Jump to content

VAT refusjon, noen som har erfaring med dette?


Bergen

Recommended Posts

En passende kandidat som vår neste båt ligger til salgs i UK med muligheter for refusjon av VAT.

 

Dette vil si at VAT er betalt, men den er betalt av det firmaet som står som eier av båten og således skal det være mulig at eier får denne refundert enten ved salg til næring i UK eller ved eksport til et ikke EU land. Megler opplyser at han selv ikke har vært med på å få refundert VAT ved eksport til Norge men at han har kollegaer som har gjort dette. Og megler sjekker nå bedre opp mulighetene, samt konfererer med selger om denne vil selge med en slik refusjonsprosess og det merarbeidet som dette medfører.

 

Er det noen som har erfaringer fra en slik handel og har noen tips å dele? Refusjonsprosessen skal være en ganske omfattende papirmølle og viktigheten av å gjøre ting rett er stor. Men 20% (er det riktig at UK VAT er tilbake på dette nivået?) rabatt pynter veldig på totalregnskapet (er klar over hk avgift og mva på kjøpesum, hk avgift og transportutgifter) om vi havner på denne båten.

Link to post
Share on other sites

Om VAT er betalt så er det vel noe regnskaps relatert for dette firma... At de kan kreve dette refundert fra den engelske stat ved eksport... Tviler på at dette er noen Ola Nordmann kan gjøre krav mot den Engelske stat... Men megleren finner nok ut av dette..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg har ikkje erfaring, men har jobba med mva.

 

Dersom dette er ein brukt båt så kan du gløyma å få att VAT, men du må betala mva når du eventuelt tek båten inn i Noreg.

 

Derimot så kan du ha båten i EU så lenge du vil, og det blir lettare å selga den i EU når du eingang skal selga den.

 

Dersom dette er ein båt i næring og det ikkje er betalt VAT så kan den eksporterast ut av EU utan VAT.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

VAT refusjon kan bare skje fra den firma som du har kjøpt - ikke fra det engelske skattevesen. Og da må du dokumentere utførsel fra UK.

 

Men se hjemmesiden til det engelske skattevesen. Jeg har ringt de noen uker siden ang. VAT refusjon på utstyr jeg hadde montert på båten min og de er veldig hjelpsomme!

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Har en bekjent som gjorde dette på en princess.. det var uproblematisk men tok litt tid og få pengene tilbake.. for ja du må regne med og måtte legge ut for UK tax fram til båten får sitt Landing ceritificate i NORGE for og så og returnere dette til selger som igjen tilbakefører TAX til deg.

 

Pass på og få faktura med SPESIFISERT MVA slik at du ikke må betale norsk mva av UK MVA.. da må du søke om det OGSÅ til toll og tull og skaper bare enda mer utlegg.

 

Og på forhånd opprette dialog med Tollvesenet er en klok ting og gjøre slik at de vet hva som venter når du lander i Norge med båten.

 

Husk at du også skal helst ha stempel fra siste EU land før ankomst norge.. ofte Danmark.. men igjen hør med Tollvesen så du vet praksis ved ditt lokale kontor.

 

Lykke til :)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg har ikkje erfaring, men har jobba med mva.

 

Dersom dette er ein brukt båt så kan du gløyma å få att VAT

Dette var ikke hva jeg ville høre. :nonod: Men har du noe kjennskap til hva som er forskjellene i begrepene Tax/VAT PAID, Tax/VAT Not Paid (dette er de vanligste variantene og helst ser vi etter den siste) og den tredje varianten som jeg har i dette tilfellet VAT reclaimable?

Og hva er definisjonen på en brukt båt? Denne er 8 år gammel, men det er første eier/firma som selger den. Det jeg ikke skjønner (men jeg skjønner ikke mye av Britisk Avgiftssystem) er hvorfor eier har betalt VAT!

 

Har vært inne her og sett, men innser at dette ikke er noe jeg prøver å finne ut av på egen hånd. Enten klarer megler/selger å finne ut av det for meg eller så får jeg glemme det.

 

Har en bekjent som gjorde dette på en princess.. det var uproblematisk men tok litt tid og få pengene tilbake..

Dette var hva jeg ville høre :yesnod: og takker for tipsene dine Thorlyn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...