Jump to content

Hvor mange kroner bruker du i bensin på en dagstur?


Sjøogvind

Recommended Posts

Før jeg byttet motor kunne jeg lett svi av en tank på en dagstur, dvs 220 liter med lettantennelig suppe til 14-15 kroner literen....men så var det og en gammel V8 forgassermotor VP501A og da...har nå en VP D3-190, som bruker 1/3 pr NM, samt nesten halv pris i innkjøp...(for oss i Rogaland) så kan trygt si drivstoffbudsjettet har forandret seg...:-)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Har ordnet meg med NAF Fordel Xtra Mastercard kreditt/rabattkort med 70-80 øre/liter i rabatt på Statoil, så i sommer skal jeg på solrike dager fylle hvor mye som helst uten å tenke noe på at det en vakker dag må betales :thumbsup:

http://www.naf.no/Medlemskap-og-fordeler/Medlemsfordeler/NAF-Fordel-Xtra/

 

NAF_Fordel_Xtra_299x199.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Sånne rabattkort gjerlder vel sjelden på noen marinaer etter det jeg har erfart, så da blir det å fylle på kanner, inn i bilen, ned til båten, ombord i båten og så fylle opp tanken, og så har man spart tre kroner og femti øre - ikke rare timebetalingen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Fillern det tenkte jeg ikke helt på... jaja da blir det noen kanner å bære :sweat:

Med snittforbruk på 20-25 liter i timen så blir det litt bæring da hvis ingen fylleanlegg drives av en statoilstasjon da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

klarte endelig i dag å kjøre tomt skvetten med bensin fra i fjord...

 

Var 5'te turen med båten i år, og tror ikke det var mer en 6-7 liter på kanna når jeg startet sesongen.

 

Men nå er dette på en 25hk Evinrude fra litt utpå 90 tallet :blush:

 

Båten gjør vell ca 28 knuter på full spiker, og i ca 20 knuter regner jeg ikke med at den bruker stort mer enn 5-6 liter pr time...

 

I forrhold til alt annet jeg driver med, så er ikke i båten de store mengdene drivstoff går.

Link to post
Share on other sites

Sånne rabattkort gjerlder vel sjelden på noen marinaer etter det jeg har erfart, så da blir det å fylle på kanner, inn i bilen, ned til båten, ombord i båten og så fylle opp tanken, og så har man spart tre kroner og femti øre - ikke rare timebetalingen.

 

Har ingen erfaring selv. Men hvorfor skulle ikke kjedetilknyttede marinaer gi rabatter? Rabatten er det etter det jeg har skjønt kjeden som gir, ikke stasjonen? Så da burde det være kjempe fordel for marinaer også å kunne levere rabatter?

Har fylt kun en gang på en Esso stasjon, og fikk den vanlige 40øre der på marinaen med Esso kortet. Men det var dog en kombinert stasjon, hvor automaten stod i forbindelse med avgiftsfri for kjøretøy. Rene marinaer har jeg ikke vært på enda.

 

I Drivstoffguiden er det 48 anlegg med kjedetilknytning nevnt, 12 av de er Statoil = 25% av de er Statoil. Så om de også gir rabatt på marinaen skulle ganske mange av stedene der ute gi rabatter?

 

Rabatten gies heller ikke på avgiftsdelen. Så avgiftsfri diesel skulle i teorien ikke ha noe å si om det gir rabatt eller ikke... :confused:

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

klarte endelig i dag å kjøre tomt skvetten med bensin fra i fjord...

 

Var 5'te turen med båten i år, og tror ikke det var mer en 6-7 liter på kanna når jeg startet sesongen.

 

Men nå er dette på en 25hk Evinrude fra litt utpå 90 tallet :blush:

 

Båten gjør vell ca 28 knuter på full spiker, og i ca 20 knuter regner jeg ikke med at den bruker stort mer enn 5-6 liter pr time...

 

I forrhold til alt annet jeg driver med, så er ikke i båten de store mengdene drivstoff går.

 

5 turer av 12 minutter er jo ikke all verden da.

5 turer på en tank med 6-7 liter med et forbruk på 5-6 liter pr time... det blir ikke stort mer enn en time kjøring i plan og den siste literen til komme ut av havnen 5 ganger.

 

for noen år siden hadde vi en firedagerstur med en 15-foter med 40HK 2T. vi var i plan en eneste gang og det var de siste 500 metre hjem. Elles kjørte vi like over tomgang (1500-1800rpm) Oslo - Son - Oslo og brukte nesten 1.800,- i bensin.

Året etter hadde vi en Scand Classic 25' med en 36HK Buck Diesel. Vi var ute hver helg fra slutten av mars til starten av oktober og klarte bruke 2.100,- i diesel. Vi kjørte faktisk fortere med snekka i snitt og snekka veier 3-4 ganger mer enn den 15-fotern.....

 

Med en skipsplast 19' med 90HK, svei vi av 650,- på en tretimers seanse med vannski... og det er 20 år siden eller deromkring.

 

nå har jeg en liten Maritimjolle med en gammel 4HK Yamaha. Den bruker minst en tank på 4liter i timen og det er over en liter mer enn det min VP 2003T (43HK Turbodiesel) gjør for å drive seilbåten på ca 7-8 tonn i 6-7 knop.

 

Jeg vet man ikke kan sammenligne innenbords Diesel, med bensin Påhenger, men jeg gjør det allikevel.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Har ingen erfaring selv. Men hvorfor skulle ikke kjedetilknyttede marinaer gi rabatter?

 

Mitt poeng er i all enkelhet at jeg enda ikke har kunnet benyttet noe slags fordelskort på noen marina uavhengig om det er Shell, Esso, Statoil osv som har sine store skilt plassert rundt. Har inntrykk av at jeg ikke er alene om denne erfaringen, men finnes sikkert noen unntak her også så vi får vente i spenning om noen her har eksempler på det?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det du sier der kan ikke stemme da en slik normalt ikke skal bruke mer en maks 2 liter ref Båtmagasinet test 4 hestere

 

Nå sier RSL at han har en gammel 4 HK Yamaha. Er vel ikke helt umulig at denne bruker en del mer drivstoff en de nye 4 hesterne som selges i dag.

 

Artig test av 4 hestere forresten. Ser at de omtaler Yamaha F4 (første 4-takter på den størrelsen) som en "Meget interessant nyhet". Ikke til den prisen sier nå jeg..... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Sånne rabattkort gjerlder vel sjelden på noen marinaer etter det jeg har erfart, så da blir det å fylle på kanner, inn i bilen, ned til båten, ombord i båten og så fylle opp tanken, og så har man spart tre kroner og femti øre - ikke rare timebetalingen.

 

Jeg synes det er greit å spare 100-150,- pr 100 liter ved å fyller på rett dag. Fyller på 25 liters dunker på den lokale Esso-sjappa søndags kveld eller mandag morgen. Og så får jeg 30 øre bonus pr liter på Coop-kortet i tillegg... Tar de med i havna og fyller på med en snedig kannekork med to slanger. En for bensin og en for å blåse trykk i kanna, så går resten på hevertprinsippet. Og med 29 liter i timen på marsjfart er det en grei måte å redusere kostnaden en liten smule...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er greit å spare 100-150,- pr 100 liter ved å fyller på rett dag.

 

Helt enig og derfor har jeg også dette Mastercard-kortet fra NAF, og benytter dette flittig, men på marinaer har jeg enda ike hatt noe glede av hverken dette eller andre rabattkort. Man skal vel dog være klar over at det er en grense for hvor mange liter man kan fylle i året og fortsatt få rabatten.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det finnes kredittkort som gir rabatt på bensin/ diesel uavhengig av hvilken kjede man fyller hos. F.eks. gir "365Privat" (Mastercard) 3,65 % rabatt og "TwoCards" (Visa) gir 4 % rabatt. Det spiller ingen rolle om man fyller hos Statoil, Shell, osv. Rabatten betinger imidlertid at brukerstedet er registrert i riktig bransjekategori med rett bransjekode (MCC-kode). Kortutsteder har intet ansvar i så måte. Dersom man betaler i en kiosk på brygga som selger alt mulig annet er det m.a.o. tvilsomt at man får rabatten. På rene tankanlegg burde imidlertid dette gå bra.

Link to post
Share on other sites

Joda, alt det dfer er greit. Med Mastercard fra NAF som jeg som sagt har, så får man:

 

1. først 30 øre i ordinær medlemsrabatt fra Statoil fratrukket der og da

 

og

 

2. 4% i drivstoffrabatt som trekkes fra på fakturaene som du får fra DnB NOR.

 

Men poenget mitt er at på en marina så får du ingen av disse fordelene. Ser gjerne at noen forteller meg at jeg tar feil, og hvor jeg kan fylle på en marina med disse fordelene.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Bruker vanligvis en 10-12 liter på en vanlig snartur på sjøen, ca 1,5 t. kjørte til tjøtta i påsken og brukte da 19 l på 2 t kjøring. bruker motoren min mye bensin? kjenner en mekaniker og han tror den kanskje får litt for fet blanding, hva tror dere?

 

yamaha 25 hk 2.takt

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

På en typisk dagstur med blandet kjøring og kanskje en tur i land på en øy eller to blir vanligvis tilbakelagt distanse 25-30 nm. Med forbruk på rundt 1 l/nm vil det si rundt 25 liter bensin på en slik dagstur. I fjor kosta marinabensinen ca.14,- kroner der jeg pleier å bunkre. Altså går det bensin for 300-400,- kroner på en slik tur. Båten er 21 fot lang, 2,6 meter bred og rundt 1500 kilo tung med fulle tanker. Motoren er en 2004-modell Johnson 4-takt (identisk med Suzuki DF140).

Link to post
Share on other sites

Bensinmotorer bruker vel fra 220-300 gram per hestekrafttime eller noe sånt, kom gjerne med innspill på det. Tipper at min 32ft Windy 9800 på ~4tonn trenger ca. 200hk i 27kn cruise. 200x220=44000g Hvis bensin har tetthet på 0,75 blir det et timesforbruk på 58,67 l/t. Stemmer bra det :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Sånne rabattkort gjerlder vel sjelden på noen marinaer etter det jeg har erfart, så da blir det å fylle på kanner, inn i bilen, ned til båten, ombord i båten og så fylle opp

 

Joda, alt det dfer er greit. Med Mastercard fra NAF som jeg som sagt har, så får man:

 

1. først 30 øre i ordinær medlemsrabatt fra Statoil fratrukket der og daMen poenget mitt er at på en marina så får du ingen av disse fordelene. Ser gjerne at noen forteller meg at jeg tar feil, og hvor jeg kan fylle på en marina med disse fordelene.

 

Her er svaret fra NAF 7. juli 2010

Vi takker for din henvendelse

 

For å oppnå rabatt på NAF Fordel Xtra må du betale ute på pumpen. Hos Statoil i Norge vil da 30 øre per liter bli trukket fra pumpeprisen direkte, mens de resterende 4 % blir godskrevet på fakturaen din.

 

Kortet skal også fungere på marinaer, og det skal heller ikke være noe problem å benytte kortet i utlandet. På stasjoner i utlandet får du imidlertid bare 4 % rabatt på pumpeprisen.

 

Med vennlig hilsen

Kundeservice

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...