Erik K Startet 24.April.2011 Link til dette innlegget Startet 24.April.2011 Da har jeg endelig funet meg en Draco 1700tl etter lang tids leting:D Er så fornøyd nå:) Båten er å regne som et fint lettere oppussingsobjekt. Har sett for meg en draco leeeenge, så vet hvordan jeg vil ha det;) Innvendig er båten ganske fin, opptrekt for kort tid siden så interiøret var det ikke mye å si på. Dashbord bare, det likte jeg ikke, så der er en annen løsning på trappene... I tillegg var båten lys beige invendig, så det blir forandring på det. Noen bilder skader vel ikke:) Endelig fått den hjem fra Haugesund til sin nye hjemmehavn, Kristiansund. Endelig på plass i garasjen der den skal renoveres de nærmeste ukene:) Dashbordet (som jeg ikke syntes noe særlig om, samt de fine nytrekte setene Som forventet, et elektrisk virvar skjulte seg bak, så alt her ble rensket rent. Fant 3 kabelsett til lanternene blant annet:P Sånn, vekk med dritten:) Legge opp skikkelig og gi båten ny dash i teak står på planen nå Innimellom en hel masse jobbing i påsken, har jeg da fått pusset og gnikket så smått på prosjektet mitt utover kveldene, så pr. første påskedag ser båten altså slik ut: Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 24.April.2011 Link til dette innlegget Svart 24.April.2011 dette ser bra ut! Pass på å få orden i det elektriske! det er alfa o mega! Viktig med ett elektrisk anlegg du finner ut av ved event. feil! ikke no moro å leite etter feil i ett anlegg du ikke kjenner... Lykke til med prosjektet! Sitér dette innlegget Link to post
Erik K Svart 25.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 I forbindelse med renoveringen, er jeg på jakt etter noe deler som jeg håper noen kan ha stående på en donorbåt eller etter ombygging til V8. Jeg ønsker å få tak i et slikt deksel over karet der kalesjen ligger når den er sammenslått. Blir veeeeldig gla hvis noen har et slikt... Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 25.April.2011 Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 Ta en titt her: http://www.dracofan.no/?s=iforum&lp=forum&forumid=82 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Erik K Svart 29.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2011 En liten oppdatering da kanskje. Har fått vasket og malt opp motorrommet de siste dagene. Fornøyd med resultatet:D Gjør godt til en god gammel Draco dette;) Har i tillegg plukket litt på motoren for å inspisere etter eventuelle rustskader, og det eneste jeg fan var en kanal i eksosmanifolden som var tett. Noen tips til hvordan få åpnet denne? Det er en AQ130, og den kanalen som er tett, er den aller første som det går et kobberrør nedi. Skal få lagt inn noe lys her nå, så skal vi vel være godt rustet tenker jeg :) Sitér dette innlegget Link to post
Erik K Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2011 På motoren min er det påsveist et avtappingsrør... Det er uten gjenger, og han jeg kjøpte båten av, sa at det skulle stå en liten ventil på enden av røret. Noen tips til hvordan jeg best fester denne? Må den sveises på? Hvis noen har en enkel og god løsning, så del gjerne:) Sitér dette innlegget Link to post
Erik K Svart 2.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 Da er det vel på tide med noen oppdateringer... har gjort en del en siste tiden. Har brukt litt tid på å finne en dashbord løsnin jeg er fornøyd med. Slik se båten ut for tiden En liten detalj fra dashbordet som jeg er godt fornøyd med:) Har så smått begynt å montere igjen... Den siste tiden har gått me til drev og dekk. Har spart meg store summer på å handle drevdeler fra USA, så går bare å venter på et pakningsset nå, så skal det gå litt fremover mot sjøsettiing håper jeg:) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 Morsomt å følge med. Fint arbeid Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 2.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 Det Draco merket på dashen din, åssen fikk du til det? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Bredo Svart 2.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 Flott jobb. Draco merket i dashen ble supert. Gleder meg til å følge tråden videre Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Erik K Svart 2.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 Takker for de positive tilbakemeldingene. Draco merket i dashen er et klistremerke som er klistret på etter første lakk-strøket. Eget design:) Gøy med noe som ikke alle andre har. Har også en annen kjekk løsning på dashbordet. SOm dere ser er det bare turteller i dashen, resten skal monteres i egne holdere langs sidevinduet, vinklet mot føreren. Ganske vanlig i biler, aldri sett det i båt før. Jeg likte bare ikke den ideen med at man skal ha instrumentene midt på dashboret. Smak og behag:) Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 2.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 Flott prosjekt! Disse båtene er fine. Hvis noen andre vil ha lignende prosjekt så vet jeg om en billig Draco 17 med hiace dieselmotor i Bergen. PM for mer info så vi ikke ødelegger denne flotte tråden. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Erik K Svart 3.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2011 En liten oppdatering etter gårsdagens økt i garasjen da kanskje... Har kommet igang med montering på dekket, etter nedpussing og maling. Brukte hempels enkomponent enamel og er meget fornøyd. Navn er kommet på, samt lanterner og beslag... Blir bedre for hver dag nå. godt å ha kommet så langt! Nye LED lanterner Navn er kommet på Nypolert ventilasjonsrist Det ble også tid til et strøk lakk på de nye teak-listene som skal rundtom på båten, bilde av de kommer senere... Sitér dette innlegget Link to post
Erik K Svart 17.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 En liten oppdatering, Det elektriske begynner å falle på plass, alt virker så langt:D Må bare få ånden over meg og få gjort ferdig motor og drev nå, så er vi godt på vei mot sjøsetting tenker jeg:) La på slike, selv om denne ikke kom med det orginalt, men jeg synes det er et fint avbrekk fra det store hvite dekket:) Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 17.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 Et praktisk spørsmål: Den malingen du har gjort på plasten - er det sprøytelakkert, brukt pensel eller rulle? Sitér dette innlegget Link to post
Erik K Svart 17.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 Et praktisk spørsmål: Den malingen du har gjort på plasten - er det sprøytelakkert, brukt pensel eller rulle? Malingen er påført med rulle (pensel på trange steder) Resultatet ble meget bra synes jeg, en polish, så er det helt perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Erik K Svart 30.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 (redigert) Er vel kanskje på plass med en liten oppdatering... MED bilder :) Har endelig startet opp med prosjektet igjen etter en "pause" nå i sommer, der jeg har bygget markterasse. Jeg startet med å prøve å finne en løsning på problemet med brukket flens på eksos-bendet på transomen... En lokal bedrift prøvde å sveise, men aluminiumen var for forurenset til å sveise i... Løsningen ble å bygge opp ny flens med en "superheat" type kjemisk metall. Resultatet ble tilfredsstillende og sterkt faktisk... Et bilde av maskinisten... Lurte lenge på å sette på ferskvannskjøling på denne, men blir vel bare å "bruke den opp" og sette i nyere motor tenker jeg. Har sparklet noen sår i akterspeilet for å få en jevn og fin flate til transomen Drevet er omsider overhalt og på vei til å bli svart. Det var en forferdelig oppgave å få lagerhuset fritt fra drevet! Brukte noen kvelder med slag-ters og CRC før det kom ut... Jobben med å bytte pakninger gikk som en drøm. nå er alle o-ringer og lagerhuset smurt inn med hvit vaselin, i håp om at det løsner lettere neste gang :) Testet det elektriske også, blant annet motorromsbelysningen, må si meg fornøyd med dette... Tror det kan bli nyttig Lanternene virker også:) Det var mandagens oppdatering... etter jobb i dag, blir det å prøve å få ut den lagerbanen som sitter igjen i svinghjulshuset Redigert 30.August.2011 av Erik K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik K Svart 2.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Et lite spørsmål til folket nå på morgenene... Boltene som man skrur fast transom til båten med... er det vanlig vognbolter? Noen som har formening om dimmensjon? Rustfritt? Syrefast? Takker for svar... Eller er dette spesialbolter? Sitér dette innlegget Link to post
Erik K Svart 4.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Så var det på tide med en oppdatering igjen:) Det er godt å se at ting nærmer seg ferdig. Det har blitt mang en kveld i garasjen... Nå har jeg begynt å sette inn innredningen igjen. Jeg bestemte meg for å gi opp teaken under stolene, da det var så mye sorte flekker i den (tidligere fukt), så jeg malte de i samme farge som båten. Må si jeg ble veldig fornøyd med resultatet:) Hva synes båtfolket? Får vel snart ta med kaffekoppen ut i garasjen igjen og gjøre en innsats:) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Knallbra, liker båten din. Uten teakfargen ble det mer helhet og det ser orginalt ut. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Erik K Svart 14.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2011 En lite oppdatering igjen da. Det går sakte men sikkert fremover... Fant det for godt å tørke støv av noen gamle sløyd kunnskaper. Hadde en sliten aluminiumsplate som girspaken er festet i, så den måtte jeg gjøre noe med... Og så er jeg jo litt glad i teak da. Slik ble den nye platen i allefall Da blir det jo litt feil å sette på spaken med den slitne gummi-knotten på også... Så jeg laget denne... Litt misvisende bilde ser jeg, for knotten er ikke så mørk som bildet sier. Videre i dag skal jeg fortsette å klargjøre motoren for testkjøring. Er det noen som har en enkel oversikt over hvordan jeg kobler opp motoren utenfor båten? Hvordan jeg kobler for å kunne starte den på bukk? Hjelp mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Erik K Svart 19.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2011 Da er det litt fremskritt i prosjektet:) Fikk endelig montert på transom til skroget i dag. ting begynner å falle på plass... Jeg har forgjeves prøvd å skaffe et slikt deksel som skal være over kalesjen på båten, når den er nedslått, men dette har jeg nå gitt opp. Men det er likevel noe jeg må ha, så jeg bestemte meg for å lage et i kryssfinèr. Er litt usikker på om jeg skal hengsle det i bakkant eller kneppe det med trykknapper. Slik ser det i allefall ut så langt... Mye gjenstår ennå... Begynte å se på en tidligere skade på skroget, som helt klart var for dårlig reparert. Man kunne se at glassfiberen var lagt utenpå og forsøkt sparklet ut uten å pusse ned ujevnhetene først. Det såg rett og slett ikke ut. Men med litt grovt slipepapir på maskina gikk dette fort. Skal slipe ned alt bunstoffet etter hvert, da det har vært klattet utenpå lag etter lag i noen sesonger tydeligvis... Sitér dette innlegget Link to post
Erik K Svart 29.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2011 Nå begynner det endelig å gå mot slutten. Har fått på plass mesteparten av interiøret nå, transom er montert på skroget og jeg driver nå å forbereder meg på testkjøring av motoren... Blir spennende til våren dette:) Et bilde av det nye interiøret. Synes det ble et løft for båten jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Erik K Svart 5.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Lurer litt på hvor kraftige kabler som skal gå fra batteriet til startmotor? Har et sett med startkabler med en ødelagt klemme på... Kan jeg bruke kabelen på disse? Siden de er ødelagte likevel? Kanskje dumt spørsmål...? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Har du laget de Draco bokstavene selv? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.