Jump to content

Plastpest på rorbladet. Hva gjør jeg?


Magne_F

Recommended Posts

Har fått fjernet alt av gammelt bunnstoff/primer, og ser til min store skuffelse at rorbladet har fått plastpest. Jeg regner i alle fall med at det er plastpest, siden det er byller med veske som lukter eddik. Stusser litt på størrelsen på blemmene, opp til 2 cm i diameter, men kan ikke tenke meg noe annet enn at det er plastpest. Stusser også litt på at dette kun er på ene siden av rorbladet. Noen som har noen tanker om hvorfor?

 

Uansett. Dette bør vel utbedres. Er det bare å sette i gang med slipemaskin, og legge på ny glassfiber og gelcoat?

 

Ser forøvrig at roret har fått seg noen trøkker i underkant. Dette er vel kanskje årsaken til pesten? Er det et alternativ å bytte roret, eller koster dette skjorta i forhold til en reprasjon? Gjelder en 98 mod Bavaria 36.

 

På forhånd takk for svar.

Hilsen en fersk seilbåteier. :-)

Redigert av Magne_F (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har utbedret samme skade på min båt. 2005 Beneteau. Hos meg var det også spredde felter med sirkler på ca 2 cm. Jeg slipte opp en av blemmene og oppdaget at roret var støpt med en plastmasse som var armert med "stålnåler". Blemmene var der hvor stålnålene hadde kontakt med ytterflaten på roret. Den dypeste blemmen ble 5 mm dyp når all skadet materiale var borte.

Jeg slipte opp alle blemmene totalt 20 stk og sparklet med epoxysparkel. Behandlet deretter med tre lag epoxyprimer før bunnstoff.

 

Det virker som om roret er støpt i ett i en form. Denne formen er 2-delt og blir sprøytet med gelcoat. De to delene blir festet rundt rorstammen og så blir "fyllmassen"(plastmaterialet, armert med stålnåler)sprøytet inn.

 

En skade i bunn av roret skulle ikke kunne forårsake spredde felter med plastpest. Det blir vel å betrakte som en lokal skade i bunn. Hvis ikke roret har sprekt innvendig da.

Redigert av Vidar B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Henger meg på:

 

Hadde bare svakt synlige og svært jevne hevelser på roret, men ingen på båten heldigvis. Det kunne knapt kjennes når vi dro fingeren over. Ingen skarpe kanter. Klarte ikke vise det med foto. (Alt var for ensartet hvitt, digitalkamerenes svakhet)

Vi så dette under total fjerning av alt bunnstoff.

 

Det lot til at coating'en var tynnere på roret enn på båten.

Båten er svensk 25 år gammel Maxi Fenix.

Noen som tør gjette på om det var plastpest eller støpingen?

 

Forsikringsmannen vi hadde i forbindelse med kondemnering av båt sa at folk er hysterisk opptatt av plastpest og at det er noe båten dør med og ikke av, selv om de verste tilfellene er stygge.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp vært og tittet på en båt som angivelig hadde plastpest. Den er høvlet ned under vannlinjen, og endel bobler er slipt bort. Under boblen var det fast og fin glassfiber og slipet ble ikke skremmende stort.

 

I ettertid er det lett å se at man enkelt kunne tatt hver enkelt av disse boblene ettersom de dukker opp, men frykten for ekte plastpest som kan delaminere over noe større områder var for stor. Arbeidet ble satt bort og gjort profesjonelt.

 

Enig i at plastpest er "oppskrytt", og stort sett dreier seg om litt manglende utfylling av støp mellom gelcoat laget og matten som ble lagt en gang i tiden.

 

Slip bort, sparkle opp, men se opp for eventuelle svekkelser som kan oppstå om du må slipe mye. Spesielt på et ror til seilbåt, om det var det.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar, men trenger nok litt mer bistand. Jeg satt i gang med dremelen i dag for å slipe bort blemmene. Under de aller fleste så det tørt og fint ut, men under en av de var det virkelig fuktigt. Etter hvert som jeg kom innover rant det veske i strie strømmer nedover roret, og jeg overdriver ikke når jeg sier at det har kommet godt over en liter av noe jeg tror er saltvann. Har laget et par hull til i samme område, og der kommer det også veske. Videre kan jeg er det litt bevegelse når jeg trykker i området, og når jeg trykker kommer det også mer veske.

 

20110418_16.43.47.jpg

 

Spørsmålet er derfor hva jeg gjør videre? Hvor mye skal jeg slipe vekk?

 

På forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

Hvor stort er området som du kan bevege på, og hvor på rorflaten er skaden? Høyt oppe,framme eller bak eller nede? Er den i nærheten av skaden i bunn? Hvor dypt går skaden? Kan du beskrive innmaten i roret.

 

Har du hatt båten på land om vinteren, kan dette være en vann-inntregning som over tid har utviklet seg til en frostskade!

 

Er feltet begrenset kan du borre opp flere hull, og skylle med vann, for deretter å tørke området med en varmluftovn. Når området er tørket, presser du inn epoxy fra bunnen av skaden og helt opp.

Link to post
Share on other sites

Området jeg kan bevege på er vel ca 15 cm i diameter. Ca midt på roret i forhold til høyde, og i bakkant av roret, altså langt fra skaden i bunn. Båten har vært på land denne vinteren, men tror det er første vinter på land på en stund. Foreløbig har jeg vel slipt ca en cm inn, men vet ikke hvor dypt det er fuktig. Er litt vanskelig å beskrive innmaten, men for meg virker det som fuktig glassfiber strie. Ser også en mørk farge rett innenfor gelcoaten som dere ser på bildet. I det blemmen sprakk kom det veske som luktet eddik, noe som vel tyder på plastpest?

Redigert av Magne_F (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sikkert lurt å kontakte Lunde for å høre hva de mener. Jeg får slipe / kutte litt mer for å se om jeg kan se hvor ille det er. Men. Det snakkes om å presse inn epoxy fra bunn. Finnes det noen fornufig måte å få presset inn dette på. Alt jeg har funnet av epoxy kommer som 2-komponent, slik at jeg må blande ut dette, og ser for meg at det er vanskelig å få presset dette godt nok inn med en sparkel spade?

Link to post
Share on other sites

først. Noen snakker om plastpest som om det er levende og smitter ved skrogkontakt. Plastpest er vel bare delaminasjon i enkelte lag av fiberduken.

 

Men så til et forslag. Lag et hull lengre nede. Sett så på vacuum ein tid.(Industristøvsuger som tåler vann) Se om du kan klare suge ut vannet. Kommer vannet ut da så få ut mest mulig. Fryser det roret vil blemmene vokse og delamineringen bli større. Større skade.

Så bår du vel slipe et større område så du får lagt på ny duk. Tror det er greiest. Sikkert dyrt å bytte ror.

 

Ein som reparerer slike skader er vel det aller beste i denne saken sku eg tru. Blir det liggende vann inni der skjer det igjen ved neste landligge.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Du må bruke lamineringepoxy som er tyntflytende. Seasea har dette. Fyll så en tom patron og bruk skjelettpistol til å presse dette inn. Seasea har også tomme patroner. For å fylle opp et vertikalt område, borrer du mange hull for å presse inn epoxyen. Etterhvert som du fyller nedenfra, flytter du deg oppover samtidig som du tetter igjen hullene du allerede har fylt. Til slutt legger du på lasker og setter på tvinger eller noe annet som presser flatene sammen. Dette for å hindre at rorets flate ikke endrer seg. Ved en delaminering får man gjerne presset inn mer enn det som er nødvendig og området må belastes for å få rett høyde/tykkelse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...