Jump to content

Rusten kjøl - forslag til minimumsvedlikehold


bjornas

Recommended Posts

Har en Maxi 77, '81-modell. Forsåvidt fornøyd med den, men er litt skuffet over at kjølen er full av gravrust...

 

Men OK, den skal ikke bli en regattabåt heller.

 

Nå lurer jeg på hva minimumsveldikeholdet på den skal være i år. Jeg kommer ikke til å gå på med vinkelsliper i år. Kan jeg da nøye meg med å stoffe kjølen, eller MÅ jeg prime først? Sagt på en måte: Hva er konsekvensen av ikke å prime før stoffingen?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Dersom det ikke er primer på kjølen din i det hele tatt ville jeg absolutt anbefale priming før du legger på bunnstoff. Gjør du ikke det vil bunnstoffet ditt kunne falle av i løpet av kort tid og du vil garantert få enda mere rust. Du blir ikke kvitt rusten ved å prime heller, men du vil ihvertfall kvele den noe. Du kan også smøre rustolje på rustflekkene før priming, det bremser rustprosessen. Det er forøvrig vanskelig å bli kvitt et slikt rustproblem en gang for alle. Det holder ikke med vinkelsliper heller, med mindre du sliper ned hele kjølen. Det er nok desverre en del av vedlikeholdsarbeidet som følger med å ha seilbåt med jernkjøl.

Redigert av bc45 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er meningsløst å påføre primer før du har fått vekk gravrusten. Det er heller ikke så ille stor jobb å fjerne den. Går på et par timer, maks, med en vinkelsliper med lamellrondell. Men da bør du ha en skikkelig vinkelsliper, Dewalt, blå Bosch ellet tilsvarende. De billige variantene blir fort kortpustet på en slik oppgave. Sannsynligvis er det store områder på kjølen som er bra, og da kan det holde med å flikke de dårlige partiene.

 

Du får riktignok ikke tatt gropene, da må du sandblåse, men resultatet kan allikevel bli akseptabelt.

 

Vinylprimer mener jeg er beregnet på treverk? Jotun Epoxy Yacht HB er en metallprimer som kan brukes på rengjorte, korroderte overflater. Jeg vile ihvertfall styrt langt unna sk "rusteter" som på magisk vis skal forvandle rusten til noe annet. Eller sagt på en annen måte: Hvis disse produktene hadde holdt de de lover så ville de bli brukt i Nordsjøen - og de blir de ikke...

 

 

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke ofret mye arbeid på denne kjølen før jeg var klar for en ordentlig restaurering. Nøy deg med å rengjøre for løst materiale før du stoffer iår.

Så hadde jeg sørget for at båten stod i en ordentlig krybbe til høsten, slik at jeg kunne sluppet ned kjølen for en ordentlig sandblåsing. Du må ha den av båten for å komme til på toppen. Den sitter med kjølbolter som du løsner innenfra. Så må du finne en måte å skjære deg gjennom Thiodicten som er brukt som tetting mellom kjøl og skrog. Den ligner på Sikaflex, men er mye hardere (høyere shore-tall). Dette sitter som juling, og må fjernes mekanisk.

Link to post
Share on other sites

Å slippe ned kjølen før sandblåsing er vel litt overkill? OK, det blir sikkert veldig bra, men alternativet er å sandblåse med kjølen på plass. Selvfølgelig blir det da ikke fullgod behandling i overgangen mellom kjøl og skrog, og man vil sannsynligvis se en fin rustrand i neste gang båten er på land. Dette har minimal betydning og er noe man fint kan leve med etter min ringe mening.

 

Jeg hadde full sandblåsing av kjølen for to år siden. I ettertid ser jeg at jeg kunne fått rimelig bra resultat bare med å flikke på de stedene det var gravrust. Kjølen på Maxiene fikk en ganske god behandling med grunning og sparkling på verftet. Mesteparten av kjølen var faktisk ganske bra og den originale grunningen satt godt.

 

Full sandblåsing, grunning og sparkling gir seff det beste resultatet, men jeg tror at regelmessig flikking kan være greit nok for de fleste eiere av eldre båter. Hvis man derimot har regattaambisjoner, så må jeg si at 84en seiler betydelig bedre med nysparklet kjøl. Ikke minst tar den mye bedre høyde enn den gjorde før behandlingen.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Jeg lever vel etter mottoet: Er en jobb verdt å gjøres, er den verdt å gjøres ordentlig!

Flikking på kjølen uten å ta den av, vil som du selv skriver, medføre at rusten kommer tilbake i overgang mellom kjøl og skrog. Det er ikke noe heksekunst å ta av/sette på kjølen, så lenge man har tilgang til å få løftet av båten.

Maxi-kjølene fikk ikke noe sparkling på verftet. De ble levert til Norge med en rød metallgrunning. Så ble det lagt på 2-3 lag med Hempels Epoxyprimer før stoffing. Dette ble utført av serviceavdelingen i Norge.

Link to post
Share on other sites

Den enkleste måten å fjærne rust partier enkelt på er å bruke konsentrert saltsyre. Hell eller smør på syren og la den virke i 10-30 min, skyll godt og gjenta et par tre ganger. Er det store rustflak så bruk en vanlig malingskrape først. Husk skikkelig verneutstyr hvis du skal gjøre dette.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipsene, folkens! Jeg har ikke tid til å gjøre noe annet enn det helt elementere i år. Kjøpte båten i fjor og hadde ikke oversikt over hvilke jobber som måtte gjøres før nå - og nå er jeg nestemann i rekka som skal ut...

 

Nå er båten stoffet og den går ut rett etter påske. Men nå vet jeg i hvert fall hvordan jeg skal gripe dette an til høsten / neste vår.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...