Jump to content

VHF som backup, uten sertifikat


wilma

Recommended Posts

Har rota vekk kursboka mi fra 2003, men tenkte å montere min gamle Navico RT6500S fra -97 som jeg aldri har brukt. Bare for å lytte i første omgang da :lipseal:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Unnskyld meg, men nå syns jeg det blir litt rare innlegg her.

 

Skal du være på sjøen, vil kommunisere med andre, og være en del av sjøens fellesskap, skaff deg da enten:

1: Nok kunnskaper til å bruke VHF på riktig måte,

-eller

 

2: VHF/SRC-prøven, - da dekkes iallfall noe av det som beskrives ovenfor.

 

Tok prøven uten forutgående kurs, - den er enkel, bygger på litt kunnskaper og litt fornuft. Veldig enkel. De veldige sparsomme kan låne kursboken hos Deichmanske.

Redigert av bombom (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Da vil jeg, dersom du har og bruker båt foreslå at du ser om det ikke var mulig å finne frem noen ekstra kroner og få kjøpt deg en VHF, for både din egen og andres sikkerhet.

 

Ikke uenig med deg. VHF kommer, før eller senere............. rolleyes.gif

 

 

Hvem er værst? Tredje kategorien eller slike som meg?

 

Helt klart du som er verst saint.gif Det må være en helt naturlig rekkefølge å først ha teorien i orden, og deretter skaffe seg VHF. Men innrømmer at det tar litt for lang tid med meg. Har bare gått 10 år nå crazy.gif

Link to post
Share on other sites

Har du konsesjon? Hvis ikke, så er det sånne som deg som vil nyte godt av en tjeneste uten å være med å betale det som det koster.

Hva er årsaken til at du ikke vil ta sertifikatet da?

 

Jeg blir aldri ferdig til å ta lappen enkelt og greit. Om jeg føler det er riktig av meg å ikke ta lappen ? nei. Og jeg mener det meste av kritikken mot sånne som meg er berettiget , men jeg er bare ærlig og forteller hva som gjelder og er viktigst for meg . Jeg vil heller ha med en sikkerhets -vhf uten lappen , enn å ikke ha noen av delene.

Er det virkelig ingen som er i samme situasjon? Jeg vet om flere selv.-.

Bestem dere hva jeg skal gjøre da. Enten ha med vhf`n til de aller værste turene som kan føles risikable ang vær og bølger , eller skal jeg ha den på stort sett hele tiden , slik at jeg kan snappe opp nødsignal fra andre også???

Bestem dere.. Og svar konkret på det spørsmålet da lapproblematikken er ferdigdebattert.

Jada jeg vet jeg er sløv. :lipseal:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

I kystnære områder holder det med en håndholdt VHF.

Tok den årlige testen med Tjøme radio når jeg passerte Torbjørnskjær i forrige uke.

Den fast monterte. De hørte meg utmerket.

Den håndholdte, en ICOM IC-M33(ikke av de rimligste VHF'ene). Litt mer skurr, men Tjøme radio hadde inntet problem med å høre hva jeg sa.

Gjalt både arbeids kanal 07 og 22

 

Har men ikke råd til de 475kr. pr, år. Eller ikke tid til 1 times eksamen. Selg båten.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Bestem dere.. Og svar konkret på det spørsmålet da lapproblematikken er ferdigdebattert.

 

Du liker ikke svaret du får, så du ber om et annet?

 

TA LAPPEN!

 

Jeg samlet sammen diverse dokumenter fra nettet som er fritt tilgjengelig, inklusive diverse eksempel eksamener. Leste igjennom dette en to-tre ganger over en periode på noen uker og gikk opp som privatist. Sto helt greit, ikke nødvendigvis med glans.

 

Kostet meg eksamens/sertifikatavgift (600-700?) og en årlig konsesjon.

 

Det viktigste for meg ved min VHF er hva som skjer dersom jeg faller om, og unga skal gjøre noe... De er drillet i at de da skal bruke distressknappen. Selvfølgelig står den alltid på lytting på kanal 16.

 

Ta nå den lappen, og slutt å syte. Eller kast VHF'en ut av båten....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Bare lytt du. Om jeg trenger hjelp, tar jeg det gjerne fra deg. Selv om du ikke av en eller annen grunn ikke gidder å ta lappen.

På samme måte som jeg ville tatt i mot hjelp fra en drita full sjåfør uten førerkort i stjålet bil, ved ett trafikkuhell. All hjelp er velkommen når man trenger det

MEN det er ikke dermed sagt at jeg mener det er riktig å kjøre bil stjært bil i fylla med eller uten lappen. eller være så f.... giddaslaus at man ikke gidder ta VHF sertefikatet.

 

Var det svar klart nok?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Feilen her er vel mere at folk ikke svarer på det jeg spør om. Når folk ikke forstår spørsmålet må jeg presisere. Det har jeg gjort flere ganger allerede ..

Men har du konsesjon, og dermed er med å dele kostnaden med drift av vhf-nettet? Det var mitt spørsmål til deg og det kan du vel svare på?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Trondt: Kan man ha konsesjon og betale uten å ha lappen? Isåfall skal jeg gjerne få det og betale..

Det er forsåvidt mulig.... dersom en annen med sertifikat står som konsesjonshaver for VHFen i din båt.... du kan likevel motta regningen. Man kan stå som ansvarshavende på flere konsesjoner...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Bestem dere.. Og svar konkret på det spørsmålet da lapproblematikken er ferdigdebattert.

Og det tror du? Eller mener du at "lapproblematikken" (ditt ord) er noe du kan sette en stopper for?

Jada jeg vet jeg er sløv.

Helt enig, jeg kommer vanligvis ikke med slike utsagn mot andre, men du sa det selv: Du må være utrolig sløv!

 

Lars H.

ex. skipsradiokontrollørvikar

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sette en stopper for?? Det jeg sier er at jeg har mottatt og forstått kritikken. Mere kritikk av samme slaget forandrer ingenting.

 

Og derfor spør jeg hva jeg best kan gjøre, sett utifra de utfordringene jeg står ovenfor ang vhf bruk uten lapp.

Fikk tross alt noen greie svar til slutt. Det må da være bedre å hjelpe en lappløs en til ett vettugt vhf bruk , enn å tie om all mulig informasjon han kunne ha nytte av . SELV om han av personlige grunner ikke kommer til å ta lappen-

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Poenget her er vel at det ikke er "vettug vhf bruk" å være lappløs.... Og da forsøker vi å hjelpe deg å se lyset! :rolleyes:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Alle bør ha vhf ombord, lytte på 16 og kunne bruke vhf'en dersom en situasjon tilsier det. For å få full utnyttelse av vhf'en bør alle ha mmsi-nummer og det fåes vel kun gjennom konsesjon som kun kan beholdes over tid dersom man har sertifikatet. Så derfor bør også du skaffe deg "lappen"...men siden du ikke vil det så synes jeg at du skal bruke vhf'en slik som den skal brukes og forøvrig la vær å engasjere deg i diskusjoner som dette...just my two cents

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg vil heller ha med en sikkerhets -vhf uten lappen , enn å ikke ha noen av delene.

Er det virkelig ingen som er i samme situasjon? Jeg vet om flere selv.-.

Jeg er i samme situasjon som deg, da det står montert VHF i båten som jeg kjøpte i fjor.

 

Selvfølgelig ser jeg ingen problemer med å ha den stående på, i tilfelle noen kunne trenge hjelp.

Like selvfølgelig er det at jeg vil bruke den om vi selv er i nød, ganske tullete å mene noe annet...

Har fortsatt til gode å bruke den, bortsett fra å kalle opp Tjøme Radio for å sjekke at den funker.

 

Kommer nok til å ta "lappen" på sikt jeg også, men tiden strekker ikke til akkurat nå...

 

Er nok mange her inne som er i samme situasjon, men finner det kanskje tryggest å holde tyst... :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Det er forsåvidt mulig.... dersom en annen med sertifikat står som konsesjonshaver for VHFen i din båt.... du kan likevel motta regningen. Man kan stå som ansvarshavende på flere konsesjoner...

 

En liten presisering: VHF-konsesjon kan man få uten å ha "lappen", men man kan ikke bruk den uten at det er en ansvarlig "radiooperatør" ombord med sertifikat; maritimradio.no punkt 1

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

En liten presisering: VHF-konsesjon kan man få uten å ha "lappen", men man kan ikke bruk den uten at det er en ansvarlig "radiooperatør" ombord med sertifikat;

Jada, det siste er rimelig avklart foran i denne tråden.

 

Men, jeg tror ikke man kan få konsesjon uten en ansvarshavende som har lappen... Du har delvis rett, men litt feil presisering. Vår egen båt står registrert i navnet til kjæresten. Hun har konsesjon, men jeg står som ansvarshavende for konsesjonen. Det må fylles ut i søknaden. Hun får regningen i posten på sitt navn.

Men som du helt riktig sier, hun har ikke lov til å bruke den uten at jeg eller andre med lappen er med ombord.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

....

 

Men, jeg tror ikke man kan få konsesjon uten en ansvarshavende som har lappen...

 

Joda, jeg har nok rett :wink: Reglene er endret nå, så det er ikke nødvendig at eier (eller andre) har sertifikat for å få tildelt konsesjon.

Redigert av hev (see edit history)

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Konsesjon gis til båten. Båten har en eier (reder). Eieren får regningen. Utstyret kan kun betjenes av en med sertifikat eller andre under overvåking av en med sert.

 

Jfr. yrkesbåter med en eier (reder) i Singapore og forskjellige mannskap, noen med sert. og noen ikke.

 

Ved utstedelse av sertifikatet må en signere en taushetserklæring da VHF-trafikk ikke skal formidles til uvedkommende. Uvedkommende er de som ikke har sertifikat (ikke signert erklæring).

 

Nye aspiranter i sjøredningskorpsene må signere en slik egenerklæring uavhengig av egen sertifikat eller ikke.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...