Jump to content

Bunnstoff på metallkjøl og ror


tobixen

Recommended Posts

Nå er seilbåten på land, og der hører den jo ikke hjemme :-)

 

Jeg har sett over bunnen, fjernet det som var av rur og skjell, kostet den lett og strøket på nytt lag med Biltemas bunnstoff på glassfiberen. Det er jo kobberbasert, har man det på metall blir det problemer med rust så vidt jeg har skjønt. Hva gjør jeg med kjølen og roret? Alt av spesialiserte båtbutikker i Tromsø er stengt i påsken - finnes det noe på biltema eller clas ohlson som kan brukes? Skal propellen behandles på noe vis?

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hm, varslingen på denne tråden virket ikke helt som den skulle, så jeg så ikke svaret før nå. Hm.

 

Det jeg har funnet ut selv er at folk flest har "vanlig bunnstoff" på kjølen (i mitt tilfelle går jeg for biltema denne sesongen - tilsynelatende samme som forrige eier brukte), men metallet skal være såpass dekt av glassfiber og/eller primer at dette ikke er noe problem ... så jeg tenker á pusse ned den nederste delen av kjølen litt bedre, legge et nytt lag med glassfiber utpå, ny primer og bunnstoff. Høres det fornuftig ut? Eller skal jeg skippe glassfiber og bare legge primer?

 

"thynner 7"-basert bunnstoff ... er det en stavefeil, kanskje? Eneste jeg finner på google når jeg søker etter "thynner bunnstoff" er denne forumposten. "thynner 7" ga heller ingen gode resultater. Hm.

 

Jeg ser Jotamastic bli anbefalt flere steder og at folk legger bunnstoff rett på denne. Kanskje jeg går for denne på kjølen da ... og kanskje roret også? Men roret er hult og er i ferd med å "gå opp i liminga" - dersom det er meningen at det skal være fylt med luft har jeg en stor jobb forran meg med å tette roret.

Link to post
Share on other sites

Enkelte båter har kjølen innbakt i glassfiber/plast. Da behandler du kjølen akkurat som resten av skroget, og du fikser seff. skader på glassfiberen med glassfiber og gelcoat. Hvis du har en jernkjøl som ikke er plastet inn, bruk tokomponent primer og bunnstoff utenpå. Hva som er beste primer vet jeg ikke, men Seajet, Hempel, Jotun osv er sikkert alle omtrent like gode.

 

Hvis det er snakk om å gjøre mer enn bare å flekke litt i påvente av å ta det ordentlig senere, pusser/sliper du vekk rust ordentlig, rengjør og fjerner evt. fett osv. med aceton og legger på primer, heller et strøk for mye enn for lite enn det produsenten anbefaler. Bunnstoff kan med fordel påføres før siste primer-strøk har tørket ordentlig, dette gir bedre vedheft. Etter priming er det mange som legger på et «markørlag» med bunnstoff i en kontrastfarge før de påfører to strøk med «riktig» farge. Dermed er det lett å se hvor bunnstoffet begynner å bli tynnslitt.

 

Når det gjelder type bunnstoff blir det først og fremst et spørsmål om hvaslags stoff det er på båten fra før av. Mest sannsynlig er det selvpolerende, og da kan du fortsette med det. Hardt stoff oppå selvpolerende er ikke så god ide, men omvendt går bra.

 

Ror pleier å være skumfylte, og ikke tomme. Lag noen dreneringshull så vann kan renne ut, la stå og tørke og tett sprekker og hull med epoxy, deretter prime og stoffe.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Enkelte båter har kjølen innbakt i glassfiber/plast. Da behandler du kjølen akkurat som resten av skroget, og du fikser seff. skader på glassfiberen med glassfiber og gelcoat.

 

Ja ... du har vel rett i det. Men det er antydninger til rustskader nederst på kjølen. Jeg vurderte det slik at det bare var å guffe på med bunnstoff på øverste del av kjølen, nederste del av kjølen er pusset ned ... jeg hadde tenkt å legge primer rett på, men bør vel vurdere å legge på litt glassfiber/gelcoat.

 

Hvis det er snakk om å gjøre mer enn bare å flekke litt i påvente av å ta det ordentlig senere, pusser/sliper du vekk rust ordentlig, rengjør og fjerner evt. fett osv.

 

Båten var billig da jeg kjøpte den, og jeg har flere generasjoner med landkrabber bak meg, så jeg føler meg ganske sikker på at båten kommer til å bli totalhavarert eller synke før eller senere :diving: Mao, det holder vel med litt flikking i denne omgangen.

 

Ror pleier å være skumfylte, og ikke tomme. Lag noen dreneringshull så vann kan renne ut, la stå og tørke og tett sprekker og hull med epoxy, deretter prime og stoffe.

 

Hm ... tenkte det kanskje kunne vært en ide å sveise? Men dersom det er noe skum inni er kanskje ikke det så smart?

 

Tror ikke det er nødvendig med dreneringshull, roret har hatt rikelig med lufting over vinteren ... det fremkommer kanskje ikke så godt fra bildet, men roret er sprukket opp langs ryggen, og det er blitt et hull nederst/bakerst:

cimg8634.jpg.

 

Jeg startet opp en separat tråd for roret, men jeg valgte visst feil emne på tråden, og er ganske ensom der:

https://baatplassen.no/i/topic/79454-reparasjon-av-ror-paa-grenada-1978-24/

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...