Jump to content

Fjerner skrudd teakdekk i påska - hvordan ser handlelista ut ?


Even Neve

Recommended Posts

Ja, det blir vel såpass mange hull at epoxy og engangssprøyter sikkert er en bedre løsning. Med påfølgende maling av hele dekket med tokomponent maling. Tror det blir bra jeg..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

1934 - hvilken båt er dette ?

 

Den andre ;-) - altså ikke den på profilen.

 

Men spm er forsåvidt seriøst. Hva er best fremgangsmåte for å tette skruehull. Epoxy eller gelcoatsparkel til en slik jobb ?

HVa med temperaturen setter den begrensinger - bor et stykke nordpå

 

Har Biltema de produktene jeg trenger inkl tokomponentmaling ?

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke noe stress med male dekket. Det viktige er å tette hullene. Men i de tilfellene hvor kjernematerialet er vått bør du forsøke å fjerne det våte, elller tørke det ut (nesten umulig).

 

Er kjernematerialet vått og helt most av påkjenningene (frost, belastninger etc), er det vanlig å åpne hele dekket. Det er masse jobb.

 

Epoxy limer og tetter nok mye bedre enn gelcoatsparkel, skal du allikevel lakkere dekket er det ingen vits med gelcoatsparkel.

 

Trenger du mye epoxy og fyllstoff kan Svas kjemi anbefales som leverandør.

 

Temperaturen setter begrensninger, ja, les på pakningene.

 

Biltema har noe de kaller for topcoat som er to-komponent polyurethanlakk. Den virker ok, har brukt den selv i en ankerboks.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Benytter tråden til et lite spm.

Om det er balsakjerne i dekk, og teaken er gammel og la oss si at det har trekt inn litt fukt her og der. Er det da å regne som kjørt løp og man må kutte opp hel dekket eller vil det være mulig å bore endel hull i øverste laget , kjøre på med litt varmepistol og presse inn epoxy ?

Link to post
Share on other sites

Godt spørsmål.

 

Tviler på at varmepistol redder dagen. Mener å ha lest noen bloggposter om tørking med vakumpumpe osv.

 

Om det er vann/fukt i kjernematerialet så skjer jo nedbrytingen langsomt, selv om den sikkert akselereres av frost og mekaniske påkjenninger. Hvorfor ikke gå for en kvalitetsbåt med Divinycell i dekket?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Benytter tråden til et lite spm.

Om det er balsakjerne i dekk, og teaken er gammel og la oss si at det har trekt inn litt fukt her og der. Er det da å regne som kjørt løp og man må kutte opp hel dekket eller vil det være mulig å bore endel hull i øverste laget , kjøre på med litt varmepistol og presse inn epoxy ?

 

 

Jeg regner med at du snakker om å lage hull fra undersiden?

Husk å ta med paraply (!!!) når du skal sitte/ligge under dette området. Hvis det er lekkasjer overfra vil det vel dryppe/renne ned fra hvert eneste hull som du lager?

 

Over på Trawlerforum går det for n'te gang en tråd om teakdekk og vanninntrengning

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Med fuktmåler får du ikke målt fra oversiden hvis teakdekket fremdeles er på plass. Kommer du til fra undersiden kan man lete etter områder som skiller seg ut, men pga dekksbeslag, innstøpt kryssfiner og aluminium tror jeg det er en krevende jobb som krever en erfaren fagmann med instrumentet.

 

Uten teakdekk er det lett å se om det er vanninntrenging omkring beslag o.l. (når man bruker fuktmåler).

 

Selv har jeg krafset ut distansematerialet og fylt hullet med epoxy før montering av ting og tang i dekket, for å unngå vanninntrenging.

 

Det er gjerne rundt høyt belastede beslag eller ettermonterte beslag jeg har sett problemer.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Fant forresten en bildeserie om bytting av teakdekk, kanskje interessant for noen https://picasaweb.google.com/Neldby/BytteAvTeakdekkPaHR352SassaGaerner#5231720124005403970

 

Fin bildeserie Enzo, takk for linken.

 

Jeg er mer glad i å seile enn å bygge båt så hadde den vært min så er stikkordet "Treadmaster".

 

Den teaken som HR brukte på den tiden var jo kvalitetstrevirke, blir spennende å se hvordan nyere båter klarer seg når de blir 20+.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...