Jump to content

Vurderer Grandezza 31DC, Erfaringer og synspunkt?


Matias01

Recommended Posts

Hei alle sammen, som ny medlem her og blendet av alle båter som ligger på nettet søker jeg litt råd og veiledning. Tiden er kommet for å få seg båt igjen. Etter å ha saumfart Finn.no har jeg fattet ekstra interesse for en båt som heter Grandezza 31 DC. Etter hva jeg forstår så er det Finnmaster som lager denne. Det ligger et par brukte eksemplarer av den på nettet og intrykket av bildenen er ihvertfall godt. Jeg legger ved en link til et eksemplar, så håper jeg at jeg kan få litt råd, synspunkter på løsninger, utstyr, motorisering mm. Er dette en båt som en trygt kan bruke over en million på?

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27923865

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27663430

 

På forhånd takk!

Redigert av Matias01 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg er enig med bergen dørk.

 

Skulle jeg brukt så mye penger på båt skulle jeg hatt tak over hodet, med STOOOR takluke. alternativt noe med flybridge, men smaken er som baken... Dessuten bor jeg i Nordnorge og det er vel ikke usannsynlig at andre behov melder seg lenger sør.

Link to post
Share on other sites

Grandezzaen er en kjekk båt det. Har en slik blå DC som det er linket til, på tredje sessongen, og er godt tilfreds i det store og hele.

Er forsåvidt enig i at hardtopp med takluke hadde vært kjekt, men alt er kompromiss. For det er klart, her på vestlandet er det ikke hver dag det er hverken temperatur eller vær forøvrig til å ta av kalesjen. Men gud så godt det er når været slår til. Om båten skal ligge ute hele året så er ikke kalesje noe å trakte etter. Snø som tynger og fukt som gir jordslag er ikke kjekt, men det er neppe et problem utelukkende for Grandezza :)

Hardtopp på denne båten gir et langt lavere tak. Med kalesje er det himmelhøyt under taket i forhold til OC (hardtopp). Kalesjen er jo tett, så lenge den vedlikeholdes, så det er ikke noe stress med regn.

-så: kalesje gir fleksibilitet og romslighet, rett og slett.

 

Løsninger forøvrig: Utedelen oppe er stor og romslig til å være en 31'er, og etter mitt skjønn en av de modellene med best plass. 3 sitteplasser i fartsretning hvorav førerplass, dobbel, er stor nok til å sitte i som en liten sofa og slappe av i. For meg er to sitteplasser ved førerplass et must for å gjøre turen mere sosial for to personer samt ved studering av kart/ plotter.

Sittegruppe akter kan du dekke opp med mat, fat og glass til 5-6 personer.

Sittegruppe under dekk blir minst brukt, men veldig kjekk plass når man er mange om bord eller man ønsker å dele seg opp. Dette er jo også den største senga i skuta når den bygges om. -overmadrass her er et must.

 

Motoriseringen er god synes jeg. Svært god plass i motorrommet.

Sjøegenskaper: Nå har ikke jeg all verdens brukserfaring med andre tilsvarende båter, men jeg opplever 31'eren som god i sjøen. Har gått hele vestlanskysten med den og mye rundt omkring her oppe på sunnmøre. Når man lærer seg båten å kjenne med trimming av drev og flaps, så jobber den fint i fartsområdet 14 til 20 knop også. Manøvrering i havn er uansett en treningssak med alle båter, baugpropell må man ha.

 

Utstyr ellers, så er nok de fleste av disse båtene på markedet fult utstyrt med det du trenger. Om du faller for denne båten, se til at det er med 2 kjøleskap, 2 kokeplasser, 2 vindusviskere, dusjer etc.. -det som står på ekstrautstyrslista. Da får du en meget komplett båt for en pen sum. Ankervinsj i bauen er ikke et must, men hadde vært kjekt. Samtidig tror jeg det er bedre at båten er rigget med VHF, daviter og annet fastmontert utstyr, enn tv, microbølgeovn og kaffitrakter...

 

I det store og hele har jeg ikke de store ankepunktene å komme med, og heller ikke ting du skal være obs på, for båten i seg selv er god, resten er indivuelt fra båt til båt og generelle punkter som gjelder alle båter når det kommer til utstyr, motor og vedlikehold og status på dette.

Det har seg slik at jeg opplever til stadighet at folk stopper opp ved båten når jeg ligger til ei gjestehavn. :)

Ta en titt på den blå OC'en som ligger på finn, der er det mange detaljfoto, og dra og se på en!

Dessuten er alle årsmodellene, fra 2006 til i dag, nærmest identisk, kun med mindre endringer, og ifølge en forhandler jeg snakket med i helga er det ikke bebudet nytt design til neste år heller. Jeg tenker derfor at bruktprisen på denne vil holde seg stabilt og gir et trygt kjøp slik sett.

 

Lykke til og velkommen til Grandezza-familien om det blir kjøp!

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...