Jump to content

Trenger jeg båtførerbevis for å føre en båt med 40hk?


Sjøogvind

Recommended Posts

Hei!

 

Må nok desverre skuffe deg :sweat:

 

Alle født 1.1.1980 eller senere, som skal føre en fritidsbåt med skroglengde over 8 meter eller som har mer enn 25 hk, må etter 1. mai 2010 ha båtførerbevis.

 

Så du må nok se å få meld deg på no båtfører bevis kurs :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

går nok ikke det gitt, hvis du er født etter 1980 så MÅ du ha båtfører bevis uansett ossen båt du skal kjøre, å hvis du er født før 1980 dvs, 1979 eller tideligere så kan du føre båt uten båtfører bevis, opp til 8 m å ikke mer enn 25 hk motor.

Link to post
Share on other sites

Nei du vil ikke trenge det, siden du er født før 1980. Men skal du føre båt over 15 meter må du ha D5L (Fritidsbåtskippersertifikat). Da har du lov til å føre (fritids)båt med bruttotonnasje opp til 50.

 

Okå ble litt OT, menmen... :giggle:

 

Edit: MEN, som andre også har sagt: Det skader ikke å ta prøven. Er alltid lurt å lære seg reglene/minnes på det på nytt. :yesnod:

Redigert av MajH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

......, å hvis du er født før 1980 dvs, 1979 eller tideligere så kan du føre båt uten båtfører bevis, opp til 8 m å ikke mer enn 25 hk motor.

 

Det er nesten utrolig hvor mye surr det er mulig å lage av en enkel regel :headbang:

 

Den som er født FØR 1980 kan uten båtførerbevis føre båter opp til 15,00 meter og det finnes ingen begrensning på hverken motoreffekt eller topphastighet.

 

Det er imidlertid klart uttalt fra sjøfartsdirektør Akselsen at grensen som nå er 1980 skal flyttes så snart man har tatt unna den yngste generasjonen.

 

(Men paradokset er at man må ha mopedførerbevis, med teori og praksis for å kjøre en moped med 2,5 HK og topphastighet 50 km/time. Forstå det den som kan . . . .)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Noen forsikringer forlanger det vist allerede

 

Noen som kjenner til dette? Ingen av de selskaper jeg har hatt kontakt med i det siste forlanger det når det ikke er pålagt. At man får rabatt ved å ha dette er en annen sak.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er tydelig at nye debatanter her kan lite om regelverket :yesnod:

 

 

Det er nok bare et spørsmål om tid før kravet kommer for neste alderssegment. Husk arbeidsgruppen foreslo at det skulle gjelde alle som er født etter 1.1.1950... :sailing:

Kommer nok sikkert i løpet av et par år :rolleyes:

Så det INGEN grunn til ikke å ta kurset / prøven! God kunnskap på sjøen virker ikke akkurat som en belastning... :flag_bp:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hva gjør personer som er over 60 år bedre til å føre båter enn en som er 40 år?

 

Hva er det som gjør at dumme spørsmål også fortjener svar? :giggle:

 

Men for å bli en anelse mer seriøs: det har ikke med alder å gjøre, men med antall. Hvis man hadde holdt på forslaget om 1950 som grense ville det bety at ca 400.000 nordmenn måtte avlegge en båtførerprøve. Dette er laaaaangt utenfor all mulig kapasitet. Derfor valgte man å begynne med 1980 som grense, hvilket betyr at noe over 100.000 nordmenn må avlegge prøven - og at man vil flytte grensen til 1970, senere 1960, . . . .

 

Det vil imidlertid ikke være overraskende om den europeisk normerte båtførerprøven innføres før så langt kommer. Norge har allerede signert avtalen som legger grunnlaget for dette, med gyldighet fra 2012.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hva gjør personer som er over 60 år bedre til å føre båter enn en som er 40 år?

Hvor langt er et taug? :lipseal:

Poseidon har vel allerede svart deg, men jeg vil foreslå: 20 års lengre erfaring (fra sjøen) og kanskje litt mere ettertenksom (forsiktig / sedat). :rolleyes:

For min egen del vil jeg påstå at jeg er mere forsiktig på sjøen i dag enn for 20 år siden! (For ikke å si: For 40 år siden...) :thumbsup:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

- og at man vil flytte grensen til 1970, senere 1960, . . . .

 

Det vil imidlertid ikke være overraskende om den europeisk normerte båtførerprøven innføres før så langt kommer. Norge har allerede signert avtalen som legger grunnlaget for dette, med gyldighet fra 2012.

Nå må du snart slutte med å la lommeboka di tale.

Din lommeboks ønsketenking kommer aldri til å skje, politikerne skyr dette som pesten, noe vi tydelig

så da nåværende regler ble innført ifjor. Dette satt veldig langt inne.

 

Det er greit at du skal selge kurs, men det får da være grenser for påstander du har null dekning for.

 

 

Link to post
Share on other sites

..... , men det får da være grenser for påstander du har null dekning for.

 

Godeste Mix,

Jeg har forlengst oppfattet din holdning og jeg liker egentlig ikke å svare på innlegg på det nivået du legger opp til.

Men i dette tilfellet gjør jeg allikevel et unntak. For den avtalen jeg viste til er allerede signert av departementet og jeg har selv fått den oversendt via www.oep.no

Du står selvfølgelig fritt til å gjøre det samme, hvis du skulle føle et behov for å ha dekning for dine påstander istedenfor å slenge skitt.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

men jeg vil foreslå: 20 års lengre erfaring (fra sjøen) og kanskje litt mere ettertenksom (forsiktig / sedat). :rolleyes:

For min egen del vil jeg påstå at jeg er mere forsiktig på sjøen i dag enn for 20 år siden! (For ikke å si: For 40 år siden...) :thumbsup:

 

Fritidsbåtflåten har vokst veldig siden 1980, og det er i dag mye vanligere at barn og ungdom lærer seg båtlivet i ung alder, med små båter, som så blir byttet ut gradvis med større båter. Det er også et faktum at evnen til å lære svekkes etterhvert som man blir eldre.

 

Konklusjon: Man ser utallige eksempler på at "eldre" mennesker(f.f. 1980) har manglende kunnskap om båt, men likevel råd til å kjøpe seg store båter, ofte også kombinert med store motorer. Mens dagens ungdomsgenerasjon som i større grad generelt har vokst opp med båt har lært seg mer underveis i mindre båter som ikke kan gjøre så stor skade dersom uhellet er ute.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Norge har allerede signert avtalen som legger grunnlaget for dette, med gyldighet fra 2012.

 

Vil det si at 1980 grensa flyttes i 2012?

 

EDIT: Når jeg leser et par ganger til så gjelder det at selve prøven vil bli EU standarisert?

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Konklusjon: Man ser utallige eksempler på at "eldre" mennesker(f.f. 1980) har manglende kunnskap om båt, men likevel råd til å kjøpe seg store båter, ofte også kombinert med store motorer. Mens dagens ungdomsgenerasjon som i større grad generelt har vokst opp med båt har lært seg mer underveis i mindre båter som ikke kan gjøre så stor skade dersom uhellet er ute.

 

Denne konklusjonen finner du vel ikke hold for i skadestatistikkene?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...