Jump to content

Kjøpt meg Draco 1700 tl. Prosjektet er i gang

Erik K

Recommended Posts

Da har jeg endelig funet meg en Draco 1700tl etter lang tids leting:D Er så fornøyd nå:) Båten er å regne som et fint lettere oppussingsobjekt. Har sett for meg en draco leeeenge, så vet hvordan jeg vil ha det;) Innvendig er båten ganske fin, opptrekt for kort tid siden så interiøret var det ikke mye å si på. Dashbord bare, det likte jeg ikke, så der er en annen løsning på trappene... I tillegg var båten lys beige invendig, så det blir forandring på det. Noen bilder skader vel ikke:)

1302509515675.jpg

Endelig fått den hjem fra Haugesund til sin nye hjemmehavn, Kristiansund.

1302550522139.jpg

Endelig på plass i garasjen der den skal renoveres de nærmeste ukene:)

1300798033287.jpg

Dashbordet (som jeg ikke syntes noe særlig om, samt de fine nytrekte setene

1302892324390.jpg

Som forventet, et elektrisk virvar skjulte seg bak, så alt her ble rensket rent. Fant 3 kabelsett til lanternene blant annet:P

1303056501275.jpg

Sånn, vekk med dritten:) Legge opp skikkelig og gi båten ny dash i teak står på planen nå

Innimellom en hel masse jobbing i påsken, har jeg da fått pusset og gnikket så smått på prosjektet mitt utover kveldene, så pr. første påskedag ser båten altså slik ut:

1303685124815.jpg

En liten oppdatering da kanskje. Har fått vasket og malt opp motorrommet de siste dagene. Fornøyd med resultatet:D Gjør godt til en god gammel Draco dette;) Har i tillegg plukket litt på motoren for å inspisere etter eventuelle rustskader, og det eneste jeg fan var en kanal i eksosmanifolden som var tett. Noen tips til hvordan få åpnet denne? Det er en AQ130, og den kanalen som er tett, er den aller første som det går et kobberrør nedi.

dsc00097.jpg

Skal få lagt inn noe lys her nå, så skal vi vel være godt rustet tenker jeg :)

• 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Da er det vel på tide med noen oppdateringer... har gjort en del en siste tiden. Har brukt litt tid på å finne en dashbord løsnin jeg er fornøyd med.

Slik se båten ut for tiden

dsc00126.jpg

En liten detalj fra dashbordet som jeg er godt fornøyd med:)

dsc00120.jpg

Har så smått begynt å montere igjen...

dsc00127.jpg

Den siste tiden har gått me til drev og dekk. Har spart meg store summer på å handle drevdeler fra USA, så går bare å venter på et pakningsset nå, så skal det gå litt fremover mot sjøsettiing håper jeg:)

Takker for de positive tilbakemeldingene.

Draco merket i dashen er et klistremerke som er klistret på etter første lakk-strøket. Eget design:) Gøy med noe som ikke alle andre har. Har også en annen kjekk løsning på dashbordet. SOm dere ser er det bare turteller i dashen, resten skal monteres i egne holdere langs sidevinduet, vinklet mot føreren. Ganske vanlig i biler, aldri sett det i båt før. Jeg likte bare ikke den ideen med at man skal ha instrumentene midt på dashboret. Smak og behag:)

En liten oppdatering etter gårsdagens økt i garasjen da kanskje... Har kommet igang med montering på dekket, etter nedpussing og maling. Brukte hempels enkomponent enamel og er meget fornøyd. Navn er kommet på, samt lanterner og beslag... Blir bedre for hver dag nå. godt å ha kommet så langt!

Nye LED lanterner

abcd0005.jpg

Navn er kommet på

abcd0006.jpg

Nypolert ventilasjonsrist

abcd0007.jpg

Det ble også tid til et strøk lakk på de nye teak-listene som skal rundtom på båten, bilde av de kommer senere...

• 2 uker senere...

En liten oppdatering, Det elektriske begynner å falle på plass, alt virker så langt:D Må bare få ånden over meg og få gjort ferdig motor og drev nå, så er vi godt på vei mot sjøsetting tenker jeg:)

La på slike, selv om denne ikke kom med det orginalt, men jeg synes det er et fint avbrekk fra det store hvite dekket:)

abcd0008.jpg

• 2 måneder senere...

Er vel kanskje på plass med en liten oppdatering... MED bilder :)

Har endelig startet opp med prosjektet igjen etter en "pause" nå i sommer, der jeg har bygget markterasse. Jeg startet med å prøve å finne en løsning på problemet med brukket flens på eksos-bendet på transomen... En lokal bedrift prøvde å sveise, men aluminiumen var for forurenset til å sveise i... Løsningen ble å bygge opp ny flens med en "superheat" type kjemisk metall. Resultatet ble tilfredsstillende og sterkt faktisk...

dsc00870.jpg

Et bilde av maskinisten... Lurte lenge på å sette på ferskvannskjøling på denne, men blir vel bare å "bruke den opp" og sette i nyere motor tenker jeg.

dsc00871.jpg

Har sparklet noen sår i akterspeilet for å få en jevn og fin flate til transomen

dsc00872.jpg

Drevet er omsider overhalt og på vei til å bli svart. Det var en forferdelig oppgave å få lagerhuset fritt fra drevet! Brukte noen kvelder med slag-ters og CRC før det kom ut... Jobben med å bytte pakninger gikk som en drøm. nå er alle o-ringer og lagerhuset smurt inn med hvit vaselin, i håp om at det løsner lettere neste gang :)

dsc00874.jpg

Testet det elektriske også, blant annet motorromsbelysningen, må si meg fornøyd med dette... Tror det kan bli nyttig

dsc00878.jpg

Lanternene virker også:)

dsc00879.jpg

Det var mandagens oppdatering... etter jobb i dag, blir det å prøve å få ut den lagerbanen som sitter igjen i svinghjulshuset :headbang:

Redigert av Erik K (see edit history)

Så var det på tide med en oppdatering igjen:) Det er godt å se at ting nærmer seg ferdig. Det har blitt mang en kveld i garasjen... Nå har jeg begynt å sette inn innredningen igjen. Jeg bestemte meg for å gi opp teaken under stolene, da det var så mye sorte flekker i den (tidligere fukt), så jeg malte de i samme farge som båten. Må si jeg ble veldig fornøyd med resultatet:)

dsc00880.jpg

Hva synes båtfolket?

Får vel snart ta med kaffekoppen ut i garasjen igjen og gjøre en innsats:)

• 2 uker senere...

En lite oppdatering igjen da. Det går sakte men sikkert fremover... Fant det for godt å tørke støv av noen gamle sløyd kunnskaper. Hadde en sliten aluminiumsplate som girspaken er festet i, så den måtte jeg gjøre noe med... Og så er jeg jo litt glad i teak da. Slik ble den nye platen i allefall

20110913_19.03.12.jpg

Da blir det jo litt feil å sette på spaken med den slitne gummi-knotten på også...

20110913_19.03.31.jpg

Så jeg laget denne...

20110913_19.03.54.jpg

Litt misvisende bilde ser jeg, for knotten er ikke så mørk som bildet sier.

Videre i dag skal jeg fortsette å klargjøre motoren for testkjøring. Er det noen som har en enkel oversikt over hvordan jeg kobler opp motoren utenfor båten? Hvordan jeg kobler for å kunne starte den på bukk? Hjelp mottas med takk.

Da er det litt fremskritt i prosjektet:) Fikk endelig montert på transom til skroget i dag.

20110918_17.37.22.jpg

ting begynner å falle på plass...

20110918_17.38.20.jpg

Jeg har forgjeves prøvd å skaffe et slikt deksel som skal være over kalesjen på båten, når den er nedslått, men dette har jeg nå gitt opp. Men det er likevel noe jeg må ha, så jeg bestemte meg for å lage et i kryssfinèr. Er litt usikker på om jeg skal hengsle det i bakkant eller kneppe det med trykknapper. Slik ser det i allefall ut så langt... Mye gjenstår ennå...

20110918_17.37.35.jpg

Begynte å se på en tidligere skade på skroget, som helt klart var for dårlig reparert. Man kunne se at glassfiberen var lagt utenpå og forsøkt sparklet ut uten å pusse ned ujevnhetene først. Det såg rett og slett ikke ut. Men med litt grovt slipepapir på maskina gikk dette fort. Skal slipe ned alt bunstoffet etter hvert, da det har vært klattet utenpå lag etter lag i noen sesonger tydeligvis...

20110918_17.37.53.jpg

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...