Jump to content

Trenger jeg båtførerbevis for å føre en båt med 40hk?


Sjøogvind

Recommended Posts

Men i dette tilfellet gjør jeg allikevel et unntak. For den avtalen jeg viste til er allerede signert av departementet og jeg har selv fått den oversendt via www.oep.no

Du står selvfølgelig fritt til å gjøre det samme, hvis du skulle føle et behov for å ha dekning for dine påstander istedenfor å slenge skitt.

Du godeste Poseidon.

Du kommer jo med null og nix.

Kan du ikke heller dokumentere hvor i denne avtalen det står at prøven skal gjøres

obligatorisk og grensen flyttes til de født før 1970, senere 1960 ?

Den europeisk normerte båtførerprøven har da ingenting med dette å gjøre.

 

 

Link to post
Share on other sites

En kan jo også si at problemstillingen din er høyst forbigående....

Det er også mitt tips. Det var politisk "tungt nok" å få innført påbudet i det hele tatt. Problemene står i kø om man tar med mange eldre. Jeg synes jeg f.eks. hører min svigerfar som har vært fisker i "hundre år" men ikke har beviset - og alle lettvinte journalister og politikere som hiver seg på og sier at dette går bare ikke an!

 

Mitt råtips er at 1980 består, og at tiden løser etter hver problemet helt og holdent. Ikke idéelt, men minste motstands vei... Det er nok enklere å pålegge de yngre sånne krav enn en 40-50-60-70-åring. Man blir normalt ikke mer fleksibel med årene...

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har nok helt rett Ronald. Dette blir stående.

 

At noen båtkurselgere forsøker nærmest å skremme folk til å ta kurs med hentydninger

til at dette blir vanskeligere å gjennomføre i fremtiden er direkte usmakelig.

Men de om det.

 

Noen er kåtere på pæng enn andre.

 

 

Link to post
Share on other sites

Noen er kåtere på pæng enn andre.

 

Merkelig at folk skal klare å gjøre dette til en negativ sak mot folk som holder kurs.. Akkurat som det er de som er de stygge ulvene her.

Jeg jobber som los og ser MYE rart spesielt om sommeren. Båtførerprøven skulle vert obligatorisk MED praksis. Mange som ikke forstår at en båt på 150m trenger mer plass en snekka.

 

Skal i neste måned holde mitt første kurs (VHF), etter at NSSR spurte meg. De har spurt før men har hatt kvaler for om jeg passer til å holde kurs. De hadde fått så mange forespørsler om kurs og ingen ville holde her i sSnnfjord. Jeg blir ikke rik akkurat, men det er ikke min motivasjon heller. Jobben som los gir meg til mat på bordet. Om tilbakemeldingene etter første kurset er bra vil jeg ved forespørsler stille opp når jeg kan senere. Tjener mer på å ta en "ekstravakt" som los en dag enn kurset.

 

All ære til de som jobber med dette fulltid og gjør sjøen til et tryggere sted for oss som ferdes her.

Link to post
Share on other sites

Merkelig at folk skal klare å gjøre dette til en negativ sak mot folk som holder kurs..

xxxx xx xxx xxxxxx xxxx xxx xxx xx xxxxxxx xxxxxxxx.

xxx xxx xxxxxxxxx xxxx xx xxxxx xxxxx xxx xxxxxxxxxxxxxx, xxx xx xxxx xxx xxx xxxx xx.

xxx xxx xxxxxxx xxxx xxxxxxx xxx xxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxx xx xxx xxxxx.

Kommentar fra moderator: Personangrep slettet

 

 

Link to post
Share on other sites

Merkelig at folk skal klare å gjøre dette til en negativ sak mot folk som holder kurs.. Akkurat som det er de som er de stygge ulvene her.

......

Skal i neste måned holde mitt første kurs (VHF), etter at NSSR spurte meg. .....

 

Da kunne det jo passe om du nevnte hvem som lot deg få full innsyn i det kurset som er utviklet gjennom flere år, inklusive det komplette settet med overheader for hele VHF-kurset :giggle: :giggle:

Penger har i den forbindelse ikke vært noe tema, og kommer heller ikke til å bli det

:wink: :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Da kunne det jo passe om du nevnte hvem som lot deg få full innsyn i det kurset som er utviklet gjennom flere år, inklusive det komplette settet med overheader for hele VHF-kurset :giggle: :giggle:

Penger har i den forbindelse ikke vært noe tema, og kommer heller ikke til å bli det

:wink: :wink:

Joda Poseidon. Takker for det. Råd og vink fra de som er erfarne kursledere må en ta med seg. Vil jo gjøre kurset best mulig.. :thumbsup:

Men nå er vi vel OT.

Link to post
Share on other sites

..... Det er vel ingen grunn til hemmeligholdelse ?

 

Nei, det er slett ingen grunn til hemmeligholdelse, tvert imot!

Det er derfor jeg har oppfordret deg til å be om fullt innsyn via www.oep.no

 

Her kommer noen sentrale momenter som "copy/paste" fra pdf'ene, beklager plassbruken, men det er visst nødvendig for å opprettholde min troverdighet:

 

 

 

Deres ref

Vår ref

Dato

200804439-9/THP

18.03.2011

Norsk tilslutning til det internasjonale båtførersertifikatet

Vedlagt følger kopi av brev fra Nærings- og handelsministeren til Eksekutivsekretæren i De forente nasjoners økonomiske kommisjon for Europa, UNECE, hvor det informeres om at Norge godtar Resolusjon nr. 40 om International Certificate for Operators of Pleasure Craft, fastsatt av UNECE.

 

- - - -

 

Mr. JÁN KUBIŠ, Executive Secretary General

UN Economic Commission for Europe

Palais des Nations

CH - 1211 Geneva 10

Switzerland

Your ref

Our ref

Date

200804439-7/THP

18.03.2011

Dear Mr. KUBIŠ,

Acceptance by (the kingdom of) Norway of the International Certificate for Operators of Pleasure Craft (ICC)

Introduction

I am pleased to inform you that Norway has decided to accept Resolution No. 40 and its annexes, adopted by the Working Party on Inland Water Transport on 16 October 1998 and later amended, regarding the International Certificate for Operators of Pleasure Craft, as from the 1st of January 2012.

By Regulation 3rd of March 2009 no. 259, Norway introduced the requirement of a national Boating Licence (båtførerbevis) for boats with engines with horsepower more than 25 or with hull length (Lh) more than 8 metres (and up to 15 metres). This is a requirement for persons born after the 1st of January 1980 and voluntarily for persons born prior to this date. This licence is issued after successfully completing a written exam. In section 13 of that regulation it is also set forth that holders of the coastal certificate issued in accordance with resolution no. 40, is recognized as equal to the national Boating Licence. The recognition is only valid for pleasure craft with hull length (Lh) less than 15 meter. The regulation entered into force on the 1st of May 2010.

 

Competent authority and format of certificates The Norwegian Maritime Directorate will be the competent authority for authorizing and issuing ICC to Norwegian citizens and residents who satisfy the requirements of Annex I to the resolution.

The chosen format of the international certificate is given by ISO/IEC International Standard 7810 (Annex 3 to res. 40).

The contact detail of the competent authority is: The Norwegian Maritime Directorate PO Box 2222 5509 Haugesund Norway Phone + 47 52 74 50 /fax + 47 52 74 51 Procedure for issuing ICC

The ICC will be issued on the basis of the Deck officer class 5 craft certificate and the national Boating Licence in addition to the practical exam(s), as described below. Norway intends initially to issue ICC for coastal waters for motor- and sailboats to holders of the Deck officer class 5 craft certificate and the national Boating Licence (see appendix for detailed descriptions of the requirements to obtain these licences). The size limit of the craft that can be mastered with the issued ICC will correspond to the limits in the national Boating Licence, which is 15 meter hull length (Lh).

The bearer of a Boating licence will have to supplement this national licence with a medical certificate, in addition to the practical exam in navigation and boat handling in order to be issued an ICC for coastal waters. The physical requirement will be met by a medical examination conducted by a registered physician. It will include mental health, vision and hearing tests. The practical exam must be conducted by members of a boating organization or maritime school, all approved by the Norwegian Maritime Directorate. The bearer of the Deck officer class 5 craft certificate will have to take a practical exam to satisfy the requirements for the ICC, unless a practical exam was taken when the Deck officer class 5 craft certificate was obtained. The other requirements for the ICC, including health requirements, will have been satisfied by those who have the Deck officer class 5 craft certificate.

For applicants wishing to travel on the inland waterways, Norway intends to make available a supplementary exam with CEVNI, for traffic- and other regulations relevant for safe passage there. However, this is not likely to be made available in the immediate future.

 

The Norwegian Maritime Directorate will check the relevant information of the applicants and produce and issue the ICC cards according to ISO 7810.

Norway will accept all ICC issued to visiting operators of pleasure craft given that they are issued to operators using craft with hull length (Lh) less than 15 meter. Further information

If you require any further information regarding the Norwegian acceptance of resolution no. 40, please do not hesitate to contact our senior adviser Mr. Terje Hernes Pettersen at the Ministry of Trade and Industry on + 47 22 24 04 77 /THP@NHD.DEP.NO

 

- - - -

 

Curriculum for the national Boating Licence

The curriculum for the boating licence consists of three main parts:

1. General seamanship

2. Rules and regulations

3. Navigation and chart interpretation

The training shall in the best possible way provide the candidates with knowledge as indicated in the following areas:

1. General seamanship

The candidate shall be familiar with:

a) appropriate safety equipment in recreational craft and correct use of it

b) that different types of craft may have different areas of use

c) the significance of not overloading the boat

d) the significance of correct trim, sufficient stability and proportionate engine power

e) the significance of good maintenance of boat, engine, rigging and equipment

f) rules for safe and secure mooring in addition to arrangements for the anchor

g) fire hazards, causes of fire, fire fighting and precautions to avoid fire

h) common practice, significance of own behavior for others safety and well-being

i) important environmental considerations such as oil spills, birds nesting grounds, littering and noise harassment

j) use of cellular phone and VHF radio at sea

k) assistance and towing

l) emergency situations, sea anchor, precautionary rules, use of distress signal, alarm call service, rescue service

m) life saving

n) flag rules

o) responsibility and insurance

2. Rules and regulations

The candidate shall have good knowledge about the international collision regulations (COLREG) with respect to the following:

a) steering and sailing

b) lights and shapes

c) conduct of vessel in restricted visibility

d) sound and light signals

e) emergency signals

f) rules for Norwegian waters

g) the most important rules and regulations that pertain to pleasure craft, including CE-marking of boats.

3. Navigation and interpretation of charts

a) the most important navigation marks, how they appear in the chart, and how to use them for navigation.

b) the construction of charts and the use of symbols

c) how the compass functions

d) causes of magnetic variation and deviation and how to deal with it

e) lighthouse characteristics and how they are shown in charts. The use of lighthouse sectors

f) possibilities and limitations with the use of electronic instruments

g) tides and currents

The candidate shall by doing calculations demonstrate that he/she:

h) can find directions by use of compass, and is able to use charts and compass combined.

i) can determine the magnitude of deviation at different courses by using leading lines.

j) can determine position by cross-bearing

k) can calculate speed and distance

 

- - - -

 

og som sagt: jeg sender med glede de komplette dokumentene som er mottatt fra departementet.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja, slik forsto jeg det også, Ehak. Om det stemmer er det nok også en interresant sak for media, så her kan noen sanke tips-penger om det stemmer :smiley:

 

Selv håper jeg reglene forblir som de er nå.. Jeg er født før '80, og leser gjerne båtfører pensum, men vil helst slippe å punge ut flere tusenlapper for et diplom.

Redigert av ohm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dummeste jeg har hørt

 

Mulig et skudd i blinde , men Mix spør om noe som enda står ubesvart. Derfor tør jeg bruke samme strategi som Poseidon og anta. Mulig jeg må unskylde meg når alle fakta ligger på bordet , men enda ser jeg ikke noen grunn til det.....

 

Og hvis det er det dummeste du har hørt ,da har du ikke hørt mye dumt. Eller og levd skjermet for all kommunikasjon siden barndommen. :flag_bp:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg du har feil oppfatning av hva det koster å avlegge eksamen.

 

Da leser du pensum og tar en tur innom redningsselskapet sine kontor (eller andre godkjente) og avlegger eksamen som privatist. Da slipper du unna med eksamensgebyret.

 

Det er IKKE KRAV til kurs, men bestått eksamen eller prøve som det kalles.

Link to post
Share on other sites

Begynner å lure på hva som egentlig foregår i denne tråden. Jeg regner Poseidon for å være en av de store kapasitetene i Norge på dette med kurs, opplæring og kunnskapsspredning for oss som synes det kan være greit å vite litt om forsjellen på røde og grønne staker m.m.

 

Jeg har selv hatt gleden av å delta på en "seanse" hos Poseideon for en del år siden, og det er det beste arrangementet jeg som båteier noen gang har vært med på. Kombinasjonen teori, praksis, sosialt samvær og utradisjonelle metoder (råning med gammel slepebåt m.m) passet hvertfall meg perfekt selv om jeg hadde denne lille lappen man strides så mye om i lomma fra før av.

 

Ikke ble jeg flådd for penger heller. Tvert imot. Lommeboka var omtrent like tykk eller tynn da jeg kom til Stavanger som da jeg dro derfra. :easter:

Link to post
Share on other sites

Du godeste Poseidon.

Du kommer jo med null og nix.

Kan du ikke heller dokumentere hvor i denne avtalen det står at prøven skal gjøres

obligatorisk og grensen flyttes til de født før 1970, senere 1960 ?

Den europeisk normerte båtførerprøven har da ingenting med dette å gjøre.

 

 

Det gjør jeg med glede.

 

Jeg venter ennå...

 

 

Link to post
Share on other sites

Poseidon er vel Sjefen med stor S her (all ære ) :flag_bp: . Men at også sjefer med stor S får kritiske spørsmål på ett anonymt båtforum er vel ganske naturlig når Sjefen "strør" :sweat: om seg med antagelser?

Jeg aner ikke hva som er riktig , men når Mix spm blir politikerbesvart kan man jo lure på om Mix har en sak?

Eller skal ikke utsagnene til Poseidon kunne diskuteres i det hele tatt?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Du verden, hva man trenger for å kunne kjøre båt. Jeg gjør mitt beste og skulle det gå galt, så kommer det sikkert av at jeg er østlending.

 

Spøk til side. jeg har selv båtfører prøven. Tok den da jeg var veldig ung, har også kostet på både døtre og min vakre kone dette beviset.

Om båtførerprøven gjør deg mer egnet for å føre båt er jeg meget skeptisk til.

 

Kravet er i all hovedsak en politisk vending, for at våre kjære politikere skal kunne fremstå som handlingskraftige.

Dette passet selvfølgelig også de som utøver komersielle (kurs) biten utmerket.

 

Ønsker alle en trygg og sikker båtsesong :smiley:

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

...Jeg venter ennå...

 

Mener å ha hørt / sett den uttalelsen fra sjøfartsdirektør Akselsen tidligere.

 

Samme tendensen har vi tydelig sett fra andre områder, hvor nye regler / begrensninger skulle innføres, f.eks. grenser for elektromagnetisk stråling (Statens Strålevern); De startet med grense på 100 µTesla/ døgn for "hvermannsen". Dette for i det hele tatt å få gjennom bestemmelsen / direktivet. (Et nivå jeg mente var alt for høyt!)

I dag er grensen satt til 0,3 µTesla... (For alle nye hus...)

 

Å beskylde Poseidon for å drive skremselspropaganda er pent sagt grovt, og uten hold i virkeligheten. Han har alltid vært opptatt av sikerhet på sjøen til alles beste. Jeg avholder sjøl kurs (innen andre fagområder) og vet hva slags arbeide som ligger bak; Det hans kurs koster, er mye mindre enn hva andre tar, samt at innholdet er meget bra!

Mange kan sikkert lese seg til stoffet som privatist, OG bestå. Spørsmålet er hvor mye som sitter igjen etter et slikt stunt, i forhold til kurs med praksis.

 

Må si at jeg liker dårlig den holdningen som enkelte her legger for dagen. Har du aldri blitt bekyldt for å være "møteplager" Mix? :rolleyes:

 

...Om båtførerprøven gjør deg mer egnet for å føre båt er jeg meget skeptisk til.

Hva bygger den skepsisen på da? At bedre kunnskap om båt og kjøreregler + sikkerhet ikke betyr noe?? :crazy:

 

...Kravet er i all hovedsak en politisk vending, for at våre kjære politikere skal kunne fremstå som handlingskraftige.

Skal sitere et annet innlegg i denne strengen: "Det dummeste jeg har hørt"!

 

...Ønsker alle en trygg og sikker båtsesong :smiley:

Er det dette men kaller en digresjon?? :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...