Jump to content

Dieselfilter uten filter? (med bilde)


Bjørn-V

Recommended Posts

Driver med vårpussen og går over motoren. Fant ut at dette må være dieselfilteret, så tok det ut for å se nærmere på det. Det var en del gugge i bunn av boksen, men betyr det automatisk at det er dieseldyr i tanken? Det som var i bunnen her var garantert noe dieseldyr, men det samler seg vel lett i et filter som dette.

 

Men skal ikke diselfilter ha et filter i seg? eller er dette en annen type? Se på bildet og vurder selv. jeg skulle jo tro det skulle vært et filter i nederste del av filteret der, men det var det ikke. Tenker kanskje øverste del fungerer som et filter istedefor.

 

Ett spørsmål til, skal koble til dieselforsyning til diselvarmenen, Eber D2, kan jeg koble meg på med et T-stykke ETTER filteret? Stigerør i rett i dieseltanken blir vanskelig. Båten er forøvrig enn sollux 24 Ac med Yanmar 33hk motor.

 

på forhånd takk :)

 

DSC06211.jpg

 

DSC06212.jpg

Redigert av Bjørn-V (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det skal nok sitte et filter der ja.

 

Angående det med ebern ville jeg hatt egen dieseltilførsel til denne. både med tanke på at det kan bli kluss med motoren når ebern drar diesel samtidig, men mest fordi jeg kan tenke meg at dieselpumpa på motoren er såpass kraftig at ebern ikke vil klare å suge diesel med motoren i gang.

Men dette er bare mine teorier, jeg har absolutt ikke prøvd dette i praksis.

Link to post
Share on other sites

:sailing:

Dette er en vannavskiller. Det skal ikke være noe filter i denne. Filteret følger etterpå i tilførselsesrekken.

"Sedimenter" betyr at den lar urenheter synke til bunnen og du bør med visse mellomrom åpne skruen i bunn og tappe av eventuelt vann og slam. Tørk vannavskilleren ren, skift eventuekt pakning og monter den som den sto før.

Kan være en fordel å fylle opp med ren diesel så slipper du så mye lufting av dieselsystemet

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja og skulle så i tilfelle den lille dieselpumpa til eber være sterk nok vil kanskje ikke motoren få nok. jeg kommer nok til å prøve det først hvertfall. Det er kun 1m fra den slangen og til eber`n , så kort og lettest vei for meg der. Det fulgte heller ikke med stigerør i monteringsettet til eberen, så måtte kjøpt det ved siden av.

Link to post
Share on other sites

Haba : Du virker bombesikker ? :wflag: Det er jo som du sier, sitter en plugg i bunn av filteret som er til tapping, men fikk den ikke opp ved første forsøk, så tok ut hele greia. Da setter jeg den tilbake igjen, men diesel , og kobler meg på med Eber`n rett etter uttaket :)

Link to post
Share on other sites

Haba har nok heilt rett, eg hadde slike vassutskiljar i begge mørebasane mine og har bytta vass-separator til denne

 

vassseparator.jpg

 

Då har du full oversikt frå utsida kva som er i dieselen din. og så brukar eg denne filterhaldaren til dieselfiltera

 

dobbel_filterhaldar_med_filter.jpg

 

Då kan du velge nytt filter ved å bare slå over krana, kjekt når du er i fart og sjøen er grov :sailing: og har fått rota opp grums i tanken. Då er det kjekt å ikkje ligge oppned og skifte filter. :headbang:

 

Dessutan er dette systemet omtrent halve prisen av racoor. :thumbsup:

 

Meiner Maritim har dette.

 

God Påske :cheers_wine:

Redigert av Batalden (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

 

... og så brukar eg denne filterhaldaren til dieselfiltera....

 

Jeg har samme opplegget og det fungerer. Jeg ser at det stort sett er 5 MY filter til denne. Jeg kunne tenkt meg 10 MY på disse da jeg har et på 5 MY på motoren. Finnes det 10 MY spin-on til denne i det hele tatt?

Link to post
Share on other sites

Eg har droppa filter på motoren og brukar bare desse Link for å sleppe dieselsøl rundt og på motor. Bytter nytt filter kvart år alikevel og sjaltar over til det filteret som ikkje vart brukt året før. Har bare trengt å svitsje over i fart ein gong før og det var før eg hadde fått renska tanken, rett etter eg hadde overtatt båten, det var i grov sjø :sailing: og det som var av dritt i tanken fylte både vannutskiljar og filter. Då lovpriste eg dette systemet slo over krana og kom til land uten problemer, reingjorde tank og vassutskiljar, bytta begge filtera og vips så var det tut og kjør igjen. :thumbsup:

 

Mykje av jobben er gjordt om ein får plasert systemet bak ei luke lett tilgjengeleg både for inspeksjon, service og ikkje minst reinhald. Kven er det som har bestemt at det på død og liv må stå på motoren. :confused:

 

Det er bare i eit tilfelde som eg veit om, at det bør stå på motoren og det er om det er under -20gr då ser eg fordelen med oppvarma diesel gjennom filtera. Men i eit motorrom, under dørk eller nær vannlinja kan ein ordne det slik at filtera står temperert.

 

Tilbake til grovfilter og finfilter, fyller ein mykje frå kanner og på ein traktor med dritt og møkk rundt tanklokk skal eg vera med på at det er lurt med begge delar, skjønt no har dei fleste gått vekk i frå det. Men på ein båt med 50-300 driftstimar i året med filterbytte kvart år......massevis med eit finfilter. :cheers_wine:

Redigert av Batalden (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme filter før, jeg forsto det ikke skulle være noe filter inni, da dieseldyr og skit lå seg i bunnen av beholderen. det kalles grovfilter/forfilter, så har du fin filter på motoren vil eg tro thumbsup.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Dette er ikkeno filter men en vann-utskiller som skal stå rett etter tank for å få bort ev. vann som måtte komme. Den bør tappes med jevne mellomrom slik at en får ut vann og opprettholder funksjonen som vann-utskiller.

 

Dieselfilteret står normalt nærmere motoren.

 

Jeg har sett samme opplegget på både Nidelv og Halco båter.

 

Marius

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale alle med dieselmotor i båten å bruke tilsetning mot dieseldyr. Ellers er det bare et tidspørsmål før du får grums i systemet. En kompis som kjøpte sprett ny bavaria hadde problemer etter en halv sesong! Og har du først fått det, må tanken tømmes og rengjøres. Møkkajobb. Smart det filteret med vender forresten :wink:

Link to post
Share on other sites

smaapala : Den er nok montert riktig, er nok bildet som juger. Øverste del ligger ned i nederste del, og skrues fast med en skrue i senter av topplokket og ned til bunnlokket.

 

Hva slags middel kan man bruke mot/forhindre dieseldyr? Fikk en dieseldyr test i posten i fjor, så får vel prøve ut den.

Link to post
Share on other sites

Har samme type på agregatet mitt,med filter inni.Det å sette dieselvarmeren rett på fra grovfilteret er null problem,har kobbla flere varmere på den måten.Siste var nabobåten her og den går som ei klokke enda,både varmer å motor .Webasto og VP 40 motor .....

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...