Jump to content

VHF som backup, uten sertifikat


wilma

Recommended Posts

Siden VHF er internasjonalt kommunikasjonssystem, så må det være noen enkle kjøreregler.. Det er nok ikke mange regler en må forholde seg til. . og de som ikke klarer det er neppe kompetente til så mye annet..

 

Testen for VHF sertifikatet tas på nett, og er gjort på under en time om man innehar kunnskapene vel og merke.. :yesnod:

 

Det at noen velger å prioritere ned sikkerheten ved å ikke har VHF anser jeg som manglende sikkerhetskultur og manglende kompetanse om risikoreduserende tiltak som konsekvens av risikovurderingen man har utført

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Det at de aller fleste velger VHF bort sier jo det meste om ha de mener om sikkerhet og risikoreduserende tiltak, jeg tror de rett og slett mange kunnskaper.. Det er liten tvil om VHF er det som egner seg best til å kommunisere med under en krise på sjøen.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Hvem skal betale for driften da? Brukerne eller alle sammen?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

 

Min personlige mening er at tiden er moden for å lage et lavterskeltilbud for VHF, for å sikre at flest mulig fritidsbåter er utstyrt med VHF.

 

Med dagens nye regler er det blitt så "lavterskel" at det ligger fullstendig flatt: du kan nå sitte hjemme, med din egen PC, med bestekompisen bak ryggen og avlegge SRC. Så her kan du kjøre løpet med både "spør publikum" og "ring en venn" :saint:

 

Vil man ha det enda mer "lavterskel" - ja da forstår ikke jeg hva som skal til :confused:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Guest Avmønstret#

Antar at så og si all fritidsbåttrafikk i Norge skjer innen dekningsområde for mobil. Det må være en triviell sak for en apputvikler å lage en app som feks sender melding til de 5 nærmeste som også har appen, og kanskje ringer til den nærmeste automatisk, eller noe annet man har forhåndsprogrammert, om man "trykker på knappen" i appen.

 

Og de som ferdes utenfor mobildekning kan installere VHF, med konsesjon og ta sertifikat.

---------

 

Noe nytt lavterskelopplegg i VHF frekvensen har jeg ingen tro på.

---------

 

Men en kan se for seg en løsning hvor mobilnett og VHF kobles i sammen vha en app. Ikke slik at de med mobil kan snakke på VHF frekvenser, men kanskje slik at de kan lytte på kanal 16?, evt at det fanges opp på mobiler i nærheten om noen trykker distress knappen på VHF?

 

Teknologien pr. i dag har vel egentlig ingen begrensinger. Alle telefoner er utstyrt med netttilgang og GPS.

Link to post

Et annet forhold når det gjelder "lavterskel" er at SRC har vært akseptert også for yrkesbruk på f.eks mindre passasjerbåter i et begrenset fartsområde, der man etter reglene ville ha forlangt det mer omfattende ROC.

Med den siste lavterskelrevisjonen er det uttalt fra Sjøfartsdirektoratet at man må ta denne lettelsen opp til ny vurdering, for mange som tar SRC etter denne lavterskelrevisjonen ikke er i nærheten av å kunne det som man ihht internasjonale avtaler skal kunne om VHF og kommuniasjon. Så det kan bli en bitter pille for en del RIB-førere og andre som idag seiler med kun SRC.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

 

Jeg har en mistanke om at det er en feil i dette skjemaet, feltene for sertifikatopplysninger skal ikke lenger være obligatorisk. Det skal altså være mulig å søke om konsesjon uten at du selv eller andre i familien har sertifikat. Jeg skal sjekke dette med lisensavd.

 

Den enkleste måten å søke om konsesjon er å gå inn på denne siden http://www.maritimradio.no/lisens/ og bruke elektronisk søknad, der slipper man i alle fall å oppgi sertifikatopplysninger.

 

Nederst på samme siden kan dere også finne linker til lovverket omkring dette med sertifikat og lisens, se f.eks. her. I tillegg er det også internasjonale regelverk som Norge har forpliktet seg til å følge.

...

 

Hei!

Da er feilen i skjemaet rettet opp, feltene for sertifikatopplysninger er ikke lenger obligatorisk :smiley: (har du vært inne på siden før, så kanskje siden må oppdateres (trykk F5))

 

mvh

Helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post

Det er bra Telenor Maritim Radio rettet opp feilene som blir påpekt av enkelte av oss her på forumet, slik at dokumentene de har er i samsvar med regelverket.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

 

En to-veis VHF/UHF-radio, hva er nytt...?

 

At du putter smart- telefonen inn i en boks (casing?) som gjør telefonen din til en VHF... Med endringer teknologisk mener jeg at det blir satt i en ny setting som gjør at folk kanskje får lyst å kjøpe, samt at vi nå har veldig rimelige håndenheter enn tidligere. Dette gjør at dette i utgangspunktet skulle vært noe alle hadde, men pga at det tidligere har vært forbundet med litt "skummelt" å ta VHF eksamen er det sikkert mange som har vegret seg.

Bruk vest!

Link to post
  • 3 uker senere...

Gratulerer til alle, og med ny VHF under juletreet, forhåpentligvis. Det er greit å bruke noen vintermåneder til å bli godt kjent med utstyret... Jeg testet min nye VHF i vår (kun på mottak, og en kort nøklning av senderen til antenna for å sjekke SWR) hjemme før installasjon i båt.

 

Ikke håndapparat riktignok, det var / er en Simrad RS35. Syns det er OK med AIS mottaker i et NMEA-2000 nettverk til plotteren. Fin rekkevidde på fjorden. Greit med både værmeldinger og varsel om drivende gjenstander i sjøen. Bl.a.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...