Jump to content

VHF som backup, uten sertifikat


wilma

Recommended Posts

Kanske litt som om stikke hendene i et ormebol (men nå er det jo vår) !

 

Farter rundt i farvann som ikke tilsier VHF, men innser at det iblant kan være ok å ha ombord. Behovet er derimot så lite at jeg vurderer å kjøpe en billig bærbar VHF som backup til mobiltlf. Sertifikatet kommer med større båt, men før det: Skal jeg seile rundt uten, eller ha backupmuligheten uten å ha sertifikat?

Link to post
Share on other sites

Foreslår et søk på Båtplassen på dette temaet. Dette har vært debattert mange ganger før! :wink:

 

Rent generelt er det vel slik at sertifikat og konsesjonsnummer er nødvendig for å bruke "nødknappen" (DSC). Du må ha et MMSI-nummer, som tildeles av Telenor. Nå kan du vel sende et nødsignal på kanal 16 uten konsesjon og MMSI-nummer, og vil selvsagt få hjelp.

 

Anbefaler sertifikat, jeg. Det er ingen stor bøyg, men svært nyttig å ha! :thumbsup:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

[

Anbefaler sertifikat, jeg. Det er ingen stor bøyg, men svært nyttig å ha! :thumbsup:

 

Loven er nå helt klar da.

Du har ikke lov å bruke en VHF uten godkjent lisens.

 

Ett kurs er enkelt, og greit å ta. Koster ikke all verden - kan også lese på egenhånd, og så gå opp som privatist.

Årlig lisens på (fra 475kr), det hjelper til med å bedre sikkerheten på vannet, og så "snyllter" man ikke på de som ser verdien i å ha det i orden.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Det er jo ingenting å tenke på. Bare kjøp en god håndholdt VHF. Om du skulle komme i den situasjon at du en gang trengte den, og ikke kjøpte pga. manglende interesse for VHF sertifikat, så kommer du garantert til å angre bittert.

 

Nå er jo ikke VHF sertifikatet allverdens å ta. Både jeg og min kone har tatt det, og hun var tilogmed 1 poeng bedre enn meg på den :-) Den kamelen svelget jeg med glede ;-)

 

Du har jo allerede kjøpt, ikke sant :fishing: , så bare ha den til det bruket du måtte ønske.

 

Kanskje det er JEG som engang blir svært glad for at du tilfeldigvis hadde den på, selv om sertifikatet for den ikke helt var innhentet enda.

 

God sommer.

Link to post
Share on other sites

 

Loven er nå helt klar da.

Du har ikke lov å bruke en VHF uten godkjent lisens.

 

 

...........borsett fra i nødstilfelle.

Skulle du komme i en situasjon der det er fare for liv og helse er alle midler tillat for å påkalle seg oppmerksomhet.

 

..........men all annen bruk er ulovelig, derfor er VHF ubrukelig dersom alle andre i nærheten av deg gjør det samme. Da vil nemlig inge andre høre nødkallingen din.

Link to post
Share on other sites

derfor er VHF ubrukelig dersom alle andre i nærheten av deg gjør det samme. Da vil nemlig inge andre høre nødkallingen din.

 

?? Mulig jeg misforstår. Det er ikke lov å bruke VHF uten lisens - greit - men alle som har VHF`n slått på vil høre alle andre som prater på den kanalen de lytter på der og da.

Har du radioen på ch 16, og ikke har lisens, vil du selvsagt også høre alle andre som sender på ch 16. Og du kan også sende/prate.

Men du vil ikke kunne få inn rette data på en ev. DSC nødmelding

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

?? Mulig jeg misforstår. Det er ikke lov å bruke VHF uten lisens - greit - men alle som har VHF`n slått på vil høre alle andre som prater på den kanalen de lytter på der og da.

 

Bruke den betyr også å ha den på, det er derfor ikke lovlig å lytte uten å ha papirene i orden.

 

I fjor sank det en båt rett nord for Steilene, Tjøme radio var flere ganger på luften og ba båter i nærheten om å se etter denne båten. Båten sank, de 2 gutta ombord ble heldigvis plukket opp av en seilbåt uten VHF, ingen båter i nærheten hadde tydeligvis hørt eller reagert på meldingen.

 

Jo flere som har radioen på og vet hvordan man skal bruke den, jo større er sjansen for at man raskt får hjelp. Derfor vil jeg oppfordre flest mulig til å ta VHF/SRC sertifikatet og skaffe seg lisens.

 

Synes man det er for dyrt (450kr pr. år) for konsesjon, eller for vanskelig å ta serifikatet, kan man gjøre som noen her foreslår.

Link to post
Share on other sites

Behovet er derimot så lite at jeg vurderer å kjøpe en billig bærbar VHF som backup til mobiltlf. ,

 

Maritim VHF har to funksjoner som tilsammen gjør det hele unikt og kan ikke oppdeles. Lytte og bruke.

 

Samhandlingen av at ALLE lytter, gjør at systemet fungerer. Å gjøre kun det ene, slå på VHF'n når en selv ønsker å bruke den, er å snylte på felleskapet.

 

At noen svarer på ditt eget egoistiske oppkall når DU vil, må jo betinge at ANDRE lytter.

 

At det til syvende og sist finnes folk der ute for å hjelpe deg, skyldes alle de som skjønner at maritim vHF er vår felles venn.

 

Ta det enkle kurset, bruk en godkjent VHF og bli med i det store felleskapet. Skapt av båtfolk for båtfolk.

 

(Det bør ikke glemmes at fritidsflåten engang kjempet for å få innpass i det maritime VHF-systemet).

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Det er til min forundring ikke allerede nevnt i denne tråden så da gjør jeg det:

Billige håndholdte VHF apparater har dårlig rekkevidde å er etter min erfaring langt dårligere på rekkevidde enn en mobiltelefon, i tillegg kommer det med strømforsyning der det og kan dukke opp noen problemstillinger.

 

Å gjenomføre lytteplikten på et håndholdt apparat er og forbundet med noen utfordringer.

 

En flette ny fastmontert VHF radio er i dag blitt såpass rimelig at jeg vil tro at trådstarter vil bli langt mer tilfreds med et slikt valg, så kan den håndholdte benyttes fra jolla som et kompliment til stasjonen ombor i moderskipet.

Link to post
Share on other sites

Billige håndholdte VHF apparater har dårlig rekkevidde å er etter min erfaring langt dårligere på rekkevidde enn en mobiltelefon, i tillegg kommer det med strømforsyning der det og kan dukke opp noen problemstillinger.

 

Nja - sanhet med modifikasjon.

Ja utgangsefekkten er lavere på håndhåldte, men om de nå ikke skulle nå frem til en basestasjon, så når den trolig ut til alle båter i nærområdet, og det kan være nok.En av de store fordelene med en VHF er jo at alle som lytter hører deg, i motsettning til mobilen som kun den i andre enden hører. Tom for strøm kan de begge gå.

 

Men ja, en fastmontert er sterkere, og således "sikkrere" enn en bærbar, men det er nok flere inne på forumet her som har fått hjelp av/via sin bærbare Vhf.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Synes det er gledelig å se at stadig fleire mindre båter har berbar VHF med når de legger ut.

Håper flest mulig har papirene i orden.

Er viktig at vi alle bidrar, så ikke tilbudet blir nedgradert av våre valgte repesentanter.

Men det viktigeste er at den står på.

Eg kan trenge hjelp :cheers_wine:

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Bruke den betyr også å ha den på, det er derfor ikke lovlig å lytte uten å ha papirene i orden.

 

Er du så sikker på det??

 

Det er fullt lovleg å lytte på frekvensane til politi, ambulanse, brann, flytrafikk, etc. Alle som vil kan kjøpe ein radioscanner utan nokon form for lisens og lytte på det ein får inn. VHF kanal 16 (156,800 MHz) er så vidt eg kjenner til ikkje noko unntak her. Ein treng heller ikkje skrive under på noka tausheitserklæring for å kjøpe ein radioscanner/lytte til det ein får inn på scanneren. Det fins dog ein del lover til kva ein får bruke informasjonen til (ikkje unndra seg politikontrollar i bil, vidareformidle det ein høyrer osb.). Alle som jobbar i media lytter kontinuerleg på dei lokale naudfrekvensane. Men vi får ikkje skrive det vi høyrer der.

Kan du syne til lovverket som forbyr lytting på kanal 16 utan sertifikat?

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, noe slikt forbud finner en nok ikke, men det er forbudt å bruke en VHF uten konsesjon og sertifikat. Så kan en diskutere opp ad stolper og ned ad stolper om en bruker VHF'n når den står på og en lytter. Sitter en i bilen og slår på FM-radioen, så bruker en vel radioen? Og en VHF som er avslått er ubrukbar i den tilstanden. Så å ha VHF'n i en eske mens en ordner med de nødvendige papirene er OK. Men å slå den på?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jo det er unntak.

Det er ikke lov å drive en vhf radio uten godkjent lisens - er ett regelverk man finner tolig i både IMO, og GMDSS kravene.

Men det er fri flyt av varer i EU, og det er således lov å kjøpe/selge.

 

Og ja du kan lytte på alle frekvenser fra andre mottakere, men altså ikke VHF som krever konsesjon/lisens for bruk.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...