Jump to content

Oppussing av en Spjærøykrysser


Gali

Recommended Posts

Vi pusser opp vår Spjærøykrysser fra Halden. Det blir litt av et arbeid, men vi er klar for litt blod svette og tårer. Lurer på om det er noen her inne som har erfaringer med Spjærøykryssere. Kjente problemer, ting å huske på, generelle tips?

 

Har også opprettet en blogg her inne der dere kan se litt mer av båten og fremskrittene våre: https://baatplassen.no/i/blog/513-geir-atle-og-linda-spjcroeykrysser-sant/

 

305.jpg

dscn1383.jpg

 

 

Vi tar imot alle tips og råd dere kan gi oss :D

Følg oss gjennom blod, svette og tårer når vi nå har gått igang med å pusse opp trebåten vår :D

 

Bloggen vår her på Baatplassen.no - Vi pusser opp en Spjærøykrysser

Link to post
Share on other sites

Kanskje noen tips å hente i denne tråden....?:

 

https://baatplassen.no/i/topic/29275-vanvittig-spjcroeyprosjekt/

 

 

Hehe denne ligger allerede som favoritt og leses flittig :) Men takk allikevel :)

Følg oss gjennom blod, svette og tårer når vi nå har gått igang med å pusse opp trebåten vår :D

 

Bloggen vår her på Baatplassen.no - Vi pusser opp en Spjærøykrysser

Link to post
Share on other sites

Kjekk båt!

 

Tips og råd skal det nok bli en råd med, men legg gjerne ut mer bilder av skrog og innved så er det lettere å komme med noe fornuftig å si :wink: Noen tips og råd kan jo nevnes, selv om dere gjerne har sjekket opp litt på forhånd. Har mest erfaring med vestlandsbåter og fartøy, men har også jobbet en del med østlendinger. Det meste er rimelig likt, men det forkommer noen forskjeller på blant annet festemidler, skjøtemetoder og lignende.

 

Er Sabben ferksvannskjølt? Hvis ikke kan gjerne det være et prosjekt til vinteren. Er kjekkere med ferskvannskjøling, ikke er det så vanskelig å lage til heller (sløyfe av rør under båten). Sjekk ut Sabb-manualen for vedlikehold på motoren. Har hatt noen Sabber selv opp gjennom årene, kjekke og slitesterke motorer. Noe vedlikehold er det selvfølgelig, men så lenge de får diesel, luft, smøring og kjøling fungerer det meste.

 

Mye blåmann? Selv synes jeg det er en del av sjarmen med gammel trebåt, men for de som ikke liker det hjelper det å bleke blåmannen med hydrogenperoksid, Ferro-Bet rustvask eller den metoden jeg selv liker best (som også tar lengre tid); sause områdene inn med amerikansk terpentin. Tar tid, men har gode erfaringer med langvarig innsausing med amerikaner, blåmannen kommer ikke så raskt tilbake igjen som med de andre metodene. Slipper også tydelige blekere områder med amerikaner, noe som kan bli tilfelle med de andre metodene.

 

Råte av betydning? Snakker vi små råteflekker som ikke er i bærende konstruksjoner som spanter, esing og andre plasser treet bør ha styrke holder det ofte å sause inn med en godblanding av soppdreper, amerikansk terpentin og en passende olje (Owatrol, rå linolje eller lignende). En trebåt som er noen år vil alltid ha tilfeller av råtesopp, små eller store tilfeller. Det er ikke dermed sagt at det alltid er nødvendig å skifte ut treet, holder lenge å stoppe råten og ha kontroll på at det ikke blir verre. Det er alt for mange ferske trebåteiere som finner noen små råteflekker og river vekk spanter og hud som om det skulle være svartedauden selv de sto ovenfor. Så gir de opp hele båten etter mange forsøk på å pusle sammen igjen skuta med friskt treverk. Så ikke bli redd om dere finner litt råte :wink: Skulle det være mer alvorlige tilfeller, f.eks. i spant, går det ofte an å skifte ut deler av spantet og lime inn friskt treverk med epoksylim. Det er den "lette" metoden. Det beste er selvfølgelig å skifte ut hele spantet, men det krever litt mer arbeid, tilpassing og kunnskap. Alt er mulig, så skulle det være krise er det jo bare å spørre om hjelp.

 

Mener ikke at man absolutt ikke må "totalrenovere" trebåter, men at det oftest blir mer arbeid enn eierne hadde sett for seg på forhånd. Som de sier: "grave du i drid vil du finna drid" :wink: Kan man gjøre enkle grep og reperasjoner for å få en båt til å vare minst 20 år til er det gjerne bedre enn totalrenovering over flere år der man ikke får brukt båten. Så klart, verneverdige båter og fartøy blir noe annet. Det er også kjekt å fikse noe selv, den dimmensjonen med renovering skal ikke glemmes. Så lenge man vet litt hva man går til på forhånd. Så hvis dere finner mye tjafs i trevirket er det selvfølgelig fullt mulig å fikse alt, men det krever mye og strukturert arbeid og ikke minst kunnskap og stå-på-vilje.

 

Ville sjekket festemidlene, spesielt under vannlinja. Sannsynligvis er deler av den kravelte huden spikret, men den kan også være skrudd med messingskruer eller trenagler. Kan se ut som det er brukt trenagler til feste på spantene på et av bildene på bloggen din, men er ikke lett å se så lenge det ikke er nærbilder. Uansett er ikke trenagler vanlig festemiddel i endene av borda der de går inn i spunningen. Spiker kan ha rustet og trenge utskiftning, varer fra ti år og opp avhengig av blant annet galvanisk tæring (strøm ombord er ikke alltid like bra for festemidlene dessverre). Messingskruer er mer er østlandsfenomen og må skiftes regelmessig med mindre de er av god kvalitet.

 

Sjekk også skroggjennomføringer, slik som eventuelt kjølevannsinntak osv. Ikke uvanlig at disse er av enten jern eller bronse og at de etter noen år trenger utskifting.

 

Tenker dere skrape ned hele bunn også? I så fall, får dere tak i den gode gammeldagse blymønja er den ypperlig grunning for bunnstoffet. Finnes flere andre malinger/grunninger som også er gode, men blymønja beskytter treet godt. Er vel egentlig blitt noenlunde forbudt nå, men vet det fremdeles er å få tak i :wink: Vanlig kobberstoff fungerer greit til slutt. Selvpolerende bunnstoff krever litt fart og jevnlig bruk for best effekt, så med mindre dere tenker å konventere båten til speedbåt fungerer det bedre med kobberstoff.

 

På innsiden under vannlinja foretrekkes mye forskjellig, det viktigste er uansett at det ikke blir stående ubehandlet. Noen maler innsida med blymønje, Black Varnish eller vanlig utendørs oljemaling. Fordelen med dekkende strøk er at det blir lettere å holde rent nedi renna. Vil dere ikke male går det også an å olje godt, eventuelt med en herdende olje til slutt. Treet vil bli fuktig uansett hva man behandler med, men saltvann er ikke farlig for tre. Det er verre med ferskvann, så beskyttelse mot ferskvann med god impregnering er lurt.

 

Over vannlinja utvendig finnes det mange gode produkter å bruke. Vet dere hva som er brukt tidligere? Er det blitt brukt kokt linolje/tjæreblanding begrenser det hva som kan bli brukt videre. Mange produkter vil "koke opp" dersom linolje/tjæreblanding er brukt før, men det kan dere jo spørre forhandleren av hvert enkelt produkt hvordan det vil reagere i tilfelle linolje er brukt tidligere. Selv har jeg gode erfaringer med flere typer behandlinger, blant annet tjæreblanding (tretjære, rå linolje og amerikansk terpentin). Denne behandlingen blir mørkere med årene og kan oppleves som seig på varme dager, men beskytter godt, lukter godt og er en tradisjonell måte å behandle treverk på. Krever at dere sauser inn jevnlig, men fungerer bra på båter som blir brukt røft der ikke blanklakkert utseende er av betydning. Owatrol D1 (olje) og D2 (lakk) er en metode som gir lysere tre enn tjære. Man metter treet med D1 og så noen strøk med D2 oppå der igjen. Blir blankt og holdbart hvis skikkelig gjort, dere trenger ikke skrape vekk D2'en for nye strøk på mange år med mindre båten behandles røft. Det holder å slipe lett over og gi et nytt strøk D2 når det trengs (trengs ikke hvert år ved fin behandling). Jotun har også et lignende produkt som består av olje og lakk. Noen sverger til Benarolje eller lignende mykoljer, en myk olje som dekker som en lakk. Benaren beholder glansen lenge, men tåler lite mekanisk slitasje. Brukes ofte slik at man blander Benaren med amerikansk terpentin de første strøkene for god inntrengningsevne. Så ren Benar de siste strøkene. Ravilakk brukes mest til hardere tresorter. Alle behandlingene forutsetter at tidligere behandling er skrapt vekk på forhånd. Som dere ser finnes mange metoder, det gjelder bare å velge en av dem som passer til hva dere tenker bruke båten til og gå for denne.

 

Over vannlinja innvendig brukes gjerne en diffusjonsåpen olje. En god regel med trebåt er at kun en av sidene (utvendig eller innvendig) skal være helt tett. Det vanligste er at den innvendige siden er diffusjonsåpen. Da slipper man at fuktighet blir stående inni treet og føre til blåmann, sopp og råte. Bruker du Owatrol på utsiden fungerer D1 fint på innsiden. Tjæreblanding er diffusjonsåpen og kan brukes både innvendig og utvendig. Innvendig kan den smitte av på klær og slikt, derfor går det an å enten olje/lakke innvendig med en myk lakk eller male. Selv liker jeg ikke å male innvendig da malinga skjuler tilstanden på treet i spanter, knær og hud. Men er overflatebehandlingen utvendig tilstrekkelig diffusjonsåpen trenger det ikke være noe problem med maling innvendig. Har brukt en kombinasjon, spantene har blitt malt og huden oljet. Fordelen med olje på innsiden er at den kan tynnes med amerikaner og påføres med trykkanne/spruteflaske. Mindre arbeid funker bra :thumbsup: Det kan være en fordel å blande noe soppdreper i olja som påføres innvendig. Enten det er klar Antiparasitt eller andre oljebaserte typer. Soppdreperen trenger inn i treet sammen med olja og hindrer råte. Brukes så klart med måtehold innendørs hvis dere tenker lage tett overbygg. Ikke bra å sove i mye soppdreper :puke:

 

Det er bare å spørre nærmere om blandingsforhold og framgangsmetoder hvis nødvendig. Også angående konstruksjon og framgangsmåte for utskifting av spanter, hud, stevn og lignende, er alltid kjekt med trebåtprosjekter. Ser ut som et fint prosjekt dere har satt i gang med, det er bare å stå på og legge ut masse bilder :thumbsup:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Åh snakka meg om masse gode råd :) Denne teksten er jo nesten som bibelen for trebåter :) Jah motoren er ferskvannskjølt. Har ikke funnet noe nevneverdig råte enda. Er littegranne råte der det gamle styrehuset var festet til dekk, så mulig at noen av disse skal skiftes :) Akkurat nå holder vi som sagt på å fjerne all tidligere lakk ol på skroget slik at vi kan starte med blanke ark. Vi har funnet en kar som selger kvalitets linolje, så kjøper nok inn en 25liters dunk med det slik av vi kan mette treverket før vi behandler videre :) Nye bilder av innsiden av båten blir lastet opp ikveld og imorgen :) Tuuuusen takk for alle disse rådene....lover å holde deg oppdatert med bilder ol igjennom hele prosessen :) Så fra en rogalending te ein aen....du e ein reddane engel :D

Følg oss gjennom blod, svette og tårer når vi nå har gått igang med å pusse opp trebåten vår :D

 

Bloggen vår her på Baatplassen.no - Vi pusser opp en Spjærøykrysser

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...