Jump to content

Har fjernet seilbåtdrev - hvordan støper jeg igjen hullet?


Atrox

Recommended Posts

Hei

 

Etter at seilbåtdrevet er tatt ut av båten sitter jeg igjen med ett gapende hull i skroget - hvordan burde jeg gå frem for å støpe igjen dette?

 

Dette er utfordringen:

 

hullfrainne.jpg

utsiden.jpg

 

Tanken min er å skru inn en spikerplate som armering i åpningen og bake denne inn i to-komponent epoksy. Deretter bygge opp med glassfiber over og under epoksyen.

 

Er dette en holdbar måte å håndtere dette på eller er jeg helt ute på viddene?

Link to post
Share on other sites

Hei, du kan sikkert bruke din metode. Men jeg ville gjordt følgende.

 

Få tak i en 12-20 mm finerplate(filmbelagt forskalingsplate er utmerket) som dekker ca 15 cm mer enn hullet er utvendig. Utvendig, pusser du en fals på ca 10 cm ut fra hullet, slik at du er ca 3-5 mm inn i glassfiberen ved hullet og 10 cm ut i høyde med gelcoaten. Så finner du noen 2"x4" som du tilpasser som stempling mellom bakken og platen, slik at den sitter fast mot skroget. Finerplaten vokser du godt og legger på 4 lag med 450 grams duk mettet i polyester. rull ut all luft. Så legger du en remse i ytterkant som dekker ca falsen på det du har pusset av på skroget. Mett denne godt med polyester. smør nå polyester også på falsen på skroget. Deretter plasserer du platen mot hullet og stempler den godt opp. Bruk gjerne en hammer og bank på platen for å presse ut overflødig polyester. Kontroller innvendig og rull ut eventuelle utbulinger eller luft som har presset seg fram.

Så er det å ta kvelden.

Neste dag plastrer du ferdig innvendig i 2 omganger a ca 5 mm tykkelse. En gang på morgenen og en gang om kvelden. Støp ikke tykkere enn 5 mm om gangen på grunn av varmeutvikling under herding. Regner med at du pusser ned innvendig også,før du begynner støpearbeidet. Det bør være ca samme fals som utvendig.

For meg ser det ut som om innerlineren og skroget er limt sammen. Hvis du vil bygge opp hele skrogtykkelsen så det blir gjevnt innvendig, kan du fylle med divinycell eller polyuretan. Siste 5 mm med støping blir da over divinycellen.

Epoxy og spikerplate er unødvendig etter mitt syn. Men husk på å gjøre støpeflatene helt rene.

Link to post
Share on other sites

Hei Vidar

Takk for godt utfyllende svar - har diskutert litt med båtfolk på jobb som har kommet opp med noen tilsvarende. Blir en tur ut og handle det som trengs og gjøre ett forsøk i løpet av ettermiddagen - tar med meg en print av denne tråden som referanse :)

Link to post
Share on other sites

Joda Mulligan du kan ha ett poeng der!

 

Men etter det jeg kan huske er Columbie 66 konstruert med distansemateriale i hele skroget. Selve ytterhuden er tynn. Ser du på en nypolert Columbie 66 langs skrogsiden, kan du se rutemønsteret i distansematerialet.

Motorfundamentet er laminert fast til innerskroget.

Forøvrig om innfestingen av motorfundamentet er utført korrekt(noe det ser ut til å være da alt plastarbeide ser ut til å være "hel ved" på bildene), er det ikke noe problem å laminere dette sammen med innplastingen av hullet.

Ca 10 mm tykkelse totalt med glassfiber og polyester er mer enn nok til å holde styrkemessig. Om han velger å legge i distansemateriale eller ikke, er bare kosmetisk, men vil jo øke styrken ytterligere.

Det eksisterende motorfundamentet er der for å stive opp skroget til å klare kreftene fra ett seildrev. Fjerner du fundamentet for å plastre igjen hullet, tror jeg faktisk at styrken i skroget blir dårligere enn om fundamentet blir værende.

Link to post
Share on other sites

Vidar: Riktig det du sier i forhold til distansemateriale - det er dobbelskrog med Divicell i mellom glassfiberlagene. Har funnet en cm tykk plastplate av typen "skjærefjøl" som jeg tilpasser til å passe i hullet nå, denne limes fast med to-komponent lim og planen videre er da å støpe dette fast med glassfiber under og over. Bilder etc. kommer i byggetråden jeg har.

 

Mulligan: Jeg er forsåvidt enig i at det er veldig hendig med innenbordsmotor, men her er det for mye jobb med å få den eksisterende til å gå samt jeg vil slippe motor"duften" inne i båten. Båten er forøvrig liten nok som det er, så det passer meg fint å få frigjort plassen. Columbien ble aldri levert med innenbordsmotor i utgangspunktet - har forhørt meg litt med Columbieklubben og deres erfaringer med påhenger er definitivt ikke avskrekkende.

Link to post
Share on other sites

Ikke bruk "plastplate type skjærefjøl" !!!

Dette er plast av fet type. Du vil ikke få vedheft. Platen vil bli liggende "løs" i støpen. Den vil ikke ha noen funksjon. Ta heller en tur på Biltema eller Seasea og kjøp divinycell. Divinycell koster litt men er rett materiale.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...