Atrox Startet 28.April.2011 Del på Facebook Startet 28.April.2011 Hei Etter at seilbåtdrevet er tatt ut av båten sitter jeg igjen med ett gapende hull i skroget - hvordan burde jeg gå frem for å støpe igjen dette? Dette er utfordringen: Tanken min er å skru inn en spikerplate som armering i åpningen og bake denne inn i to-komponent epoksy. Deretter bygge opp med glassfiber over og under epoksyen. Er dette en holdbar måte å håndtere dette på eller er jeg helt ute på viddene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar B Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Hei, du kan sikkert bruke din metode. Men jeg ville gjordt følgende. Få tak i en 12-20 mm finerplate(filmbelagt forskalingsplate er utmerket) som dekker ca 15 cm mer enn hullet er utvendig. Utvendig, pusser du en fals på ca 10 cm ut fra hullet, slik at du er ca 3-5 mm inn i glassfiberen ved hullet og 10 cm ut i høyde med gelcoaten. Så finner du noen 2"x4" som du tilpasser som stempling mellom bakken og platen, slik at den sitter fast mot skroget. Finerplaten vokser du godt og legger på 4 lag med 450 grams duk mettet i polyester. rull ut all luft. Så legger du en remse i ytterkant som dekker ca falsen på det du har pusset av på skroget. Mett denne godt med polyester. smør nå polyester også på falsen på skroget. Deretter plasserer du platen mot hullet og stempler den godt opp. Bruk gjerne en hammer og bank på platen for å presse ut overflødig polyester. Kontroller innvendig og rull ut eventuelle utbulinger eller luft som har presset seg fram. Så er det å ta kvelden. Neste dag plastrer du ferdig innvendig i 2 omganger a ca 5 mm tykkelse. En gang på morgenen og en gang om kvelden. Støp ikke tykkere enn 5 mm om gangen på grunn av varmeutvikling under herding. Regner med at du pusser ned innvendig også,før du begynner støpearbeidet. Det bør være ca samme fals som utvendig. For meg ser det ut som om innerlineren og skroget er limt sammen. Hvis du vil bygge opp hele skrogtykkelsen så det blir gjevnt innvendig, kan du fylle med divinycell eller polyuretan. Siste 5 mm med støping blir da over divinycellen. Epoxy og spikerplate er unødvendig etter mitt syn. Men husk på å gjøre støpeflatene helt rene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Atrox Svart 29.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2011 Hei Vidar Takk for godt utfyllende svar - har diskutert litt med båtfolk på jobb som har kommet opp med noen tilsvarende. Blir en tur ut og handle det som trengs og gjøre ett forsøk i løpet av ettermiddagen - tar med meg en print av denne tråden som referanse :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Jeg tror nok ikke det er så liketil. Skroget er ikke så tykr som det synes. Mye av tykkelsen er innlaminering av motorfundament. Dette må fjernes for å få dette ordentlig til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar B Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Joda Mulligan du kan ha ett poeng der! Men etter det jeg kan huske er Columbie 66 konstruert med distansemateriale i hele skroget. Selve ytterhuden er tynn. Ser du på en nypolert Columbie 66 langs skrogsiden, kan du se rutemønsteret i distansematerialet. Motorfundamentet er laminert fast til innerskroget. Forøvrig om innfestingen av motorfundamentet er utført korrekt(noe det ser ut til å være da alt plastarbeide ser ut til å være "hel ved" på bildene), er det ikke noe problem å laminere dette sammen med innplastingen av hullet. Ca 10 mm tykkelse totalt med glassfiber og polyester er mer enn nok til å holde styrkemessig. Om han velger å legge i distansemateriale eller ikke, er bare kosmetisk, men vil jo øke styrken ytterligere. Det eksisterende motorfundamentet er der for å stive opp skroget til å klare kreftene fra ett seildrev. Fjerner du fundamentet for å plastre igjen hullet, tror jeg faktisk at styrken i skroget blir dårligere enn om fundamentet blir værende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Joda, det nok være så. Fordelen er at fundamentet står der den dagen trådstarter finner ut at påhenger på seilbåt er helt ganglaust. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Atrox Svart 29.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2011 Vidar: Riktig det du sier i forhold til distansemateriale - det er dobbelskrog med Divicell i mellom glassfiberlagene. Har funnet en cm tykk plastplate av typen "skjærefjøl" som jeg tilpasser til å passe i hullet nå, denne limes fast med to-komponent lim og planen videre er da å støpe dette fast med glassfiber under og over. Bilder etc. kommer i byggetråden jeg har. Mulligan: Jeg er forsåvidt enig i at det er veldig hendig med innenbordsmotor, men her er det for mye jobb med å få den eksisterende til å gå samt jeg vil slippe motor"duften" inne i båten. Båten er forøvrig liten nok som det er, så det passer meg fint å få frigjort plassen. Columbien ble aldri levert med innenbordsmotor i utgangspunktet - har forhørt meg litt med Columbieklubben og deres erfaringer med påhenger er definitivt ikke avskrekkende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar B Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Ikke bruk "plastplate type skjærefjøl" !!! Dette er plast av fet type. Du vil ikke få vedheft. Platen vil bli liggende "løs" i støpen. Den vil ikke ha noen funksjon. Ta heller en tur på Biltema eller Seasea og kjøp divinycell. Divinycell koster litt men er rett materiale. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Atrox Svart 30.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2011 Ok - nesten blemme der, var bra jeg sjekka tråden igjen før jeg dro ut i dag. Har divicell femti meter borti i gata, blir en tur innom sjappa og hente før jeg drar ut og fortsetter nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.