Bjørn-V Startet 23.April.2011 Del på Facebook Startet 23.April.2011 (redigert) Driver med vårpussen og går over motoren. Fant ut at dette må være dieselfilteret, så tok det ut for å se nærmere på det. Det var en del gugge i bunn av boksen, men betyr det automatisk at det er dieseldyr i tanken? Det som var i bunnen her var garantert noe dieseldyr, men det samler seg vel lett i et filter som dette. Men skal ikke diselfilter ha et filter i seg? eller er dette en annen type? Se på bildet og vurder selv. jeg skulle jo tro det skulle vært et filter i nederste del av filteret der, men det var det ikke. Tenker kanskje øverste del fungerer som et filter istedefor. Ett spørsmål til, skal koble til dieselforsyning til diselvarmenen, Eber D2, kan jeg koble meg på med et T-stykke ETTER filteret? Stigerør i rett i dieseltanken blir vanskelig. Båten er forøvrig enn sollux 24 Ac med Yanmar 33hk motor. på forhånd takk :) Redigert 23.April.2011 av Bjørn-V (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 Her skal det sitte ett innsatsfilter inne i filterkoppen. Står dt noe fabrikat på filterhuset? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Bjørn-V Svart 23.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2011 A.V Sedimenter Element - Made in England er det som står i den. kunne kanskje tatt det med til en marina i nærheten, evt fått tak i noe universal noe sted? Sitér dette innlegget Link to post
Vegardlw Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 det skal nok sitte et filter der ja. Angående det med ebern ville jeg hatt egen dieseltilførsel til denne. både med tanke på at det kan bli kluss med motoren når ebern drar diesel samtidig, men mest fordi jeg kan tenke meg at dieselpumpa på motoren er såpass kraftig at ebern ikke vil klare å suge diesel med motoren i gang. Men dette er bare mine teorier, jeg har absolutt ikke prøvd dette i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 (redigert) Dette er en vannavskiller. Det skal ikke være noe filter i denne. Filteret følger etterpå i tilførselsesrekken. "Sedimenter" betyr at den lar urenheter synke til bunnen og du bør med visse mellomrom åpne skruen i bunn og tappe av eventuelt vann og slam. Tørk vannavskilleren ren, skift eventuekt pakning og monter den som den sto før. Kan være en fordel å fylle opp med ren diesel så slipper du så mye lufting av dieselsystemet Redigert 23.April.2011 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn-V Svart 23.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2011 Ja og skulle så i tilfelle den lille dieselpumpa til eber være sterk nok vil kanskje ikke motoren få nok. jeg kommer nok til å prøve det først hvertfall. Det er kun 1m fra den slangen og til eber`n , så kort og lettest vei for meg der. Det fulgte heller ikke med stigerør i monteringsettet til eberen, så måtte kjøpt det ved siden av. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn-V Svart 23.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2011 Haba : Du virker bombesikker ? Det er jo som du sier, sitter en plugg i bunn av filteret som er til tapping, men fikk den ikke opp ved første forsøk, så tok ut hele greia. Da setter jeg den tilbake igjen, men diesel , og kobler meg på med Eber`n rett etter uttaket :) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 Haba : Du virker bombesikker ? Når Haba har rett er han bombesikker. De fleste skifter ut slike gamle vannutskillere med racor eller separ forfilter. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 Når Haba har rett er han bombesikker. De fleste skifter ut slike gamle vannutskillere med racor eller separ forfilter. Ja, hadde en slik vannavskiller, men har skiftet den ut med et Racor forfilter som Mix sier. Fortsatt God Påske ! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn-V Svart 23.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2011 Fortsatt god påske, og takk for raskt svar ikveld =) Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 (redigert) Haba har nok heilt rett, eg hadde slike vassutskiljar i begge mørebasane mine og har bytta vass-separator til denne Då har du full oversikt frå utsida kva som er i dieselen din. og så brukar eg denne filterhaldaren til dieselfiltera Då kan du velge nytt filter ved å bare slå over krana, kjekt når du er i fart og sjøen er grov og har fått rota opp grums i tanken. Då er det kjekt å ikkje ligge oppned og skifte filter. Dessutan er dette systemet omtrent halve prisen av racoor. Meiner Maritim har dette. God Påske Redigert 23.April.2011 av Batalden (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
TMe Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 Bingo til Haba. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 ... og så brukar eg denne filterhaldaren til dieselfiltera.... Jeg har samme opplegget og det fungerer. Jeg ser at det stort sett er 5 MY filter til denne. Jeg kunne tenkt meg 10 MY på disse da jeg har et på 5 MY på motoren. Finnes det 10 MY spin-on til denne i det hele tatt? Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 (redigert) Eg har droppa filter på motoren og brukar bare desse Link for å sleppe dieselsøl rundt og på motor. Bytter nytt filter kvart år alikevel og sjaltar over til det filteret som ikkje vart brukt året før. Har bare trengt å svitsje over i fart ein gong før og det var før eg hadde fått renska tanken, rett etter eg hadde overtatt båten, det var i grov sjø og det som var av dritt i tanken fylte både vannutskiljar og filter. Då lovpriste eg dette systemet slo over krana og kom til land uten problemer, reingjorde tank og vassutskiljar, bytta begge filtera og vips så var det tut og kjør igjen. Mykje av jobben er gjordt om ein får plasert systemet bak ei luke lett tilgjengeleg både for inspeksjon, service og ikkje minst reinhald. Kven er det som har bestemt at det på død og liv må stå på motoren. Det er bare i eit tilfelde som eg veit om, at det bør stå på motoren og det er om det er under -20gr då ser eg fordelen med oppvarma diesel gjennom filtera. Men i eit motorrom, under dørk eller nær vannlinja kan ein ordne det slik at filtera står temperert. Tilbake til grovfilter og finfilter, fyller ein mykje frå kanner og på ein traktor med dritt og møkk rundt tanklokk skal eg vera med på at det er lurt med begge delar, skjønt no har dei fleste gått vekk i frå det. Men på ein båt med 50-300 driftstimar i året med filterbytte kvart år......massevis med eit finfilter. Redigert 24.April.2011 av Batalden (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Smaapala Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Hei det er nok en vannutskiller ja. På bildet ser jeg at den er feilmontert. Den koppen som ligger opp i vannsutskilleren skal ligge ned i nedserste del. Om jeg ikke tar feil kan den vries fast i bunnseksjon. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Hadde samme filter før, jeg forsto det ikke skulle være noe filter inni, da dieseldyr og skit lå seg i bunnen av beholderen. det kalles grovfilter/forfilter, så har du fin filter på motoren vil eg tro Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
buckley Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Dette er ikkeno filter men en vann-utskiller som skal stå rett etter tank for å få bort ev. vann som måtte komme. Den bør tappes med jevne mellomrom slik at en får ut vann og opprettholder funksjonen som vann-utskiller. Dieselfilteret står normalt nærmere motoren. Jeg har sett samme opplegget på både Nidelv og Halco båter. Marius Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
DieselDahl Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Jeg vil anbefale alle med dieselmotor i båten å bruke tilsetning mot dieseldyr. Ellers er det bare et tidspørsmål før du får grums i systemet. En kompis som kjøpte sprett ny bavaria hadde problemer etter en halv sesong! Og har du først fått det, må tanken tømmes og rengjøres. Møkkajobb. Smart det filteret med vender forresten Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn-V Svart 24.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2011 smaapala : Den er nok montert riktig, er nok bildet som juger. Øverste del ligger ned i nederste del, og skrues fast med en skrue i senter av topplokket og ned til bunnlokket. Hva slags middel kan man bruke mot/forhindre dieseldyr? Fikk en dieseldyr test i posten i fjor, så får vel prøve ut den. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Ok Det så ut som trakten pekte opp. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn-V Svart 24.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2011 hmm, ja mulig du har rett allikevel. Den trakten du mener der peker jo oppover, men skulle det da være mulig å plassere noe slikt feil da? den so slik når jeg åpnet den. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Trakten er montert riktig! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Lyspære Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Ja, jeg har montert den slik som på bildet, Trakten skal stå som en paraply, vann og skitt renner ut langs siden og ned i bunnen. vannavskilleren er riktig montert som vist på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn-V Svart 24.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2011 Takk, mange som har forskjellige meninger og tanker om ting ser jeg. Men uansett takk til alle som bidrar og svarer! Det blir man alltid klokere av Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Har samme type på agregatet mitt,med filter inni.Det å sette dieselvarmeren rett på fra grovfilteret er null problem,har kobbla flere varmere på den måten.Siste var nabobåten her og den går som ei klokke enda,både varmer å motor .Webasto og VP 40 motor ..... Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.