Jump to content

Buster båter - vedlikehold og holdbarhet


Rotax

Recommended Posts

Jeg har kommet i en situasjon som gjør at jeg vurderer å anskaffe en roboust og mest mulig vedlikeholdsfri båt. Vurderer Buster som et alternativ. Jeg har absolutt ingen erfaring med aluminiumsbåter, så sprøsmålene mine er som følger:

 

Hva kreves av vedlikehold (polering osv)?

Hvor holdbare er disse i forhold til riper og små støt borti brygger, steiner osv?

Hva med tæring. Aluminium er jo normalt et veldig "tærbart" materiale? Er det anoder på skroget eller andre hjelpemidler for å unngå tæring?

Må det benyttes eget bunnstoff, eller vil det meste fungere uten å skade?

 

Som man kanskje skjønner av det overstående, er jeg helt blank i forhold til slike båter. Alle erfaringer om sjøegeneskaper og andre forhold mottas også med takk.. ! :cheers_wine:

Link to post

Det fine med aluminiumsbåter er at de er nærmest vedlikeholdsfrie. Skroget trenger ikke noe vedlikehold utenom nytt bunnstoff. Men vær obs på at ikke alle bunnstoffer (f.eks. kobberbaserte) kan brukes. Aluminiumsbåter er sterke og tåler mer juling enn glassfiberbåter. Hvis du støter borti brygga vil du ikke få noen skader, med mindre du kjører så fort at du får bulk. Når det gjelder tæring er vanligvis ikke dette noe problem. MEN ikke monter noe i stål/rustfritt i direkte kontakt med skroget. Selv en syrefast skrue kan føre til lokal galvanisk korrosjon. Utenom dette vil jeg anbefale aluniniumsbåt :yesnod: (trebåt er fremdeles best :tongue: )

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post

Jeg ( familien) har hatt en Buster Mini, 12 fot, siden 1986. Denne var tidligere brukt som lettbåt på en katamaran, før Zodiacer tok over. Tror den veien omlag 90 kg uten 25hk'n som står på.

Båten fikk ganske røff behandling de første årene i forbindelse med krabberaking på berga mm. Enkelte riper i aluen og noen bulker har det blitt. Skal erkjenne at den ikke har fått den beste behandlingen alltid, men den er solid og tåler svært mye. Opp og ned av fjøresteinan, litt uvøren bruk som ungdomsbåt for 15-20 år siden, og nå som en alt muligbåt, både til fisking, arbeid med brygge og utfar, vannski og småturer hvor det er neste ubegrenset hvor en kan gå iland, trekkes opp på land etc uten at man skal bekymre seg for at det blir skader.

 

Selve skroget under vannlinjen tåler vel igrunn det aller meste. Ingen skader på det. Har en liten lekkasje som muligens stammer fra en utett poppnaggel på et spant, men det ordner seg sikkert om jeg "gidder" å bunnsmøre den i år :) Den er såpass lett å håndtere at den stort sett står på båttilhengeren og sjøsettes for hver gang den skal brukes.

Bulkene over vannlinja kommer av svært røff bruk...

Ikke noe særlig vedlikehold å gjøre på den enn å sette den på høykant og spyle med høyttrykk inni og utenpå, og bunnsmørning som er beregnet til alubåt. Nye båter kan man sikkert gi litt såpevann. :) Dersom malinga blir slitt etter 10-15 år så er det bare å gi den et strøk. Har et lite prosjekt i år med å male opp ripa over fenderlista og kanskje gi den en nøytral grågrønn farge under fendelista og ned til vannlinja. Men det er ikke nødvendig.. for dette er en bruksbåt.

 

Buster kan anbefales om du vil ha en lettstelt båt som skal tåle røff bruk uten å ta skade som må repareres. Men glemmer du et skrujern, skiftenøkkel, en fiskekrok el, så går du en fin rustfarget flekk som lar seg lett pusse bort..

 

Angående sjøegenskaper, så er det jo en båttype som har vært brukt som lettbåter på yrkjesbåter tidligere. Sjøegenskaper ellers kommer nok uansett ann på hvilken størrelse du sikter deg inn på, men du slår neppe hull i skroget og synker. :) Tror sideskroget er fylt med skummateriale.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Rotax - du ønsker en vedlikeholdsfri båt, i alle fall på skrogsiden. Selv er jeg fasinert av aluminiumsbåter, uten å ha noen egen erfaring.

 

Men(!) det er viktig å sette dette med spart vedlikehold litt i perspektiv. Jeg har en 16 fot skjærgårsjeep av glassfiber. Vedlikehold på den totalt sett dreier seg om motor (gearojle, motorolje, div smøring, kanskje noe zink i blant, m.m.), påføring(& evt fjerning) av bunnstoff, sjekk/smøring av styring, og til slutt vask+polering av skrog utvendig og innvendig over vannlinjen. Har du en aluminiumsbåt så er det vel kun på den sist nevnte du sparer tid. Jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier at jeg bruker maks 4 timer på den delen om våren, og da er jeg relativt nøye. Dog er jeg ikke like nøye resten av sesongen, ergo forblir det med den vårøkta.

 

Som sagt, jeg synes alu.båter både er praktiske og kule, og tror de er gode på alle måter. Men i forhold til vedlikehold så ville i alle fall jeg på en båt av min størrelse spart under fem timer pr. år. Av den totale tiden jeg bruker på "alt" på båten så er dette relativt lite. Kostnadsmessig (kostnad til Jif og polish) utgjør det også svært lite av det hele.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

joda, ser den. Men da snakker vi reparasjon og ikke det jeg kaller normalt vedlikehold. Men - ok - reparasjoner i et visst omfang kan kanskje ses på som vedlikehold det også.

 

Og bare for å presisere: jeg er ikke uenig i noen av fordelsmomentene som er nevnt, jeg bare vil bare minne om å sette plusser og minuser i riktig perspektiv.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Vil bare si meg enig med tidligere innlegg. Hatt diverse Buster i familien siden begynnelsen på åttitallet, og er uslitelige sett bort i fra noen nagler som har blitt byttet, eller erstattet med bolter opp igjennom. Ser jo dog at på de nyere så følger det med noe mer vedlikehold med tanke på seter, dørk etc.. Men komfort er betydelig bedre i to år gammel XXL enn 30 år gammel Sunbuster.

 

PS: dersom du vurderer tidlig utgave av Magnum så var det noen av disse som gikk ned. Grunnen husker jeg ikke.

 

mvh

Link to post

Jeg hadde en Buster x med Yamaha 80hk i to sesonger. Jeg var meget fornøyd med den. Eneste å utsette var noen bobler i lakken på hekken og ved en av stolfestene. Men med 5 års garanti ble dette ordnet fra forhandler. Dette er forøvrig et kjent problem med Buster, og diskutert tidligere

Du må ikke finne på å bruke vanlig kobberbasert bunnstoff på alumuniumsbåter, det er egne bunnstoff for alu båter.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post

Jeg vurderte buster den gang jeg kjøpte alubåt, men etter å ha undersøkt en del så slo jeg det fra meg. Grunnen til dette var at en del av de som hadde brukt Buster i yrkesbruk hadde opplevd at skroget ikke tålte de påkjenningene det ble utsatt for, spesielt ved offshore bruk. Da båten skulle brukes til bla. seljakt utaskjærs, hvor ilandsetting av skyttere på skjær og holmer med relativt store dønninger og hard medfart på skrog, så valgte jeg å få bygget en båt selv. Det er mange alubåtbyggerne som holder til i Norge og som kan være verdt en sjekk!, her har du en link til en av de Alubåtbygger i Trøndelag

For tiden båtløs.

Link to post
  • 6 måneder senere...

Løfter denne igjen av nyskjerrighet. Nå blir utvalget større og større av brukte bustere, og mange av disse bærer litt preg av at eierne har fulgt reklamen til det fulle; hard bruk og lite vedlikehold.

Hvordan er det å utbedre småskader? På et tidspunkt vil man vel ta en sjau og fjerne riper og eventuelle bulker i skroget. Kanskje bytte/reparere innredning og eller utstyr.

 

Slik jeg skjønner der er det komplisert og dyrt arbeid i forhold til glassfiber? Går ikke da litt av vinningen opp i spinningen?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Chrisrik, Riper og bulker i Buster bruksbåter lar man bare være. Det koster mere enn det smaker å prøve å utbedre slike ting. Bruk heller båten fritt og lykkelig til det går hull, da er det bare å legge på en lapp og tut og kjør igjen.

Skal man ha finish og glans man kan speile seg i så kjøper man ikke gamle slitte Buster båter...

Link to post

Jeg har ikke skjønt hvorfor man skal behandle båter på en uvøren måte og deise inn i kaier kjøre dem opp i fjærasteinene osv! dette virker fjernt fra min type båtliv! Er det snakk om en arbeidsbåt så er det jo kansje noe annet.. Jeg setter mere pris på fine linjer og blanke overflater. Skal man jo først ha en røff arbeidsbåt er kansje Buster et bra alternativ! Vedlikeholdsfrie er vel ingen båter!! som det poengteres her så er det jo polering og vasking som man ikke trenger.. Personlig så elsker jeg å pusse båt og får den til å bli blank og fin! Synes det estetiske er lit av greia med å ha båt, men så er jo jeg gammeldags og konservativ i tankegangen da! hehe

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Aluminiumsbåter er sterke og tåler mer juling enn glassfiberbåter.

 

 

Selve skroget under vannlinjen tåler vel igrunn det aller meste.

Angående sjøegenskaper, så er det jo en båttype som har vært brukt som lettbåter på yrkjesbåter tidligere. Sjøegenskaper ellers kommer nok uansett ann på hvilken størrelse du sikter deg inn på, men du slår neppe hull i skroget og synker. :)

 

 

Vil bare si meg enig med tidligere innlegg. Hatt diverse Buster i familien siden begynnelsen på åttitallet, og er uslitelige sett bort i fra noen nagler som har blitt byttet,

 

Som Roalll her nevner er ikke Buster noe usliterlige greier som tåler "alt"

Vet om en 2-3 år gammel Buster som har sunket to ganger pga. matrialtrøtthet/sprekker i bunnen. Denne har i tillegg fått et fint område med tæringer på alt som var under vann etter at batteriet kortsluttet når den sank.

Denne er brukt i oppdrettsnæringen.

 

Til vanlig "husbruk" er nok Buster en kjempebåt, men å påstå et det er uslitelig og tåler "alt" blir feil.

Link to post

Det som kanskje er det beste argumentet for er at steglistene er påsveiste profiler som tåler mye mer enn gelcoat. Solid i den forstand at den fint kan dras opp i fjæra gang etter gang uten noen forringelse, tåler vel ikke akkurat å gå på skjær noe bedre. Finnes jo aluminiums-arbeidsbåter men det er noe annet, grove greier.

Ligger den ute hele sesongen trenger den bånnstoff på samme måte som et drev av aluminium.

Link to post
  • 11 år senere...

Ser for tiden etter landstedsbåt,bruksbåt og blant annet sett på buster, pioner osv. ubeskytta steinbrygge, båt vil ligge i moring, eventuelt lage til en ordning for å dra opp på land i det verste østa-været.

men, altså. Ser en buster for salg hvor det opplyses om en bulk i baugen, og tæring på kjølen. Hvor mye påvirker en medium bulk styrke i skrog? Og tæring på disse alu båtene? Det enkle og dumme spørsmål, hva vil det si, og hva må gjøres?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...