Jump to content

Trenger jeg båtførerbevis for å føre en båt med 40hk?


Sjøogvind

Recommended Posts

Om en evner å heve seg litt opp og se det hele i et større perspektiv, mener jeg fortsatt at båtførerprøven var et politisk utspill som ble tvunget frem av formange ulykker til sjøs.

 

Det er selvfølgelig ikke noe galt å tilegne seg mer kunnskap om båt og båt liv. Men kurs innholdet er mye for tynt til at en kan si at det er ulykkes reduserende. Min siste datter holder på med kurs i disse dager og jeg kan ikke se at kursinnholdet er vesentlig endret som følge av målsettingen. Som var å redusere antall ulykker til sjøs.

 

Det jeg mener er at om en tok dette alvorlig så må det helt andre virkemidler til, for å redusere antall ulykker. Da må det innførers både praktisk båt trening og teoretisk trening, som må avsluttes med en avsluttende prøve. Med andre ord nesten som å ta lappen på bil. Hvordan dette ville bli tatt imot av båtfolket kan en jo tenke seg. Ville ikke vært positivt for partiene sine meningsmålinger.

 

Jeg finner det for eksempel fortsatt underlig at en som 16 år med båtfører bevis kan føre båter store som hytter og med fartspotensiale som en familiebil. Kunne vært laget mange regler her for eksempel maks motor størrelse/fartspotensiale før en fyller 23 år osv. Dette er utprøvd med godt resultat om en ser på antall MC ulykker her til lands hvor yngre sjåfører er innblandet.

 

Nå er jeg faktisk opptatt av sikkerhet både til lands og til vanns, og slipper ikke noen av sted i båt før de har vist at de kan mestre det å bruke båt og være i båt. Det er faktisk viktigere for meg enn om de har en Båtførerlapp i lomma.

 

Denne lappen har først og fremst en symbolsk verdi for våre folkevalgte, i mangel på mot til å virkelig ta fatt i problemet.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Om en evner å heve seg litt opp og se det hele i et større perspektiv, mener jeg fortsatt at båtførerprøven var et politisk utspill som ble tvunget frem av formange ulykker til sjøs.

 

Man kan selvfølgelig si at selv en ulykke er en for mange, men er det så mange? Og hvor mange av de ulykkene har vært unngått hvis båtfører hadde avlagt båtførerprøven? Ja, vet vi egentlig noe om de hadde avlagt båtførerprøven eller ikke? Forsikringspremiene går ikke opp, antall fatale ulykker går ned, antall båter og førere/bruk øker så i sum er vel ikke dette en negativ utviukling, men tvert derimot?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Poseidons arbeid er flott, selvom jeg ikke har kommet meg til ham enda :blush: .

Men, hvis man reduserer ulykker med sertifikater, ville man ikke hatt ulykker på veiene, da alle som skal føre motorisert redskap på veien må ha sertifikat for det kjøretøyet man fører.

Men de som er i risikosonen for å havne i ulykker, vil være utsatt enten de har båtførerbevis eller ei. Akkuratt som når en bilist får beslaglagt lappen for fyllekjøring. Dette stopper ham ikke fra å kjøre i fylla igjen. Når vedkommende setter seg bak et ratt etter å ha drukket, tenker vedkommende ikke på at de har lappen eller ikke. Slik vil det være på sjøen også. Kjekk Kjekkesen med den nye store båten sin, vil være like selvgod og oppesen, selv etter kurset og båtlappen i lomma. Han vil kanskje også tenke at: "Nå har jeg jo lært meg hvordan jeg kjører denne båten, så da skader det ikke med disse fem konjakkersene før jeg kjører".

Så kan man snu på flisa. Istedet for å være så imot båtførerbeviset, kan man tenke at det beløpet man bruker på å anskaffe beviset, er inntjent etter første forsikringsbetaling, i form av rabatt...

Så slutt å krangle om bagateller og gå ut og nyt sola :wink: !

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Poseidons arbeid er flott, selvom jeg ikke har kommet meg til ham enda :blush: .

Men, hvis man reduserer ulykker med sertifikater, ville man ikke hatt ulykker på veiene, da alle som skal føre motorisert redskap på veien må ha sertifikat for det kjøretøyet man fører.

Denne påstanden er vel litt søkt... Har du noe som underbygger din påstand her da.?? For min del så mener jeg at det er sannsynlig at en ville hatt flere ulykker om en ikke hadde obligatoriske sertifikater, kun satset på at de som ferdes på veien hadde tilegnet seg nok lærdom uten å måtte dokumentere dette på en eller annen måte.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...