Jump to content

Koble GPS til VHF


Far Out

Recommended Posts

På min Icom VHF er det inngang bak for NMEA signal inn og ut.  Det er fire ledninger; to hvite, en grønn & hvit og en rød & hvit.

 

På stativet til min håndholdte Garmin 48 er det fire hull i pluggen, som jeg antar er til 12V og NMEA.

 

Spørsmål:

 

1. Hvorfor har VHF'en NMEA utgang - jeg trodde den bare trengte inngang?

 

2. Er de to hvite ledningene "felles jord"?

 

3. Har Garmin 48 bare utgang eller også inngang?

 

Jeg går ut fra at svarene finnes i noen bruksanvisninger,  men mange av mine er på nederlandsk og jeg vet ikke om jeg har alle, så jeg tenkte kanskje noen av dere har gjort dette før...

 

Far Out  

:diving

Link to post
Share on other sites

Du finner manualer på engelsk hos Icom Marine Radios http://www.icomamerica.com/downloads/manuals.asp

Der finner du manual for de forskjellige VHF'ene fra ICOM.

 

Går ut fra at du har en VHF med DSC.

 

Garmin kjenner jeg ikke, men går ut fra at de også har manualer for nedlasting på nettet.

 

 

:-) fredriksen

med DSC VHF og GPS sammenkoblet: Det funker faktisk!

Link to post
Share on other sites

1. Hvorfor har VHF'en NMEA utgang - jeg trodde den bare trengte inngang?  

VHF'n har normalt bare NMEA inngang, dette er for å aktivere "destress" signalene. Dvs gi informasjon om nøyaktig posisjon ved PAN melding.

 

2. Er de to hvite ledningene "felles jord"?

Hos Garmin så er sort jord. Rød + spenning. Brun og hvit er datasignal.

 

3. Har Garmin 48 bare utgang eller også inngang?

De 4 pinnene på din G48 er - / jord / sort, + / 12volt / rød, hvit og brun er datasignal.

 

:seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Og generelt gjelder vel at det ikke er noe farlig å koble feil mellom hva som er NMEA inn, og hva som er NMEA ut. Det eneste som skjer er at det ikke virker. Bytt om ut og inn, så virker det. Forskjellige produsenter angir hva som er inn og hva som er ut på forskjellig måte, så jeg klødde meg litt i hodet før jeg fikk NAVtexen til å virke skikkelig. Ifølge bruksanvisningen (som jeg ikke leste før etter mye plundring - RTFM), var det bare å prøve seg fram.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

da har jeg klikket meg inn på bruksanvisningen for Icom radioen.  Det ser ut som om NMEA utgangen omtales som en test utgang.

 

Jeg takker også for de praktiske rådene med fargekoding, samt prøving og feiling.  Utstyret er nå hjemme på vinterferie, men jeg skal prøve å få det skikkelig sammenkoblet til våren (tror NMEA ledningene var feilkoblet slik den var montert).

 

Det hadde jo vært fristende å teste et automatisk nødsignal når alt er satt sammen, men jeg har forstått på Tjøme Radio at det er forbudt.  Er det noen som har gode forslag til hvordan man kan være sikker på at "self ID" er riktig programmert og at man får sendt et riktig signal?

 

Far Out

:diving

Link to post
Share on other sites

du skulle ju kunna prova o sende ett dsc-tlf-samtal direkt till din hjemme-tlf !  (funkar i Norge o Danmark!)

 

då används ju MMSI numret !   (om jag ikke tar helt feil!)

 

sen er det vel möjligt att lese LAT/LONG i VHFn då ser du om VHFn tar  emot NMEA signalerna!

 

Du skall IKKE prövesende Distress  :nonod:

 

skulle du oavsiktligen få iveg ett nödmeddelande så gäller följande

 

saxat fra

 

http://www.navcen.uscg.gov/marcomms/gmdss/false.htm

 

 

1 VHF

switch off transmitter immediately**;

switch equipment on and set to Channel 16; and

make broadcast to "All Stations" giving the ship's name, call sign and DSC number, and cancel the false distress alert.

 

Example:

 

 

All Stations, All Stations, All Stations

 

This is NAME, CALL SIGN,

 

DSC NUMBER, POSITION.

 

 

Cancel my distress alert of

 

DATE, TIME UTC,

 

= Master NAME, CALL SIGN,

 

DSC NUMBER, DATE, TIME UTC.

 

 

 

 

**This applies when the false alert is detected during transmission.

 

 

6 General

 

Notwithstanding the above, ships may use any means available to them to inform the appropriate authorities that a false distress alert has been transmitted and should be cancelled.

 

No action will normally be taken against any ship or mariner for reporting and cancelling a false distress alert. However, in view of the serious consequences of false alerts, and the strict ban on their transmission, Governments may prosecute in cases of repeated violations.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

1. Hvorfor har VHF'en NMEA utgang - jeg trodde den bare trengte inngang?  

VHF'n har normalt bare NMEA inngang, dette er for å aktivere "destress" signalene. Dvs gi informasjon om nøyaktig posisjon ved PAN melding.

:seeya:

Jeg tok VHF-sertifikat-prøven på lørdag, og da ble det sagt noen setninger om AIS (Automatic Identification System).  I dette systemet sender båtene ut digitale meldinger med informasjon om alt mulig. F.eks. Posisjon, kurs og fart, men også ting som skipets last og lignende.

Jeg tror disse sendingene går til landstasjoner, som igjen sender det ut som en broadcast til alle skip i området.

 

Jeg tror at systemet skal bruke den vanlige VHF-mottageren slik at alle båter kan vite posisjonen til de andre.  Dette kan via en NMEA-utgang på VHF'en plottes på en kartplotter eller radar.

 

Men, jeg er veldig usikker på om det er den vanlige VHF-radioen som skal brukes????

Noen som har greie på emnet?

Link to post
Share on other sites

Hei

Grunnen til at noen apparat har både inngang og utgang er at signalet da kan føres videre f.eks via VHF og inn på kartplotter.

AIS har ingenting med en ordinær VHF, bortsett fra at det er maritime VHF-frekvenser som benyttes til å sende signalene, men det er eget utstyr som benyttes. Det er ingen landstasjoner som videresender AIS-signaler i broadcast. Sending og mottak skjer direkte mellom fartøy, men signalene leses fra noen landstasjoner bla. trafikksentraler her i Norge.

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Jeg tok VHF-sertifikat-prøven på lørdag, og da ble det sagt noen setninger om AIS (Automatic Identification System).  I dette systemet sender båtene ut digitale meldinger med informasjon om alt mulig. F.eks. Posisjon, kurs og fart, men også ting som skipets last og lignende.

Jeg tror disse sendingene går til landstasjoner, som igjen sender det ut som en broadcast til alle skip i området.

 

Jeg tror at systemet skal bruke den vanlige VHF-mottageren slik at alle båter kan vite posisjonen til de andre.  Dette kan via en NMEA-utgang på VHF'en plottes på en kartplotter eller radar.

 

Men, jeg er veldig usikker på om det er den vanlige VHF-radioen som skal brukes????

Noen som har greie på emnet?

Se linker dette tidligere, hvis du søker på "AIS" i forumet, men kort fortalt:

 

- En AIS er en transponder som sender informasjon om eget skip til alle båter rundt seg, og som på samme måte mottar informasjon om alle de andre båtene.

- En Landstasjon eller Basestasjon, kan fungere som en "Repeater", men det vil ikke alltid være tilfellet.

- En AIS kan ikke sende informasjon til en båt som kun har vanlig VHF, den må ha AIS

- En AIS bruker vanligvis VHF kanalene 87B og 88B, som før var brukt av Kystradiostasjoner

- En AIS har innganger/utganger som kalles IEC61162-1/2 og disse bygger på NMEA0183 v2.3 med det tillegg at alle sensorer (GPS, Speed etc) må ha sjekksum på meldingen i tillegg.

- En AIS sender ut meldinger på IEC61162-1/2 (NMEA) portene etter en standard som kalles IEC61993, som er et tillegg til standardmeldingene i NMEA. Hvis en kartplotter skal forstå disse, må den være forberedt for AIS, og ha implementert IEC61993 standarden.

- En AIS har en egen innebygget GPS mottaker som brukes for å synkronisere når den får lov til å sende.

- En AIS kan sende tekstmeldinger til andre skip eller basestasjoner som er innen VHF radiorekkevidde.

 

Se også info fra Teknisk Ukeblad ifjor http://www.tu.no/produksjon/article.jhtml?...articleID=22362

 

Dette er ikke helt oppdatert informasjon for oppbygging av basestasjoner langs kysten er nå i full gang så vidt jeg vet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...