hegra Svart 23.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2011 Testen med kanna kan nok gi svar på mye. Har du mulighet til å føre returen også i kanna ? Da kan du ta litt lenger testtur. Kjenner ikke motoren, men 10 liter varer ikke så lenge hvis mye går i retur til tanken. Hvis feilen vedvarer kan du samtidig se om det i hele tatt kommer noe i returen når motor belastes. Gjør det ikke det så må det vel være mangel på diesel, og da fra matepumpa og frem. Kan det være mulighet for at stoppen ved trykkpumpa ikke returnerer skikkelig? Hva med gassen ved pumpa? Går den helt til fullt pådrag? Er det sil i matepumpa som kanskje kan være tett? Har vel egentlig ikke så mye tro på de siste forslagene her, men du verden så ireterende og oppdage slike enkle feil etter å ha skrudd i dagevis. Test med kanna så får du sikkert avklart en del. Spent på resultatet Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 24.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2011 Har du bare èn motor? trodde du hadde to jeg Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
REM Svart 24.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2011 Har du bare èn motor? trodde du hadde to jeg ..og du har ingen alls?? Når blir det ny båt på dere? Savner dere på sjøen Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fru Jacobsen Svart 24.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2011 Hehe hei du, nei nå har jeg ingen alls. Kikker og kikker men er litt i tvil hva vi kikker etter. Tror nok salget av "Fru Jacobsen" var litt forhastet, men sånn ble det bare. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Knert1 Svart 25.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Vel Knerten har "en masse" motorer. En som går (sakte) fremover/akterover og 2 som går sideveis... Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Knert1 Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 (redigert) Da har jeg (i mangel av noe annet positivt å ta meg til) fulgt dieselsporet, dvs demontert grovfilter og grovsamleutskiller (se bilde fra 22/5) I grovfilteret, er der en såkalt "spinflow", inne i denne er der en flytekule og nå lurer jeg på hvorfor?? Hva gjør denne inne i her? (Utenom å stenge for dieselen) Denne flyter opp (og stenger) når dieselen kommer opp til kulen, og tetter hullet til "diesel inn". (Sikkert greit når en glemmer stengekraner når en skifter grovfilter, men ellers...) Er dette "kneppelyden"..?? Teorien min er at denne flytekulen, blir presset ned når det blir undertrykk i filterdelen (pga. forbruk). Kan denne flytekula fjernes?? På bildet ser dere kula, samt dritten som var inne i "spinflow'en". Håper på bedre vær i morgen, da blir det testtur.. Redigert 27.Mai.2011 av Knert1 (see edit history) Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
hegra Svart 27.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 Kula og virkemåte våger jeg meg ikke på, men den dritten minner mistenkelig om rester av slange som har gått i oppløsning. Klarer du og se hva det er? Var det flytende eller lå det på bunn i beholderen? Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 Dritten lå under kula, dvs. inne i spinflow'en. Den var jevnt fordelt her inne, men det var også dritt i "vileplassen" til kula. Kan dette ha stoppet (begrenset) kulas vandring? (m.a.o sperret for mengde inn i filteret) det er relativt vanskelig å vite hvor stor vandring denne kula har. Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
hegra Svart 27.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 Som sagt vet jeg ikke hvordan denne kula virker, men at urenhetene kan begrense virkningen av den vil jeg jo tro, og det var derfor jeg lurte på om dritten var flytende. Hvis det flyter kommer det jo ikke fra bunn av tanken, men er ikke sikker på om slanger som løser seg opp heller er flytende. Igjen, var det umulig å se hva dritten besto av? Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 Vondt å si.. Jeg tappet ut diesel i vannutskillerglasset og dette lå igjen. Ser ut som "blaut lakris", (har ikke smakt) men mykere. Tørket dette vekk med tørkerullpapir. Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
DieselDahl Svart 27.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 Bruker du noe guffe mot dieseldyr? Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 jeg bruker guffe mot dieseldyr. Sjekk denne: "Guffe" Har bruk denne i siden 2008 og har ikke (til nå) hatt problemer med dieseldyr. Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
hegra Svart 27.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 (redigert) Da ville ikke jeg sett bort fra at det er slange som har begynt å gå i oppløsning innenfra. Den kan se helt fin ut på utsiden, men innvendig kan det ligge store flak og stenge for tilførsel. Kan jo hende det er kommet forbi denne kula og videre frem også, men det er jo litt merkelig, for da mister forfilter en del av sin opprinnelige oppgave. Kanskje det bare er en vannutskiller? Test med kanne som skipper Worse var inne på hadde vel avslørt dette, men det er vel enkelt og ta av en slange også, rette den ut, og prøve og se gjennom den. OBS. Svaret mitt har ingen ting med stoffet mot dieseldyr og gjøre, men heller at det kan være brukt slange som ikke tåler diesel. Redigert 27.Mai.2011 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 (redigert) Da jeg var ferdig med "renselses prosessen", var "grovsamleren" helt tom for diesel. Når jeg da "slapp på" fra tank, kom denne "som ei kule" (Kunne da kikke oppi hullet, der "meierikoblinge" sitter) Denne slangen er 1" innvendig og er 10x større en slangen inn til dieselsugepumpen på motoren, så en kan vel utelukke denne slangen. Og før "spinflow'en", er dette den eneste slangen. Redigert 27.Mai.2011 av Knert1 (see edit history) Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
DieselDahl Svart 27.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 Hva med sugesil i tanken? Har du mannlokk? Prøver å være kreativ mens jeg følger med her: http://www.wrc.com/fanzone/rally-radio/pop/ Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 (redigert) Det er ikke sil i tanken. (tror jeg) men med den mengden som kom, når jeg "slapp på", så fylte jeg "grovsamleren"(2 liter) på 5 sekunder (ca.) Dvs at bare på 1 minutt leverer slangen (på eget trykk), ca. 40liter i minuttet og jeg håper ikke 71A'en bruker så mye.. Redigert 27.Mai.2011 av Knert1 (see edit history) Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
TPBS-277 Svart 27.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 sjekk om ikke den svarte guffa har kommet helt frem til matepumpa og ligger og hindrer belgen vandring du. Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 Jeg vil jo anta at denne "guffa" vil bli fanget opp av grovfilteret. Dette er på 10 my og da dette filtert ble bytta, var det spor at "sort". Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
TPBS-277 Svart 27.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 sjekk alikavell du.kan godt være annet dritt i den. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 27.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 Har du prøvd motoren etter du fjerna lakrisen fra kula og filteret. Hvis ikke så kan det jo være dette som var årsaken Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 OK, jeg tar testturen og dersom ikke "warp speed", så kan dette være et godt tips i dieselsporet. Tror egentlig selv mest på "ting ute i kulda", dvs grovfilteret var ut i -18°C, ikke pumpen. Dette har tross alt kommet igjennom vinteren. Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
hegra Svart 27.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 Sikkert ikke noe og gjøre med problemet akkurat dette spørsmålet, men likevel litt spent på fungsjonen til denne kula. Kan det være slik at den synker i diesel, men flyter i vann? Når vannutskiller blir full av vann, flyter den opp og stenger slik at vann ikke kommer frem til motor? Noen som har noen formening om det? Det er jo alltid greit og vite hvordan ting skal fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 Jeg slapp kula ned i diesel og denne fløt fint. Dvs kula er ca 15mm i diameter og ca 2mm stakk opp over overflaten. Teorien om vann>kule er intressant, jeg prøvde ikke kula i vann. Vet noen om dette?? Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
DieselDahl Svart 27.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 Hehe, flyter den i diesel så flyter den i vann. Diesel lagres i tanker oppå vann. Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 (redigert) Kan vi da konkludere med at denne er for å sikre at diesel stopper ved filterbytte? Da vann er tyngre en diesel, vil jo denne likevel flyte oppi der. Eller er denne av et "magisk" matriale (virket lett) som gjør at når vannutskilleren er "full" av vann, så vil ikke denne flyte nedover ved "undertrykk", (forbruk) men stenge tilførselen og hindre at vann kommer frem til motoren. Eller?? Redigert 27.Mai.2011 av Knert1 (see edit history) Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.