Jump to content

Ansvar for vester ombord


HulkHaugen

Recommended Posts

Jo, men det er vel heller ingen som har tvilt på at du har sitert fasiten til Warhuus rett. Det rokker ikke ved det faktum at det som står der likevel kan være feil.

 

Men juss er jo ikke alltid like enkelt. Jeg ser bruk av ordet 'nok' i fasitsvaret. Kanskje det er noe uklart/spissfindigheter der? At eier - som fører - er ansvarlig for at det er vester ombord, men at det er kun fører som er ansvarlig for at det er nok av dem? Vel, sånne spissfindigheter tør jeg faktsik ikke være bombastisk på. Men det skulle overraske meg om båtførerprøven har to spørsmål som er så like, hvor det ene ikke inneholder ordet 'nok/tilstrekkelig', mens det andre gjør det - og hvor riktig svar for hver av dem ikke er det samme. Mine to sitater et par innlegg lenger foran inneholder nemlig ikke presiseringen 'nok'.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok men da gir jeg meg. Warhuus har feil,prøven jeg tok var feil, sensor hadde feil, å politi i to komuner hadde feil. En eller annen Andersen for Skjærhalden om jeg ikke tar feil. Han var noe leder innenfor sjø delen av politiet der. Men vi sier det er feil å legger diskusjonen død

Link to post
Share on other sites

...... Kanskje Poseidon eller ÅtteGlass kan komme med et uttalelse, de holder jo kurs om dette - da bør jo deres svar ha en viss troverdighet...

 

Ja, tenk om alle spørsmål hadde vært så enkle å svare på :wink:

 

Ditt innlegg nr 50 like ovenfor er meget bra!

 

At det finnes mye merkverdigheter i lærebøkene er ingen stor nyhet. At en tilfeldig polititjenestemann gir et svar som kanskje ikke er riktig, eller ikke oppfattes riktig, er heller ikke noe nytt.

 

Men her er både eier OG fører ansvarlig, dvs man har mulighet for å straffe begge, selv om den ene sitter hjemme i sofaen med pizza og cola mens det skjer :saint:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

...prøven jeg tok var feil, sensor hadde feil...

Snakker du den "offisielle" båtførerprøven? Får du ikke bare vite antall rett der? Jeg fikk i alle fall ingen sånn ekstraservice som forklarte meg hvilke jeg hadde svart rett og galt på. Men kjenner du sensor kan du kanskje få det likevel.

 

Nå ser jeg at Poseidon også har svart i mellomtiden. Kusrholder er han, og kanskje opererer han som sensor han også?

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..... Nå ser jeg at Poseidon også har svart i mellomtiden. Kusrholder er han, og kanskje opererer han som sensor han også?

 

Her i Baatskolen POSEIDON er vi fire stk som har hatt autorisasjon som sensor for båtførerprøven i en årrekke og dermed kontrollert ganske mange tusen båtførerprøver. Men ordningen med sensor er nå avviklet og alt er lagt over på nettprøver i regi av Norsk Test. (Som vi av og til omtaler som "Norsk Prøvelse"....).

 

Hos oss var det vanlig praksis, så sant tiden tillot, å gå raskt gjennom besvarelsene som ble innlevert, sammen med kandidaten for å sjekke feil der og da. Dette hadde to fordeler: kandidaten lærte av sine feil - og de som strøk innså der og da at de hadde for gjort for mange feil til at prøven kunne godtas.

 

Spørsmålet om ansvaret for redningsvester er blant dem som vi anser for å ligge i "ytterkanten" av pensum. Det kommer omtrent i klasse med spørsmålet om hva som er mest omfattende av ansvars- og kaskoforsikring.

 

Men det er ikke fullt så ille som spørsmålet: "Hvor lang er en knop?" - som heldigvis ble fjernet for noen år siden :headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hos oss var det vanlig praksis, så sant tiden tillot, å gå raskt gjennom besvarelsene som ble innlevert, sammen med kandidaten for å sjekke feil der og da. Dette hadde to fordeler: kandidaten lærte av sine feil - og de som strøk innså der og da at de hadde for gjort for mange feil til at prøven kunne godtas.

 

Det burde vel nesten ha vært et pålegg om en slik gjennomgang i ettertid for alle og uansett om prøven var bestått, eller ikke, for man kan vel da faktisk bestå prøven uten å ha skjønt en dritt av vikepliktsregler og leve i den tro at man har skjønt disse og kan dokumentere det med sitt bevis?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette med rederansvar er tatt med i flere av paragrafene og det er fordi rederene/båteier også KAN stilles til ansvar. Det betyr ikke at de alltid vil bli stilt til ansvar og i denne aktuelle problemstillingen tror jeg nok at det i praksis er skipets fører på det aktuelle tidspunkt som blir stilt til ansvar. Men en kan jo tenke seg at hvis politiet går grundigere til værks og finner ut at redningsvestene feks mangler gasspatron e.l. og fører sier at han ikke var klar over at utstyret ikke var iorden vil nok båteier også være ansvarlig så lenge utstyret tilhører båten og han ikke har informert om det. Det vil jo selvsagt være vanskelig å bevise men at det finnes redningsutstyr som ikke holder mål i en båt du låner ut vil nok i seg selv være tilstrekelig bevis for at rederansvaret ikke er fulgt opp. Jeg vil tro at du pga dette ikke har lov til å leie ut en båt uten at det er redningsvester e.l. til det antall båten er godkjent for.

Link to post
Share on other sites

Det er både fører og reders ansvar at det er tilstrekkelig med redningsutstyr i båten.

Reder har ansvar for at det er et viss antall redning plagg ombord ved utleie. Hvis dette

ikke er tistrekkelig i forhold til antall passasjerer som skal benytte båten, så må rederen

sørge for at riktig antall blir fremskaffet. Dette enten ved at reder skaffer dette, eller

at han pålegger båtfører å bringe dette i orden før avgang. Eventuelt at reder setter en øvre

grense for hvor mange som kan være med i båten, i henholt til antall redningsplagg. Alt dette

innenfor rammen av lovlig antall personer som båten har anledning til å ta, i forhold til sertifisering.

 

Fører av båten er den som har totalansvaret ombor så snart båten har lagt fra kai. Han har

således ansvar for at det forefinnes tilstrekkelig med redningsplagg ombord i forhold

til antall passasjerer. Han er også ansvarlig for at alt redningsutstyr er godkjent

og i forsvarlig stand. Det vil med dette si at fører plikter å undersøke om det er tilstrekkelig

med redningsplagg ombord før avgang, og plikter å sørge for at dette blir ordnet før avgang.

Enten ved at han kontakter reder for å få vedkommende til å skaffe tilstrekkelig med redningsplagg, eller at fører selv skaffer flere redningsplagg. Eventuelt at fører setter en

begrensning i hvor mange som kan komme ombord i båten.

PS. Fører er øverste myndighet ombord under fart, således er det han som har myndighet til

å ta avgjørelser selv om reder er ombord. :thumbsup:

Redigert av Ellida (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...