Sjøogvind Startet 27.April.2011 Del på Facebook Startet 27.April.2011 Og hva slags motor har du? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
onkel_ove Svart 27.April.2011 Del på Facebook Svart 27.April.2011 Før jeg byttet motor kunne jeg lett svi av en tank på en dagstur, dvs 220 liter med lettantennelig suppe til 14-15 kroner literen....men så var det og en gammel V8 forgassermotor VP501A og da...har nå en VP D3-190, som bruker 1/3 pr NM, samt nesten halv pris i innkjøp...(for oss i Rogaland) så kan trygt si drivstoffbudsjettet har forandret seg...:-) Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kal-El Svart 27.April.2011 Del på Facebook Svart 27.April.2011 På lørdag kjørte jeg 51nm, brukte 3t 5 minutt, og brukte rundt 40 liter. Pumpepris er vel i overkant av 14 kroner. Bella 530 Excel med Mercury 115 optimax Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 27.April.2011 Del på Facebook Svart 27.April.2011 (redigert) Har ordnet meg med NAF Fordel Xtra Mastercard kreditt/rabattkort med 70-80 øre/liter i rabatt på Statoil, så i sommer skal jeg på solrike dager fylle hvor mye som helst uten å tenke noe på at det en vakker dag må betales http://www.naf.no/Medlemskap-og-fordeler/Medlemsfordeler/NAF-Fordel-Xtra/ Redigert 27.April.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 27.April.2011 Del på Facebook Svart 27.April.2011 Sånne rabattkort gjerlder vel sjelden på noen marinaer etter det jeg har erfart, så da blir det å fylle på kanner, inn i bilen, ned til båten, ombord i båten og så fylle opp tanken, og så har man spart tre kroner og femti øre - ikke rare timebetalingen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 27.April.2011 Del på Facebook Svart 27.April.2011 (redigert) Fillern det tenkte jeg ikke helt på... jaja da blir det noen kanner å bære Med snittforbruk på 20-25 liter i timen så blir det litt bæring da hvis ingen fylleanlegg drives av en statoilstasjon da. Redigert 27.April.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
laffus Svart 27.April.2011 Del på Facebook Svart 27.April.2011 klarte endelig i dag å kjøre tomt skvetten med bensin fra i fjord... Var 5'te turen med båten i år, og tror ikke det var mer en 6-7 liter på kanna når jeg startet sesongen. Men nå er dette på en 25hk Evinrude fra litt utpå 90 tallet Båten gjør vell ca 28 knuter på full spiker, og i ca 20 knuter regner jeg ikke med at den bruker stort mer enn 5-6 liter pr time... I forrhold til alt annet jeg driver med, så er ikke i båten de store mengdene drivstoff går. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 27.April.2011 Del på Facebook Svart 27.April.2011 yamaha 200 hk 2 takt forgasser :sweat: 22 fot skjærgårdsjeep 50 knop - har ikke regnet så nøye på det men hundrelappene spruter en efta fyker det fort en båtpeng eller 2 men stort sett legger jeg den akuratt i plan og ikke mobber gassen for mye da varer tanken vesentlig lengre Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Svart 27.April.2011 Del på Facebook Svart 27.April.2011 Sånne rabattkort gjerlder vel sjelden på noen marinaer etter det jeg har erfart, så da blir det å fylle på kanner, inn i bilen, ned til båten, ombord i båten og så fylle opp tanken, og så har man spart tre kroner og femti øre - ikke rare timebetalingen. Har ingen erfaring selv. Men hvorfor skulle ikke kjedetilknyttede marinaer gi rabatter? Rabatten er det etter det jeg har skjønt kjeden som gir, ikke stasjonen? Så da burde det være kjempe fordel for marinaer også å kunne levere rabatter? Har fylt kun en gang på en Esso stasjon, og fikk den vanlige 40øre der på marinaen med Esso kortet. Men det var dog en kombinert stasjon, hvor automaten stod i forbindelse med avgiftsfri for kjøretøy. Rene marinaer har jeg ikke vært på enda. I Drivstoffguiden er det 48 anlegg med kjedetilknytning nevnt, 12 av de er Statoil = 25% av de er Statoil. Så om de også gir rabatt på marinaen skulle ganske mange av stedene der ute gi rabatter? Rabatten gies heller ikke på avgiftsdelen. Så avgiftsfri diesel skulle i teorien ikke ha noe å si om det gir rabatt eller ikke... Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 27.April.2011 Del på Facebook Svart 27.April.2011 Kan vel fort gå en tier i drivstoff for å komme inn og ut av havnen... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 27.April.2011 Del på Facebook Svart 27.April.2011 klarte endelig i dag å kjøre tomt skvetten med bensin fra i fjord... Var 5'te turen med båten i år, og tror ikke det var mer en 6-7 liter på kanna når jeg startet sesongen. Men nå er dette på en 25hk Evinrude fra litt utpå 90 tallet Båten gjør vell ca 28 knuter på full spiker, og i ca 20 knuter regner jeg ikke med at den bruker stort mer enn 5-6 liter pr time... I forrhold til alt annet jeg driver med, så er ikke i båten de store mengdene drivstoff går. 5 turer av 12 minutter er jo ikke all verden da. 5 turer på en tank med 6-7 liter med et forbruk på 5-6 liter pr time... det blir ikke stort mer enn en time kjøring i plan og den siste literen til komme ut av havnen 5 ganger. for noen år siden hadde vi en firedagerstur med en 15-foter med 40HK 2T. vi var i plan en eneste gang og det var de siste 500 metre hjem. Elles kjørte vi like over tomgang (1500-1800rpm) Oslo - Son - Oslo og brukte nesten 1.800,- i bensin. Året etter hadde vi en Scand Classic 25' med en 36HK Buck Diesel. Vi var ute hver helg fra slutten av mars til starten av oktober og klarte bruke 2.100,- i diesel. Vi kjørte faktisk fortere med snekka i snitt og snekka veier 3-4 ganger mer enn den 15-fotern..... Med en skipsplast 19' med 90HK, svei vi av 650,- på en tretimers seanse med vannski... og det er 20 år siden eller deromkring. nå har jeg en liten Maritimjolle med en gammel 4HK Yamaha. Den bruker minst en tank på 4liter i timen og det er over en liter mer enn det min VP 2003T (43HK Turbodiesel) gjør for å drive seilbåten på ca 7-8 tonn i 6-7 knop. Jeg vet man ikke kan sammenligne innenbords Diesel, med bensin Påhenger, men jeg gjør det allikevel. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Vbunn Svart 27.April.2011 Del på Facebook Svart 27.April.2011 nå har jeg en liten Maritimjolle med en gammel 4HK Yamaha. Den bruker minst en tank på 4liter i timen RSL Det du sier der kan ikke stemme da en slik normalt ikke skal bruke mer en maks 2 liter ref Båtmagasinet test 4 hestere Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Har ingen erfaring selv. Men hvorfor skulle ikke kjedetilknyttede marinaer gi rabatter? Mitt poeng er i all enkelhet at jeg enda ikke har kunnet benyttet noe slags fordelskort på noen marina uavhengig om det er Shell, Esso, Statoil osv som har sine store skilt plassert rundt. Har inntrykk av at jeg ikke er alene om denne erfaringen, men finnes sikkert noen unntak her også så vi får vente i spenning om noen her har eksempler på det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Ok, så de fleste marinaer har ikke kortautomat på pumpa, kun at en må inn i kiosken å betale? Ja da blir det fort litt problem å få til rabatten :( Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
Dolfin Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Det du sier der kan ikke stemme da en slik normalt ikke skal bruke mer en maks 2 liter ref Båtmagasinet test 4 hestere Nå sier RSL at han har en gammel 4 HK Yamaha. Er vel ikke helt umulig at denne bruker en del mer drivstoff en de nye 4 hesterne som selges i dag. Artig test av 4 hestere forresten. Ser at de omtaler Yamaha F4 (første 4-takter på den størrelsen) som en "Meget interessant nyhet". Ikke til den prisen sier nå jeg..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Sånne rabattkort gjerlder vel sjelden på noen marinaer etter det jeg har erfart, så da blir det å fylle på kanner, inn i bilen, ned til båten, ombord i båten og så fylle opp tanken, og så har man spart tre kroner og femti øre - ikke rare timebetalingen. Jeg synes det er greit å spare 100-150,- pr 100 liter ved å fyller på rett dag. Fyller på 25 liters dunker på den lokale Esso-sjappa søndags kveld eller mandag morgen. Og så får jeg 30 øre bonus pr liter på Coop-kortet i tillegg... Tar de med i havna og fyller på med en snedig kannekork med to slanger. En for bensin og en for å blåse trykk i kanna, så går resten på hevertprinsippet. Og med 29 liter i timen på marsjfart er det en grei måte å redusere kostnaden en liten smule... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Jeg synes det er greit å spare 100-150,- pr 100 liter ved å fyller på rett dag. Helt enig og derfor har jeg også dette Mastercard-kortet fra NAF, og benytter dette flittig, men på marinaer har jeg enda ike hatt noe glede av hverken dette eller andre rabattkort. Man skal vel dog være klar over at det er en grense for hvor mange liter man kan fylle i året og fortsatt få rabatten. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Nord-Norge Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Det finnes kredittkort som gir rabatt på bensin/ diesel uavhengig av hvilken kjede man fyller hos. F.eks. gir "365Privat" (Mastercard) 3,65 % rabatt og "TwoCards" (Visa) gir 4 % rabatt. Det spiller ingen rolle om man fyller hos Statoil, Shell, osv. Rabatten betinger imidlertid at brukerstedet er registrert i riktig bransjekategori med rett bransjekode (MCC-kode). Kortutsteder har intet ansvar i så måte. Dersom man betaler i en kiosk på brygga som selger alt mulig annet er det m.a.o. tvilsomt at man får rabatten. På rene tankanlegg burde imidlertid dette gå bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Joda, alt det dfer er greit. Med Mastercard fra NAF som jeg som sagt har, så får man: 1. først 30 øre i ordinær medlemsrabatt fra Statoil fratrukket der og da og 2. 4% i drivstoffrabatt som trekkes fra på fakturaene som du får fra DnB NOR. Men poenget mitt er at på en marina så får du ingen av disse fordelene. Ser gjerne at noen forteller meg at jeg tar feil, og hvor jeg kan fylle på en marina med disse fordelene. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Alternes. Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Bruker vanligvis en 10-12 liter på en vanlig snartur på sjøen, ca 1,5 t. kjørte til tjøtta i påsken og brukte da 19 l på 2 t kjøring. bruker motoren min mye bensin? kjenner en mekaniker og han tror den kanskje får litt for fet blanding, hva tror dere? yamaha 25 hk 2.takt Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Med denne svei jeg av 50 kr i minuttet ved pådrag, ved marsfart i rundt 30 knop var den ikke ille da brukte den 30liter/t mot ca 300l/t på max Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FredrikW Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 På en typisk dagstur med blandet kjøring og kanskje en tur i land på en øy eller to blir vanligvis tilbakelagt distanse 25-30 nm. Med forbruk på rundt 1 l/nm vil det si rundt 25 liter bensin på en slik dagstur. I fjor kosta marinabensinen ca.14,- kroner der jeg pleier å bunkre. Altså går det bensin for 300-400,- kroner på en slik tur. Båten er 21 fot lang, 2,6 meter bred og rundt 1500 kilo tung med fulle tanker. Motoren er en 2004-modell Johnson 4-takt (identisk med Suzuki DF140). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Bensinmotorer bruker vel fra 220-300 gram per hestekrafttime eller noe sånt, kom gjerne med innspill på det. Tipper at min 32ft Windy 9800 på ~4tonn trenger ca. 200hk i 27kn cruise. 200x220=44000g Hvis bensin har tetthet på 0,75 blir det et timesforbruk på 58,67 l/t. Stemmer bra det Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Sånne rabattkort gjerlder vel sjelden på noen marinaer etter det jeg har erfart, så da blir det å fylle på kanner, inn i bilen, ned til båten, ombord i båten og så fylle opp Joda, alt det dfer er greit. Med Mastercard fra NAF som jeg som sagt har, så får man: 1. først 30 øre i ordinær medlemsrabatt fra Statoil fratrukket der og daMen poenget mitt er at på en marina så får du ingen av disse fordelene. Ser gjerne at noen forteller meg at jeg tar feil, og hvor jeg kan fylle på en marina med disse fordelene. Her er svaret fra NAF 7. juli 2010 Vi takker for din henvendelse For å oppnå rabatt på NAF Fordel Xtra må du betale ute på pumpen. Hos Statoil i Norge vil da 30 øre per liter bli trukket fra pumpeprisen direkte, mens de resterende 4 % blir godskrevet på fakturaen din. Kortet skal også fungere på marinaer, og det skal heller ikke være noe problem å benytte kortet i utlandet. På stasjoner i utlandet får du imidlertid bare 4 % rabatt på pumpeprisen. Med vennlig hilsen Kundeservice Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 12Hk Marna 2syl Bensinmotor. På 3/4 gass bruker den ca 3 liter i timen. Motoren pleier å gå 2-3 timer pr tur. Pleier å tanke for ca 200,- for ei helg på hytta hvis vi er på sjøen både fredag, lørdag og søndag. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.