagg i båten blir også båteier tatt med i regnestykket, selv om det har vært utlån av båten. Det blir ihvertfall undersøkt om eier, utlåner, har gjort det som står i hans makt å forsikre seg om at bruken av båten er i henhold til regelverket. Har eier, utlåner, vært klar over at det har manglet redningsvester til det antall personer han blir fortalt skal være med, har han forsetlig brutt regelverket.

 

Dersom eier for eksempel ikke har stilt spørsmål om hvor mange personer som skal være med, ikke opplyst at det er begrenset med redningsvester ombord, og heller ikke sagt at "husk å ha med redningsvester til alle", så kan nok også eier tillegges straff i den forstand at han har vært uaktsom. Fører, låner, vil også ilegges straff for dette.

Derimot, sett at eier, utlåner, forteller låner at i båten er det 5 oppblåsbare flyteplagg og disse sikkert er i orden. Men eier er klar over at han aldri har skiftet patroner eller "sukkerbit" på vestene i løpet av de 6 årene han har hatt disse, vil nok eier være mest å bebreide dersom det inntreffer en ulykke og redningsvestene ikke fungerer som godkjent redningsutsyr. Dette uavhengig av om det var nok vester til alle eller ei.

 

Sett at eier, utlåner, spør låner om hvor mange som skal være med, og han får til svar at "5 voksne skal være med" og eier opplyser om at " ja, men det passet bra, for det er 5 godkjente redningsvester for voksne ombord (og disse faktiske er godkjente) men dersom du tar med flere personer må du sørge for at det er med tilstrekkelig godkjente vester". Låner bekrefter at "det skal jeg sørge for" mens låner tar med seg 2 ekstra personer, totalt 7, uten å ta med ekstra vester, ja da må nok eier gå straffri, og låner som er fører, blir den som er å bebreide for forsetlig å ha brutt regelverket.

 

Noen som er uenig? :)

 

I båten, som er registrert for 8 personer, har jeg 3 flytedresser, 3 seilervester, 3 redningsvester type stor og orange, og 3 oppblåsbare vester. Det blir 12 plagg.. litt for enhver anledning og bruksform.

Link to post
Share on other sites

Som det er sagt mange ganger i tråden så er det delt juridisk ansvar her, som jeg synes er en dårlig løsning.... Dette skaper rom for tolkninger..

 

Men til syvende og sist så er det etter mitt syn skipperen den aktuelle dagen som er ansvarlig for at det er flyteplagg nok til alle ombord... Skipperen skal ikke legge fra kai om dette ikke er tilfelle. Er det ikke nok flyteplagg, å man skipperen enten skaffe flere flyteplagg eller sette noen i land slik at ligningen går opp...

 

Det er rett og slett dårlig sjømannskap å ikke forsikre seg om at dette er i orden når båten gjøres sjøklar..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det som er så spesielt med sjøloven er rederansvar. Reder skal legge til rette slik at kaptein kan følge lover å regler.

Hvis lover å regler ikke blir fulgt kan bøter gies til kaptein men hvis båteier/reder ikke har lagt til rette for dette kan oggså de bli stilt for ansvar. I praksis på en småbåt som et lystfartøy er vil fører/skipper få boten.

Men ved feks utleie av båter til fisketurister er det diskutert heftig med rederansvar ved utleie.

 

For skip som blir oppbringet/anmeldt på kysten er boten til reder ofte større en bot til skipper. Dette blant annet fordi det ofte er i reders interesse å spare/tjene penger på ulovligheter/juks.

Link to post
Share on other sites

Snakker båtførerprøven så båt under 15meter å privat. Fikk opplyst at dette er mere likt utlån av bil. Der er det som regel 5sikkerhetsseler. Viss fører å pasasjerer ikke tar de på blir ikke eier av bil straffet ved kolisjon. Bare jeg som skjønner hvor tilbakestående dumt det hadde blitt feks viss eier av båt får straff fordi båtfører ikke gidder leie eller å kjøpe nok vester? :confused: JEG har personlig har bare 4vester ombord. en til frua å meg å 2 til ungene. Frykter fint lite at noen straff faller på meg ved utlån av båt å ulykke. Ble også beroliget at dette var ingen fare for meg, men fører (han som låner båten) så lenge jeg selv ikke var ombord. Dessuten låner jeg båt noen gang uten å huske å spørre om vester ser jeg i alle skaper osv. Da får jeg sjekket vester, slukknings utstyr å båten generelt

Redigert av FM 8-12 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

§ 28. Straff

 

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av kapitlet her, straffes med bøter.

 

"DEN som" osv. tror jeg er vesentlig her. :discuss::easter:

 

 

Sagt det hele tiden :headbang:

 

? Har ikke du ment motsatt hele tiden?

Det står "den som...", ikke "båtfører som..."

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

For å forenkle det hele:

Dersom du, som eier, låner bort båten og selv ikke er med, og DU VET at det ikke er tilstrekkelig godkjente redningsvester til det antall personer som du vet skal være ombord i båten, kan du ilegges straff for dette, jfr forsett.. uaktsomhet dekker forhold der du som eier kan klandres for noe du ikke har forsikret deg om, ikke undersøkt tilstanden eller burde forstått at redningsutstyret ikke var å regne som godkjent.

 

Eier, som ikke er med på tur, vil nok i praksis først og fremst ilegges straff ved de tilfeller hvor det oppstår en situasjon hvor redningsutstyr kreves brukt. Men eier KAN også ilegges straff ved manglende utstyr, selv om det ikke oppstår noen situasjon.

 

Fører, som ikke er eier, er den som i praksis vil bli ilagt straff ved en kontroll til sjøs dersom han er klar over, forsett, eller har unnlatt å undersøke om det er tilstrekkelig redningsutstyr, uaktsomt.

 

Sett at den som låner båten har undersøkt at det er tilstrekkelig redningsutstyr i båten, men ikke har forvisset seg om at utstyret er å regne som godkjent, f.eks utgått på dato, ødelagt, kan utifra hans subjektive forutsetninger gå straffri, mens båteier, som var klar over at utstyret ikke var å regne som godkjent kan straffes.

 

Sett at du som eier låner bort båten og du har forsikret deg om at det er tilstrekkelig antall godkjent redningsvester ombord til alle som skal på tur, mens låner hiver iland noen redningsvester for å få plass til flere kasser øl, uten at du som eier er klar over det, går du nok straffri og låner sitter i saksa.

 

høres dette fornuftig ut?

Link to post
Share on other sites

Blir jo bare synsing å mening...Burde,tror,tippet ja remsa er lang. Dømmer ikke sånt i Norge heldigvis. Er det så vanskelig: EIER I BÅTEN ELLER FØRER DEN SELV, eier skyldig. låner den bort å du har vester kun til deg å din familie, men personen som låner tar med fler eller personer i feil vektklasse så FØRER sklydig. Noen som mener NOE annet så link meg eller fortell om en sak der EIER har fått straff for å låne bort båt. Snakker nå privat.

Link to post
Share on other sites

...Noen som mener NOE annet så link meg eller fortell om en sak der EIER har fått straff for å låne bort båt...

At noen ikke er straffet for noe sånt (enda) er ikke nødvendigvis et bevis på at det ikke kan være ulovlig.

 

Kanskje Poseidon eller ÅtteGlass kan komme med et uttalelse, de holder jo kurs om dette - da bør jo deres svar ha en viss troverdighet...

Link to post
Share on other sites

OK FM 8-12, siden du er så skråsikker til tross for lovteksten som altså er referert i tidligere tråder - så fant jeg nå fram boka fra kurset jeg tok sammen med min sønn for ca 2,5 år siden. Der har jeg med kulepenn, på kurholders eksplisitte oppfordring, notert følgende i margen (inkl. understrekningene): "NB! Både eier og fører er ansvarlig for at flyteutstyr er på plass". Om jeg husker rett, så var det fordi dette spørsmålet kunne dukke opp på selve prøven at han ville vi skulle lære oss riktig svar.

 

Så kan du sikkert hevde at kursholderen har feil, og at de "dømmer" feil på selve prøven. Og videre kan du hevde at Warhuus har rett i sin fasit, og at også politiet du har snakket med må ha rett fordi de er politi. Men at fasiter kan være feil vet vi jo alle, det er vel ingen umulighet. Kanskje det tom er rettet i Warhuus sin siste utgave? Og hvem traff du i andre enden når du ringte politiet - en som jobbet med jussen rundt dette til daglig? Og kan politiet muligens ha mistolket (litt) ditt spørsmål, eller du mistolket (litt) deres svar?

 

I mine øyne er i allle fall lovteksten ganske klar, og ut fra det (+ "beskjed" fra kursholder) er i alle fall jeg rimelig sikker på hva du og andre bør svare på båtførerprøven. Hva så evt straffen i praksis vil være overfor en eier som synder mot dette, ja se det er en annen sak...

 

Lagt til i ettertid: Jeg fant også en del brosjyrer som jeg fikk utdelt og som jeg hadde lagt inn i læreboka. En av disse brosjyrene er fra Sjøfartsdirektoratet og heter "Rett og vett på sjøen - temahefte 3". der står det på side 10 under overskriften "Flyteutstyr" bl.a. følgende (sitat): "Det er påbudt å ha egnet flyteutstyr til alle personer om bord i en fritidsbåt under seilas. Det er eieren og føreren av båten som er ansvarlige for at utstyret er på plass og lett tilgjengelig".

 

Hvis du eller andre fortsatt mener at det er noe annet enn "C" som er riktig svar i trådstarters innlegg, så har jeg ikke mer å bidra med...

 

Håper jeg nå har gjort din tidligere påstand sitert under til skamme ;-)

Blir jo bare synsing å mening...Burde,tror,tippet ja remsa er lang...

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...